Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

cliffnotes från mig är att den är bisarrt överhypead på facebook av folk som inte är insatta och att när man bara gräver någon minut hittar massa negativt med den. om något är den bra för den visar hur okritiskt folk sväljer virala kampanjer.

imo spamma ted talks, inte propaganda.

Nu var det ju inte riktigt så du uttryckte dig, du sa i princip att den är skadlig och gör mer illa än nytta. Det var ju så debatten startade.

Och Trillske, tror ingen av oss menar att just Kone är det centrala och viktiga i frågan som lyfts, utan att ett land i Afrika är utsatt för så mycket problem. Det är lätt för gemene man att tänka jaja Afrika är det synd om, men när det blir konkret på annat sätt än en trist radiohjälpenreklam blir folk berörda och börjar tänka, och för några promille släpper inte tanken efter 5 minuter utan man börjar engagera sig på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte riktigt så du uttryckte dig, du sa i princip att den är skadlig och gör mer illa än nytta. Det var ju så debatten startade.

jag vet inte om den är mer skadlig eller ej. det är en grymt komplex fråga. men det skulle inte förvåna mig om så är fallet. är ju just denna typen av estatistiskt feltänk som ofta skadar de som var tänkt att hjälpa.

Och Trillske, tror ingen av oss menar att just Kone är det centrala och viktiga i frågan som lyfts

eh? har varit ett gäng forumiter bland de som spammat länken och filmen handlade just om Kony.

Det är lätt för gemene man att tänka jaja Afrika är det synd om, men när det blir konkret på annat sätt ...

... när vi hittar en syndabock vi kan skylla allt på istället för att ifrågasätta vår egen skuld.

Länk till kommentar

tror inte gott/ont-polariseringen är den största bidragande faktorn till spridningen. det är 100-iqarnas möjlighet att slå flera flugor i en smäll; de kan signalera medmänsklighet, empati och framförallt MEDVETENHET bara genom att länka den där videon. det är nästan lika avslöjande som om de skulle börja prata om verkliga frågor själva, men inte riktigt, vilket gör det till ett bättre instrument. ställd inför verkligheten kan man kan ju till exempel köra sullas linje och fortfarande framstå som en hyvens kille med stort hjärta hos den dumma delen av befolkningen, trots att man är pantad.

heltok: eftersom du har använt ordet så många ggr på sistone: det heter etatism.

Länk till kommentar

Vad?

[...]

Och de ev osanningar som finns i den kommer komma fram då sanningen alltid kommer fram i en transparent värld med fri information.

wow, så korkad är inte ens jag.

[...]

Det gäller att inte tänka så mycket dock, slipper man bli så bitter. :-P

Skadar inte att må dåligt ibland ime. Rädslan för att må dåligt är nog bra att försöka bli av med.
Länk till kommentar

någon som vet vad som händer i göteborg? först kraftig sprängladdning på gamleport i förrgår och inatt small det 2ggr:

https://www.flashback.org/t1816948

jag hörde både smällarna från sängen. polisen och media säger inget än...

Haha jag måste sovit bra i natt. Bor ju alldeles i närheten om man skall tro på det som står på FB. Jag som annars brukar vakna av ambulanser som kör upp mot Sahlgrenska, utan sirener...

Får ta mig en promenad, någon som uppfattat exakt vilken gata/adress det rör sig om?

Länk till kommentar

Haha jag måste sovit bra i natt. Bor ju alldeles i närheten om man skall tro på det som står på FB. Jag som annars brukar vakna av ambulanser som kör upp mot Sahlgrenska, utan sirener...

Får ta mig en promenad, någon som uppfattat exakt vilken gata/adress det rör sig om?

ingen vet, men viktorrydbergsgatan verkar vara ett tips. märklig tystnad kring det hela iaf.

---

:-/

Länk till kommentar

såg doomsday bunkers

imo inte så rationellt. men om vi ska vara lite rationella, vad är det man ska sikta in sig på om man vill förbereda sig?

1. en rejäl dunk vatten

sedan klarar man väl sig rätt länge i de flesta scenarier, så gasmask känns högre prio än mat.

diskutera doomsday prepping

Länk till kommentar

Ni som kan nationalekonomi:

Söker nätlitteratur/rapporter rörande keynesianska modellen/keynesiansk stabiliseringspolitik. Bl.a. ska jag komma fram till varför modellen inte är tillämpbar i ett land som Sverige, alltså problem förknippade med modellen.

Det är klart jag kan snubbla fram på wikipedia och liknande men det är ju roligt att försöka lära sig något halvvettigt när man ändå ska plugga.

Har ni något spännande att tillägga på egen hand är det också roligt förstås.

Länk till kommentar

Ska du springa Malmö Barefoot Run token? Låter som något för dig.

http://malmobarefootrun.se/

Nej det är något för mig. Jag var en av länets och årskullens snabbare sprinters, barfota vs snindyra spikskor. Jag försökte flera gånger övergå till spikskor, men tappade min edge.

Nu på ålderns höst låter längre distans mer lagom.

Eller vänta förresten.

ingen tävling

Befängt.
Länk till kommentar