Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

<...>

Jag är på djupt vatten så tillvida att jag uppenbarligen inte lyckas förmedla vad jag menar. Blir inte nödvändigtvis bättre om jag försöker igen.

 

Ovanstående mening är förbryllande på ett nästan magiskt sätt.

 

Du påstår alltså att de resultat marknaden genererar är "väldigt ovetenskapliga".

Vi testar "oprecisa" istället.

 

Kanske menar du att den teoretiska neoklassiska jämviktspunkten faktiskt existerar och att denna punkt är den sanna objektiva verkligheten, samt att våra politiska regleringar av marknaden bör sträva mot dessa värden?
Varför inte?

 

Eller har du kanske en ny spännande definition av kvantitativ forskning på g?
Nu har jag faktiskt aldrig stött på en smidig definition av kvantitativ forskning, men det tror jag inte. Vad jag menar är att om vi någonsin behöver gå in på ett specifikt fall - ett värde marknaden har genererat - för att se om rätt värde genererats, så säger väl det på en gång att marknadens generalisering (med hjälp av valfia modeller) inte är fullständig? Eller håller du inte med?

 

(jag börjar förövrigt misstänka att Trillske-ordet förankring har någon spännande dold egenskap vi andra inte förstår).

Det är mycket möjligt eftersom mitt vokabulär inte riktigt räcker till i den här diskussionen, så det vore inte mer än rimligt om vissa ord fått några otydliga egenskaper.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt vokabulär inte riktigt räcker till i den här diskussionen, så det vore inte mer än rimligt om vissa ord fått några otydliga egenskaper.

 

Vi testar "oprecisa" istället.

 

Ja, vi kan ju sitta och testa olika ord och se om det finns något som passar.

 

Själv gillar jag ordet "abderitisk" som beskrivning av denna diskussionsform. Det är förövrigt ett underskattat ord som borde användas betydligt oftare. Särskilt i diskussioner som inkluderar dig.

 

Låt oss säga att vi har en modell av verkligheten, t.ex. följande

 

Sänks priset på en vara ökar efterfrågan

 

Vi plockar in några mätvärden och ser att detta samband tycks stämma för nästan alla livsmedel, i synnerhet griskött. Vi är överlyckliga ty vi tycks ha hittat en riktigt bra modell av verkligheten!

 

MEN

 

Vi hittar en avvikelse för griskött på en muslimsk fundamentalistisk marknad. Trots att vi sänker priset verkar inte efterfrågan av griskött öka. Faktum är att de jävlarna totalvägrar grisköttskonsumtion.

 

En rimlig slutsats att det är något med varan "griskött" på den fundamentalistiska marknaden vi inte förstår. Vi borde försöka förstå varför denna vara avviker och korrigera vår modell av marknaden.

 

Alternativt kan vi dra den trillska slutsatsen att det är något OPRECIST med den muslimska marknadens resultat och att fundamentalisterna helt enkelt inte lever i RÄTT VERKLIGHET. Vi borde nu REGLERA muslimerna så att de ANPASSAR SIG TILL DEN RIKTIGA OBJEKTIVA SANNINGEN.

 

Att muslimerna vägrar äta griskött är helt enkelt ett "oprecist mätvärde" som inte representerar hur muslimerna EGENTLIGEN I DEN RIKTIGA VÄRLDEN beter sig (typ när t gått mot oändligheten i trillskes konvergenskriterium). Muslimerna har helt enkelt inte nått den keynesianska jämvikten för pareto-optimum!

 

Edit: är det inte så att du egentligen vill säga att vi ska akta oss för att dra slutsatser om Olles värde utifrån hans lön som kassabiträde på Ica. Han kunde lika gärna ha varit kassabiträde på Grönbergs köttchark och haft 20k mer per år men att marknadens ofullständighet inte med nödvändighet placerat honom där. Allt var bara slumpens försorg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många på facebook spammar om att vi inte ska bry oss om lilla Estrelle för x är så eländigt. så jag funderade på var det är mest eländigt just nu?

 

så för att ha någon bedömningsmall tar jag mig friheten att designa en själv.

 

vi har en geografisk population på 1miljon och en period senaste månaden som vi bedömmer enligt formeln

elände=antal döda icke naturlig död* 1 + antal allvarligt skadade eller våldtagna*0.1 + antal som svälter * 0.01 + antal som fått 50% av sin förmögenhet bortraderad *0.001

 

enligt den formeln, var är det mest elände just nu? nordkorea? syrien? kongo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant initiativ.

Jag undrar dock över vissa punkter.

Varför ha en begränsning på 1 miljon människor? Är det inte rimligare att endast ta hänsyn till ett geografiskt avgränsat område. På så sätt kan man även använda formeln i olika skalor, är det mest elände i Afrika eller Asien, Botkyrka eller Täby osv.

 

Sen undrar jag om förmögenheten också, borde inte det ekonomiska eländet även ta hänsyn till kassaflödet?

 

Hursomhelst jag tror att vi blir överraskade om var det är mest elände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant initiativ.

Jag undrar dock över vissa punkter.

Varför ha en begränsning på 1 miljon människor? Är det inte rimligare att endast ta hänsyn till ett geografiskt avgränsat område. På så sätt kan man även använda formeln i olika skalor, är det mest elände i Afrika eller Asien, Botkyrka eller Täby osv.

 

Sen undrar jag om förmögenheten också, borde inte det ekonomiska eländet även ta hänsyn till kassaflödet?

 

Hursomhelst jag tror att vi blir överraskade om var det är mest elände.

 

svaret hittar vi här:

 

Känns som Kina eller Indien borde ta hem alla volymbaserade beräkningar som inte väger upp för balansering med positiva händelser.

 

edit: missade att formeln gäller per million.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många på facebook spammar om att vi inte ska bry oss om lilla Estrelle för x är så eländigt. så jag funderade på var det är mest eländigt just nu?

 

så för att ha någon bedömningsmall tar jag mig friheten att designa en själv.

 

vi har en geografisk population på 1miljon och en period senaste månaden som vi bedömmer enligt formeln

elände=antal döda icke naturlig död* 1 + antal allvarligt skadade eller våldtagna*0.1 + antal som svälter * 0.01 + antal som fått 50% av sin förmögenhet bortraderad *0.001

enligt den formeln, var är det mest elände just nu? nordkorea? syrien? kongo?

 

Varför ska man utgå från vilken förmögenhet man haft? Är det lika synd om Bill Gates om Microsoftaktien störtdyker och halverar hans förmögenhet som om en bonde när en av hans två kor dör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man utgå från vilken förmögenhet man haft? Är det lika synd om Bill Gates om Microsoftaktien störtdyker och halverar hans förmögenhet som om en bonde när en av hans två kor dör?

 

bill gates kommer nog inte vara med och tävla och procentsatsen gör svaret robust.

 

skulle man sätta absoluta belopp kanske ena områdets förstörda kåkstadslägenhet skulle räknas men inte andra områdets förstörda flyktingtält vilket skulle riskera ta bort fokus från frågan.

 

kanske blir problem om man tänker island etc så formeln bör kanske ändras. förslag på bättre term?

 

vad jag vill få med är kinesiska familjen vars hus förstörts i jordbävningen vilket motsvarar 0.001döda i elände.

 

edit borde kanske även ha med folk i rent slaveri typ laborcamps, trafficking etc. ska vi värdera dem till 0.05döda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som den loose cannon jag är struntar jag fullständigt i heltoks riktlinjer och rekar "vice guide to liberia". 4 miljoner invånare enligt wikipedia.

 

 

1miljon av dem kan vara med i jämförelsen.

 

vi har ju även vice guide to north korea, rätt risigt där, speciellt i norra delarna som få västerlänningar får tillträde till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en onaturlig respektive naturlig död? Ett barn, avlat i en tiobarnsfamilj i en region med framtidsutsikter som med säkerhet består av svält, torka och avsaknad av vård, som svälter ihjäl? I stort sett en förutsägbar död. En man, som med hjälp av tobak och ihärdigt supande dör i en hjärtattack 49 år gammal?

Juarez och kartellernas övriga Mexiko måste ändå placera sig väldigt högt på den listan, och det är nog till förvåning för många mtp avsaknaden av nyheter om situationen. Borde ändå inte rån, inbrott m.fl. brott få plats i formeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en onaturlig respektive naturlig död? Ett barn, avlat i en tiobarnsfamilj i en region med framtidsutsikter som med säkerhet består av svält, torka och avsaknad av vård, som svälter ihjäl? I stort sett en förutsägbar död. En man, som med hjälp av tobak och ihärdigt supande dör i en hjärtattack 49 år gammal?

det första är onaturlig död, det senare en naturlig död. blir kanske lite godtyckligt när jag definierar det så, vet inte riktigt exakt hur man ska sätta defintionen för det ska bli snyggt, men tänker att svält, våld, olyckor och sjukdomar relaterade till regionen etc ska räknas. välfärdssjukdomar ignoreras.

 

 

Juarez och kartellernas övriga Mexiko måste ändå placera sig väldigt högt på den listan, och det är nog till förvåning för många mtp avsaknaden av nyheter om situationen. Borde ändå inte rån, inbrott m.fl. brott få plats i formeln?

ungefär hur många döda i något regionalt område med 1miljon invånare snackar vi?

 

tycker rån, inbrott och mindre materialla skador blir försumbart, områden med extremt höga nivåer av det har säkert höga nivåer av annat så tror inte det blir jätteorättvist och det är svårt att uppskatta så ställer mer till det, formeln ska vara hyfsat enkelt att ge ett svar som iaf är ganska rättvisande.

 

för att få perspektiv på nordkorea:

In 1998, US Congressional staffers who visited the country reported that: "Reliable sources estimate that of North Korea's 23 million people, between 300,000-800,000 people have died each year (peaking in 1997) as a result of the food shortages." They went on to say: "Other estimates of the death toll by exile groups are much higher."[32]

dvs ca 3000 per miljon&månad, säkert mycket värre i vissa områden och vissa perioder, antagligen lägre snitt iår(kan dock vara värre ingen vet), men antagligen någon provins som är ännu värre drabbat. ca 1% av befolkningen i slaveri, säkert 50% svält och säkert många som regelbundet blir av med sin förmögenhet så jag vill tro att nordkorea scorear rätt högt relativt de afrikanska länderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bill gates kommer nog inte vara med och tävla och procentsatsen gör svaret robust.

 

skulle man sätta absoluta belopp kanske ena områdets förstörda kåkstadslägenhet skulle räknas men inte andra områdets förstörda flyktingtält vilket skulle riskera ta bort fokus från frågan.

 

kanske blir problem om man tänker island etc så formeln bör kanske ändras. förslag på bättre term?

 

vad jag vill få med är kinesiska familjen vars hus förstörts i jordbävningen vilket motsvarar 0.001döda i elände.

 

edit borde kanske även ha med folk i rent slaveri typ laborcamps, trafficking etc. ska vi värdera dem till 0.05döda?

 

Gillar i och för sig halveringstänket för att få någon slags relativ skala. Blir dock fundersam om det är bättre att vara jämnfattig och aldrig någonsin få något än att få något och mista det? Enda som är solklart är att det är svårt att få till ett bra mått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kan ju sitta och testa olika ord och se om det finns något som passar.

 

Själv gillar jag ordet "abderitisk" som beskrivning av denna diskussionsform. Det är förövrigt ett underskattat ord som borde användas betydligt oftare. Särskilt i diskussioner som inkluderar dig.

Känner mig faktiskt inte ensamt ansvarig.

 

Köttmarknad
Du tar ett exempel där det inte är marknadens fel att det blir som det blir, och det visar.. vadå? Nej, muslimerna köper kanske inte ens kött om priset är negativt, men vad säger det om något annat? Att marknaden ibland har rätt också? Att den är användbar? Att den är ett bra analysunderlag? Har inte sagt emot något sådant.

Edit: är det inte så att du egentligen vill säga att vi ska akta oss för att dra slutsatser om Olles värde utifrån hans lön som kassabiträde på Ica. Han kunde lika gärna ha varit kassabiträde på Grönbergs köttchark och haft 20k mer per år men att marknadens ofullständighet inte med nödvändighet placerat honom där. Allt var bara slumpens försorg?

Precis. Och i det här fallet ska vi inte akta oss för det för att det är humant; för att stackars Olle är värdefull. Exemplet illustrerar att vi ska akta oss för det eftersom det kan vara helt fel slutsats.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.gih.se/Global/4_samverkan/Oppna_forelasningar/Tidigare_forelasningar/Oppen_forelasning_Traning_av_uthallighet_Kent_Sahlin.pdf

 

Timing mellan passen kan vara viktig.

Design: 20 veckors träning

• uthållighet (intervall)

• styrka (benpress 6 sets 15-20 rps)

2x 8 försökspersoner (fysiskt aktiva)

Grupp A: kombinerad session styrka-uthållighet

Grupp B: separata dagar med styrka resp. uthållighet

Resultat:

Muskelns mängd mitokondrier ökade i grupp A (+25%)

men ingen förbättring i grupp B

 

någon som blev förvånad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

massa olika sätt, de tvingas sälja bostäder för att ha råd med mat, översvämningar, stölder etc. läste du nothing to envy?

http://www.amazon.com/Nothing-Envy-Ordinary-Lives-North/dp/0385523904

Jo, jag läst den efter att du tipsat om den. Jag tänkte mest på fattigdom och svält men devalveringen får väl anses vara en förmögenhetsminskning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...