Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Börja med att säga att jag inte är politisk engagerad och att jag är en utpräglad egoist som bara ser till migsjälv och mina egna. Solidarietet och altruism existerar inte imo osv osv (druckit vin nu med)

Jag personligen påverkas ytterst lite av vilka som har makten i sverige just nu, jag bryr mig inte om jag ska vara ärligt men nu är det så att jag har två föräldrar som båda ursprungligen är låginkomsttagere. Dom har en ok levnadsstandard med hus, bil osv så total misär är det inte men nu är det så att båda är arbetsskadade. Mor min har en axel som inte fungerat på 15 år (brevbärare så ganska viktigt) och far har bytt ut båda sina knän (svettsare). Om man tar min far som exempel så kunde han under sina 2 första operationer gå hemma tills han kände att han kunde återgå till sitt arbete. Under den 3 och sista operationen så blev han istället tvingar (de två första var sossarna i makten och sista så var moderaterna de) att gå in medan han fortfarande hade väldiga problem. När man är svettsare så måste man klättra, ligga på knäna osv osv så han kunde verkligen inte sköta sitt jobb. Trots det blev han tvingar att börja jobba då han inte fick någon ersättning om han inte gjorde de (och han är obv inte så degens att de går ihop annars) så mao så jobbade han med värk och de han jobbade med fick helt enkelt göra de som han inte fysiskt klarade av... politik i alla avseende är ett skämt men jag har ingen bättre alternativ så kommer definitivt rösta på sossarna anyway..

just my 50 cents i den politiska debatten, ett var gör man på personlig basis och att tänka nationellt eller på samhället som helhet har inte många varken kunskap eller vilja att göra så jag skiter i det.

egoism ftw alla dagar i veckan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns kanske 2000 saker som jag hellre lägger min energi på hur hemskt de än kan låta ...

än att rösta? är nog ingen som tycker det är överdrivet hemskt att inte rösta..

själv ignorerar och undviker jag staten så gott jag kan ( men jag tar gärna när det bjuds :roll: ) däremot är jag nog generellt för snäll för mitt eget bästa med människor i min närhet och det händer att jag ger pengar till valda välgörenhetsorganisationer med.

Länk till kommentar

än att rösta? är nog ingen som tycker det är överdrivet hemskt att inte rösta..

själv ignorerar och undviker jag staten så gott jag kan ( men jag tar gärna när det bjuds :roll: ) däremot är jag nog generellt för snäll för mitt eget bästa med människor i min närhet och det händer att jag ger pengar till valda välgörenhetsorganisationer med.

rösta tänker jag göra, menar mer att orka sätta sig in i politiken att jag kan ta ett välgrundat solidariskt beslut. Skiter istället i det och röstar på sossarna. (antaligen samma inställning som 95% av alla som röstar har)

för det är bara att inse att majoriteten som röstar inte har någon som helst grundläggande koll på alla politiska fundament (jag är inkluderad)

Länk till kommentar

näe de flesta röstar väl samma som föräldrar och arbetskompisar och bekanta gissar jag. det + att de flesta är "rationella" och röstar på det parti som gynnar deras egna intressen. "rationella" därför att en rationell röst är en blank röst. (15 minuter som det tar att gå o rösta är i princip bortkastade med flera miljoner röstberättigade)

min hypotes,givet att det inte är att rationellt att rösta, är att en anledning till att vi övh röstar är för att känna tillhörighet me gruppen så människor som jag (individualister) eller människor som lever isolerat röstar mycket mindre än andra människor. politik är bara ett spel-kanske man kan se det som ett skämt med- fast inte ett särskilt roligt sådant.

Länk till kommentar

Börja med att säga att jag inte är politisk engagerad och att jag är en utpräglad egoist som bara ser till migsjälv och mina egna. Solidarietet och altruism existerar inte imo osv osv (druckit vin nu med)

Jag personligen påverkas ytterst lite av vilka som har makten i sverige just nu, jag bryr mig inte om jag ska vara ärligt men nu är det så att jag har två föräldrar som båda ursprungligen är låginkomsttagere. Dom har en ok levnadsstandard med hus, bil osv så total misär är det inte men nu är det så att båda är arbetsskadade. Mor min har en axel som inte fungerat på 15 år (brevbärare så ganska viktigt) och far har bytt ut båda sina knän (svettsare). Om man tar min far som exempel så kunde han under sina 2 första operationer gå hemma tills han kände att han kunde återgå till sitt arbete. Under den 3 och sista operationen så blev han istället tvingar (de två första var sossarna i makten och sista så var moderaterna de) att gå in medan han fortfarande hade väldiga problem. När man är svettsare så måste man klättra, ligga på knäna osv osv så han kunde verkligen inte sköta sitt jobb. Trots det blev han tvingar att börja jobba då han inte fick någon ersättning om han inte gjorde de (och han är obv inte så degens att de går ihop annars) så mao så jobbade han med värk och de han jobbade med fick helt enkelt göra de som han inte fysiskt klarade av... politik i alla avseende är ett skämt men jag har ingen bättre alternativ så kommer definitivt rösta på sossarna anyway..

hur mycket tror du dina föräldrar har betalat i skatt under sitt liv? exempelvis lön på 20kkr, 30kkr före arbetsgivaravgifter, 60% skatt enligt http://www.skatterna.se/skattebarometern/ 12månader per år, 40år 2pers:

30 000 * 0.6 * 12 * 40 * 2 = 17 280 000

du tror inte de där 17M kr hade räckt till lite vägavgifter, skolgång, sjukvård och sjukskrivning några år?

Länk till kommentar

http://www.sportsscientists.com/search/label/running%20technique

Vet inte om länken cirkulerat tidigare i diskussionen om löpning men en hel del intressanta tankar (har iofs inte läst riktigt allt än).

Mona Sahlin som statsminister...brrrrr. Om nu rödgröna går och vinner valet ser jag hellre Maria Wetterstrand på den posten.

Länk till kommentar

Jag var lite politiskt initierad en gång i tiden men det har lyckligtvis gått över. Min grundinställning ligger väl nånstans kvar även om den kanske försvagats lite i takt med att jag brytt mig mindre.... Men grundinställningen hos mig är iaf att arbete ska premieras, ju mer o hårdare du arbetar desto mer pengar ska du få, vilket imo inte riktigt blir fallet med rött styre. Detta är naturligtvis oerhört förenklat men ni fattar.

Det jag mest stör mig på det med det röda styret dock, är att det på många sätt inte motiverar till arbete. Nu pratar jag inte om alla de äldre som har problem med diverse skador som tvingas tillbaka till sitt arbete innan de är redo för det, det tycker givetvis även jag är skit, utan jag talar om de unga arbetslösa som under S-styre har det så jäkligt bra hemma framför tv-spelet att de skiter i att försöka fixa jobb utan medvetet lever av staten istället. En bekant till en bekant visade mig strax innan förra valet sin budget och hur den hade förändrats ifall han hade skaffat jobb på stadens fabrik (det var liksom alternativet för honom mtp på utbildning, arbetsmarknad osv). Givet att han skulle ta sig till jobbet och fick lite utökade matkostnader (varför vet jag inte men han sa så) så skulle de 40 timmarnas jobb han la ner varje vecka i slutändan generera ca 200:- mer än vad han skulle få om han gick hemma och stämplade. Jag förstår att han inte var så sugen på att arbeta då....

Länk till kommentar

http://www.sportsscientists.com/search/label/running%20technique

Vet inte om länken cirkulerat tidigare i diskussionen om löpning men en hel del intressanta tankar (har iofs inte läst riktigt allt än).

Mona Sahlin som statsminister...brrrrr. Om nu rödgröna går och vinner valet ser jag hellre Maria Wetterstrand på den posten.

fina länkar...

Lieberman.gif

säger allt

FFS=for fuck sake front foot strike

Länk till kommentar

bra tankar...

"ungdomsarbetslöshet" som fenomen existerar bara i så kallade I-länder.

angående toblemona. är det bara jag som får psykopatvibbar av henne, om psykopat är lite för mycket så åtminstone någon slags empatistörning?

det känns som en person som man absolut inte kan lite på. detta är förstås lite av en förutsättning för att vara politiker men det är extra tydligt hos henne.

lite som Calle Bildt, ett lager retorik och två lager politik men ibland lyser den intensivt korrupta människan igenom.

"jag vet att en röst på mig och socialdemokraterna är en röst för en ekonomiskt tryggare Mona Sahlin"

FMS

Länk till kommentar

så skönt med maj!

hade druckit 5dagar i rad och var därför trött som en gris igår, så igår spelade jag assassins creed II och slöade hela dagen sedan sov jag 10h. vaknar utvilad, känner mig färsk i skallen för första gången på länge. hitta fisk i överflöd, kan inte bestämma mig för vilket bord jag ska stänga, har igång 9bord med minst 1 fisk. gör det enda rätta, stänger inget bord... börjar lite svajjigt sedan kommer sedan kommer setupsen där jag är på rätt sida och rätt valuta. slutar första sessionen +$4600 med ett ev på 3800 efter 1200händer och är sugen på att spela mer! var ett gäng AA vs KK och någon AAA vs TTT så det mesta var givetvis ren tur, men i sörjan var det ett gäng regulars och shortstacks som spelade rätt dåligt som gjorde kassa spel som överförde winrate till mig, förutom fiskarna som var allmänt fiskiga då.

varit lite deppig i perioder i år och funderat på att lägga ner pokern, surfat mycket på singapore som verkar vara ett skönt land. men efter idag känns det som att man inte behöver oroa sig för närmsta tiden, finns gott om värde att hämta ett bra tag till.

ska nog unna mig en padda för pengarna.

---

noterar att ST verkar vara populäraste forumiten baserat på antal subscriptions på spotify.

Länk till kommentar

Jag var lite politiskt initierad en gång i tiden men det har lyckligtvis gått över. Min grundinställning ligger väl nånstans kvar även om den kanske försvagats lite i takt med att jag brytt mig mindre.... Men grundinställningen hos mig är iaf att arbete ska premieras, ju mer o hårdare du arbetar desto mer pengar ska du få, vilket imo inte riktigt blir fallet med rött styre. Detta är naturligtvis oerhört förenklat men ni fattar.

Det jag mest stör mig på det med det röda styret dock, är att det på många sätt inte motiverar till arbete. Nu pratar jag inte om alla de äldre som har problem med diverse skador som tvingas tillbaka till sitt arbete innan de är redo för det, det tycker givetvis även jag är skit, utan jag talar om de unga arbetslösa som under S-styre har det så jäkligt bra hemma framför tv-spelet att de skiter i att försöka fixa jobb utan medvetet lever av staten istället. En bekant till en bekant visade mig strax innan förra valet sin budget och hur den hade förändrats ifall han hade skaffat jobb på stadens fabrik (det var liksom alternativet för honom mtp på utbildning, arbetsmarknad osv). Givet att han skulle ta sig till jobbet och fick lite utökade matkostnader (varför vet jag inte men han sa så) så skulle de 40 timmarnas jobb han la ner varje vecka i slutändan generera ca 200:- mer än vad han skulle få om han gick hemma och stämplade. Jag förstår att han inte var så sugen på att arbeta då....

Nu måste ju din polare ha haft ett jobb för att kvalificera sig till att få a-kassa.

Så om du går direkt från skolan och vill försörja dig på "bidrag" så kommer du inte att ha så bra ekonomi.

Sänker man a-kassan pressar man ner lönerna på jobb. Ganska enkel matematik som alla pokerspelare borde kunna räkna ut. Vilket i sig inte gynnar landet i längden med en låglönesektor.

Tycker däremot att man bör ställa högre krav på arbetslösa för att dom skall få a-kassa och liknande ersättningar/försäkringar.

Självklart skall det vara lönsamt att arbeta hårt.

Länk till kommentar

Sänker man a-kassan pressar man ner lönerna på jobb. Ganska enkel matematik som alla pokerspelare borde kunna räkna ut. Vilket i sig inte gynnar landet i längden med en låglönesektor.

man ökar också summan av antal varor och tjänster.

Länk till kommentar

hur mycket tror du dina föräldrar har betalat i skatt under sitt liv? exempelvis lön på 20kkr, 30kkr före arbetsgivaravgifter, 60% skatt enligt http://www.skatterna.se/skattebarometern/ 12månader per år, 40år 2pers:

30 000 * 0.6 * 12 * 40 * 2 = 17 280 000

du tror inte de där 17M kr hade räckt till lite vägavgifter, skolgång, sjukvård och sjukskrivning några år?

Har funderat några dagar på det här, men får inte ihop det.

Vilka vägar skulle dom ha byggt?

Hur skulle dom betala sin uppväxt och skolgång med pengar dom inte har tjänat än?

Sen tror jag nog inte 17 280 000kr för två personer ett helt liv med skolgång, sjukvård, framtida pensioner osv. är så hemskt fel mot den faktiska kostnaden.

Länk till kommentar

Nu måste ju din polare ha haft ett jobb för att kvalificera sig till att få a-kassa.

Så om du går direkt från skolan och vill försörja dig på "bidrag" så kommer du inte att ha så bra ekonomi.

Tycker däremot att man bör ställa högre krav på arbetslösa för att dom skall få a-kassa och liknande ersättningar/försäkringar.

Självklart skall det vara lönsamt att arbeta hårt.

Han hade haft jobb ja, som han sa upp sig ifrån. På den tiden gick det att jobba lite när man ville typ här i stan.... så är inte fallet längre dock. Motala har alltid varit en industristad men de senaste åren har företag efter företag fått slå igen då tillverkningen flyttas till billigare länder. Facken har varit väldigt duktiga genom åren och förhandlat till sina arbetare väldigt bra villkor, och som jag ser det har det, i samband med att det är så förbenat jävla dyrt att ha anställda i Sverige med alla kostnader som tillkommer på en anställd utöver det som denne får ut i pengar, lett till att industrierna inte kan konkurrera med de billigare länderna idag, och då blir det som det blir.

Sistnämnda instämmer jag till fullo i.

Länk till kommentar

Har funderat några dagar på det här, men får inte ihop det.

1. Vilka vägar skulle dom ha byggt?

2. Hur skulle dom betala sin uppväxt och skolgång med pengar dom inte har tjänat än?

3. Sen tror jag nog inte 17 280 000kr för två personer ett helt liv med skolgång, sjukvård, framtida pensioner osv. är så hemskt fel mot den faktiska kostnaden.

1. vägavgifter. http://en.wikipedia.org/wiki/Toll_road

2. deras föräldrar skulle gjort det istället för att betala skatt

3. jag håller inte med. men om du tror du sparar pengar på att vara med i ett kollektiv som spenderar dina pengar så fine, men tvinga ingen annan att vara med imo. ser gärna räkneexempel...

Länk till kommentar

lol hm. nu inser jag att report inte kan hantera valutor... under sessions och i grafen står dagsresultaten på +7k. 200 under ev :)

8-)

---

sprang 80min precis. kändes mycket bra. 60min måndag, 60min onsdag sedan 180min lördag är planen. sedan bara korta pass fram till göteborgsvarvet och stockholm marathon....

Länk till kommentar