Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
  qzectbumo säger:
Så vad tror vi om detta då. Pratade med polare om Sous Vide. Han kom upp med en egen lösning:

Visa dolt innehåll

Funkar nog bra, men finns risk för överkokning. Brukar det inte vara runt 65 grader i en diskmaskin? Finns kanske ekoprogram runt 50 grader, vilket borde vara mer lagom. Jag tror jag körde 48 grader när jag gjorde lax.

Annars funkar varmvatten ur kranen också bra har jag läst.

Postad
  qzectbumo säger:
Så vad tror vi om detta då. Pratade med polare om Sous Vide. Han kom upp med en egen lösning:

Visa dolt innehåll

på tok för hög temperatur..42 grader är lagom för lax. jag skulle använda mig av den största grytan jag har och köra den i ugnen eller på plattan och titta till då och då och justera. det borde gå ganska fort.

Postad

Sous vide, intressant. Måste man ha en maskin för att vakumförpacka maten? Hur är det egentligen med att tillaga någonting i en plastförpackning. Även vid 40-50 grader måste en del polymerer och tillsatser avges från plasten?

Postad

Skulle vara mer stressad över surfaktanter (tensider) från diskmedlet som genom lyofil/lyfob fasövergång propagerar fasgränsytan, särskilt om plasten är tunn. Bör undvika "extra spolglans" eller etsande tvättmedel om man ska tvätta tunna plastpåsar med fisk i. Förstår inte poängen öht. Vill man ha reglerad temperatur finns det vanliga doppvärmare med PID för några kronor. Mongo?

Träffade en gammal vän igår som numera ägnar sig åt att utforma olika testinstrument som kan användas vid rekrytering. Han skapar alltså tankenötter på heltid och får betalt för det! Vi diskuterade bland annat följande uppgift från 90-talet:

gz70.jpg

Kan tokboken lösa den? Och framförallt, när du löser den kan du skriva ned din tankegång i en spoiler?

Hur stor andel av försökspersonerna som svarar rätt på denna uppgift (inom ~45 sekunder) beror naturligtvis helt på vilken typ av Ravenmatriser som föregått den (eftersom det är en brusuppgift). Det finns dock en grupp ~10% som utmärker sig genom sitt lösningsresonemang. Teorin är att resonemanget i sig är intressantare än "rätt svar" i uppgifter med mycket "brus", delvis eftersom det betyder att en psykolog måste vara med och diskutera varje svar (konsulttimmar!), delvis för att detta kan sålla fram intressanta individer.

Postad

.

Visa dolt innehåll

Postad

Visa dolt innehåll

Postad

Visa dolt innehåll

also: mkt läcker video :)

Postad

Kom på två lösningar. Törs erkänna att det tog mer än 45 sekunder dock.

Lösningsalternativ 1:

Visa dolt innehåll

Lösningsalternativ 2:

Visa dolt innehåll

Postad

Visa dolt innehåll

Postad

Visa dolt innehåll

Postad

Visa dolt innehåll

Postad
  jodan säger: