Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
En fraga har, vad ar det som gor att det inte fungerar med att fa till bada dessa samtidigt som leder till en annu snabbare accelererad tillvaxt?

paradox of thrift. förklaras fint i den tecknade serien varför det inte stämmer. slaktis kan säkert göra fina formler som bevisar det.

http://www.cato.org/pubs/journal/cj16n1-7.html

http://mises.org/daily/2878

helt enkelt, keynesianerna saknar en teori om kapital:

http://mises.org/daily/3155

för att kunna investera måste det finnas sparat kapital. någon måste välja att inte konsumera idag. om staten stimulerar ekonomin så vi konsumerar mer sparat kapital finns det mindre kapital tillgängligt för att använda för att öka produktiviteten.

Men tillväxten begränsas av knappa resurser, befolkningstillväxt

verkar som människa1.0 kommer peaka runt 10miljarder, lagom där kommer även afrikanerna vara lika infertila som västerländska kvinnor. resurser finns det gott om i universum och vi är kreativa och framförallt datorerna vi skapar är kreativa. jag ser exponentiell tillväxt, halverad tid mellan dubbleringar av produktivitet/capita iaf hela min livstid.

Postad

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15193964.ab

När sista omgången av badmintonens gruppspel i dubbel avgjordes på tisdagskvällen gick båda paren för förlust för att få lättare motstånd i åttondelsfinalen.

Båda paren var redan klara för åttondelsfinal och för att undvika att möta det andraseedade paret i slutspelets första runda gick båda för förlust.

Servade i nät

Och de båda paren gjorde sitt bästa för att förlora matchen. Servarna gick i nät, enkla misstag gjordes och den längsta bollduellen var enbart fyra träffar lång. Domaren varnade spelarna redan i första gamet, men då spelarna fortsatte att ”sabotera” för sig själva tvingades turneringens överdomare Torsten Berg till enskilt samtal med de fyra.

Men varken domarnas tillrättavisning eller publikens busvisslingar gav någon effekt. I alla fall inte på det kinesiska paret som till slut föll. Det sydkoreanska paret vann med 21-14, 21-11 och de båda paren lämnade arenan inför en uppretad publik.

vad säger ni? jag tycker de gjorde helt rätt. reglerna för turneringen var tydliga. om ingen vinner inom en rimlig tid kan de väl lotta eller varför inte bara enas om att lotta om vem som ska vinna direkt?

imo tävlingsledningens fel som designar en så dålig struktur att denna typen av lägen uppkommer.

sköna reviews:

http://www.amazon.com/Clive-Christian-Imperial-Majesty-Perfume/dp/9790770537/ref=cm_cr-mr-title

Postad
Det har endast delvis fungerat tidigare. Den tillväxt vi hade 1880-1970 har mycket litet att göra med den brist på tillväxt som sker 1990-2012 eller 1670-1770. Faktum är att den extrema tillväxt vi haft är en mycket liten parentes i den mänskliga historien.

Exponentiell tillväxt är per definition inte en stabil jämviktslösning för knappa resurser. Visst har vi de facto haft exponentiell tillväxt över tid, och kommer sannolikt ha det ytterligare en tid, åtminstone några årtionden. Men tillväxten begränsas av knappa resurser, befolkningstillväxt och marknadspreferenser. Om förväntningarna på tillväxten inte infrias kollapsar systemet. Att "låna" sig ur en kris adresserar inte de verkliga strukturproblem en ekonomi har.

Det vore säkert jättefint om 85% av befolkningen kunde vara lediga och leva på den resterande befolkningens arbete. Vi skulle t.ex. kunna införa en pensionsålder på 55 och leva tills vi blev 100 samt låta folk sjukskriva sig eller utbilda sig till 35 så att endast 15% av befolkningen arbetar (50% sysselsättningsgrad).

Problemet är att det av allt att döma inte finns något sätt att framtvinga en så hög tillväxt i ekonomin att vi kan betala för detta spektakel (ännu). Ekonomin får då ett politiskt skapat strukturproblem. Lösningen bör vara att höja pensionsåldern och se till att folk gör rätt för sig (dvs strukturförändring), inte att försöka framtvinga en artificiell tillväxt genom destabiliserande inflationstryck.

Det är förövrigt inte säkert att man kan växla över till "intellektuell" tillväxt eller vilken annan obskyr teori du nu tänker hänvisa till. Globalt sett har vi en stagnerande befolkningstillväxt, ökade priser för energiförsörjning och marknadspreferenser som tycks inrikta sig på andra värden än maximal "ekonomisk" tillväxt.

Den globala kris vi ser just nu är av allt att döma skapad av strukturella problem, inte av att det varit för dyrt att låna pengar till framtidens tillväxt (faktiskt tyder mycket på att det är tvärtom, vi har förutsatt en tillväxt som inte kunnat infrias och nu kommer verkligheten ikapp oss).

Det vore förvisso vansinnigt att slå totalstopp och skära ned överallt, men det vore minst lika ödesdigert att försöka låna och slösa (multiplicera) sig ur krisen utan att lösa de strukturella problem som är den bakomliggande orsaken till de extrema obalanserna.

Tankte sjalv skriva lite till om det generella problemet med utvinning av ravaror och deras prisokning, spekulation och tiden det tar att anpassa produktionen till efterfragan av ravaror m.m som okat, da det kan vara en delorsak till problemet att na en tillrackligt hog tillvaxt for oss i vast for att motsta okad skuld. Haller med dig i det mesta, anser dock generellt att just det sattet ekonomin styrts pa senare varit bland det mest optimala fragan kvarstar dock om det fortfarande ar det optimala i nulaget eller om situationen skilde sig markant vid tidigare extrema lanesituationer som loste sig.

Det enda utover detta jag kan saga ar att jag kanner att det finns utrymme for fortsatt exponentiell tillvaxt som skett tidigare och att vi inte natt den punkt dar vi behover en strukturforandring annu iaf inom det ekonomiska, som du sager kanske nagra artionden men just nu kanns det som att det istallet skulle leda till minskad tillvaxt och alla problem en minskad exponentiell tillvaxt skulle leda till i artusenden framover. Sedan ar Euron problematisk i sig och hade ens diskussionen om skuldkrisen varit uppe nu om inte Euron fanns, betyder det att det ar fel pa hela Keynes tanket eller bara Euro tanket. Visst Japan och USAs skuldkris ar problematiska utover detta, men den situationen ar ocksa till stor del beroende pa inrikespolitiska beslut och prioriteringar och inte ett fallerande av Keynes systemet. Pensionsaldern och sa gar att diskutera men arbetslosheten ar dock ganska hog, har svart att se andra losningar an okad tillvaxt, konsumption, investeringar m.m som ett svar pa det hela utan att minska valfarden nagot extremt under en relativt lang tid for en del av befolkningen eller lite mindre om alla betalar for det hela.

Edit: Har inte last nat om intellektuell tillvaxt men forstar vad du menar, sjalv tror jag det fortfarande finns utrymme for "vanlig" tillvaxt da det helt enkelt tar/tagit tid for produktionen att anpassa sig dock som du sager preferenser spelar roll, sedan miljo osv ar en annan aspekt men den lamnar jag utanfor diskussionen. En del av en mojlig strukturforandring som jag tror skulle vara rimlig skulle iaf vara ingen spekulation pa ravaror (och jordbruksmark?), eller ar det en omojlighet att genomfora?

Postad
paradox of thrift. förklaras fint i den tecknade serien varför det inte stämmer. slaktis kan säkert göra fina formler som bevisar det.

för att kunna investera måste det finnas sparat kapital. någon måste välja att inte konsumera idag. om staten stimulerar ekonomin så vi konsumerar mer sparat kapital finns det mindre kapital tillgängligt för att använda för att öka produktiviteten.

verkar som människa1.0 kommer peaka runt 10miljarder, lagom där kommer även afrikanerna vara lika infertila som västerländska kvinnor. resurser finns det gott om i universum och vi är kreativa och framförallt datorerna vi skapar är kreativa. jag ser exponentiell tillväxt, halverad tid mellan dubbleringar av produktivitet/capita iaf hela min livstid.

Tanker inte lasa mises, utdrag fungerar som innan, kollade videon men den har ett flertal problem i sina argument tanker inte diskutera mycket om det hela sa om du inte svarar ar det helt ok. I slutandan uppstar det problemet han tar upp om det verkligen finns en generell begransning av ramaterial, arbetare eller kapital skulle jag gissa eller att det behovs for mycket kapital eller arbetare for att mojliggora ett hogre tillstand utan att dra ner pa konsumptionen. Dock finns det inte det just nu och alla andra faktorer som bidrar till tillvaxt enligt keynes leder till en hogre exponentiell tillvaxt an alternativet som tex att blint investera i nagot utvecklingsprojekt som inte ar en ipod eller kanske nagot nytt revolutionerande som en ipad. Tror foretagen och manniskorna i de ar battre pa att utveckla och veta vad vi vill ha an randoms och ocksa forstorelsen av Apples resurser det skulle leda till, dessutom hur ska detta randomprojekt fa kapital nar ingen vet forvantningarna och ingen tycks vilja konsumera? Enligt nuvarande systemet gar det bade att konsumera och spara och multiplikatorn fran bada dessa ar hogre an alternativen. Daremot om man helt gick ifran marknadsekonomi och demokrati finns det sakert rimliga alternativ till en fortsatt hog tillvaxt.

Tror och hoppas ocksa pa en allmant okad tillvaxt!

Postad
Tanker inte lasa mises, utdrag fungerar som innan, kollade videon men den har ett flertal problem i sina argument tanker inte diskutera mycket om det hela sa om du inte svarar ar det helt ok.

blir ju rätt svårt att övertala dig om du inte läser motståndarsidan.

I slutandan uppstar det problemet han tar upp om det verkligen finns en generell begransning av ramaterial, arbetare eller kapital skulle jag gissa eller att det behovs for mycket kapital eller arbetare for att mojliggora ett hogre tillstand utan att dra ner pa konsumptionen.

det finns brist på råmaterial, arbetare dvs kapital. sådan är världen.

Dock finns det inte det just nu och alla andra faktorer som bidrar till tillvaxt enligt keynes leder till en hogre exponentiell tillvaxt an alternativet som tex att blint investera i nagot utvecklingsprojekt som inte ar en ipod eller kanske nagot nytt revolutionerande som en ipad.

entrepenörer som investerar blint med kapital de betalar för att få låna överlever inte länge. de som däremot är duktiga på att tillfredställa vad människor vill ha överlever.

Enligt nuvarande systemet gar det bade att konsumera och spara och multiplikatorn fran bada dessa ar hogre an alternativen.

multiplikator-teorin är fin i tanken om den hade funkat. men tyvärr verkar multiplikatorn snarare vara 0.8 än >1 om man ska tro

http://www.econtalk.org/archives/2011/10/ramey_on_stimul.html

hela tanken kring multiplikator är att man tror att staten ska vara bra på att investera, vilket 1900-talet borde ha lärt ekonomer att så inte är fallet. så oavsett om det stämmer att multiplikatorn >1.0 räcker det inte för att motivera att ge staten pengar att "stimulera med".

Daremot om man helt gick ifran marknadsekonomi och demokrati finns det sakert rimliga alternativ till en fortsatt hog tillvaxt.

ser du inte problemet med att vår nuvarande hyllade great moderation med stimulering har lett till i princip 0% tillväxt i pp/capita över 10år direkt i samtliga västländer som testade att stimulera efter en period av 100år med 5-10% tillväxt? detta trots att teknologin fullständigt exploderat?

Tror och hoppas ocksa pa en allmant okad tillvaxt!

som tur är kan inte sovietharvard-folket stoppa teknologin, teknologin styr vår utveckling inte vi teknologins utveckling :)

Postad

Är våldsamt deprimerad över att det inte blev nåt macou och att allt annat regnat bort den här sommaren också.

Något tips på skoj att göra 4-5 dagar utan att vara miljonär? Det där med att lära sig rida utomlands lät skoj tex men det kanske kräver mer planering/rikedom?

Postad
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15195718.ab

Blir ju lite fel det där med... Skönt o se att de vågar ta till såna diskningar...

Nu måste man ju lägga sig snyggt! Likt Svenskarna i hockey-OS 2006.

Inför double elmination brackets ist för gruppspel. Löser problemen.

Kan de inte bara välja att spela alla matcher i de olika grupperna samtidigt? Så att ingen kan spela på resultat..

Postad
Blir väl rätt många matcher samtidigt? Och om vi ska hårddra det ska de spela "boll för boll" då eller förhindra kommunikation med typ tränare som rapporterar resultat från annan match? :)

Att man bara spelar om en "1a" resp en "2a" seed kanske vore nått. Sen lottas alla 1or mot 2or osv. Om man nu ska envisas med gruppspel.

Att hålla igång fyra matcher samtidigt kan jag inte se vara några som helst problem.

Postad

Tycker att det är rätt enkelt att bara låta ettan bestämma motståndet. Skapar viss mental orättvisa men det tar ju inte bort fördelen av att komma först.

Vettigast enligt mig är helt enkelt att det vinnande laget har möjlighet att ansöka om att välja. Agerar man inte möter man laget som hamnade sist precis som vanligt, men vill man välja motstånd finns den möjligheten. Då slipper man det skeva fokuset när man är likgiltig till valet men får bort situationer där asiater låtsas att badminton är svårt om man inte gör sitt absolut bästa.

Postad
Inte jag heller. Men det är ju inte en sport där matchlängden styrs av en klocka.

Trillske. Vilken "1a" ska välja när det är flera grupper? Den med bäst "poängskillnad"? ^^

Hur bestäms det nu? Behöver väl inte ändra något förutom att den högst placerade får välja.

För att göra det generellt skulle man ju kunna säga att ett lag som hamnar först i en grupp får välja att hamna tvåa istället, vad gäller innebörden av placeringen. Vinnaren får alltså ta förlorarens väg i slutspelet om de önskar.

Postad
cashade ut alla pengar från pokersiterna nu. känns bra :)

har dock 12000 partypoints jag inte vet vad jag ska göra med, har ingen vipstatus alls så kan typ bara köpa inköp till turrar eller $10 som motsvarar 4% bonusar. vad tycker ni jag ska göra? köpa loss massa sådana och se det som avklarat? spara dem och se vad som händer? känns som 90% att jag inte kommer spela mer poker...

Varför väljer du att lägga korten på hyllan? Går lite i samma tankar själv så vore intressant att höra dina synkpunkter.

Postad

vill något helt annat men motivationen bara försvinner mer och mer ju längre kortspelspaus man har, tvärtom vad man hoppades på. det är tråkigt, även om där finns pengar att hämta på många olika spel.

Postad
Varför väljer du att lägga korten på hyllan? Går lite i samma tankar själv så vore intressant att höra dina synkpunkter.

Känner verkligen att jag måste arbeta på min separationsångest, jag tycker t.o.m. att det är vemodigt att ni ska sluta med poker. :shock:

Spelar man heltid tycker jag dock man gör helt rätt val att sluta om det ens känns "nära" att sluta. Speciellt om man sprang bra. Plocka upp stålarna och springa vidare liksom. Börjar det endast handla om att bunkra upp pengar tror jag man gamblar med livet, för spenderar man tio år med att hitta rättvisan i variansen har man nog huvudvärk dagen man kliver av och inser att det enda man fick av tiden var pengar.

Å andra sidan skumt att se det som något man gör mycket eller inte gör alls, men det blir väl så för många.

Jag avundas liverpokerspelarna en del. Det är bara så oerhört svårt att kombinera det livet med något annat.

EDIT: Just ja, sen kanske man ska tillägga att det verkar fullt naturligt att vilja sluta med saker. Är rätt sugen på att sluta vara civilingenjörsstudent t.ex.

Postad

http://brandonsanderson.com/blog/1101/Today-I-got-up-and-I-did-not-have-a-Wheel-of-Time-book-to-work-on

http://www.jissn.com/content/9/1/34/abstract

Despite the increasing use of very low carbohydrate ketogenic diets (VLCKD) in weight control and management of the metabolic syndrome there is a paucity of research about effects of VLCKD on sport performance. Ketogenic diets may be useful in sports that include weight class divisions and the aim of our study was to investigate the influence of VLCKD on explosive strength performance.

Methods

8 athletes, elite artistic gymnasts (age 20.9 +/- 5.5 yrs) were recruited. We analyzed body composition and various performance aspects (hanging straight leg raise, ground push up, parallel bar dips, pull up, squat jump, countermovement jump, 30 sec continuous jumps) before and after 30 days of a modified ketogenic diet. The diet was based on green vegetables, olive oil, fish and meat plus dishes composed of high quality protein and virtually zero carbohydrates, but which mimicked their taste, with the addition of some herbal extracts. During the VLCKD the athletes performed the normal training program. After three months the same protocol, tests were performed before and after 30 days of the athletes' usual diet (a typically western diet, WD). A one-way Anova for repeated measurements was used.

Results

No significant differences were detected between VLCKD and WD in all strength tests. Significant differences were found in body weight and body composition: after VLCKD there was a decrease in body weight (from 69.6 +/- 7.3 Kg to 68.0 +/- 7.5 Kg) and fat mass (from 5.3 +/- 1.3 Kg to 3.4 +/- 0.8 Kg p < 0.001) with a non-significant increase in muscle mass.

Conclusions

Despite concerns of coaches and doctors about the possible detrimental effects of low carbohydrate diets on athletic performance and the well known importance of carbohydrates there are no data about VLCKD and strength performance. The undeniable and sudden effect of VLCKD on fat loss may be useful for those athletes who compete in sports based on weight class. We have demonstrated that using VLCKD for a relatively short time period (i.e. 30 days) can decrease body weight and body fat without negative effects on strength performance in high level athletes.

vart rätt less på det. inte spelat så mycket även när jag har försök och inte tjänat jättebra senaste året. har väl hittat ~$5k/månad utan att överanstränga mig men har inte direkt behov av pengarna och tror att jag har chans att tjäna ok på annat som dessutom är kul. har ju spelat rätt länge och turat bra och sparat det mesta så har så jag klarar mig och mer pengar gör ingen jättestor skillnad i livskvalite medan att inte spela poker ger desto större skillnad i livskvalite.

inte spelat på 3månader tror jag och det känns kanon.

nöjd med min karriär inom pokern och det känns bra att dra sig ur på ATH.

Känner verkligen att jag måste arbeta på min separationsångest, jag tycker t.o.m. att det är vemodigt att ni ska sluta med poker.

lär fortsätta hänga här och diskutera livet etc. forumandet har varit väldigt givande och vi har hjälpt varandra, känns dumt att ge upp det. men ser inget större behov i att uppdatera mig på vilka händer som passar i vilka linjer etc. kanske railar lite vad som händer med botar men orkar nog inte göra något mer försök att vara vinnande.

Postad
det enda som är värre är väl att bara se tjejer som sexobjekt, tjejer tenderar att tycka om män som åtminstone hyser något sorts intresse för dom som person, eller är duktiga på att fejka det. det är det här som är det tråkiga med att ragga, att man oftast måste stå ut med ointressanta konversatione i hopp om att få komma till.

det är en glidande skala mellan vän - asshole där man behöver plocka lite av båda världar, men framförallt så bör man ställa krav på tjejen och det gör man inte som en vän som ställer upp på allt i hopp om att få komma till.

Tycker inte det finns ett motsatsförhållande mellan att vara intresserade av en tjej som person och att vilja ligga med henne. Tänk på att en kvinna tänder på att en man (rätt man iofs...) är attraherad av henne.

Man behöver heller inte vara ett asshole för att ligga men man bör vara direkt och öppen med vad man vill annars riskerar man att hamna i "vänfacket". Man bör vara "sexuell" med tjejen man vill ligga med. Med sexuell menar jag följande:

-Se henne djupt i ögonen

- Ställa sig nära för att se om hon är bekväm med det.

- Var fysisk med henne dvs ta på henne. Inte tafsa utan bara rör/smek hennes arm eller hand. Detta bör sedan eskaleras om hon inte drar sig undan dvs till hångel och slutligen sex.

Jag kommer från andra perspektivet jämfört med dem som hamnar i den där zonen. Senaste åren har jag många, många gånger försökt hamna i denna mytomspunna "friendzone" utan att alls hitta dit. Någonsin.

Jag blev till och med så desperat till slut att jag testade att vara öppen med det hela. Förklarade hela grejen. Det gick ju såklart ännu sämre. Det blev ju lite "jorå så att.. sugen på lite vänskap?". Den nivån.

Jag kan lova att det där med att vara omtänksam och snäll och även ge massa komplimanger och liknande - det gör inte att man hamnar i denna "friendzone".

Det blir liksom en.. laddning. Det är som att: män ska para sig med kvinnor och nu står en elefant här mellan oss. En trög elefant. Om vi inte klickar står den ändå kvar. Vill jag vara vän pekar damen på elefanten, oavsett om hon ser likgiltig ut eller om hon gråter.

Och en sån där bild beskriver mig. Känslosam och lite sådär "mesig" även om jag inte skulle kalla det så själv. Skulle säkert t.o.m. gå in på vissas definitioner av "toffel". Men jag själv skulle mer förklara det som att jag inte är fullkomligt retarderad.

Däremot sätter du möjligen fingret på det:

Detta är möjligen "friendzone"-genererande. Eller vänskap med en sucker, då, för det är ju liksom inte tvåsidig vänskap då. Jag tycker att man ska ha stora krav på en vän.

Komplimanger och att visa uppskattning gör inte att man hamnar i något "vänner"-fack. Tvärt om, komplimanger är laddade. Tjejer gillar killar de får komplimanger och uppskattning av. Verkar finnas en stor missuppfattning i raggarkulturen om vad det egentligen är som gör att de lyckas.

Men om man då tex tar scenariot att flickvännen är otrogen och killen säger att "okej men jag förlåter dig för du har så vackra ögon" då har man ju liksom inte givit en komplimang, man har lagt sina kulor i en påse och sagt "du kan ta hela påsen". Och sedan står tjejen där med en påse kulor i handen och är inte ett dugg klokare vad gäller hennes ögons eventuella attraktionsvärde.

Hehe, måste vara världens enklaste sak att hamna i vänfacket tycker man ju. Undvik komplimanger, håll avstånd, ingen fysisk kontakt etc. Testa det! ;-)

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15193964.ab

vad säger ni? jag tycker de gjorde helt rätt. reglerna för turneringen var tydliga. om ingen vinner inom en rimlig tid kan de väl lotta eller varför inte bara enas om att lotta om vem som ska vinna direkt?

imo tävlingsledningens fel som designar en så dålig struktur att denna typen av lägen uppkommer.

Helt rätt skulle gjort exakt likadant själv. Det enda man kan anmärka på är att publiken har betalt dyra pengar för att se detta. Känns som ett stort misstag från organisatörerna. Trodde att det var utslagsturnering som i tennis men tydligen inte.

Postad
IMF har i veckan publicerat rapporten, External Sector Report, på sin hemsida. Den är beställd av G20-gruppen som efter det senaste mötet i Mexiko ville ta reda på vilka länder i världen som bidrar till att den globala ekonomin är i obalans.

Sverige pekas ut som ett av de problemländer som borde ta ett större ansvar och spendera mer.

– Det är intressant att Sverige nu nämns som ett problemland. Enligt IMF är vårt sparöverskott för stort i förhållande till vad vi borde ha och efterlyser en annan ekonomisk politik. Utrymmet för att spendera mer pengar finns där, säger Robert Berqvist chefekonom SEB.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/borgs-sparande-far-kritik-av-imf_7388126.svd#xtor=AD-500

ja usch och fy för sverige som inte sköter sig lika dåligt som greklan.

Postad
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/borgs-sparande-far-kritik-av-imf_7388126.svd#xtor=AD-500

ja usch och fy för sverige som inte sköter sig lika dåligt som greklan.

Misstaget dom gör är att de inte kör på med fler jobbskatteavdrag och tar bort marginalskatten men allt sådant kommer ju att blockeras av kommunister etc. i riksdagen iom att det är en minoritetsregering. Annars skulle dom nog redan ha gjort detta tror jag.

Postad

era tankar om automatlådor?

jag gillade dubbelkoppling, men kanske CVT är nGTO i väntan på eldrift?

http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120731/ANE/307309889/1498

As recently as 2005, CVTs accounted for just 1 percent of the North American market, according to industry forecasting firm IHS Automotive. Two years ago, propelled by Nissan Motor Co.'s widespread use of the transmissions, CVTs shot up to 7 percent of the market. IHS now forecasts that CVT penetration will more than double to 16 percent of vehicles sold in North America in 2015.

Simulating gear shifts

Even Nissan is soft-pitching the technology. On the Maxima, CVTs have been given a Drive Sport mode control setting. The setting causes the CVT to pause, for lack of a better word, at a preselected number of spots on the smooth upward curve of acceleration. The pause holds the engine at a certain rpm longer than necessary, then releases it to provide that familiar thrust forward of a traditional step automatic.

lol, så bakåtsträvande.

Postad
era tankar om automatlådor?

jag gillade dubbelkoppling, men kanske CVT är nGTO i väntan på eldrift?

Otroligt gammalmodigt med manuell låda. Fattar inte varför majoriteten av bilarna i Sverige har det.