devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Eftersom ingen vågat göra något nytt quiz gör jag väl ett musikquiz då... 20 frågor, blandad svårighetsgrad, många genrer. Alla borde kunna något, nästan ingen allt. Liksom i föregående quiz utdelas extrapoäng godtyckligt, och frågor markerade med en * har flera frågor som ger delar av en poäng vardera. Skicka svar via pm! Deadline torsdag kväll innan jag åker till Malmö på fredag. 01. Denne man signade Alice Cooper. 02. Act III Scene 2 (Shakespeare), African Student Movement och Black Stacey är alla låtar på vilken skiva? 03. Alison Krauss brukar uppträda och släppa skivor med vilket bluegrass-band? 04. Musikquiz utan Beatles och/eller Stones? Hädelse! Hur många studioplattor har The Beatles släppt? Räkna med brittiska, det är nog enklast och mest rätt. 05. Sverige har vunnit Eurovision Song Contest vilka fyra år?* 06. Vilken gitarrist har vunnit 27 Grammys, fått en Grammy Legend Award och är nu på tapeten för en Grammy Foundation Leadership Award? 07. Svenska grindcorebandet Nasum lade ned för några år sedan efter att vad hänt? 08. Indienördsfråga! Vad är Pitchfork? 09. DJ Shadows skiva Endtroducing..... är kanske världens mest kritikerhyllade hip hop-album. Förutom att den är galet bra, vad var det som var så unikt med plattan när den släpptes? 10. Om man ska tro RIAA (vilket jag annars inte har för vana att göra), vilket är det bäst säljande albumet i USA någonsin? Och en följdfråga: vilken helt annan skiva har rekord i att ligga på listorna längst?* 11. Hmm, känns som att jag har glömt en massa genrer... vi kan ta soundtracks. Michiru Yamane är mest känd för sina sådana till vilka två spelserier?* 12. Rolling Stone har en top 500-lista som ungefär har samma status som IMDb top 250 (dvs att ingen bryr sig men alla kollar den ändå). Beatles har förstås flest skivor med (varav fyra i top 10...), men vilka delar andraplatsen?* 13. Hur många svenska band/artister har haft listettor på amerikanska huvudlistan? 14. Den här borde vara svår... på vems label släpptes Antony Hegartys debutskiva? 15. Ett av mina absoluta favoritband, Lampshade, sjunger på vilka språk?* 16. JS Bach, kåtbock med 20 barn fördelade över två stackars livmödrar, skrev en massa intressanta mattestycken. Vilken kanadensisk pianist är enormt känd för sin tolkning av Bachs Goldbergvariationer? 17. Genesis, King Crimson, Gentle Giant, ELP, Yes, Jethro Tull, Camel etc... vilken genre pratar vi om här? 18. Reggaebandsförkortningen JBB står för vadå? 19. Vem ägnade sig åt att i över 30 år totaldissa Sveriges samlade musikerkår i DN samtidigt som han hyllade sina egna alster? Tips: har skrivit Frösöblomster. 20. Vilka är de enda som finns med i samtliga soundtrack till Salad Fingers? Utslagsfråga: Hur många skivor med isländsk electronica äger jag? Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Äsch, hittills enda inkomna svar hade inte så många rätt heller... jag kanske gjorde det för svårt? Det är ju väldigt blandat onekligen... som mitt första introquiz. Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 L E A D E R B O A R D of doom: ------------------------------------- PianoPer 7p Pey 6,67p Andrew_W 6,09p TheEmbassy 4,33p (bättre utslagsfråga) mrfiskman 4,33p eurythmech 4,07p Goatse 3,5p Snabelguy 1,83p Jennez 0,5p bossbaver 0p arsenalrulez 0p Matteprof 0p Citera
Hakflem Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Hehe det var galet svårt. Troligtvis skulle man ju kunna googla upp det mesta, men hur kul är det? Citera
Appel Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 01. Denne man signade Alice Cooper. Menar du med detta vem som tog in AC under sina vingar, eller en artist/grupp som AC själv tog in? Citera
Ängeln17 Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Å en annan gör sig inte ens besväret att skicka in nollrättskuponger . Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Menar du med detta vem som tog in AC under sina vingar, eller en artist/grupp som AC själv tog in? Good point, pratar om killen som tog in AC. Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 eurythmech klampar mäktigt in på förstaplatsen med 4,07 poäng. Kommer någon att lyckas slå det? Okej, erkänner, det var visst på tok för svårt quiz... Citera
Snabelguy Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Eller så har vi andra (jag) helt fel musiksmak. 1,83 poäng är ju inte direkt lysande... :-/ Citera
Snabelguy Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Å en annan gör sig inte ens besväret att skicka in nollrättskuponger . Fegis! Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 7p till PianoPer som gör sitt nick och yrke rättvisa! Citera
arsenalrulez Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Kul quiz men totalt omöjligt. Du kan lägga in mej i leaderboarden med 0p så slipper jag skicka in och du slipper rätta Citera
manshora Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 my god, kunnde typ 3 frågor devalanteriel du måsste ju vara helt sjukt musikintresserad? Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 my god, kunnde typ 3 frågor devalanteriel du måsste ju vara helt sjukt musikintresserad? Så illa tycker jag inte att det är... Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Gör om Gör lätt ! Får väl göra en enklare nästa vecka antar jag. Citera
manshora Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Får väl göra en enklare nästa vecka antar jag. haha ja, om vinnaren får 7 poäng av 20 möjliga så Citera
Matteprof Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Oh my, jag får 1 p. Fråga 17. Det kunde jag Fråga 6 borde jag kunna, men den jag tänker på som har 27 Grammys skulle inte jag klassa som gitarrist. En gitarrist för mig är Edge i U2 som har en massa grammys i band. Fråga 10 trodde jag var det album som Mr 27 Grammys producerade men där hade jag ju fel när jag googlade, det albumet var 2:a. Lite lättare nästa gång ty Citera
Goatse Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Det var ju hur enkelt som helst. Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Jag funderade på att göra en fråga om White Rabbit faktiskt, Goatse, men det blev inte av... Citera
Goatse Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Jag hade säkert haft fel på den ändå. Hur många poäng fick jag då? edit: såg nu, 3.5, är riktigt nöjd med det. Citera
Pey Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Jäkligt kul grej, men hiskeligt svår. Hoppas jag samlade ihop ett par rätt iaf. Ser fram emot fler quizzes i aningen lättare upplagor, helst om musik! Citera
devalanteriel Postad 27 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2007 Du kom vääääldigt nära ledning, Pey. Citera
Recommended Posts