Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bestämde mig för en vecka sedan att försöka mig på PLO eftersom det är kul att kunna spela lite olika spel. Började spela micro limit och har just nu en rulle på 17 inköp.

Undrar hur många inköp man brukar rekomendera att ha i rulle?

Förtår givetvis att detta är på tok för lite men vore kul att veta ungefär hur mycket man ska ha innan man kan börja tänka på att byta nivå.

Postad
Till att börja med vill du vara en vinnande spelare.

Du måste skämta!? vill man det? Om jag inte är det kommer mina 17 inköp snart vara slut men är jag det kommer det någon gång i framtiden vara dax att flytta upp en nivå och där av uppstod min fråga.

Tack så mycket killerwolf! Men säg att man spelar t.ex. 5/10$. Hur många inköp bör man då ha i sin rulle. Detta varierar väl beroende på vilken spelar typ man är men bara på ett ungefär?

Postad

Poängen är att det inte går att besvara på ett meningsfullt sätt.

Är du en förlorande spelare behöver du oändligt många inköp för att inte gula, är du en marginellt vinnande spelare behöver du ohyggligt många inköp, vinner du med större marginal behöver du färre.

Postad
Poängen är att det inte går att besvara på ett meningsfullt sätt.

Är du en förlorande spelare behöver du oändligt många inköp för att inte gula, är du en marginellt vinnande spelare behöver du ohyggligt många inköp, vinner du med större marginal behöver du färre.

Då kunde du väl ha sagt det direkt? Istället för din tråkiga kommentar.

Självklart beror det på hur bra man är. Men i vilket fall som helst; finns det inga som helst riktlinjer för PLO(jag har aldrig spelat det - har ingen aning)? I hold'em brukar man ju snacka 300 bigbets för FL och 30 inköp för NL. Så i PLO är det ingen som vet menar du, eller?

Postad

Jag tror Djens har 200 inköp eller något för sina nivåer :)

Personligen tänkte jag försöka stiga upp till 1/2 när jag har 25inköp, däremot vänta till jag har ca35 inköp innan jag stiger upp till 2/4 (om jag når dit)

Postad
Någon som spelar vinnande PLO som kanske kan dela med sig av hur stor deras rulle är?

Jag har strax över 5 000 big blinds på den högsta nivån jag spelar och 10 000 big blinds på den andra. (På den senare motsvarar 10 000 big blinds 50 fulla inköp, inte 100)

Dock är jag beredd att gå ner i stakes ifall bankrullen skulle börja sina.

Postad

Hur pass allvarligt skulle det vara om du förlorade rullen? Djens som omnämndes är nog en av de mest konservativa på forumet när det kommer till bankroll management, men så försörjer han sig på kortspel också.

Jag nöjer mig med någonstans mellan 20 och 30 inköp, standardrekommendationen är dock 50-100 inköp för "seriöst" PLO-spel. Fördelen med att ha 100 inköp för nivån är att det troligen blir lite längre till tilten om man åker på några beats på en dag. Kan man ju hoppas.

Postad
standardrekommendationen är dock 50-100 inköp för "seriöst" PLO-spel.
Fast det är ju fel om man kan slå högre games för mer pengar. Så mycket behöver man ju bara om man limmar fast arslet framför datorn och inte kan gå ned när det går knackigt. Vilket är rätt obra gjort.

Kan väl se det som en poäng att köra på det sättet medan man fortfarande lär sig spelet, eftersom man inte riskerar att spela mot för bra spelare på samma sätt som vid mer aggro klättring. Annars är det rätt svårt att rättfärdiga spelmässigt, och har mest med riskaversion att göra. Vilken troligen är för stor om man inte har karriärsmöjligheter som man troligen kan tjäna lika bra på under resten av livet. Vilket är rätt otroligt mtp att 1 mille intjänade i 20-års åldern blir bortåt 9 inflationsjusterade miljoner vid pension.

Alltså, är väl ok att spela så vid 5-10/10-20 iom att många tappar ut skillmässigt där eller helt enkelt inte orkar med 25-50+ swings. Men vid 2-4 så är det ju inte så jättebra idé eftersom det är relativt lätt att hitta mjuka spots vid högre bord och det oavsett så är det inte en big deal att torska 1/20 av rullen ibland (gör man det inte så är man nog för riskaversiv).

Nu är ju iofs de flesta pokerspelare tiltmaskiner så kan ju vara en poäng med att dra ned på tiltfaktorerna, för att inte tala om att man sällan faktiskt vet att man har edge eller att de flesta inte har det alls.

Men perfekt strategi är att snabbt klättra upp och ned i insatser mot spelare man bedömmer sig kunna slå.

En stor fördel med en sån strategi, om man är bra, är att man får en sorts "implicita rushodds". Alltså, att om man swingar upp ordentligt så kan man etablera sig på högt spel och tjäna 10ggr+ mer än man annars skulle gjort under perioden.

Så egentligen så ska man ju ha rätt olika standardrekommendationer. Höga krav till spelare som inte är särskilt bra, eller bra spelare med tiltproblem och låga krav för bra spelare utan tiltproblem.

Postad

Hur kan man inte veta själv vilken nivå man bör spela på?

Hur kan VI veta vilken nivå DU ska spela på?

Själv kör jag med 100X inköp på PLO, är fortfarande förlorande på PLO men på väg att gå +-0...

Är du vinnande spelare och ganska TAG så 30 inköp kanske? ...men jag är iofs ganska töntigt försiktig gällande inköpsregler.

Men som sagt, ganska omöjlig fråga att svara på !

Postad
Då kunde du väl ha sagt det direkt? Istället för din tråkiga kommentar.

Självklart beror det på hur bra man är. Men i vilket fall som helst; finns det inga som helst riktlinjer för PLO(jag har aldrig spelat det - har ingen aning)? I hold'em brukar man ju snacka 300 bigbets för FL och 30 inköp för NL. Så i PLO är det ingen som vet menar du, eller?

Kanske är lättare att lägga en onödigt spydig kommentar om man inte riktigt kan svara på den egentliga frågan tack vare sitt okunnande!?

Postad

Jag brukar ha större krav ju högre jag går.

till 1/2 PLO t.ex. behöver man inte mer än 15 BI tycker jag medans 5/10 plus behöver 70+ BI för att kännas bra att spela på.

BI=Buyin

Postad

det är så fruktansvärt skrattretande omöjligt att ge vettiga rek. allt mellan 1-200inköp beroende på nivå, tillgång till pengar vid bust , uppskattad edge mot motståndarna hur villig man är att att gå ner vid behov osv osv..

För att ta mig själv som exempel så har jag allt mellan 10-50 inköp och klättrar mycket mellan olika nivåer. Dels för att ibland går inte spel på den nivå jag spelar och ibland kan jag ta skott på uppemot 10-20% av rullen om det sitter en riktig donator på borden ,dels är det så att jag tycker det är tråkigt att spela med små insatser relativt rullen. När jag började lira skulle jag nog kunna riskera halva rullen utan att bry mig men nu vill jag sällan gå över typ 10%. Torska ett par miljoner sek eller mer känns lite jobbigare än att förlora 100k.

Postad
det är så fruktansvärt skrattretande omöjligt att ge vettiga rek. allt mellan 1-200inköp beroende på nivå, tillgång till pengar vid bust , uppskattad edge mot motståndarna hur villig man är att att gå ner vid behov osv osv..

För att ta mig själv som exempel så har jag allt mellan 10-50 inköp och klättrar mycket mellan olika nivåer. Dels för att ibland går inte spel på den nivå jag spelar och ibland kan jag ta skott på uppemot 10-20% av rullen om det sitter en riktig donator på borden ,dels är det så att jag tycker det är tråkigt att spela med små insatser relativt rullen. När jag började lira skulle jag nog kunna riskera halva rullen utan att bry mig men nu vill jag sällan gå över typ 10%. Torska ett par miljoner sek eller mer känns lite jobbigare än att förlora 100k.

illa dolt skryt? ;)

• 3 weeks later...
Postad
ne knappast :-( jag berättar bara som det är, det är väl bra att man gillar gambla men inte så kul att förlora 10 inköp om det är halva rullen.

nej gietvis inte, bara skojade.

till OP:

brian townsend skrev i sin blogg att han uppplevt swingsen i PLO som unegfär dubbelt så stora.

hittar inte exakta inlägget men du kan ju leta:

http://www.cardrunners.com/fusetalk/blog/index.cfm?forumid=31