Gå till innehåll

Behov av tips från en målare


Mr GZON

Recommended Posts

I ett av rummen sitter det några våder tapet. Tapeten är målade och har en jäkla massa blåsor. Jag har försökt skära bort dom och spackla, men det går inge bra – jag får en massa nya - det känns som detta är ett never ending projekt. Vad jag skulle vilja är att få bort dessa våder, dom är inte många till antalet, och sedan bredspackla. Så min fråga lyder, hur får jag bort tapet som är målad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla med en järnhandel eller liknande som säljer tapeter, de brukar ha tapetborttagningsmedel. rolla eller spreja på det på vägarna och låt det verka och försök sen igen.

det är ett rent helv-te att ta bort tapeter....och har man väl börjat är det svårt att sluta... :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spruta på med en vattenspruta (sån som bla frisörer har för att blöta kundens hår) på väggen, ganska varmt vatten.

Sen är det bara börja skrapa på väggen men en spackel tills du fått bort tapeten, jobbigt som fan och jag skulle nog hellre bredspackla hela väggen istället, över tapet och hela skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit och prata med en på färgaffären, och hon påstod att ångmaskinen inte löser upp tapetlimmet utan jag får försöka att skära upp en blåsa och sedan skrapa bort tapeten ut ifrån den. Hon menade att ångmaskin liksom tapetlim metoden endast var användbar när tapeten inte var målad.Det låter som jag har ett riktigt tröttsamt arbete framför mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit och prata med en på färgaffären, och hon påstod att ångmaskinen inte löser upp tapetlimmet utan jag får försöka att skära upp en blåsa och sedan skrapa bort tapeten ut ifrån den. Hon menade att ångmaskin liksom tapetlim metoden endast var användbar när tapeten inte var målad.Det låter som jag har ett riktigt tröttsamt arbete framför mig

 

Vi ångade av tapeterna i två rum för att ta fram den putsade väggen som vi sedan målade. 3-4 lager av tapet handlade det om och det var ett helvetes jobb kan jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen som målade på tapeten var inte så klok va? Inte för att jag kan nåt om sånt här, men det känns som att om man ska måla en vägg ska man ta bort tapeten först?

 

Nja, det är ganska vanligt att man målar över tapeter. Det ser helt ok ut och du slipper jobbet jag beskrev i min post ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker men jag tror att ngt av de 3-4 lagren var målade faktiskt. Det var ett sant hlevete att få bort dom hursomhelst.

 

Ok. Jag tror dig.

Jag fick en känsla av att hon jag pratade med inte riktigt bemästrade yrket, eller så var det bara så att hon insåg att hon inte kunde sälja något till mig och ville då inte ödsla tid på mig. Personligen tror jag att de heta ångorna från en ångmaskin bör vara så pass hög att tapetens lim löses upp även om ytan är målad.

Det jag backar för med en ångmaskin är risken att parketten blir förstörd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag tror dig.

Jag fick en känsla av att hon jag pratade med inte riktigt bemästrade yrket, eller så var det bara så att hon insåg att hon inte kunde sälja något till mig och ville då inte ödsla tid på mig. Personligen tror jag att de heta ångorna från en ångmaskin bör vara så pass hög att tapetens lim löses upp även om ytan är målad.

Det jag backar för med en ångmaskin är risken att parketten blir förstörd

 

Jag kan ju säga att det var enorm skillnad på att använda ångmaskin och köra utan vilket vi provade först. Jag tror att ångmaskinen kan funka för dig. Parketten behöver du inte oroa dig för om du bara använder täckpapper. Vi hade parkett i våran lägenhet och allt gick helt enligt plan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...