Gå till innehåll

Random quiz! (avslutat)


devalanteriel

Recommended Posts

Ni som varit med ett litet tag kanske minns alla fina quiz vi körde förra hösten (Ola gjorde det iaf inte); hälften av mina svar var Leif och alla mina svar var korrekta. Det var väl jag, Jennez, Ola, stonken, eury, Waggho och lite annat folk som höll på har jag för mig.

 

A-a-a-aaaanyway, dags att återuppliva det lite.

 

Skriv för bövelen inte svaren i tråden utan skicka pm! Jag uppdaterar löpande och tävlingen tar slut lördag kväll. Bonuspoäng utdelas godtyckligt. Frågor markerade med * innehåller två frågor och ger ett halvt poäng per korrekt svar.

 

---------------------

 

1. Varifrån är Peter Gade och vilken sport sysslar han med?*

 

2. Vad i helvete är Sunn O)))?

 

3. Smax är en spin-off till vad?

 

4. Vem skrev Stäppvargen och vilken svensk spelade huvudrollen i filmatiseringen?*

 

5. Ramlösa ägs av ...?

 

6. När bröt det senaste inbördeskriget i Liberia ut?

 

7. Euron används av hur många länder?

 

8. Vilka två färger är det på de boxers jag har på mig just nu?* (gissningar på gult eller brunt ger tre minuspoäng)

 

9. Den talande dödskallen Murray tillhör vilken spelserie?

 

10. Vilken krydda ingår alltid i bearnaisesås?

 

11. IK och EA står för?*

 

12. Quetzalcoatl är en gud i vilket folks religion?

 

13. Vad heter den här tavlan och vilken fransk neoklassicist målade den?* (efternamn räcker)

 

14. Ian Matthias Bavitz är mer känd under vilket namn?

 

Utslagsfråga: FUCK, borde ha tvättat men jag skrev quiz istället. Hur många minuter har gått sedan min tvättid gick ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar sig...

 

Leaderboard: (* = bättre utslagsfråga)

Bozzzo 10p

mr-flow 9,5p

davoodoo 7p

Pey 6,5p

Rammy 6p*

gdaily 6p

thestonk 5,5p

Ängel17 5p****

tomtetomte 5p***

Trolldeg 5p**

Skanke 5p*

flång_nytt 5p

ampixo 4,5p **

andand 4,5p*

eurythmech 4,5p

Andrew_W 4p

Arne68 2p*

Bluwajt 2p*

Lovelovelessless 2p

Zarec -5p

Snabelguy -6p

 

Rammy uppvisade en pinsamt god kunskap om mina underkläder samt tvättider (en minut ifrån)... nu blir jag rädd!

 

Zarec hade egentligen 7p men slutade på -5p pga uppenbart fusk. (Liksom, citera wikipedia i svaret? Bra jobbat.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, finns den, seriöst? Jag tog "min" konstnär från högstadiet (allas platser på bildlektionerna var representerade av konstnärer, ingen aning om vilken stil de representerade) och lade till en titel som passade målningen i fråga.

 

Då blev det ju nästan bingo. Fast helt fel. Jag tyckte själv jag hade 6 säkra poäng och räknade med några kantbollar som bonus, fan jag måste ha slarvat någonstans.

 

Edit: Holy fudge @ 10p. Nobelpris och respekt!

 

Uppdaterat med fler resultat.

 

Två pers som gissar på Kyssen av Henri de Toulouse-Lautrec hittills... detta trots att han inte var neoklassicist och tavlan i fråga ser ut så här:

 

http://www.sappho.com/art/images/lautrec1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, vad roligt :)

Tänkte inte göra den öht men sen kom jag på att man kunde ju kolla upp alla svar säkert. :)

 

haha, vad roligt med minuspoäng, bara det gör att jag äger :)

 

EDIT: Fanns ju en anledning till att jag skrev citattecken, för att det skulle framgå att jag sökt upp svaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappast heller att alla fuskat, men jag låter bli att anklaga någon särskild förutom Zarec eftersom det var så uppenbart. :)

 

Ingen som sa nåt om att man inte fick googla... 8-)

 

Btw... jag trodde jag hade en massa onödigt vetande men kan man dom här frågorna utan att ta till hjälp då snackar vi om rejält onödigt vetande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...