Gå till innehåll

Kritikerstorm mot hackarlag


brainslicer

Recommended Posts

Experter till attack mot ny tysk lagstiftning | 2007-08-20 06:06:

Kritikerstorm mot hackarlag

 

Verktyg för att testa säkerheten i it-system blev olagliga i Tyskland när en ny lag mot hackare trädde i kraft i dagarna. Det menar flera säkerhetsexperter och utvecklare, som nu hotar med att lämna landet. Även svenska experter är kritiska. "Lagen ger antivirusföretagen stora problem", säger David Lindahl vid FOI.

 

Man kan ju undra hur långt lagstiftarna tänker? Stoppar lagen hackers? Stoppar den säkerhets arbetet?

 

(det är i stort sätt samma varktyg som används i båda fallen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagstiftarna förstår naturligtvis inte konsekvenserna av sitt handlande, som vanligt när det gäller lagstiftning kring IT-relaterad brottslighet.

 

I Sverige har vi den, i mina ögon, sinnessjuka lagen att "brottsprovokation" är förbjudet men det är tillåtet att provocera fram bevis. Det blir också helt fel i många lägen och jag kan visserligen tycka att en civilpolis på motorvägen i 100 km/h är brottsprovokation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige har vi den, i mina ögon, sinnessjuka lagen att "brottsprovokation" är förbjudet men det är tillåtet att provocera fram bevis. Det blir också helt fel i många lägen och jag kan visserligen tycka att en civilpolis på motorvägen i 100 km/h är brottsprovokation...

 

Vad betyder det? Och varför blir det fel? Var snäll och förklara.

 

OBS. Det här är ingen levling eller sarkasm eller nåt sånt som är standard. Detta är ren och skär nyfikenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...