Gå till innehåll

Friidrotts-VM!


Recommended Posts

Det var en riktigt dålig jämförelse. Oddsen är alltid självklara i poker om man vet vad bägge spelarna har för händer. I sportsbetting finns det inget odds som är "rätt". Därför vill inte jag satsa en stor del av min bankrulle på så låga odds när de är långt ifrån säkra. Alltså är du helt ute och cyklar med ditt snack om EV när det gäller sportsbetting.
Visst man kan inte läsa i någon bok eller så hur stor chans det är att Manchester United vinner mot exemplvis Wingate & Finchley FC i en FA Cup final. Men skulle någon ge mig 1.50 i odds på det med dagens förutsättningar så skulle jag inte tveka en sekund.

 

Som sagt hela idéen med sportsbetting är ju att man ska uppskatta chansen av de möjliga utfallen och efter det kolla på oddsen. Ifall man sen hittar något odds som är bättre än det man uppskattat så ska man spela. Och varför skulle det vara lättare att uppskatta Wingate & Finchleys (doggens) chanser än Mancherser Uniteds (favoritens)?

 

Jag förespråkar inte enbart spel på favoriter eller så, själv spelar jag mest på odds i regionen 1.8-3.0 men det betyder inte att jag aldrig spelar på odds under 1.5 ifall det är EV+.

 

Och att satsa en stor del av sin rulle ska man aldrig göra. Förslagsvis mellan ungefär 1% per vad ifall man vill vara en seriös sportsbettare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Väldigt sant och lika tråkigt.

Trots detta tycker jag inte att det är underodds.

 

Lite blågul är möjligt att man blir, men i 9/10 spelar jag på svenska friidrottare just för att dom har man koll på. Jag är inte speciellt insatt i hur t.ex. Sanya Richards har tränat och toppat formen eller hur hon är på det mentala planet. Större koll där på svenskarna och därmed större fördel.

 

Visst drog jag in Oprea där förut i all hast när jag ögnade igenom listan på odds, men kan va villig att ta tillbaka det när jag tänkt igenom det just för att jag har inte jätte koll på honom. Såg hans hoppning live på DN galan och tekniskt lovade det gott och förhållandena var inge vidare men kan inte hans bakgrund i år speciellt säkert.

 

 

Just att bedömma EV+ i betting är nåt man själv lär sig med tiden o bevisar för sig själv med att bokföra 1000tals bets... tror du att Klyft är nära 90% favorit så ska du självklart satsa på 1,25... min uppfattning är att hon inte är det och jag avstår.... så enkelt är det. Sedan spelar det ingen roll vem av oss som har rätt när vm är över.... det som spelar roll är bettingbokföringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just att bedömma EV+ i betting är nåt man själv lär sig med tiden o bevisar för sig själv med att bokföra 1000tals bets... tror du att Klyft är nära 90% favorit så ska du självklart satsa på 1,25... min uppfattning är att hon inte är det och jag avstår.... så enkelt är det. Sedan spelar det ingen roll vem av oss som har rätt när vm är över.... det som spelar roll är bettingbokföringen.

 

Sant Sant... Tiden får utvisa.

 

Några spel du tror på då under VM för att återgå till Ämnets syfte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite blågul är möjligt att man blir, men i 9/10 spelar jag på svenska friidrottare just för att dom har man koll på. Jag är inte speciellt insatt i hur t.ex. Sanya Richards har tränat och toppat formen eller hur hon är på det mentala planet. Större koll där på svenskarna och därmed större fördel.

 

Som om det skulle räcka att enbart ha koll på sina egna spelobjekt???

Det är lika viktigt att ha koll på motståndet om du skall bli en framgångsrik spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror alltså att bookisarna ligger och sover under försöken? :roll:

 

Eh

Nej men de gör de inte under försäsongen heller (vilket jag typ ha gjort i år)

Anser mig vara bättre på att se friidrottarens potential än många bookis och bättre än den stora massan.

Har tränat 10-kamp och diskus själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror alltså att bookisarna ligger och sover under försöken? :roll:

 

Jag har aldrig begripit mig på den här sortens argument... en bra bookie är inte ute efter att sätta så realistiska odds som möjligt utan efter att få en totalbalans i sina odds för att maximera sin vinst. Det kan innebära både rimliga och fullständigt knasiga odds. Ibland betyder det ju t.o.m. att de VILL vikta spelen rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att Sverige kommer göra sitt sämsta mästerskap sedan...ja...2001? Kajsa....jättehink. Carro bör vinna, ser inte att Blonska eller någon annan kan hota henne om hon är ens 95% fit (är hon i Helsingforsform kan det bli tufft), men snacket om nytt pers och europarekord förstår jag inte.

Exakt vad pekar mot det? Dom flesta av hennes pers är väl 3-4 år gamla och en gren som spjut verkar inte alls funka som förr.

 

Höjdhopp är en väldigt oviss gren, även om Stefan är favorit så tror jag inte han har mer än kanske 1/3 att vinna. Det ska mycket till om Linus ska ta medalj imho.

 

Sanna bör ta medalj, brons. Hon ska nog mer på 12.45 eller så för att hota Perry. Jeng hinkar. Musse likaså. Wissman gör ett bra VM - men det räcker ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att Sverige kommer göra sitt sämsta mästerskap sedan...ja...2001? Kajsa....jättehink. Carro bör vinna, ser inte att Blonska eller någon annan kan hota henne om hon är ens 95% fit (är hon i Helsingforsform kan det bli tufft), men snacket om nytt pers och europarekord förstår jag inte.

Exakt vad pekar mot det? Dom flesta av hennes pers är väl 3-4 år gamla och en gren som spjut verkar inte alls funka som förr.

 

Höjdhopp är en väldigt oviss gren, även om Stefan är favorit så tror jag inte han har mer än kanske 1/3 att vinna. Det ska mycket till om Linus ska ta medalj imho.

 

Sanna bör ta medalj, brons. Hon ska nog mer på 12.45 eller så för att hota Perry. Jeng hinkar. Musse likaså. Wissman gör ett bra VM - men det räcker ju inte.

 

Och 01 som ändå var okej med tanke på förutsättningarna...

Det som pekar mot nytt rekord är att hon tekniskt blivit så mycket bättre och bättre för varje tävling i år och samtidigt har den fysiska formen fullständigt exploderat senaste månaden.

Årsbästan i höjd, längd, häck är bättre än vad hon brukar ligga inför mästerskapen. Får hon bara ordning på spjutet så dunkar hon in 7000p på VM. 200m har gått knackigt i år iofs men mycket beroende på att vindarna och förhållandena har varit usla dom gånger hon sprungit, dumt att stirra sig blind på resultat.

Det avgörande här angående rekord eller ej blir förutsättningarna. Motvindar: inget rekord. Medvindar: stor chans till rekord. Man måste komma ihåg att hon i Paris hade gött flyt med vinden.

 

Stefan vinner, det står jag fast vid. Sen vad den exakta vinstchansen är det är jag mer osäker på, ser han dock som mer än 50%-ig i alla fall.

 

Klart det ska till en del för att Linus ska ta medalj på VM men inte så överdivet mycket som de flesta tror. De flesta som hoppat högt i år har gjort det tidigt på året och även om årets startfält är det största på hela 2000-talet är hans form mycket stigande. Jag har följt han på plats många tävlingar i år och sakta men säkert har han klättrat tillbaka mot vinterns storform. Allting handlar om han vågar trycka in mot upphoppet i kurvan eller inte, blir han feg där tar han inte medalj men vågar han då gör han det. Låter kanske för simpelt men sanningen är inte långt därifrån. Detta tror jag han gör och han har visat sig vara duktigt när det som bäst behövs (senast IEM och EM förra åren t.ex.). Sattes under lite press i årets SM och på DN galan och plötsligt exploderade han till med superhopp, hittar han lite jämnhet i tekniken blir han livsfarlig och i sådana fall Stefans största hot om guldet.

 

EDIT: Angående sanna så visst krävs det mkt men hon är alltid bäst när det gäller och har visat på en oerhört jämnhet, hennes lopp på SM var helt otroligt och är definitivt runt 12.50 i okej förhållanden. Jeng håller jag med om, i år räcker han inte. Trots att han har stor kapacitet så hade det behövts lite mer hoppning för att verkligen komma in i det. Håller han sig hel blir han livsfarlig till OS.

Musse gör ännu ett superlopp i finalen och kommer tampas om medaljerna, farligt blir om kenyanerna går upp och taktikkör och sniglar sig fram i 2000m då har musse inte mkt till chans i en spurt men det där tror jag musse vet om och hittar någon att dra med. Tyvärr känns det som ytterligare en fjärdeplats, som EM i fjol, men kan lika gärna skrälla med ett brons vilket vore helt otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig begripit mig på den här sortens argument... en bra bookie är inte ute efter att sätta så realistiska odds som möjligt utan efter att få en totalbalans i sina odds för att maximera sin vinst. Det kan innebära både rimliga och fullständigt knasiga odds. Ibland betyder det ju t.o.m. att de VILL vikta spelen rejält.

Jag tror knappast att något utav de större bolagen behöver hålla på och vikta boken för ett litet Friidrotts VM. Volymen på spelen i en gren som 100m H kommer ju knappast nå upp i volymen för ett tungviktsmöte i EPL och en CL kväll omsätter nog mer än hela VM. Därför kan de nog gå ut med sina skitodds och boka en "massa" -EV spel.

Eh

Nej men de gör de inte under försäsongen heller (vilket jag typ ha gjort i år)

Anser mig vara bättre på att se friidrottarens potential än många bookis och bättre än den stora massan.

Har tränat 10-kamp och diskus själv

Ok, då har du i alla fall lite edge mot Svensson som antingen spelar på favoriten eller den svenska deltagaren. Men det hade du ju gärna kunnat sagt i din första post, då lät det ju så här:

Kolla in försöken först om ni inte är insatta i säsongen (vilket jag inte är). Sedan brukar det vara lätt att hitta bra spel. (väldigt bra).
Verkade nästan som att du föreslog att man skulle kolla vem som sprang snabbast/kasta längst/.. och sen betta på honom i tro om att oddsen ifrån tidigare fanns kvar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om man någonstans kan oddsa på att Wissman slår sitt svenska rekord? Bara han får en ok bana så lär ju det svenska rekordet ryka?

 

edit: han springer ju 400 nu. Då spelar väl banan mindre roll eller? Någon friidrottkunnig som kan bekräfta? Hur mycket påverkar banan utövaren i ett 400 m lopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om man någonstans kan oddsa på att Wissman slår sitt svenska rekord? Bara han får en ok bana så lär ju det svenska rekordet ryka?

Skulle bli mycket förvånad om någon erbjöd ett sånt vad. Och om de erbjöd det så skulle nog återbetalningsprocenten vara låg. Samt att återigen det räcker inte med att gå på magkänsla i betting (ifall man vill vara en vinnande spelare dvs) man måste antingen kunna analysera objektet bättre än marknaden eller ha någon sorts insider/extra info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om man någonstans kan oddsa på att Wissman slår sitt svenska rekord? Bara han får en ok bana så lär ju det svenska rekordet ryka?

 

edit: han springer ju 400 nu. Då spelar väl banan mindre roll eller? Någon friidrottkunnig som kan bekräfta? Hur mycket påverkar banan utövaren i ett 400 m lopp?

 

Oddsen är nog inte speciellt höga på det... Svenska spel skulle nog kunna chocka med ett sånt och spela på att han gör det! Sen är det ju vanskligt för han kan mycket väl sätta det i semin och sedan spring lika eller nästan lika fort i finalen, som i EM i fjol, då blir ju oddset lite missvisande om du spelar innan semin. Däremot gör han det definitivt om man ser till hela VM.

 

Banan spelar klart mindre roll än den gör på 200m men det är väldigt personligt.

För wissman spelar det nog mindre roll men för en väldigt lång löpare med yviga och långa steg kan en innerbana bli klart svår. Helst vill man nog ha bana 5-6 så man får en längre kurva och dessutom ha någon att gå på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen är nog inte speciellt höga på det... Svenska spel skulle nog kunna chocka med ett sånt och spela på att han gör det! Sen är det ju vanskligt för han kan mycket väl sätta det i semin och sedan spring lika eller nästan lika fort i finalen, som i EM i fjol, då blir ju oddset lite missvisande om du spelar innan semin. Däremot gör han det definitivt om man ser till hela VM.

 

Banan spelar klart mindre roll än den gör på 200m men det är väldigt personligt.

För wissman spelar det nog mindre roll men för en väldigt lång löpare med yviga och långa steg kan en innerbana bli klart svår. Helst vill man nog ha bana 5-6 så man får en längre kurva och dessutom ha någon att gå på.

Tror att semin är där han sätter det måste nog ner under 45 för att gå vidare. Där bränner han troligen sitt krut. Skulle säga att jag satsar om det ger ca 3 gånger pengarna på att han tar det i semin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...