Gå till innehåll

Friidrotts-VM!


Recommended Posts

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Först måste vi studera vilka som står ute med värmen bäst. Och räkna ut vilken inverkan det kan få totala prestationen. :D

 

Skulle väl tippa dom flesta bookies har det.

 

Men näee, ingen seriös delar väl ut sina "supertips" mer än till några irl polare, man skadar ju bara sig själv med sänkta odds annars ju :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe alltid! Jag har telekontakt med landslagen!

 

Jo misstänker det men har inte sett några odds komma upp än.

 

Du hinner väl iofs först spela på det till dom oddsen du vill ha innan du delar med dig, har dom ändrat oddsen då tar ju inte du smällen för det... eller?

 

Av erfarenhet är friidrott en av de sporter, inte koll på alla, som bookmakers är överlägset sämst på. I min mening är det så enkla pengar att det är löjligt, krävs väl dock att du är mer insatt än spelbolagen - vilket inte är svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klüft 1.25 i sjukamp måste väl anses ospelbart då Blonska är världsetta i år. Och sjukampare brukar förr eller senare antingen bli skadade så de tvingas bryta eller helt misslyckas i en gren i en sjukamp. Klüft har undsluppit det hittills men de senaste åren har väl visat att hon löper ganska stor risk att bli/vara skadad. Påstår att odds uppemot 1.50 krävs för att det ska bli value.

 

Holm 2.36 i höjdhopp måste också anses ospelbart. Holm har visserligen vunnit det mesta han ställt upp i sommar men höjderna är inte långtifrån skrämmande för konkurrenterna. Skulle påstå att odds på minst 3.20-3.30 krävs för att det ska vara något value i det hela.

 

Kallur 5.00 tycker jag inte heller är något värde i. Med tanke på att hon verkar ha långtifrån samma mentala styrka som Klüft tycker jag nog att oddsen behöver komma uppemot 7.00 för att jag ska spela på det. Visst, hon är världstvåa men hon är väl jämnare än konkurrenterna och sällan riktigt superbra. Det är möjligt att min värdering är en underskattning av hennes chanser

 

Oprea 6.00 kan väl inte heller anses vara ett spelbart odds. Visst, han är i bra form men hans årsbästa ger honom bara 11:e plats i världen i år. Det är ändå två år sedan han satte personbästa med 17.81. Skulle nog vilja ha runt 9 ggr pengarna på honom för att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kluft gör dryga 7000p på VM, det rår ingen i det närmsta på. Hennes form har varit brant stigandes hela sommaren och om det är någon som kan toppa formen så är det hon. Skador visst, men det kan alla råka utför och carro har visat sig vara urstark ÄVEN hämmad av en skada, typ EM i gbg.

Här är det klart att mkt kan hända, 7 grenar där inget dramatiskt får hända, MEN hon har satt sig i den situationen många gånger, bl.a. Paris VM -03 och övertrampsdramat dessutom en mästare i att ta höjder i tredje öka när det som bäst behövs, varje gång har hon klarat ut situationen.

Att blonska är världsetta betyder för mig inte mkt alls. 6733p är inte farligt. Även om carro bara har gjort 6681p i år var det i Maj och motvind i alla grenar, sedan har hon bara koncentrerat sig på att vara bäst när det gäller. Blonska har redan gjort 3 kamper vilket är ganska mycket och tar på krafterna.

 

Stefan har jag lite insider info på då jag tränar med honom, höjdhoppare själv. Han har inte fått visa vad han går för än i år men vann ändå med 7cm till godo på hela väldseliten på DN galan. ÄVen han en formkurva spikrakt uppåt, och då va han i fysisk form för 240 i maj! Tävlingsmänniska utan dess like och behöver han så gör han 240 i Osaka det är jag övertygad om.

 

Sanna har även hon en formkurva bättre än alla andra. Visst Perry är favorit men här tycker jag det finns klart värde. Sanna är alltid toppad till mästerskapen och Perry har redan haft ett par toppar på vägen, Vm utagningarna bl.a.

Sanna vann DN galan och på SM var jag på plats när hon sprang ett utav de mäktigaste lopp jag sett. 12.90 i storm motvind och ett regn som ingen trodde existerade, ens i Sverige! Detta är min outsider och jag tror stenhårt på att oddset är bra!

 

Oprea är väl det oddset jag kan medje är tveksamt men jag tror ändå han vinner VM mer än 1 gång på 7 !

Även han imponerade på DN galan med långa hopp i tung motvind och även om jag är övertygad om att Christian Olsson vinner så har Oprea en stor potential och bra form, dock verkar han ha svårt att få till det när det som bäst gäller. Var ändå 2a på OS 20 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan246:

Jag tror inte Klüft når 7000 poäng, men visst gör hon det vinner hon. Att hon avstått att göra en andra sjukamp innan VM som hon gjort varje år tidigare visar väl att skaderisken är större än någonsin för henne. En Blonska som jag antar gör sin bästa sjukamp för året i VM lär kräva att Klüft är skadefri för att hon ska vinna. Dessutom så har ju Blonska varit dopingavstängd så hon lär ju tåla ett hårt program. För den delen är jag övertygad om att svensk media skulle dopinganklaga Klüft ifall hon inte var svenska. I en gren där så mycket kan hända som i sjukamp tror jag inte Klüfts segerchanser är större än 80% utan snarare 70%.

 

EDIT: Du påpekade att Klüfts bästa resultat var i dåliga förhållanden i Götzis. Blonska var bara 45 poäng efter där.

 

Med tanke på att Holm oftare än inte varit världsetta senaste fem åren är skörden med ett guld, två silver och ett brons på fem mästerskap ett tecken på en mycket bra och stabil höjdhoppare som troligen är världsbäst men också ett tecken på att han inte vinner de stora mästerskapen så ofta att oddset 2.35 är spelbart. Sedan sätter de flesta höjdhoppare av världsklass sina personbästan när de är mellan 21 och 27 år. Det finns två undantag bland dem som hoppat 2.37 och högre. Britten Smith som var 19 och Bahamanen Kemp som var 29. Bara en på topp-100-listan genom tiderna har varit äldre än Holm är nu när han satte personrekord och det var Janku som tog 2.34 i fjol. Så rimligtvis har Holm med ett par år passerat toppen på sin karriär. Att Holm håller än beror nog till stor del på hans väldigt noggrant planerade träning.

 

Som jag skrev är jag en aning osäker på om jag underskattade Kallur, men angående vara bäst när det gäller och trivas med press, var det inte hon som fick övertalas till att springa någon mästerskapsfinal för ett tag sedan för att hon fick ett mentalt sammanbrott och inte ville springa?

 

Var det inte decimalodds du hade? Om det var decimalodds behöver väl Oprea vinna en gång på sex för att det ska gå jämnt upp?

 

Låt oss hoppas för de svenska chanserna att du har rätt och jag fel om sannolikheten för svenska segrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol här snackar OP om brutala övervärden på fridrott och gräver sen fram helt värdelösa spel. Frågan är vem det är som har koll egentligen. 1.25 på Klüft? Då lär man ju satsa hela rullen. :shock:

 

Visst,d et är ett feg odds men spela inte då... Jag tror fortfarande att hon är större favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan246:

Jag tror inte Klüft når 7000 poäng, men visst gör hon det vinner hon. Att hon avstått att göra en andra sjukamp innan VM som hon gjort varje år tidigare visar väl att skaderisken är större än någonsin för henne. En Blonska som jag antar gör sin bästa sjukamp för året i VM lär kräva att Klüft är skadefri för att hon ska vinna. Dessutom så har ju Blonska varit dopingavstängd så hon lär ju tåla ett hårt program. För den delen är jag övertygad om att svensk media skulle dopinganklaga Klüft ifall hon inte var svenska. I en gren där så mycket kan hända som i sjukamp tror jag inte Klüfts segerchanser är större än 80% utan snarare 70%.

 

Vi får väl se angående resultatet;-) . Kluft är precis lika skadefri som vem som helst och för tillfället troligtvis i sin jämnaste form någonsin, dvs kanske varit i fysiskt bättre form men tekniskt överlägsen sig själv då hon slog sitt tidigare sjukampsrekord.

Blonska ska troligen få på en riktigt dunderträff i samtliga grenar, får komma ihåg att även för henne kan skador och liknade hända vilket jag ser som mer sannolikt än för carro, samtidigt som Kluft får problem i ett antal grenar och inte får till det över huvudtaget.

EDIT: Visst var hon bara det men med bättre vindar, marginellt dock. Samt att det var Klufts första tävling(iprincip efter ett häcklopp i karlskrona) vilket är en himla skillnad...

 

EDIT2: Bakom Blonska är det dessutom betryggande magert.

 

 

 

Johan246:

Med tanke på att Holm oftare än inte varit världsetta senaste fem åren är skörden med ett guld, två silver och ett brons på fem mästerskap ett tecken på en mycket bra och stabil höjdhoppare som troligen är världsbäst men också ett tecken på att han inte vinner de stora mästerskapen så ofta att oddset 2.35 är spelbart. Sedan sätter de flesta höjdhoppare av världsklass sina personbästan när de är mellan 21 och 27 år. Det finns två undantag bland dem som hoppat 2.37 och högre. Britten Smith som var 19 och Bahamanen Kemp som var 29. Bara en på topp-100-listan genom tiderna har varit äldre än Holm är nu när han satte personrekord och det var Janku som tog 2.34 i fjol. Så rimligtvis har Holm med ett par år passerat toppen på sin karriär. Att Holm håller än beror nog till stor del på hans väldigt noggrant planerade träning.

 

Stämmer men han har ytterligare 6 titlar inomhus under dessa år vilket ingen genom tiderna mäktat med under 6 år. De åren han tagit silver (03 och 05) hade han störts av skador, sjukdommar i massor. Bronset förra året var starkt gjort efter den säsongen han hade med om inte fler sjukdommar än sin nyfödde son så åtminstone lika många. Dessutom en ömmande fot och vad och baklår...

 

Precis som 2004 och vintern 05 (240 hoppet) har han kunnat träna för fullt hela tiden och fokusera på mästerskapet utan hinder.

Visst är höjd iofs en sjukt vansklig gren, och kanske är oddset inte super men är i alla fall övertygad om en vinst.

 

 

Den där statistiken om ålder och dyl. kan man inte stirra sig blind på. Alla har en helt unik träningsbakgrun och bakgrund över huvudtaget. För att desutom hoppa 241, vilket det krävs för nytt pb, måste allt stämma. Inte bara de fysiska kvalitéerna vilka definitivt finns där men allt annat också. Perfekta förhållanden; inte bara väder utan uppvärmningsmöjligheter, att funktionärerna sköter sitt på ett perfekt sätt och inte skapar onödiga energi tagare som t.ex. drygar ut tävlingen önödigt mycket, dessutom att publiken bidrar till en konsentrerad stämmning och att de andra tävlande skapar den extra nerv som är absolut nödvändig för att åstakomma extreme resultat.

 

Att Stefan är så pass bra nu är nog även mkt för att han inte tränade så extremt när han var ung, Sjöberg t.ex. tränade cirka 25h i vecka minst från att han var 16år och framåt, och hoppade bäst som 22 åring. Stefan tränade inte hälften så mycket vid 16-18 års åldern och har därför haft en senare utveckling...

 

Hursomhelst...

 

Angående kallur har jag aldrig hört på tal om mentalt sammanbrott, tjejen är mer harmonisk än Gandhi och allt som står i tidningarna stämmer i 9 av 10 fall inte.

 

 

Angående Oprea stämmer det nog... :oops: Tänkte fel dära.

Kan väl inte påstå mig själv vara någon oddsguru. Har inte spelat på sport i så värst många år. Men friidrott är mitt liv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80%(odds 1,25) är breakeven på kluft, lägg på lite övervärdeskrav(vi vill ju vinna lite) samt felmarginal så är vi uppe i 90%....innan spelet platsar i min rulle.

 

så frågan är: vinner hon motsvarande mästerskap i minst 9 fall av 10? mitt svar är nej, och därmed bort-bort-bort

att ta ett beslut att inte spela är lika viktigt som att ta ett beslut att spela :)

 

sedan bör man ju tänka på att favoriter så gott som alltid har underodds, särskilt om det är en populär sådan

en bookmaker tänker inte såhär när han sätter odds i fotboll tex:

vad är dom procentuella chanserna att matchen slutar i vissa utfall....

 

UTAN en bookmaler tänker så här: Hur många $ kommer att satsas på det och det utfallet

...dvs en bookmaker försöker förutspå spelfolkets beteende, inte matchens sannolika utfall, därav är populära lag/personer alltid underodds.

 

+ spela inte med blågula ögon

 

Kanske detta förklara lite mitt "finska spjut" inlägg ovan? dvs jag behövde inte ens fundera på objekten.

 

 

 

Huh, tror du att hon vinner mer än 3/4 gånger?
typ nåt sånt 3/4 (70-75%) låter väl rimligt, 4/5 (80%)ska hon dock vinna för breakeven, och gärna ska jag bedömma det som 9/10(90%) innan jag spelar.(men som sagt, håller mig borta från favoriter)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jobbiga är ju att man måste satsa så sjukt mycket för att öht få en bra vinst. Därför blir det inte alls värt att spela på odds under 1.50 om man inte spelar en dubbel eller trippel IMO.

 

sant...=> big bankroll(men som jaroiten säger nedan, så länge man hittar EV+ så kör man ju, oberoende av odds, insattsen kan man räkna ut nedan)

 

The most general statement of the Kelly criterion is that long-term growth rate is maximized by finding the fraction f* of the bankroll that maximizes the expectation of the logarithm of the results. For simple bets with two outcomes, one involving losing the entire amount bet, and the other involving winning the bet amount multiplied by the payoff odds, the following formula can be derived from the general statement:

3e198cfe54f53b681ba169101ac9a86d.png where

  • f* is the fraction of the current bankroll to wager;
  • b is the odds received on the wager;
  • p is the probability of winning;
  • q is the probability of losing, which is 1 − p.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_criterion :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jobbiga är ju att man måste satsa så sjukt mycket för att öht få en bra vinst. Därför blir det inte alls värt att spela på odds under 1.50 om man inte spelar en dubbel eller trippel IMO.

Så himla konstigt resonemang. Ifall du får 1.5 gånger pengarna med AA mot QQ preflop lirar du inte då? Så länge det är ett EV+ odds så ska man lira.. En 20%-are till 5.5 gånger är t.ex. mycket sämre än en 80% till 1.50..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ännu en tomte då.. så himla konstigt resonemang. Ifall du får 1.5 gånger pengarna med AA mot QQ preflop lirar du inte då? Så länge det är ett EV+ odds så ska man lira.. En 20%-are till 5.5 gånger är t.ex. mycket sämre än en 80% till 1.50..

Det var en riktigt dålig jämförelse. Oddsen är alltid självklara i poker om man vet vad bägge spelarna har för händer. I sportsbetting finns det inget odds som är "rätt". Därför vill inte jag satsa en stor del av min bankrulle på så låga odds när de är långt ifrån säkra. Alltså är du helt ute och cyklar med ditt snack om EV när det gäller sportsbetting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sedan bör man ju tänka på att favoriter så gott som alltid har underodds, särskilt om det är en populär sådan

en bookmaker tänker inte såhär när han sätter odds i fotboll tex:

vad är dom procentuella chanserna att matchen slutar i vissa utfall....

 

UTAN en bookmaler tänker så här: Hur många $ kommer att satsas på det och det utfallet

...dvs en bookmaker försöker förutspå spelfolkets beteende, inte matchens sannolika utfall, därav är populära lag/personer alltid underodds.

 

Väldigt sant och lika tråkigt.

Trots detta tycker jag inte att det är underodds.

 

Lite blågul är möjligt att man blir, men i 9/10 spelar jag på svenska friidrottare just för att dom har man koll på. Jag är inte speciellt insatt i hur t.ex. Sanya Richards har tränat och toppat formen eller hur hon är på det mentala planet. Större koll där på svenskarna och därmed större fördel.

 

Visst drog jag in Oprea där förut i all hast när jag ögnade igenom listan på odds, men kan va villig att ta tillbaka det när jag tänkt igenom det just för att jag har inte jätte koll på honom. Såg hans hoppning live på DN galan och tekniskt lovade det gott och förhållandena var inge vidare men kan inte hans bakgrund i år speciellt säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en riktigt dålig jämförelse. Oddsen är alltid självklara i poker om man vet vad bägge spelarna har för händer. I sportsbetting finns det inget odds som är "rätt". Därför vill inte jag satsa en stor del av min bankrulle på så låga odds när de är långt ifrån säkra. Alltså är du helt ute och cyklar med ditt snack om EV när det gäller sportsbetting.

 

Tror han menade att oavsett odds så är det värt att spela om värdet finns. ÄVen om oddset är 1.01 är det värt om man tror det är till 99,9% säkert (extremfall, förlåt). Att spela på sport är ju inget annat än ren spekulation, men skillnaden att man vet den möjliga avkastningen.

 

Dubblar och tripplar ökar väl normalt variansen på lång sikt så det där beror ju på hur du väljer att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...