Gå till innehåll

FLT - Trn, K8s, flop K5K två klöver


nizze

Recommended Posts

Detta händer då det är 19 deltagare kvar i turneringen, 10 får betalt, jag ligger 12a tror jag.

 

Limits: 800/1600

 

Seat: 2 rwgdad (Dealer)

Seat: 3 chopperbldr

Seat: 4 Jocar

Seat: 5 Shorty1

Seat: 6 Blade610

Seat: 7 rexy8

Seat: 8 nizze $7820 har gått ganska bra, åkt på en bad beat på slutet

Seat: 9 Cagegirl759 ca $15k-$18k (finns ej i HH) har inte fått någon insyn i dennes spelande då jag är ny vid bordet

Seat: 10 mirothebest

 

chopperbldr : Posts small blind 400.00

Jocar : Posts big blind 800.00

Shorty1 : Calls for 800.00

Blade610 : Folds

rexy8 : Folds

nizze : Calls for 800.00 K :spade: 8 :spade:inget monster, vet inte varför jag spelade denna, men det är inte det väsentliga

Cagegirl759 : Calls for 800.00 T :club: 9 :club:

mirothebest : Folds

rwgdad : Folds

chopperbldr : Folds

Jocar : Checks

 

Pot: $3600

------------------

Flop: K :diamond: 5 :club: K :club:

------------------

Jocar : Checks

Shorty1 : Checks

nizze : Bets 800.00 kanonflop!

Cagegirl759 : Calls for 800.00 anar oråd, inte för kungarna, men dock för två klöver

Jocar : Folds

Shorty1 : Folds

 

Pot: $5200

------------------

Turn A :diamond:

------------------

nizze : Bets 1600.00

Cagegirl759 : Calls for 1600.00 är rätt säker på att denna sitter med två klöver nu då jag inte får re-raise

 

Pot: $8400

------------------

River 2 :club:

------------------

nizze : Bets 1600.00 känner mig slagen, men bettar trots detta

Cagegirl759 : Raises for 3200.00 i knew it

nizze : Calls for 1600.00 måste syna

Cagegirl759 : Shows cards

nizze : Mucks cards

 

------------------

Showdown

------------------

nizze [ KD, KC, KS, AD, 8S - Three of a Kind ]

Cagegirl759 [ KC, 10C, 9C, 5C, 2C - Flush ] mycket riktigt, slagen av färgen

 

Två misstag som jag själv ser det: 1. Skulle kanske inte varit involverad i handen över huvudtaget. 2. Skulle inte bettat på river, dock synat ett bet.

 

Dessa två är jag väl medveten om, så dem behöver jag inte kommentarer på.

 

Nu till min tanke: När man spelar FL-turnering (ja, spelar roll att det är turnering, då limitsarna inte alls är i "fas" med antalet marker) och anar att någon har en draghand efter flop, t.ex. open ended eller som i detta fall färg, ska man betta då, eller ska man vänta och se så att någon inte får in en färg, alltså vara passiv. Tycker det händer titt som tätt. Vet att strategin "aggresiv" innebär att man ska betta. Även att man har oddsen på sin sida, men det kan bli väldigt förödande om fi får in färg.

 

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du gjorde rätt hela vägen(förutom bettet på river).... skulle inte heller ha slängt en fet triss där, den andra kunde ju lätt ha suttit på ett bra tvåpar också.

Hursomhelst så skulle jag aldrig ha hamnat i den där sittsen för jag lirar alltid NL turneringar och skulle ha varit all in för länge sen 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till min tanke: När man spelar FL-turnering (ja, spelar roll att det är turnering, då limitsarna inte alls är i "fas" med antalet marker) och anar att någon har en draghand efter flop, t.ex. open ended eller som i detta fall färg, ska man betta då, eller ska man vänta och se så att någon inte får in en färg, alltså vara passiv. Tycker det händer titt som tätt. Vet att strategin "aggresiv" innebär att man ska betta. Även att man har oddsen på sin sida, men det kan bli väldigt förödande om fi får in färg.

Jag har för mig att David Sklansky argumenterar för den här idéen i Tournament Poker, alltså att hålla potten liten så att det stora betet på nästa gata ger maximalt med tryck på draget (jag antar att du inte tänker checka turn också). Hans resonemang rörde dock 7cs med stort par mot troligt färgdrag på fjärde gatan. Där är parets fördel inte så stor, vilket är poängen med hans resonemang: ge upp små fördelar för att öka chansen att vinna potten med ganska mycket.

 

Jag tror inte att det antagandet gäller här, plus att du har en flervägspott vilket ökar nackdelen med att checka. Detta eftersom det finns fler konstiga drag som kan spöa dig, exempelvis så är det inte så konstigt om någon plockar upp steg+färgdrag på turn, eller att någon sätter en kåk med ett litet par. Mot den aktuella handen så har du 75% vinstchans på floppen, det är inte i närheten av att vara marginellt, så jag tror inte att du kan ge gratiskort eftersom det a) ger upp för mycket i vinst mot draget och b) tillåter tre motståndare att plocka upp märkliga drag på turn gratis.

 

Om du vore heads-up så skulle det kanske vara mer rätt att checka med argumentet att det a) inte är så jäkla troligt för fi att ha en hand som kan dra ut din och b) inte heller så troligt att de får det på turn och gör de det kommer de knappast ha odds, samt c) det övertygar spelare med mycket sämre händer än din att spela med dig på turn i tron om att de är bäst.

 

P.S. Ditt prefloppspel var riktigt illa, Att syna bort 10% av sin stack på en pott som man har 0% chans att vinna preflopp och antagligen liten chans att vinna postflopp heller är helt enkelt livsfarligt, vidare så gör det att du antagligen kommer bli inblandad i en stor pott vilket inte heller är bra eftersom du ofta måste lägga pengar i en sån med antagligen sämst hand. Riverbetet är ju också rätt ordentligt illa, men inte riktigt lika farligt eftersom det har begränsad nedsida medan prefloppsynen riskerade hela din stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Ditt prefloppspel var riktigt illa, Att syna bort 10% av sin stack på en pott som man har 0% chans att vinna preflopp och antagligen liten chans att vinna postflopp heller är helt enkelt livsfarligt, vidare så gör det att du antagligen kommer bli inblandad i en stor pott vilket inte heller är bra eftersom du ofta måste lägga pengar i en sån med antagligen sämst hand. Riverbetet är ju också rätt ordentligt illa, men inte riktigt lika farligt eftersom det har begränsad nedsida medan prefloppsynen riskerade hela din stack.

 

Just det PS:et jag inte behövde, skrev ovan att jag var medveten om dessa två saker. Hade förlorat med AK också. Som sagt, det väsentliga var om man skulle spela passivt då möjligt drag fanns på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det PS:et jag inte behövde, skrev ovan att jag var medveten om dessa två saker. Hade förlorat med AK också. Som sagt, det väsentliga var om man skulle spela passivt då möjligt drag fanns på bordet.

Jag trodde inte du var medveten om hur extremt illa det var (mycket värre än att ge/inte ge gratiskort till ett färgdrag), så jag fyllde på där på eget bevåg, eftersom jag tyckte att det kanske skulle få ditt spel att bli lite bättre, eller i värsta fall vara oförändrat om du redan verkligen insåg vidden av det hela. Något jag inte märkte första gången var ju förresten att du gick in på bubblan med skräp vilket ger det hela en sorts multiplikatoreffekt i hur det skadar ditt EV.

 

Förresten med AK så hade du höjt preflopp och vunnit potten eftersom du blivit av med efterföljande draghänder, det är en rätt viktig skillnad mellan händer man kan höja in och skräphänder som inte går att höja. Att syna in AK hade ju varit ordentligt galet, en fold hade i så fall varit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade förlorat med AK också.

 

Med AK hade du väl höjt pre-flop (visst kan man limpa med AK men knappast så här sent i turneringen) och då hade du inte blivit synad av T9s bakom.

 

Nu när jag tänker på det kanske du inte skulle ha limpat med någon hand överhuvudtaget i det här läget. Raise eller fold är bättre när blinds:en blivit så gigantiska i förhållande till stackarna.

 

Post-flop tycker jag att du spelade helt rätt, förutom att du bettade på rivern.

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade förlorat med AK också.

 

Med AK hade du väl höjt pre-flop (visst kan man limpa med AK men knappast så här sent i turneringen) och då hade du inte blivit synad av T9s bakom.

 

Jo, visserligen sant, men jag försöker säga att jag vet att det var ett misstag, det var inte klankningen på mig som var syftet med tråden, utan att diskutera en situation där en draghand ligger på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, visserligen sant, men jag försöker säga att jag vet att det var ett misstag, det var inte klankningen på mig som var syftet med tråden, utan att diskutera en situation där en draghand ligger på bordet.

För det första, vi klankar inte på dig vi klankar på ditt spel. Det är en rätt viktig distinktion att göra. För det andra när man postar en handhistoria så får man nog räkna med att folk kommenterar hela ens spel, oavsett vad man ber om.

 

Angående situationen med drag på bordet så är det nog enklarare om vi diskuterar den antingen i hold 'em, turneringsforumet (om man vill hävda att det är viktigare/mer rätt att göra i en turnering), eller i en ny HH-post utan, ehh, väldigt stora iögonfallande misstag preflopp eftersom folk väldigt lätt kommer att sikta in sig på dem. En tanke är ju att man gör en lite mer redigerad version som siktar in sig på den aspekten.

 

Generellt sett så tror jag dock inte att det är en så bra idé att ge ett gratiskort till ett drag i hold'em eftersom det till skillnad från exempelvis 7CS är ganska stort avstånd mellan den färdiga handen och draget. Vidare så bör man ha så pass bra koll på fi att man kan släppa sin hand om dennes drag går in, och det är ytterligare en sak som skiljer hold'em från 7CS där det är mycket lättare att se om man är slagen eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lurigt...

Men så som jag spelar: Det enda stora misstaget som jag ser det är att du inte höjjde innan flopen. Visst, kanskedu inte borde spela handen överhuvudtaget men om du väl bestämt dig så höj. Att sno mörkarna i fixed är lite underskattat, speciellt vid bubblan ;)

Betet då du tror du är slagen kan diskuteras men jag hade gjort det 8 av 10 gånger

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lurigt...

Men så som jag spelar: Det enda stora misstaget som jag ser det är att du inte höjjde innan flopen. Visst, kanskedu inte borde spela handen överhuvudtaget men om du väl bestämt dig så höj. Att sno mörkarna i fixed är lite underskattat, speciellt vid bubblan ;)

Tycker du verkligen att det finns något kanske här? En syn utg och fyra spelare kvar att agera efteråt, plus förstås att jag har väldigt svårt att tänka mig att det någonsin går att sno potten rätt av här. Utg kommer definitivt syna preflopp och post-flopp så krävs det ju åtminstone 1 litet bet på floppen, och om utg träffar det minsta så kommer denne antagligen att syna till turn och antagligen river. I bästa fall så är en höjning alltså en commitment på minst 3 bet (alltså 1/3 av stacken) och antagligen mer med en hand som i bästa fall är att betrakta som marginell. Blind steals i all ära, men bättre lägen än så här måste det ju finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet UTG att du inte höjjer med AK? I ett av dina tidigare inlägg så skulle han ju lägga sig vid en höjjning.

 

Det är inget optimalt läge att sno mörkarna med en som limpar. Vad jag menar är om man skall spela skräp så skall man höjja -> med facit i hand så tror jag att handen hade vunnits om han hade höjt: UTG hade inte gått med om det var höjjt preflop och den som limpar i tidig position lägger sig ju vid flopen.

 

Det är sent i turneringen och jag tycker absolut att det kan vara läge att prova en bluff, sedan håller jag med om att detta kanske inte är rätt tillfälle.

 

Orsaken till att jag skulle bettat på river i 8 fall av 10: Väldigt ofta så synar ngn ner en med par i hålet. Fast jag vill nog revidera siffran för hur ofta jag skulle betta, ner till ca 6 av tio.

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sent i turneringen och jag tycker absolut att det kan vara läge att prova en bluff, sedan håller jag med om att detta kanske inte är rätt tillfälle.

 

Är inte det här en grov motsägning?

 

Å ena sidan tycker du detta är ett läge att prova en bluff. Å andra sidan håller du med de som säger att detta inte är rätt läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo helt rätt, man kan kan nog tolka det så. Dåligt uttryckt av mig, fast jag hade ju lagt in ett "kanske" ;)

 

Vad jag menar att det generellt är läge att bluffa trots att det är fixed, men att just i detta läge (position och en som limpat) inte gör att det är ett guldläge. Fast allt beror ju på hur det sett ut tidigare.

 

Ber om ursäkt för min otydlighet.

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet UTG att du inte höjjer med AK? I ett av dina tidigare inlägg så skulle han ju lägga sig vid en höjjning.

Nej spelaren efter som synade med T9s skulle lägga sig, den här killen la sig på floppen.

 

Det är inget optimalt läge att sno mörkarna med en som limpar. Vad jag menar är om man skall spela skräp så skall man höjja -> med facit i hand så tror jag att handen hade vunnits om han hade höjt: UTG hade inte gått med om det var höjjt preflop och den som limpar i tidig position lägger sig ju vid flopen.

Det är klart att handen hade vunnits om han hade höjt, men det hade fortfarande varit ett väldigt tveksamt spel. Jag är helt för att bluffa i fixlimit eftersom folk tenderar att ge upp alldeles för lätt, men det här läget är fel i min mening.

 

Du vet att det är en som tydligt har sagt att han vill se floppen, bara det är ett problem eftersom du när du stealar vill ha en hyffsad chans att det inte blir någon flopp alls, den möjligheten finns ju inte här. Detta i kombination med möjligheten att någon av de fyra efterföljande spelarna hittar en riktig hand och trebetar eller synar ned gör att det här inte alls är något bra läge. Enda gången jag skulle se en höjning som ett bra spel är när man vet att spelarna efteråt inte får för sig att syna en höjning, utg är rätt lös pre-flopp och att mörkarna försvarar alldeles för lite.

 

Det är sent i turneringen och jag tycker absolut att det kan vara läge att prova en bluff, sedan håller jag med om att detta kanske inte är rätt tillfälle.

Eh jo, jag håller väl med till 50% eller något sånt...

 

Orsaken till att jag skulle bettat på river i 8 fall av 10: Väldigt ofta så synar ngn ner en med par i hålet. Fast jag vill nog revidera siffran för hur ofta jag skulle betta, ner till ca 6 av tio./da

Grejen är ju att man förlorar 3200 när man har fel och bara vinner 1600 när man har rätt. Vidare så är ju betandet mer konsitent med ett färgdrag än ett par detta eftersom många spelare skulle valt att höja med par på flopp eller turn. Eftersom det är rätt uppenbart vad man representerar så gör ju det också det troligare att motståndaren gör rätt på river.

 

Jag skulle nog ranka prefloppspelen så här:

1) fold

2) raise

3) call

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej till med riverbetet, här har man en stack på 4600 så det är rätt stor skillnad på att bli av med 1600 eller 3200 när man har fel. Jag är inte säker på om det är fel eller rätt att beta i det här läget, men generellt så skulle jag säga att check-synen verkar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...