Gå till innehåll

NLT - AQ, Flop AQ6, spelade jag fel?


DallasTower

Recommended Posts

Har bara lirat poker ett halvår, vilket kanske märks på frågan, jag vet inte... Detta är min första post här, så säg gärna till om jag glömmer något. Jag fick som sagt hålkort AQ, hade inte spelat så länge vid bordet och hade inte så bra koll på de andra spelarna. Handen spelades på Ladbrokes, 1/2 NL. Här kommer iallafall hand history.

 

Hmmm, detta var ju kasst, jag kan inte kopiera HH från ladbrokes :/

Får väl skriva lite da...

 

Jag har AQoff å raisar till 6 i tidig pos, får två syn. Potten 20 dollar.

 

Flopp AdQd6c, trevligt värre? Jag sätter 8 för att skydda mot flushen, första killen lägger sig, men den andra höjer till 16. Minns inte exakt vad jag tänkte här, men satte han på AK,KQ och höjde till 24. Återigen blir jag höjd, nu till 32. Jag hade lite chips redan vid början av handen, och när jag synar denna raise är jag all in. Potten blir väl 84 om jag inte har räknat helt galet.

 

Turn och river hjälper ingen av oss, tyvärr för min del så vänder han upp 66... Detta kanske är en helt uppenbar fold redan vid hans första re-raise efter floppen... eller? Fråga som sagt om jag glömt något... Synpunkter tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flopp AdQd6c, trevligt värre? Jag sätter 8 för att skydda mot flushen

Du skyddar inte mot ett färgdrag med det där mesiga lilla betet, du uppmuntrar det. Tänk på att fi här får 3,5 mot ett för att syna och behöver 4:1, så om han bara kan få in några dollar extra av dig när han får färgen så är det värt det.

 

första killen lägger sig, men den andra höjer till 16. Minns inte exakt vad jag tänkte här, men satte han på AK,KQ och höjde till 24. Återigen blir jag höjd, nu till 32. Jag hade lite chips redan vid början av handen, och när jag synar denna raise är jag all in. Potten blir väl 84 om jag inte har räknat helt galet.

Det verkar som du sitter med alldeles för lite pengar (åtminstone om du är förväntad vinnare), hur som helst så tror jag inte att du kommer loss ur den här potten med stacken i behåll när du bara har så lite kvar att beta. Hans betande indikerar dock väldigt stor styrka och rejält med mjölkande. Jag hade, om jag hade din stack, antingen betat halva potten och ställt in vid höjning eller ställt in på turn vid syn. Alternativt hade jag tryckt in alltihopa till att börja med om jag trodde att jag skulle få syn av sämre händer. Huvudsaken är att ge dragen så dåliga odds som möjligt på både flopp och turn men som de fortfarande är villiga att syna. Tyvärr så ger man färgdragen korrekta implicta odds om man bara betar 1/2 potten på flopp, men det är nog något man får leva med för att försöka få med essen.

 

Turn och river hjälper ingen av oss, tyvärr för min del så vänder han upp 66... Detta kanske är en helt uppenbar fold redan vid hans första re-raise efter floppen... eller? Fråga som sagt om jag glömt något... Synpunkter tack :)

Om du haft mera pengar så kunde du fått ett väldigt jobbigt beslut, mycket beroende på din motståndare, hur ni betade och exakt hur mycket ni hade kvar. Med 1,5 pottbet kvar så finns det dock ingen chans att du kommer från den här handen när du floppar topptvå med färgdrag ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. pre flop tycker jag du spelade helt ok. (Visa gillar inte när man rasar AQ i tidig position.. men skitsamma..)

 

Sedan på flopen.. Varför $8 i en $20 pot?

 

Om du vill skydda dig mot flushen, satsa alltid runt pot storleken.. Annars snarare bjuder du in folk som vill jaga den. Och med all rätt dessutom.

 

Sedan blir du min-höjd. hmm.. Det kan vara lite allt möjligt, speciellt när du satsade så lite från början.. en flushdraw som vill köpa ett extra kort på turnen. en monsterhand eller bara någon med ett A med svag eller stark kicker som vill se vart dom är.

 

Då höjer du igen.. Jag tycker det är helt rätt.. Det ska du göra! Men varför höjer du det minsta? Här skulle jag höjt en hel del mera.. Svårt att säga hur mycket eftersom du inte skrev hur mycket era stackar var.. (Det är väldigt viktigt.. men jag förstår eftersom du inte fick handhistoryn..)

 

Då blir du än en gång höjd.. och desutom med det minst möjliga. Där hade jag varit helt säker på att jag hade råkat ut för ett set. Eller det hade funnits en chans att han hade samma hand som dig.. dvs AQ.

Jag hade lagt mig efter hans sista höjning. Men det beror lite på hur stor stack jag och han har kvar, och hur stor poten är.. Då hade det varit mera en matematisk fråga om jag kunde träffa ett A eller Q på turnen eller rivern för att kunna dra ut han. (Och det finns även en risk att han slowplayade AA vilket gör att du är så gott som död)

 

Och välkommen till forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är orutinerad (bara spelat 6 månader), spelar på ett bord där du inte har speciellt bra koll och får en, relativt sett, skithand i usel position...

 

Folda preflopp!

 

 

Ska du spela handen är din höjning preflopp helt ok, men sedan är det bara att ställa in direkt på floppen, eftersom du bara har drygt ett pottbet kvar. Möjligen kan du testa en check/raise all-in om du tror att du lättare får in stålarna då. Har han triss så är det inte mycket att göra men har du tur kan du ju dra ut med nån av dina outs. Har han Ax eller nån form av drag och synar så är du ju en väldigt hälsosam favorit. Viktigast av allt är i alla fall att slippa ta svåra beslut. Gör det enkelt för dig och svårt för honom, inte tvärt om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då allt jag har lärt mig om poker har skett på det här forumet så är jag böjd att hänga med nusse och johan, antingen ställer man in när man tror man har ett bra läge och får potten före eller efter en syn. eller så trixar man och till slut har man trixat bort sig själv.

 

du har 2 top och det som kan slå dig är i stort sett bara ett set 6:or då det inte är speciellt troligt att han sitter med AA eller QQ. får du mothugg så ska du antingen bara syna, ställa in eller folda. att reraisa så lite som du gjorde är för mig inget alternativ, du trasslar bara in dig själv mer och mer i potten och till slut blir det du som får svåra beslut.

 

du gick med ända tills du var all in och sen torskade du, om du ändå är beredd att gå all in så kör all in. skit i småhöjningarna, betta pott om du inte vill bli utdragen på river...

 

lycka till och välkommen till forumet där sveriges tomtar (och en del hyffsade lirare) samlas :lol:

 

mina $0.02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, trevligt med så många svar :)

Jag måste nog lära mig det här med potodds igen, jag har inte järnkoll på detdär asså... Om jag måste syna 10 dollar i en 20 dollars pot, räknar jag då att jag synar 10 med chans att vinna 20, eller syna 10 med chans att vinna 30 (pot + min syn) ? Den frågan kanske inte hör hemma här men den var ganska relevant i handen jag beskrev ovan eftersom jag räknade helt fel uppenbarligen... Tackar för hjälpen iallafall, och hoppas att man kan få ut HH från ladbrokes i fortsättningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett fullt bord = tio spelare är AQo i tidigt position en besvärlig hand.

 

Om du spelar shorthanded 5-6 spelare så är AQo i tidig position en mycket starkare hand.

 

Om du är nybörjare håller jag med Nusse om att droppa AQo i tidig position om det är full table (men spela den i bättre position).

 

I shorthanded tycker jag att den är mer än spelbar även i tidig position.

 

Jag kan inte se vad det var du spelade i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog lära mig det här med potodds igen, jag har inte järnkoll på detdär asså...

Potten i fråga var $20, du satsade $8 för att "skydda dig mot färgdrag" - potoddsen för nästkommande spelare är då 28:8 (för att vinna de $28 som finns i potten behöver han/hon satsa $8 ) vilket är detsamma som 3,5:1.

Anledningen till att den satsningen var för liten:

 

Du skyddar inte mot ett färgdrag med det där mesiga lilla betet, du uppmuntrar det. Tänk på att fi här får 3,5 mot ett för att syna och behöver 4:1, så om han bara kan få in några dollar extra av dig när han får färgen så är det värt det.

Mvh,

Stevie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AQo foldas när du agerar utg i NL. En höjning tenderar att folda ner de händer du vill ha med mot dig (främst AJ, AT, KQ och QJ) och vad gör du om någon slår om? Går spelet till flop så är risken överhängande att du är dominerad eller i dåligt skick. Att öppna med en höjning är dock att föredra framför att bara limpa in.

Stora face cards är helt enkelt inte lika bra i NL som de är i fixed limit. Speciellt inte med djupa stackar.

 

På tal om det, information om din respektive dina motståndares stackar är alltid bra info. Nu antar jag att du sitter på $38 och dina två motståndare mer än det.

 

Du får två par och vill självklart ha in allt du har på floppen. Att satsa på en check-raise all-in är lite farligt då en motståndare med par på handen kan checka bakom dig och träffa set. Samtidigt har du för lite kvar (1,6 ggr potten) för att lyckas med nåt annat fancy. Som jag ser det ska du ställa in allt du har direkt och hoppas på att din motståndare har AK och bestämmer sig för att syna. Har du tur händer det eller så lägger sig den hand du var upp mot (66) i tron att du har AA eller QQ på handen.

Det är inte troligt att du lyckas med check-raise mot andra händer än just AK och de du är slagna av, så en kraftig höjning direkt ser jag som enda alternativet här.

 

Du pratar om färgdrag men det enda färgdraget som är möjligt är KJs och det släpper inte den potten för något annat än en höjning all-in. Synar den ändå så är du trots allt favorit och vinner i 3 fall av 5.

 

Hoppas det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...