Gå till innehåll

Bolagen bör tydligt redovisa vad spelarna betalar.


EnemyAce

Recommended Posts

En minoritet av alla pokerspelare har koll på hur mycket de betalar i rake varje månad. Bland dessa råder en stor samstämmighet om att raken är alldeles för hög. Många betalar tusentals eller i vissa fall t o m tiotusentals kronor per månad i avgifter för sitt pokerspel. Använder du Pokertracker/Pokeroffice tillhör du kanske de som är medvetna om detta. Om inte kan du besöka följande länk för att få en fingervisning om vad du betalar i spelavgifter.

http://www.worldpokerexchange.com/

(En sajt jag för övrigt inte har några egna intressen i.)

 

Marknaden brukar ju i vanliga fall vara rätt bra på att reglera priserna. Men faktum är att marknadskrafternas förmåga att pressa ner raken varit i det närmaste obefintlig. Priskonkurrens existerar knappt inom pokern. Varför?

 

Den enkla förklaringen är att majoriteten av spelarna inte har en aning om hur mycket de betalar. Förutsättningarna för att priskonkurrens ska kunna uppstå saknas därmed. Låt säga att bolagen skulle bli tvungna att via mail skicka en specifikation i slutet av varje månad där det framgick vilka avgifter man betalat för att nyttja deras tjänster. Då skulle det inte ta lång tid förrän marknaden pressat ner bolagens avgifter avsevärt.

 

Fokus måste alltså vara att medvetandegöra ”konsumenterna” om vad de betalar.

Om inte detta sker är varje nytt försök att ta sig in på marknaden via priskonkurrens dömda att misslyckas, och vi kommer få fortsätta betala denna höga rake år ut och år in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att det inte finns något incitament för bolagen att presentera denna information. Vilket bolag vill vara först ut att skicka ett mail till alla sina användare som talar om för dom att dom betalt $2000/person i rake denna månaden?

 

Hade onlinepoker endast existerat i Sverige tex hade dom ju kunnat stifta lagar men så är ju inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade onlinepoker endast existerat i Sverige tex hade dom ju kunnat stifta lagar men så är ju inte fallet.
Det är ju fortfarande helt absurt att Svenska Spel, som säger sig vilja främja ansvarsfullt spel, kommer undan med att ha en bedräglig betalningsmodell.

 

Eller ja, det är inte alls absurt eftersom de är giriga parasitas som borde knulla ett väggurtag utan kondom snarast. Men det är lite irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju fortfarande helt absurt att Svenska Spel, som säger sig vilja främja ansvarsfullt spel, kommer undan med att ha en bedräglig betalningsmodell.

 

Eller ja, det är inte alls absurt eftersom de är giriga parasitas som borde knulla ett väggurtag utan kondom snarast. Men det är lite irriterande.

 

hur är deras betalningsmodell bedräglig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur är deras betalningsmodell bedräglig?
"Designad för att vara så svårupptäckt som möjligt och ge ett billigt intryck" då.

 

Har inte så mycket emot det generellt, men när man säger sig värna om spelarna så är det ju högsta gradens hyckleri att använda sig av ett betalningssystem som i högsta grad exploaterar deras psykologiska svagheter.

 

Skulle de vara så där ansvarsfulla som de låtsas så skulle de ju ta betalt i klump så att det tydligt framgår hur mycket man betalar. Men då skulle de heller inte tjäna särskilt mycket pengar på pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interpoker gav ut dessa uppgifter efter förfrågan

 

Det gör tydligen inte Svenska spel. Jag kontaktade nyligen Svenska spels kundservice. Jag efterfrågade uppgifter om vilka avgifter jag betalat under den förra månaden, och sa även att jag tyckte denna info per automatik borde göras tillgänglig för alla spelare. Jag erhöll då följande svar:

 

”Svar (Kundservice Poker) - Söndag-08-05 20:15 PM

Hej!

tack för ditt mail!

 

Vi kan hålla med om att det egentligen är ett högst befogat krav att vi tydligt borde informera våra kunder om vad de betalar. Vi vet dock vad den förändring du efterfrågar skulle innebära. Det skulle bli en smärre chock för många spelare om de insåg hur mycket de verkligen betalade. I förlängningen skulle det då bli omöjligt att upprätthålla de avgifter vi har i dag. Vi har därför beslutat att även i framtiden hålla dessa uppgifter hemliga.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret ovan fick jag när jag använde ett högteknoliskt plug-in program i min mailklient som automatiskt översätter avsändarens verkliga tankar till skrift.

 

När jag avaktiverade detta program fick jag följande svar, d v s det svar Svenska spels kundtjänst egentligen avsåg att ge:

 

”Tack för ditt mail.

Vi har ingen möjlighet att lämna ut dessa uppgifter, om du är intresserad av hur mycket rake som dras vid varje bord/hand så kan du läsa om det här:

(Och så en länk till den gamla vanliga infon om att raken uppgår till 2,5 % per pott etc)”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde inte detta vara en rättighet att få reda på om man spelar på svs. Det är ett statligt bolag som man köpen en tjänst av. Att få reda på vad denna tjänsten kostar är väl det minsta man kan begära. Kan ingen skiva ihop ett fint mail som alla saxar o skickar in till svs, 100k mail borde dom få upp ögonen för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde inte detta vara en rättighet att få reda på om man spelar på svs. Det är ett statligt bolag som man köpen en tjänst av. Att få reda på vad denna tjänsten kostar är väl det minsta man kan begära. Kan ingen skiva ihop ett fint mail som alla saxar o skickar in till svs, 100k mail borde dom få upp ögonen för

 

Så att fisken får veta hur mycket dom betalar och slutar att spela?

Låter inte som någon vidare bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det också så att det finns andra anledningar än (låg) rake till att spela på en viss sajt. Själv spelar jag utan bananer på en sajt jag anser vara bra. Detta för att utbetalningar fungerar smidigt och det är hyfsat mycket action 24/7 på nätverket. Endast dessa två faktorer gör att jag är villig att betala vad det kostar att spela poker där. Mitt eget val alltså. Om det nu skulle vara så att kunderna kunde få ned raken genom att bojkotta vissa sidor så hade raken redan varit sänkt. Dessutom borde man kunna plocka feta marknadsandelar med en rakefri sajt men det vet vi ju hur det gick (worldpx).

 

Inget svar på hur man kan få ner raken alltså men det är naivt att tro att det endast ankommer på avgiften man betalar huruvida man vill spela på en viss sajt eller ej (eller online öht).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

o förresten, står det inte nånstans i lotterilagen att minst 50% av lott inkomsterna (rake) ska gå tebax i vinst. Poker är ett lotteri där vi köper spelkort i olika prisklasser och vinnaren lottas fram, men var får vi ta del av de 50%????

 

Till och börja med räknas varje satsad krona som lott-kostnaden (än så länge i alla fall) Det är bara att kolla hur pokervinster enligt skatteverket ska beskattas. För det andra är det bara Svenska Spel som skulle lyda under just svensk lag då det är spelmonopol i Sverige och inga andra aktörer tillåts (utom folkrörelser då). För det tredje har jag för mig att 50% är en övre gräns. Jag har i alla fall läst om lotterier som fått avslag på högre återbetalning. Hög återbetalning anses leda till ökat spelberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att fisken får veta hur mycket dom betalar och slutar att spela?

Låter inte som någon vidare bra idé.

 

Håller inte med alls. Följden skulle ju då bli att Svenska spel måste sänka sina avgifter för att gå marknaden till mötes. Ditt perpektiv är väldigt enkelspårigt och kortsynt. Nästan så man misstänker ett förtäckt samröre med Svs från din sida...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde inte detta vara en rättighet att få reda på om man spelar på svs. Det är ett statligt bolag som man köpen en tjänst av. Att få reda på vad denna tjänsten kostar är väl det minsta man kan begära. Kan ingen skiva ihop ett fint mail som alla saxar o skickar in till svs, 100k mail borde dom få upp ögonen för

 

Jag har nu skrivit ihop en ”mailformulering”. Kom med synpunkter om något inte är bra. Jag rekommenderar flera att kopiera min formulering nedan. Skicka sedan till kundservice@svenskaspel.se. Fyll bara i ditt riktiga namn längst ner i min ”mall”. Skriv även ner ditt spelkortsnummer och personnummer:

 

Hej,

 

Vid pokerspel tas en avgift ut i form av rake, d v s en procentuell andel av potten per spelad hand. Ett uppenbar ”svaghet” med detta avgiftssystem är att det är mycket svårt att få ett begrepp om hur höga avgifter man i längden betalar.

 

Det framgår att raken är 2,5 % per spelad hand upp till ett visst maxbelopp. Men enbart utifrån denna kunskap är det mycket svårt att uppskatta vilka avgifter man betalar över tid. För att ta reda på detta skulle man behöva installera ett separat statistikprogram, alternativt bokföra raken för varje vunnen hand. Inget av detta är kan ni rimligen begära av era kunder.

 

Vi vet att många pokerspelare betalar tusentals kronor i avgifter varje månad. Ändå är det väldigt få spelare som har något begrepp om hur mycket de betalar.

 

Ni hänvisar till uppgiften om att raken är 2,5%, men vad som är intressant för kunden är att få en tydlig redovisning av vad man betalat över tid, t ex månadsvis. Vissa andra sajter, ex.vis Interpoker, lämnar ut dessa uppgifter på kundens begäran. Det tycker vi att ni också borde göra. Man borde dock inte ens behöva efterfråga den. Vi anser att dessa uppgifter per automatik ska göras tillgängliga för samtliga spelare, i form av en månadsspecifikation via mailutskick.

 

SvS är ett statligt bolag som vi köper en tjänst av. Att tydligt redovisa vad denna tjänst kostar borde vara en självklarhet, om inte en skyldighet.

 

Mvh/Förnamn Efternamn med flera meningsfränder på pokerforum.nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...