Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska börjar studera på karlstad universitet och letar just nu efter en bostad. Jag har aldrig varit i karlstad och undrar därför om någon kan rekomendera schysta områden att leta bostad i för en student.

Som jag förstått det ligger universitet ganska långt bort från de centrala delarna (1mil?).

- Vad skulle ni prioritera nära till universitet eller centralt boende?

- Vart finns utelivet någonstans för studenter?

• Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Tjena.

Uppväxt i stan så hör gärna av dig via pm lr nått om du har frågor.

Universitetet ligger typ 1 mil från stan i området Kronoparken. Runt universitetet finns gott om bostäder utspridda. Även ett så kallat campus. Finns väl d mesta, korridor, små lägenheter, tror även det finns några tvåor.

Förrutom det finns det studentlägenheter utspridda i stan. Universitetet har bostadsgaranti. Vänd dig till föreningen stub (http://www.stub.se).

Jag skulle def. föredra boende i centrum. Kronoparken är inte precis stans finaste område dessutom finns allt nöjesliv (korridorfester ej inräknade) i centrum. Tror det finns studentlägenheter i stadsdelen Herrhagen. Lagom centralt och ett område där många unga bor.

Postad

Jag skulle def. föredra boende i centrum. Kronoparken är inte precis stans finaste område dessutom finns allt nöjesliv (korridorfester ej inräknade) i centrum. Tror det finns studentlägenheter i stadsdelen Herrhagen. Lagom centralt och ett område där många unga bor.

dagens underdrift :D

fast precis vid campus är det ju helt okej. sen tar det ju trotts allt typ 20min till stan med bussen.

EDIT: btw kan jag nog också rekomendera att bo på tex på herrhagen, tar 5min att gå till stan och viktigare 1-2 min till nöjesfabriken, karlstads största och typ sveriges näst största nattklubb :P

Postad
nöjesfabriken, karlstads största och typ sveriges näst största nattklubb :P

som dock verkar vara på rejäl dekis :roll:

Kom på att det ju är ganska viktigt hur mkt du kan lägga på boende. Är ju väldigt stor skillnad på om man tänkt leva på fullt studielån eller tjänar storkovan på pokern. Studentlägenheterna är ofta överdrivet dyra iförhållande till hur mkt lägenhet man får. Å andra sidan är det ju en klar fördel att dom är gratis under juni-juli då man kanske vill åka hem till sina rötter, utomlands eller whatever.

Postad

Nöjes har varit exakt lika tråkigt de senaste 100 gångerna jag varit där. Verkligen varit samma kör sen dom öppnade, nöjesansvarig borde få leta nytt jobb.

Såhär på sommarhalvåret känns det dessutom bara som man gått vilse på byggmarknaden då det aldrig är ens halvfullt. Det ordnar ju iallafall upp sig när hösten tar vid.

Postad

Lånar den här tråden lite.

Jag ska flytta till Karlstad nu under hösten var det tänkt. Dock ska jag inte plugga på universitetet. Bostadsrätt går bort. Hur hittar man då en lägenhet? Har varit medlem på kbab.com och anmält intresse för bra många lägenheter där men det verkar hopplöst.

Postad

Hej.

Är ni intresserade av att flytta till Karlstad har jag några bostadsalternativ i fallande ordning (beroende på hur långt från centrum ni vill bo, ju närmare - desto längre ner i listan av lätt insedda skäl).

1. Södertälje

2. Katrineholm

3. Kumla

4. Kristinehamn

Själv har jag bara varit i Södertälje av dessa alternativ, men kartan talar sitt tydliga språk. Måste man passera genom Karlstad för att komma till högskolan?

Postad
Dock ska jag inte plugga på universitetet. Bostadsrätt går bort. Hur hittar man då en lägenhet?

Tror du kan gå före kön hos KBAB om du fått jobb i Karlstad och flyttar minst 15 mil eller nått. Läs på deras hemsida. Om du inte kan det så glöm KBAB, kötiden är typ 5 år.

Har du pengar så leta på blocket. Brukar finnas en hel del dyrare hyresrätter där (5000+ iaf). Annars är det svårt. Akelius är ett av de företag som har ganska mkt bostäder och inte tillämpar kösystem. Att ringa dem ett par ggr i veckan har fungerat för några av mina kompisar. Värt ett försök.

Måste man passera genom Karlstad för att komma till högskolan?

Kommer man från öster är det lugnt ;-)

Postad
Tror du kan gå före kön hos KBAB om du fått jobb i Karlstad och flyttar minst 15 mil eller nått. Läs på deras hemsida. Om du inte kan det så glöm KBAB, kötiden är typ 5 år.

Har du pengar så leta på blocket. Brukar finnas en hel del dyrare hyresrätter där (5000+ iaf). Annars är det svårt. Akelius är ett av de företag som har ganska mkt bostäder och inte tillämpar kösystem. Att ringa dem ett par ggr i veckan har fungerat för några av mina kompisar. Värt ett försök.

Kommer man från öster är det lugnt ;-)

hmm, hur tänker ni nu ? Om ni med passerar menar "köra genom stan".

Så nej, E18 går inte genom staden, som t.ex Karlskoga.

Nöjesfabriken suger, rockbaren är OK.

Blue Moon suger.

Spana in Koriander...

Postad
Hej.

Är ni intresserade av att flytta till Karlstad har jag några bostadsalternativ i fallande ordning (beroende på hur långt från centrum ni vill bo, ju närmare - desto längre ner i listan av lätt insedda skäl).

1. Södertälje

2. Katrineholm

3. Kumla

4. Kristinehamn

Själv har jag bara varit i Södertälje av dessa alternativ, men kartan talar sitt tydliga språk. Måste man passera genom Karlstad för att komma till högskolan?

Bara jag som inte hänger med här? Kan ju vara ganska omsidigt att bo 20 mil enkel resa från karlstad centrum. :shock:

Postad

Jag skulle tipsa om Våxnäs, bor själv där under terminerna, finns massor av bostads/hyres till bra priser. Lite taskiga bussförbindelser dock, ska du till universitetet får du byta i stan men känner flera som gör så och inte hört någon klaga. Dom lägger dessutom om bussarna nu till hösten men vet inte vad för skillnad det kommer att bli.

Postad
Nöjes har varit exakt lika tråkigt de senaste 100 gångerna jag varit där. Verkligen varit samma kör sen dom öppnade, nöjesansvarig borde få leta nytt jobb.

Såhär på sommarhalvåret känns det dessutom bara som man gått vilse på byggmarknaden då det aldrig är ens halvfullt. Det ordnar ju iallafall upp sig när hösten tar vid.

jadu, det kanske helt enkelt är du som är tråkig då? själv har jag sällan tråkigt där. det är vad man gör det till.

aldrig ens halvfullt? ja det beror på hur man ser det, själv är jag nöjd med dom strax över 1000pers som brukar vara där.

hmm, hur tänker ni nu ? Om ni med passerar menar "köra genom stan".

Så nej, E18 går inte genom staden, som t.ex Karlskoga.

Nöjesfabriken suger, rockbaren är OK.

Blue Moon suger.

Spana in Koriander...

nöjesfabriken suger inte, därimot suger rockbaren. tillomed mer är schlagerbaren.. o den suger ju nått fruktansvärt.

blue moon suger ja

koriander är mysigt.

Postad

aldrig ens halvfullt? ja det beror på hur man ser det, själv är jag nöjd med dom strax över 1000pers som brukar vara där.

Lite skillnad på 1000 pers på ett vanligt ställe och på nöjes. 1000 är ju för övrigt inte ens nära halvfullt.

Jag börjar nog bli gammal och grinig, ja.

Postad
jadu, det kanske helt enkelt är du som är tråkig då? själv har jag sällan tråkigt där. det är vad man gör det till.

nöjesfabriken suger inte, därimot suger rockbaren. tillomed mer är schlagerbaren.. o den suger ju nått fruktansvärt.

blue moon suger ja

koriander är mysigt.

blue moon har vart grymt nu under sommaren tycker jag...nöjes därimot vet jsg inte vad som har hänt med..så jävla tråkigt har det blivit...korriander är nice...

Postad
Lånar den här tråden lite.

Jag ska flytta till Karlstad nu under hösten var det tänkt. Dock ska jag inte plugga på universitetet. Bostadsrätt går bort. Hur hittar man då en lägenhet? Har varit medlem på kbab.com och anmält intresse för bra många lägenheter där men det verkar hopplöst.

kbab är ju inte att rekomendera..leta sj hos REALIA,din bostadAB, tex..så gjorde jag..fick en fin 2 centralt på 1 vecka

Postad
kbab är ju inte att rekomendera..leta sj hos REALIA,din bostadAB, tex..så gjorde jag..fick en fin 2 centralt på 1 vecka

Vart? Bor själv i en dinBostad 2a centralt :-D