Jake Postad 29 Juli , 2007 Rapport Share Postad 29 Juli , 2007 Hej Det här är min dagbok. Jag kommer som så många andra här att lira på Svenska Spel vilket jag har gjort sedan augusti 2006, jag har inte skrivit så mycket här på pf utan mestadels läst. Kort om mig, jag är 20 år gammal och bor i Stockholm, jag har precis flyttat hemifrån och försöker göra lite snyggt i min lägenhet samtidigt som jag har börjat söka jobb. Jag har spelat nätpoker sedan hösten 05 med mer eller mindre intensiva perioder. Förra hösten gick jag alltså över till Svenska spel där jag trivs bra och jag har inga tanka på att byta site. Jag har i nästan hela min karriär spelat enbart no limit fullring. Men inte nu längre, efter en lång pokerpaus på drygt fem månader från januari till mitten av juni då jag reste har jag nu tagit upp spelandet igen. Det var då jag bestämde mig för att helt gå över till shorthanded. Detta av flera anledningar. Det är roligare eftersom det händer mer, man kan spela fler händer och öka sin winrate och dessutom kan man spela högre stakes på svenska spel vilket är mitt mål. Just nu lirar jag på 2.5/5 shorthanded, jag nickar Tracebuste för de som undrar, jag brukar grinda 4 bord samtidigt när jag lirar. Jag har också börjat logga mitt spelande för första gången med pokertracker och gametime+, det här är väldigt nytt för mig så jag försöker lära mig att utnyttja verktyget så gott jag kan. Jag har 8.4 BB/100 händer enligt pokertracker (29,000 händer) vilket jag hoppas att jag kan höja eftersom jag känner att jag kan förbättra mitt spel och täppa igen en del luckor. En sak som jag vill förbättra är att jag tycker att jag ofta kör under min förmåga. Jag brukar väldigt sällan tilta stort men när jag inte är tillräckligt koncentrerad eller lite irriterad kan jag göra dumma syner och analysera alldeles för lite när jag spelar. Mina mål 1. Jag vill jobba mer på att förbättra mig som spelare. Detta genom att: a) läsa fler handanalyser, har nästan aldrig läst på 2 + 2 men tänkte börja lite smått med det. b) Efteranalysera mitt spel efter sessioner. c) Använda mig av dagboken för att få hjälp och synpunkter av er. d) Läsa pokerlitteratur, jag har läst Pokerhandboken, Theory of Poker, Super System 2 och Pot limit and no limit holdem. Tänker nog ta och läsa om någon/några av dessa då jag endast läst alla en gång. Ni kanske har något tips på andra böcker att fortsätta med? e) Lära mig att använda PT till mina efteranalyser om mitt eget spel. f) Lära mig att använda informationen jag får om mina motspelare av GT+. g) Försöka lära mig att spela mer koncentrerat och att INTE lira när jag känner mig trött/okoncentrerad. h) Lära mig table selection, konsten att undvika bra och hitta dåliga motståndare, detta tänkte jag börja med på nästa nivå, nu ställer jag mig endast i kö och tar första bästa bord. i) Cardrunners, Är det något att ha? Jag funderar på att kolla på det, men kommer nog inte börja med detta den närmaste månaden. 2. Jag vill bygga bankrulle och klättra i nivå, jag vill snart etablera mig på 5/10 så jag kan stångas med Jerico och grabbarna och vill sedan fortsätta uppåt. I framtiden vill jag lira på höga nivåer och känna mig stabilt vinnande där. Detta har jag dock inga tidsmål på, och jag vill heller inte specifiera vad jag menar med höga nivåer eftersom jag inte riktigt vet det själv. 3. Jag vill tjäna en del pengar så att jag aldrig ska behöva känna att jag måste spara pengar i vardagen, dock vill jag lära mig att inte vara så pengafokuserad när jag spelar, detta ska kunna komma av sig själv om jag spelar bra 4. Jag tänker inte sätt upp mål för hur lång tid jag ska lira, dels vill jag inte tvinga mig själv att spela utan vill spela när jag känner för det och tycker det är roligt, dessutom vet jag inte hur mycket tid jag kommer kunna avsätta till pokern. Jag hoppas att jag får ut mycket av den här dagboken och att några av er där ute kanske kan få ut något också. Jag kommer att börja lira igen den första augusti då jag är lite upptagen de närmaste dagarna. Over and out Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
papiPope Postad 29 Juli , 2007 Rapport Share Postad 29 Juli , 2007 Lycka till då! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattzon Postad 29 Juli , 2007 Rapport Share Postad 29 Juli , 2007 GL! Ses på 5/10 snart då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
joel747 Postad 29 Juli , 2007 Rapport Share Postad 29 Juli , 2007 Vi börjar bli många SvS:are nu.. Lycka till! Ses på borden om du går upp i nivå. Akta dig för Mattzon:) Joel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
musen91 Postad 30 Juli , 2007 Rapport Share Postad 30 Juli , 2007 GL ! ses snart vid 5/10 // _SnajdarN Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 30 Juli , 2007 Författare Rapport Share Postad 30 Juli , 2007 Tack för allt stöd. Verkar finnas en hel del 5/10 grinders här, men det visste jag ju redan. Jag tjuvstartade idag med en session på ~1000 händer, ovanligt mycket för mig men jag kände mig fokuserad, inte så mycket som hände, vann en ganska stor coinflip så plusset blev iaf 1100 kr vilket ger en månadsvinst på drygt 12k. Nu blir det middag sen ska jag ut och dricka öl Edit: blev ett pass till på 400 händer, + 1200 med lite tur. +13 500 för månaden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
musen91 Postad 30 Juli , 2007 Rapport Share Postad 30 Juli , 2007 lära sig använda PT är väl mest att kolla på Volum.Put$In the pot , ligger den över 30% så anser jag dom vara fiskar , sen PFR är viktigt med , över 25% anses vara för mkt..... det är det främsta man ska kolla på enligt mig Nice , du blir nog en av oss tror jag mkt bra att du kör med pf och gt+ , funkar perfa... vad nickar du ? så man ska hålla utkik och vara lite snäll Ps. såg du nickade Tracebuste Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Madwax Postad 31 Juli , 2007 Rapport Share Postad 31 Juli , 2007 glgl ses väl vid borden när jag donerar pengar bolme@svs 5-10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
don_sebbe Postad 31 Juli , 2007 Rapport Share Postad 31 Juli , 2007 Denna ska följas. Har precis tagit steget upp till 5/10 ifrån 2.5/5 men vill inte kalla mig regular där riktigt än Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 31 Juli , 2007 Författare Rapport Share Postad 31 Juli , 2007 lära sig använda PT är väl mest att kolla på Volum.Put$In the pot , ligger den över 30% så anser jag dom vara fiskar , sen PFR är viktigt med , över 25% anses vara för mkt..... det är det främsta man ska kolla på enligt mig De stats som jag har visade på borden är, Volum.Put$In the pot, PFR, Post-Flop Aggr. Factor, BB/100 och Total hands played. Känns som du säger att det är de två första som ger den viktigaste informationen. Jag vet inte hur mycket hjälp jag får av Post flop aggr. Factor eftersom den verkar vara väldigt oprecis efter få händer, mest så brukar jag se de personer som har riktigt låga nummer och akta mig när de höjer. Brukar ni visa detta och vad är högt och lågt generellt? BB/100 är ju lite kul men kanske ger så mycket hjälp eftersom man ofta inte har så många loggade händer på sina motståndare. Total hands played känns bra att ha med då man vet när statsen iallafall borde stämma lite bättre, jag har att spelarna blir gröna då jag har över 100 händer på dem. Kommentarer på detta, något ni tycker att jag ska ändra på? Blir inte poker idag, kanske imorgon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
decoy Postad 31 Juli , 2007 Rapport Share Postad 31 Juli , 2007 Jag tycker nog att VPIP-siffran är den intressantaste - är den hög, så är det ofta en fisk. Men visst har även de två följande, PFR, och PostflopAF-siffrorna betydelse..men det kan var lite vanskligt att bedöma motspelare utifrån dessa siffror, då man ju ofta inte har tillräckligt många händer på dem. Jag tycker det är viktigast att skriva notes på motspelarna; ofta skriver jag inte särskilt utförligt; bara kass, eller kassss (=mkt kass), eller BRA etc. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
musen91 Postad 31 Juli , 2007 Rapport Share Postad 31 Juli , 2007 BB/100 är helt och hållet ointressant enligt mig , ger inte så mkt information om spelaren.... han kan ha haft en bra session och vise versa. Som decoy säger VPIP siffran är den viktigaste. De andra är mer en smaksak hur man vill bedömma dom och hur värdefulla man tycker de är. Notes är som sagt också mkt bra, vid vilka lägen Fi bluffar m.m. hur många händer de spelar är också obligatoriskt , kan inte direkt bedömma ngt från siffrorna förrän 20-30 händer spelade. Fram till dess är det mest att bedömma om Fi är fisk eller inte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 1 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 1 Augusti , 2007 400 händer, -1000 sek, nästan bara beroende på att jag tappade 900 spänn till den största fisken som hade 91/34 i stats på 65 händer, jag vet inte om han lade en enda hand preflop, jobbigt men men... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
musen91 Postad 1 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 1 Augusti , 2007 Ja , men sånt får man leva med , kasnke posta lite Händer med så dagboken blir mer intressant ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 2 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 2 Augusti , 2007 Okej här är en hand som jag spelade idag, har inga speciella reads på spurs78 förutom att han har 31/12 i stats. Vad ska jag göra på trebettet på flopp och vad tycker ni om att ibland checkraisa med en sån här hand ur position? Effektiva stackar är 140 bb. Seat 1: spurs78 ( $705.9 ) Seat 2: Frossarn ( $747.92 ) Seat 3: NERA ( $400 ) Seat 4: MrCula ( $504.77 ) Seat 5: Tracebuste ( $917.14 ) Frossarn posts small blind [$2.5]. NERA posts big blind [$5]. ** Dealing down cards ** Dealt to Tracebuste [ Ks Qs ] MrCula folds. Tracebuste raises [$20]. spurs78 calls [$20]. Frossarn folds. NERA folds. ** Dealing Flop ** [ 8s, 2s, 6d ] Tracebuste checks. spurs78 bets [$35]. Tracebuste raises [$111]. spurs78 raises [$152]. Tracebuste ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
musen91 Postad 2 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2007 CR är inte ngt jag föredrar , funkar bara om motståndaren ör helt tom.... bättre att beta ut rakt in i potten , då foldar dom mer ön mot CR tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 2 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 2 Augusti , 2007 Spelade ett par timmar idag och lyckades tappa ca 3000 kr som jag sedan vände till + 300 vilket kändes jävligt bra, dock så har jag gjort en del katastrofala spel idag. Checkraise på den handen är ju inte mitt standardspel men valde att gör så denna gången, bra eller anus? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 2 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 2 Augusti , 2007 Dubbelpost Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viridis Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2007 Jag stackade av 200 BB till dig med färgdrag och gutshot mot ditt set. Var lite tiltad sen en utdragning på ett annat bord. Dem gjorde väl lite av plusset! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rammy Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2007 Tja, spelade lite mot dig igår och ditt spel såg helt okej ut =). När jag ser mina stats på dig över 260 händer tycker jag du raisar för lite pre... 24/12/2 är det jag har på dig. Angående statsen tycker jag tot.agg.factor är rätt viktig, ser man nån med 0.3 så är ju värdebet lite trevligare än bluff t.ex. Ses vid borden! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 3 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 3 Augusti , 2007 Jag stackade av 200 BB till dig med färgdrag och gutshot mot ditt set. Var lite tiltad sen en utdragning på ett annat bord. Dem gjorde väl lite av plusset! Låg jävligt mycket minus då så pengarna var välkomna. Lyckades starta denna session med att snabbt backa 1500 men slutade lyckligtvis på 800 plus, ligger nu marginellt plus för månaden vilket känns jävligt skönt med tanke på starten. Måste dock sluta att betala av ibland. Har inte spelat kanon hela tiden. Ibland är det lätt, han steksynade rivern #Game No : 399301862 ***** Hand History for Game 399301862 ***** $500 NL Texas Hold'em - Friday, Aug 3, 14:47:36 ET 2007 Table Diana 5 (Real Money) Seat 5 is the button Total number of players : 4 Seat 1: Tracebuste ( $1346.75 ) Seat 2: DIF1891 ( $555.05 ) Seat 4: dMo.N ( $709.87 ) Seat 5: miklo12 ( $844.54 ) Tracebuste posts small blind [$2.5]. DIF1891 posts big blind [$5]. ** Dealing down cards ** Dealt to Tracebuste [ Js Ac ] dMo.N raises [$15]. miklo12 calls [$15]. Tracebuste calls [$12.5]. DIF1891 folds. ** Dealing Flop ** [ 8c, 9c, 2c ] Tracebuste checks. dMo.N bets [$15]. miklo12 calls [$15]. Tracebuste calls [$15]. ** Dealing Turn ** [ 6c ] Tracebuste checks. dMo.N bets [$70]. miklo12 calls [$70]. Tracebuste calls [$70]. ** Dealing River ** [ 3d ] Tracebuste checks. dMo.N checks. miklo12 bets [$295]. Tracebuste is all-In [$1246.75] dMo.N folds. miklo12 is all-In [$449.54] Tracebuste shows [ Js, Ac ] a flush, ace high. miklo12 shows [ 8s, Kc ] a flush, king high. Tracebuste wins $502.21 from side pot#1 with a flush, ace high. Tracebuste wins $1779.08 from the main pot with a flush, ace high. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 3 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 3 Augusti , 2007 +3100 idag +2500 i augusti, nice då jag igår låg -4000 för månaden som sämst. Har spelat rätt mycket för mig, drygt tio h, Tja, spelade lite mot dig igår och ditt spel såg helt okej ut =). När jag ser mina stats på dig över 260 händer tycker jag du raisar för lite pre... 24/12/2 är det jag har på dig. Ses vid borden! Ska jobba lite på att öka min prefloppraise även om jag har över 12. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 5 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 5 Augusti , 2007 Någon som ska lira turneringen Sommar på svenska spel idag? Jag är sugen men min rulle pallar inte med det då inköpet är rätt stort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jake Postad 6 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 6 Augusti , 2007 Jag har satt upp lite mål för augusti månad Mål Antal timmar: 100 Pengar: + 30 000 Ha spelat en del på 5/10 för att sedan kunna bli regular kanske nästa månad. Jag vill kunna känna mig bekväm på nivån, både vad gäller blindsen och motståndarna Känns som rätt höga mål för mig. Har aldrig spelat så mycket som hundra timmar förut, tror jag ligger på ca 66 som max för en månad innan men vem har sagt att det ska vara lätt . Ligger just nu + 4800 efter 17 timmar. Månaden har börjat ganska bra men känner att det kan gå mycket bättre än vad det gjort nu och senaste veckarna, jag vet att jag har en del saker i mitt spel som jag kan förbättra. Blir inte mer poker idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
protte Postad 7 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2007 Hej Hur får ni/du Pt att fungera på SvS ? Funkar den "live" så du ser stats på spelarna ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts