Gå till innehåll

NL600 - Färgdrag+hålstegdrag möter läskig fyrbet

Recommended Posts

Garybecker är en 20/16/3 spelare sen tidigare sessioner.

Hans floppraise tyder ju på rätt äcklig styrka. Set Q känns absolut inte otroligt. Har ju 0 foldeq på ett ställ, samtidigt som jag fortfarande kan komma undan rätt billigt. Är syna ett alternativ? Raisen är ju helt enkelt så himla liten. Då får jag o andra sidan ett riktigt jobbigt beslut vid en blank turn.

Pokerstove säger att jag på floppen har 38.5% mot hans range som jag sätter till QQ+,77-66,AhKh,AhJh,KhJh. Hur ska jag tolka detta mot argumentet ställ?

Hero is at seat 0 with $633.40.

Tripod is at seat 1 with $254.

tigerboy98 is at seat 2 with $129.

SammyDeluxe is at seat 3 with $300.

GaryBecker is at seat 5 with $768.40.

The button is at seat 1.

tigerboy98 posts the small blind of $3.

SammyDeluxe posts the big blind of $6.

Hero: Th 9h

Pre-flop:

GaryBecker raises to $21. Hero calls.

Tripod folds. tigerboy98 folds. SammyDeluxe folds.

Flop (board: 6d Qh 7h):

GaryBecker bets $34.50. Hero raises to $114.

GaryBecker re-raises to $283.50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garybecker är en 20/16/3 spelare sen tidigare sessioner.

Hans floppraise tyder ju på rätt äcklig styrka. Set Q känns absolut inte otroligt. Har ju 0 foldeq på ett ställ, samtidigt som jag fortfarande kan komma undan rätt billigt. Är syna ett alternativ? Raisen är ju helt enkelt så himla liten. Då får jag o andra sidan ett riktigt jobbigt beslut vid en blank turn.

Pokerstove säger att jag på floppen har 38.5% mot hans range som jag sätter till QQ+,77-66,AhKh,AhJh,KhJh. Hur ska jag tolka detta mot argumentet ställ?

Hero is at seat 0 with $633.40.

Tripod is at seat 1 with $254.

tigerboy98 is at seat 2 with $129.

SammyDeluxe is at seat 3 with $300.

GaryBecker is at seat 5 with $768.40.

The button is at seat 1.

tigerboy98 posts the small blind of $3.

SammyDeluxe posts the big blind of $6.

Hero: Th 9h

Pre-flop:

GaryBecker raises to $21. Hero calls.

Tripod folds. tigerboy98 folds. SammyDeluxe folds.

Flop (board: 6d Qh 7h):

GaryBecker bets $34.50. Hero raises to $114.

GaryBecker re-raises to $283.50

Jag hade tagit ett kort, alltså syna, lägger troligen turn om jag inte träffar, han lär säkert fläska på bra på turn.

Länk till kommentar

Jag hade tagit ett kort, alltså syna, lägger troligen turn om jag inte träffar, han lär säkert fläska på bra på turn.

Nej, med typ 10 outs (mot set, kanske mindre, kindof.) och det kostar ~340 för att vinna ~1200 så synar du :-)

Jag tycker inte det är fel/rätt att folda/pusha.

Är du upp så pusha, är du back så folda. Eller tvärtom beroende på hur din personlighet är.

Edit:

y0 har iofs en poäng.

Länk till kommentar

Känns ju ganska troligt att du har 0 FE så det är väl bara syna och klonka.

Sen är det ju aldrig kul att syna sig all-in med ett drag på turn men om jag räknat rätt så får du precis odds att göra det.

Ungefär det jag själv kom fram till.

Fler?

Länk till kommentar

Kanske en helt dum fråga: måste fi ha QQ+,77-66,AhKh,AhJh,KhJh - kan verkligen fi inte ha AQo med Hj A för runner runner färgdrag och TPTK eller för den delen tvåpar med 76s ?

Ja även Ah6h kanske är ett alternativ ?

A6h raisar inte en 16% raisare UTG. Oftast inte 76 heller för den delen, men jag antar att han kan ha handen. Dock en väldigt försvinnande del av gångerna då jag vill anta att han dänger på en större raise turn om han har den. Här ser det ju mer ut som att han vill suga in mig till att calla, vilket jag inte tror han gjort med lägsta tvåparet här som inte är en särskilt stark hand.

Men visst, han kanske läste potten fel o slängde på ett för litet bet. Det händer mig själv också ibland. AQ tror jag dock är väldigt långsökt. Kan faktiskt inte se honom fyrbetta den såhär på den floppen, såvida han som sagt inte läst potten riktigt fel. Ska han spela den så ska han sätta mig på drag, o då slänger han på bra mkt mer än vad han gör här.

FI är som sagt regular så jag tar för givet att han har koll på pottstorlek och storlek på bets, o därför känns det som vi kan utesluta händerna ovan.

Länk till kommentar

EV för indegning är bara några $- med 0 i FE. Behöver ca 39,5% i vinstchans (split=0) för att EV=0 Alltså detta är ju som sämst. Fi kan ju ha en sämre HD och även någon gång folda. Så i praktiken har jag svårt att se att indegningen kan vara annat än EV+. Om än litet. Det räcker ju typ med att fi en gång tidigare i sitt liv har missclickat. Så lite är ju skilnaden. Alltså strikt blir degning>fold. I sådana här lägen så kan variansöverväganden få spela in lite också, tiltfaktorer, visningspsykologi mm. Detta alltså under förutsättning att man verkligen tror att EV blir 0 vilket vi ju inte kan tro här.

Har även räknat grovt på synen och man ser att det är antagandeberoende. Worstcase kalkylen visar på - ca$30 men då förutsätter jag att fi "ser" våra kort. Ytterligare en lite jobbig faktor är att knappt 1/4 av gångerna vi träffar färgen så blir vi stackade.

I alla fall om man gör ett rimligt "worst case"/pessimistiskt antagande så kommer synen att bli bättre än worst case för degning ca $12+. Då har jag antagit att fi betalar av vid träff på hålpipan och att han i genomsnitt betalar av vid en färgträff så mycket vi förlorar de gånger han får in högre färg.

Tycker att exemplet är lite interessant då det belyser de nötliknande dragens inverkan. Mot en sådan här typ av HD blir det ju ganska viktigt att dra till nötterna. Man ser ju också här att vårat drag blir "starkare" om fi ex har AQ/tvåpar som vetgirig är inne på.

I praktiken i mitt eget spel där HDar är breda är nötdragshänder inte lika viktiga som i tighta spel.

Länk till kommentar