Gå till innehåll

Hur många big blind?


ROLF

Recommended Posts

Försöker bygga upp en cashgamerulle på SvS men eftersom jag nu har en så liten rulle så kan jag bara köpa in mig för 50 kr räcker detta på 0,50-1 fullring eller måste jag trots min lilla rulle köpa in för hundra kr. Spelar tight och väntar på fina händer och spelar dessa väldigt aggresivt men ännu en gång räcker 50 big blind?

 

Hade gött grabbar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Svenska Spel-pokern kan du köpa in för från 20 till 200 gånger big blind, på 0,5/1 då alltså minst 20, max 200.

 

50 är alldeles för lite. Ett felspel, missflyt eller bad beat och de är borta.

 

Ska det vara på den här nivån så ha åtminstone lite utrymme att laborera med. Köp in för 100 gånger BB och var disciplinerad, lämna bordet om det gått ner eller upp 10-20%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver ju inte hur stor rulle du har. Du skriver inte heller hur allvarligt du ser på att gula den. Stoppar du glatt in en tusenlapp till vid nästa löning?

 

Har du bara ett par hundringar är det mycket bättre att köpa in lite småkort så att du inte sitter med halva rullen på samma bord. Du måste ju vara beredd att spela för allt du har vid bordet. Om 100BB är en stor del av din rulle finns det ingen anledning att köpa in för så mycket bara för att en massa forumfolk inte tycker det är bra poker att spela med mindre på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...lämna bordet om det gått ner eller upp 10-20%

 

Lyssna inte på det här rådet! Går det bra, sitt kvar så länge du orkar och flytet hänger i sig. Går det dåligt, hitta första bästa ursäkt för att sluta eller byta bord (om det bara handlar om varians).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50bb är en bit under gänse bankrulleregler. men GL!

 

Nej, han säger inte att 50BB är hans rulle, utan vad han anser sig kunna köpa in för.

 

50 är alldeles för lite. Ett felspel, missflyt eller bad beat och de är borta.

 

Ja, men vad är skillnaden mot om du har 1000 BB? Säg att du har 1000 BB i stacken - ett felspel, missflyt eller bad beat och 50 BB är borta. Precis som om du bara hade 50 BB i stacken från första början.

 

lämna bordet om det gått ner eller upp 10-20%

 

Nej.

 

Om det går upp/ner 10-20% så betyder det inget annat än att man spelar poker.

 

Menar du på fullaste allvar att du byter bord så fort du vunnit/förlorat 10 BB?? Naaah..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men vad är skillnaden mot om du har 1000 BB? Säg att du har 1000 BB i stacken - ett felspel, missflyt eller bad beat och 50 BB är borta. Precis som om du bara hade 50 BB i stacken från första början.

 

Menar du på fullaste allvar att du byter bord så fort du vunnit/förlorat 10 BB?? Naaah..

Det där är kanske en mental grej. Han verkar vara väldigt kort vad gäller rulle och stack. Alltså är en förlust av 50 BB en stor procentuell del, "alla pengarna är borta!", medan det för en med stor stack och rulle inte märks på samma sätt, bara en smärre vibration i diagrammet.

 

10-20% är kanske i underkant, men mjae, mjoe. Kanske ska utöka tumregeln med ett tidsperspektiv. Säg en timme. Har det inte hänt något drastiskt med stacken på en timme (10-mannabord) så kanske man borde byta. Jag själv är kanske lite tight-vild. Fem bord 0.5/1 med fullt inköp, 10% upp på varje är en hundralapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-20% är kanske i underkant, men mjae, mjoe. Kanske ska utöka tumregeln med ett tidsperspektiv. Säg en timme. Har det inte hänt något drastiskt med stacken på en timme (10-mannabord) så kanske man borde byta. Jag själv är kanske lite tight-vild. Fem bord 0.5/1 med fullt inköp, 10% upp på varje är en hundralapp.

 

Det här inte är som daytrading t.ex. Du spelar när du har flyt, edge och platsen/korten/bordet är i din favör. Och tar dig därifrån så fort du kan när det är omvänt förhållande. Oflyt, utdragningar, spelartyper mm kan få dig att spela sämre och så stannar man för länge och förlorar mer än nödvändigt. Att backa t.ex 10, 20, 30BB är då inte likställt med att ha anledning att lägga ner, så länge det inte påverkar ditt spel och du accepterar variansen.

 

Ser många fiskar som väntar tills de vinner som du säger 10-20% och drar. Tackar dem varje gång för att de ger upp värdet och vet att nästa gång kommer de i alla fall donera tillbaka vinsten.

 

Alla gör det som passar dem bäst men det är inte rätt råd att ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad du ska köpa in för beror också på risknivå, hur duktig du är, stackarna hos de andra vid bordet (speciellt fisken som du gärna vill plocka).

 

50 kr är ju inte jättelite. Mitt råd är dock att hela tiden fylla upp till ursprungliga vid knappen (fyll inte upp om du förlorar ner till 30 i tidig position - vänta till knappen - du vill gärna ha 50 på knapp men mindre i dålig position för enklare beslut - pusha gärna hela pre om du har nåt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela med hur mycket du känner dig bekväm med. Jag tycker allt från min till max är ok. Personligen gillar jag inte att löpa in med full på 10 manna(speciellt på SvS) då det är vanligt att en bigstack-fisk som är på sin livs rush kan busta dig på en turlig utdragning/setup och att sedan ta tillbaka det på ett segt FL bord utan flyt är allt annat än trevligt....Men som sagt köper du in väldigt short så kan du satsa på snabb konfrontation och uppdubbling men om du vill lira stabil poker tycker jag 60kr är minimum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gillar jag inte att löpa in med full på 10 manna(speciellt på SvS) då det är vanligt att en bigstack-fisk som är på sin livs rush kan busta dig på en turlig utdragning/setup

 

Har man det bästa av det när pengarna åker in så är det bara luta sig tillbaka och se glad ut ...

 

Finns ju 20-kronors SNG som du annars kan lira istället för CG där du kan bli av med allt i en hand samt att blindsen har en ganska står påverkan på din stack.

 

Man kan säkerligen spela poker med 50BB men ca ~100BB-200BB är nog att föredra. Har du bara 50BB som inköp så kan du inte syna raises med 78s etc (Jo, kan kan man väl ...) som gör pokern sköj. Vänta ut en hand och få in så mycket som möjligt bara, folk är ganska synvilliga att gambla mot shortstackar, speciellt på nano-/mikrolimit.

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...