Gå till innehåll

När fisken är funnen vad gör du sen?


Lilly77

Recommended Posts

När man väl hittar en eller flera fiskar vid bordet så är det bara att börja försöka ta deras pengar brukar det hetta, men är det verkligen så enkelt? Jag tycker det är enklare att ta solida spelares pengar :) (speciellt spelare som har stackar kring 100xBB)

 

Men är det enklare att ta pengar från en fisk än en solid spelare? Bör man spela lite mer tight spel mot en fisk eller vad är det för spel man ska spela mot dem? Vad är rent generellt det vinstgivande spelet mot en fisk?

 

Speltyp: No Limit 10 spelare, kontantspel 0,15-0,25 eller 0,2-0,4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Speltyp: No Limit 10 spelare, kontantspel 0,15-0,25 eller 0,2-0,4"

 

haha på dom nivåerna är nästan alla fiskar, mer eller mindre dvs.

Till din fråga mer specifikt så spelar inte alla fiskar på samma sätt.

Det finns synstationer, det finns bluffare och det finns dom som stackar av med crap-händer.

Du får lära dig hur fisken spelar och agera därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjävklart kan det vara svårt att ta hans pengar om man inte får några bra kort eller bra träffar när man hittat en fisk som synar ner allt till showdown med bottenparet. Det jag försöker göra mot fisken är då att se så många floppar mot honom som möjligt och förhoppningsvis träffa fint så att han betalar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> duckstab

En fisk skulle jag nog säga är en nybörjare som chansar lite för mycket för att det ska vara ett långsiktigt vinstgivande spel för denne.

 

En solid spelar klassar jag en medelspelare som spelat ett tag och som spelar ganska tight de flesta gångerna. Spelstilen är någorlunda långsiktigt vinsgivande men inte optimalt.

 

-> qazzaflush

Jag håller med dig om att det finns en del nybörjare där men det finns även en hel del medelspelare :) Men det går helt okej för mig på den nivån så nu har jag byggt upp en bankrulle som klarar av nästa nivå så det ska bli spännande :)

 

Det är nog vettigt att dela upp fisken i olika sorter som du säger. För alla fiskar spelar ju inte på samma sätt. Jag tycker dock att det kan vara lite jobbigt att spela mot en fisk eftersom det är så svårt att placera vilka händer en sådan kan tänkas ha. Rent generellt kan man nog säga att fisken överspelar sina händer och hoppas på tur eller en läggning av FI. Men känner du dig mer bekväm att spela mot en fisk än mot en medelspelare? Vem brukar ge dig mest pengar på långsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> duckstab

En fisk skulle jag nog säga är en nybörjare som chansar lite för mycket för att det ska vara ett långsiktigt vinstgivande spel för denne.

 

En solid spelar klassar jag en medelspelare som spelat ett tag och som spelar ganska tight de flesta gångerna. Spelstilen är någorlunda långsiktigt vinsgivande men inte optimalt.

 

-> qazzaflush

Jag håller med dig om att det finns en del nybörjare där men det finns även en hel del medelspelare :) Men det går helt okej för mig på den nivån så nu har jag byggt upp en bankrulle som klarar av nästa nivå så det ska bli spännande :)

 

Det är nog vettigt att dela upp fisken i olika sorter som du säger. För alla fiskar spelar ju inte på samma sätt. Jag tycker dock att det kan vara lite jobbigt att spela mot en fisk eftersom det är så svårt att placera vilka händer en sådan kan tänkas ha. Rent generellt kan man nog säga att fisken överspelar sina händer och hoppas på tur eller en läggning av FI. Men känner du dig mer bekväm att spela mot en fisk än mot en medelspelare? Vem brukar ge dig mest pengar på långsikt?

 

Det du måste lära dig är att hitta spelsätt som förstör dina motspelare.

Ibland kan medelspelarn jag möter kväll 1 vara perfekt för att han är rätt lös medan medelspelarn kväll 2 är tight och på det sättet så tar det lite längre tid att få ut pengar mot honom.

Jag spelar mestadels HU så det är svårt att jämföra.

Men helt klart så spelar jag mot fiskar.

Ett tips är att ta notes på extremfiskar eller folk du tror är fulla och spelar, ( oftast spelar dom på nätterna).

Jag har flera ggr klivit upp 3-4 nivåer för att jag har studerat hur spelarn i sig spelar och är rätt säker på att jag kommer ta hans pengar tillräckligt ofta för att jag ska kunna riskera en viss procent av min rulle. Jag går ju inte direkt upp för att spela mot medelspelare där jag vet att dom slår mig 9/10 ggr

 

Men som du säger, ibland har man otur och då svider det.

 

Trots det så är poker ett variationsspel och ibland har du otur, första gången du möter en riktig fisk och du tar hans inköp gång på gång så kommer det uppenbara sig för dig att fiskarna is the shit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CBar 100% av alla floppar, (annars kanske 80-90%)

Värdebetar turn och river mera frekvent och större bets då dom generellt har svårt att släppa händer som såg bra ut preflop.

Ofta ger dom också timing-tells när dom sitter med monster och såklart ska slowspela. Ser upp med det.

Callar många "1/10 inköp push all-in" med halvdåliga kort (ger en en slaskig image vid bordet samtidigt som man ofta har en 35-40% chans att vinna)

(och som killen på filmen sa så är det ju mkt roligare att vinna med dåliga kort än med bra :-P ...även bra för fisken som oftast vinner...alla nöjda)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, en fisk är en dålig spelare. En dålig spelare vinner du pengar av (i det långa loppet). En spelare som du vinner pengar av (i det långa loppet) är en fisk.

 

Det går emot hela definitionen av fisk att man skulle vinna mindre av fisken än av de bättre spelarna, för då skulle de bättre spelatrna ju inte vara bättre... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt finns det en poäng i det som skrevs tidigare (OP?).

Det är svårare att placera en chansande nybörjare (som chansar ovetandes om pottodds och liknande parametrar) på en hand än en TAG medelspelare.

Därmed är det lättare att förlora pengar mot honom, fast mer sällan, medan din medelmotståndare blir mera lättläst, i alla fall när det kommer till att placera honom på en hand.

 

Det är samtidigt lättare att bluffa en medelspelare än en fiskig synstation. Det du vill representera (färg, stege, ...) får mera respekt av medelspelaren medan en nybörjare kanske inte ens ser att det finns en stegmöjlighet ute. I det läget är det ju bra om du antingen har stegen, eller låter bli att bluffa öht.

 

Å andra sidan får du mycket bättre betalt av en nybörjare än av en medelspelare så jag gissar att det väger över i det långa loppet.

 

Sammanfattning:

Mot fiskar - förlora stora potter ibland, vinn halvstora potter oftare.

Mot medelspelare - mycket mindre varians.

 

Eller?

 

... yttelrigare en fisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...