Gå till innehåll

NLT - Trn, AQ, blir två par, hur spela?


mape

Recommended Posts

Spelade en turnering

 

 

10 spelare, blinds 25/50, jag låg i täten med två andra(spelare 2,spelare 5) med en chipsstorlek på runt 5500, resten låg mellan 1000-4000.

 

 

 

Motståndare S3, S5, höjer runt 400, 800

S8 (sb) går med

Jag höjer till 2500 (bb)

S3, S5 synar

 

Flop: Ah 6s 6h

 

Jag bettar resten av min stack ca 2500

S5 syn (all in på han också)

fold S3 S8

 

Turn: 10h

 

River: Blank

 

spelare 5 visar två hjärter, färg, jag ute med två par...

 

Här får jag kvar 160 kvar och är ute...

 

kanske lite dålig information, råkade stänga hand history :oops:

 

aja, vad säger ni, fråga om ngt är klart (säkert en del)

hur skulle jag spelat?

 

* Lägger till lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna eller folda preflopp, jag skulle antagligen foldat. AQ är inte alls någon särskilt bra hand med djupa pengar och den är definitivt inget du vill bygga monsterpott med. De enda händerna som du egentligen vill se i näven på dina motståndare är AJ och AT, och det är rätt ordentligt otroligt. Plus att du drar till top pair och det är ingen hand som man knäcker en annan stor stack med, utan snarare något man blir bustad med. Så du skulle antagligen inte spelat alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så korten ska man inte spela på? eller ska man spela om det kostar lite? Är det så stor skillnad på AK som AQ?

 

Skillnaden mellan AK och AQ är väldigt stor, hur stor beror på de troliga händerna hos motståndaren. För att ta ett exempel:

 

Om vi säger att din motståndare har AA-TT, AK-AJ och så är AK runt 56% favorit medan AQ är runt 45% chans att vinna. Det kanske inte verkar så mycket vid första ögonkastet men det gör väldigt stor skillnad och representerar en enorm edge för AK jämfört med AQ. Den ena handen kommer att göra dig rik i längden medan den andra kommer att göra dig pank.

 

För att konkretisera lite, om du får in $100 innan floppen mot den här handdistributionen 100 ggr så kommer ditt förväntade resultat med AK vara +$1275 medan det med AQ blir -$915, alltså en skillnad på $2190.

 

Om vi istället antar att motståndaren har precis vad som helst, så är AK 67% favorit medan AQ är 66%. Men dina motståndare har aldrig slumpmässiga händer utan tenderar att folda sina värsta händer och spela sina bättre.

 

Även när jag sagt allt det här så är jag fortfarande inte så intresserad av AK tidigt heller, särskilt inte att skapa en stor pott med den och det är vad som händer när man höjer en raiser och en som cold-callat, i turneringar så är det väldigt mycket bättre att ge sig på potter där det finns en god chans att moståndare lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...