Gå till innehåll

Folda AK emot limp/reraise?


Recommended Posts

Har ju börjat spela lite MTTs och har spelat Mansion 100k guar nu 3 ggr. Iaf så idag började det bra och jag var chipleader i drygt 2,5 timma. Så kommer blindsen upp till 600/1200 och jag har 47k och en kille med runt 19k, som jag inte har någon särskilt info om, limpar utg+1. Jag hittar då AKo on the button och drar upp till 3600. Han tvekar då väldigt länge innan han går all in.

 

Skulle han ha TT-QQ, AKo får man rätt goa odds, särskilt med 3600+1200+1200+600+ ca 600 ante i potten.

 

Är det en fold? Är det tom en insta-fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tightaste HD:n" QQ+

"Lösaste HD:n" TT+, AQ+

 

Mot en tight spelare gör du bort dig chipEV-mässigt marginellt, annars kommer du att plussa marker.

 

Det spelar ingen större roll vad du gör här, utan read är det väl någonstans mellan dessa, och då är det +cEV, men du offrar mycket av stacken. Om du hade höjt till 4500 eller nåt sådant hade du inte behövt fundera på om du skulle syna eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tightaste HD:n" QQ+

"Lösaste HD:n" TT+, AQ+

 

Jag upplever att HDn är mer polariserad mellan monster (KK+) och låga par samt en del tomtespel med AJ+. Jag förväntar mig ett par som spelades för set value som han omvärderat och försöker vinna mod din förmodade AK. JJ-QQ är inte lika troliga utan dessa hade nog höjts direkt för att ev sno blindsen eller spelas vidare på låg flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att HDn är mer polariserad mellan monster (KK+) och låga par samt en del tomtespel med AJ+. Jag förväntar mig ett par som spelades för set value som han omvärderat och försöker vinna mod din förmodade AK. JJ-QQ är inte lika troliga utan dessa hade nog höjts direkt för att ev sno blindsen eller spelas vidare på låg flopp.

 

Precis, jag tror inte heller han limp/reraisar med JJ-QQ och inte med 99-TT heller. Därför tycker jag man nästan kan utesluta dessa händer ur HDn. Notera att denna observation inte är baserad på den individuella spelaren utan bara en random-spelare.

 

Jag synade iaf och kände mig lagom korkad när han visade AA. Jag är som sagt inte så säker på att folk openlimp/reraisar all in preflop med särskilt stor range som ni säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tankarna på extremsmala ranges för open limp/re-raise har att göra med selektivt minne. Det enda man tänker i det här läget är, han har säkert AA, jag kommer att göra bort mig. När man väl möter AA så blir det vad var det jag sa, nu ska jag aldrig vara så här dum mer.

 

Exakt vilka händer som ingår i rangen tycker jag är ganska ointressant, just för syn med AK. Jaha, han ställde inte med TT utan med 88. Det räcker att en HD är rimlig för situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tankarna på extremsmala ranges för open limp/re-raise har att göra med selektivt minne. Det enda man tänker i det här läget är, han har säkert AA, jag kommer att göra bort mig. När man väl möter AA så blir det vad var det jag sa, nu ska jag aldrig vara så här dum mer.

 

Exakt vilka händer som ingår i rangen tycker jag är ganska ointressant, just för syn med AK. Jaha, han ställde inte med TT utan med 88. Det räcker att en HD är rimlig för situationen.

 

Jag tycker ditt resonemang är mer tillämpbart på cash games än turneringar även om det är lite förenklat.För mig är det är viktigt att inte klumpa ihopp alla möjliga händer i en HD om man vet att den är polariserad helt enkelt för att det blir svårare att fatta korrekt beslut då.

 

Om man tror att FI bara gör detta med par, säg 66+ så är vi dominerade 2 gånger av 9 men om vi kan utesluta 99-QQ ur HDn är vi dominerade 2 ggr av 5! Viss skillnad eller hur?

 

Sannolikheten för att KK+ spelas på detta vis är ockå beroende på hur löst och aggresivt spelet varit och hur höga blindsen är. Om det är några korta stackar efter FI så kan han hoppas att de gör ett move med Ax eller ett par om han limpar men att de foldar om han höjer först in. FIs stackstorlek är också viktig, Om han börjar bli kort ökar sannolikheten för att han skall ta en chansning med 55 eller 66 (kanske t.o.m. AJ+) med så spelar FI aldrig om han har en stor stack.

 

Tomteread är natruligtvis viktigt. Har man en sån är det solklar syn efersom sannolikehten att man har honom dominerad är mycket stor speciellt när han har kort stack.

 

Jag spelar själv KK+ såhär ibland när jag bedömmer att det är bäst och jag har foldat AK flera gånger når jag trott att FI har kört denna på mig. I handen som OP postat är det ett gränsfall imo. FI har 15bb vilket inte är speciellt kort sannolikheten för ett mosnter är relativt hög men OP har fina potodds och riskerar bara halva sin stack så jag hade nog oftast synat. Men spelar jag mitt A-game hade jag kanske foldat mtp fis 15bb och andra reads.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...