Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det här är lite mindre än en timme in i Second Chance-turren på PokerStars igår. Jag har byggt upp min stack bra och har en bit över average i det här läget.

UTG+1, som jag inte har så stor koll på förrutom att han verkar vara en hygglig tourspelare som mest verkar köra dyra MTT's, gör en standardhöjning först in. Killen i small blind som jag har spelat mot en del förrut och även han verkar rätt så stabil synar från small blind med sin shortstack.

Jag hittar AQ off suit i big blind efter detta och känner att jag måste trebetta för att få en humm om vart jag står i handen. Väljer att inte göra en allt för stor höjning från 3bb till 10bb, vanligtvis höjer jag upp till 12-13bb men jag tror att folk har lättare för att sätta mig på en steal då och jag kan lätt bli bortpushad från handen av Dragonflyy som höjde först in.

Efter min höjning blir det riktigt svårt. UTG+1 väljer att bara syna min höjning och jag vet inte riktigt vad jag ska sätta honom på, kanske väljer han att slowspela ett stort par för att han har position och för att snubben i small blind har så lite så han kanske väljer att spela över då, vilket han faktiskt gör i det här läget.

Jag får då ett riktigt tufft beslut i big blind. Syn finns ju inte aktuellt överhuvudtaget. Antingen så är det ställa över för att ta bort UTG+1 eller folda som gäller. Jag har väldigt svårt att tro att jag ligger under mot small blind men är osäker på hur jag står mot riversidejoe.

Så vad är det som gäller, all-in eller fold? Sitter alltså med totalt 4665 i stacken och Dragonflyy täcker mig.

PokerStars Game #10958470624: Tournament #54723086, $200+$15 Hold'em No Limit - Level IV (50/100) - 2007/07/15 - 19:22:04 (ET)

Table '54723086 73' 9-max Seat #8 is the button

Seat 1: Hero (4665 in chips)

Seat 2: BillieD (3495 in chips)

Seat 3: Dragonflyy (8285 in chips)

Seat 4: flex212derde (4850 in chips)

Seat 5: iMsoLucky0 (3250 in chips)

Seat 6: Boykee (2735 in chips)

Seat 7: xxSAMMYxx (2280 in chips)

Seat 8: tysonduke23 (3455 in chips)

Seat 9: riversidejoe (2335 in chips)

riversidejoe: posts small blind 50

Hero: posts big blind 100

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero [:Qs::Ah:]

BillieD: folds

Dragonflyy: raises 200 to 300

flex212derde: folds

iMsoLucky0: folds

Boykee: folds

xxSAMMYxx: folds

tysonduke23: folds

riversidejoe: calls 250

Hero: raises 700 to 1000

Dragonflyy: calls 700

riversidejoe: raises 1335 to 2335 and is all-in

Hero: ?

Postad

Som du själv säger så är UTGs syn lite scary. Han kan ju, som du säger själv, mkt väl ha ett monster och vill inducera (stavning?) en raise eller syn från SB oxå. Vilket han isf lyckas med.

Jag hade nog foldat handen och väntat på bättre tillfälle.

Postad
En Off Topic-fråga Ängeln17. Du vet om att en av AIK:s största rivaler har en supporterklubb som heter Änglarna va? =/

:shock: :shock: :shock: :shock: VA???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tja, vad ska man säga. Alltid retar det nån. Även fast jag har en helt annan, och tyvärr sorgeligare, anledning till att jag nickar Ängeln17. Är rätt många här på forumet som påpekar att man inte kan heta det med min avatar. Men de får läsa i min DB om anledningen.

Postad

En liten fråga från en turneringsfisk. Är det givet att man skall trebetta preflop det läget. Du riskerar ju nästan en fjärdedel av din stack på en visserligen bra men ändå ganska svårspelad hand i dålig position.

Vad gäller din fråga skulle jag luta åt en fold. Om nu fi är en kompetent turneringsspelare, vilka händer skulle han kunna syna med i det läget? Tycker det luktar slowspel lång väg.

Postad

Min tankegång är ändå varför UTG+1 vill spela mot två fi med AA eller KK.

Om han nu sitter på ett monster, tror du inte han då skulle trycka till efter din trebet för att i det läget isolera sig?

SB sätter jag nog på ett lägre par, vilket ger dig en 50/50. UTG+1 TROR jag i detta läge har ngt i stil med AK eller JJ. Men det känns fortfarande jäkligt kymigt att gå all-in i detta läge.

Postad
En liten fråga från en turneringsfisk. Är det givet att man skall trebetta preflop det läget. Du riskerar ju nästan en fjärdedel av din stack på en visserligen bra men ändå ganska svårspelad hand i dålig position.

Vad gäller din fråga skulle jag luta åt en fold. Om nu fi är en kompetent turneringsspelare, vilka händer skulle han kunna syna med i det läget? Tycker det luktar slowspel lång väg.

Jag trebettar nog alltid AQ i de lägena. Det känns som att det är trebet eller fold då man för att spelade vidare handen måste ha en aning om vad man kan vara uppe mot. Vad gör man om man träffat toppar på floppen?

Min tankegång är ändå varför UTG+1 vill spela mot två fi med AA eller KK.

Om han nu sitter på ett monster, tror du inte han då skulle trycka till efter din trebet för att i det läget isolera sig?

SB sätter jag nog på ett lägre par, vilket ger dig en 50/50. UTG+1 TROR jag i detta läge har ngt i stil med AK eller JJ. Men det känns fortfarande jäkligt kymigt att gå all-in i detta läge.

Han kan göra det då han vet om att small blind har en liten stack och i princip måste trycka all-in för att spela vidare handen ifall han inte är helt bakom flötet. Sen tror jag efter att ha tänkt igenom det att han spelar alla händer som är något av värde på det här sättet. Alltså en hand som han kan tänka sig att spela all-in mot shortstacken som inte visat någon styrka med. Tror att hans HD är 88+/AQ+.

Postad

När vill ni se resultatet från den här handen? Verkar inte vara så mycket diskussioner kring den. Låter nog den vara till slutet av dagen. Kommer att göra en sista analys när jag postar resultatet som för mig nu i efterhand känns ganska givet.

Postad
We are all the champs, i efterhand :mrgreen:.

Hehe mm ;). Men jag var alldeles för trött när jag spelade den här handen och tyckte just då att spelet jag valde att göra var rätt givet. Sen har jag funderat på det i efterhand när jag varit mer klar i huvudet och kommit fram till en lösning som känns väldigt given. Det finns dock två grejer man kan göra annorlunda men en grej känns rätt för mig.

Postad

pusha som 3bet!! då behöver du inte ta fler beslut!!!

nä men utan skämt tror jag det blir bättre om du 3bettar lite högre här och sen foldar i andraläget om det går likadant till. ett annat alternativ e ju som att folda i förstaläget, inte säker på att det här är ett särskilt profitabelt läge, när ja tänker på det mer måste ju trebet/fold vara helt värdelöst. typ bättre att syna men eftersom det suger stenhårt med position postflop, domination etc så tänker ja att vi kan folda rakt av som bästa alternativ...?

Postad
När vill ni se resultatet från den här handen? Verkar inte vara så mycket diskussioner kring den. Låter nog den vara till slutet av dagen. Kommer att göra en sista analys när jag postar resultatet som för mig nu i efterhand känns ganska givet.

Blirre nåt reslutat?

Själv skulle jag vikt. Du har tid att vänta och AQ är inte särsklit stark efter den händelsutvecklingen.

Postad

Om jag fick gissa händer så skulle jag säga AK/KK-AA på UTG+1 och 88-JJ på sb. Det känns som en ganska enkel fold, för UTG+1 visar du ju ordentlig styrka genom att reraisa honom eftersom du ser honom höja från tidig pos, han kan inte syna för setvärde, så han måste helt enkelt ha en stark hand. Kan vara AK som han vill träffa floppen med istället för att ställa för som bäst en coinflip.

Postad

Så här slutade i alla fall handen. För mig i efterhand så känns det ganska givet att jag ska lägga handen efter min trebet preflop. Jag kommer att fortsätta trebetta i såna lägen iaf då jag måste få reda på vart jag står. Vad jag inte förstår är vad snubben i small blind håller på med. Hade han fattat att trebetta direkt så hade jag kunnat komma ifrån handen direkt. Någon som förstår det spelet?

HERO: raises 2330 to 4665 and is all-in

Dragonflyy: calls 3665

*** FLOP *** [:7d::4s::4c:]

*** TURN *** [:7d::4s::4c:] [:6h:]

*** RIVER *** [:7d::4s::4c::6h:] [:9c:]

*** SHOW DOWN ***

HERO: shows [:Qs::Ah:] (a pair of Fours)

Dragonflyy: shows [:Ac::As:] (two pair, Aces and Fours)

Dragonflyy collected 4660 from side pot

riversidejoe: shows [:Ad::Kc:] (a pair of Fours)

Dragonflyy collected 7005 from main pot

Postad
Hade han fattat att trebetta direkt så hade jag kunnat komma ifrån handen direkt. Någon som förstår det spelet?

Nä, lite märkligt även om det är klurigt att lira AK ur position. Nu hade han ju ändå så liten stack så det är ju bara att bomba. Därför jag inte tog med AK i hans handrange när jag gissade.

Postad
Precis som Skumdum är inne på är det svårt att förstå hur lillstacken spelar. I min värld borde han ha pushat alla dagar i veckan.

Ja det är riktigt riktigt skumt spel. Med AK vill man ju få in degen direkt om man har en grund stack för att garanterat få se alla fem kort. Vet inte alls hur han hade planerat att spela vidare handen. Det värsta är att jag har spelat mot honom en hel del förrut i turneringar med högre inköp och han har varit stabil då. Fattar ingenting.

Postad

Alltså, jag hade kunnat tänka mig att spela handen som han gör eventuellt eftersom det är mot en UTG-raise från en stabil spelare tidigt i en turnering, det kan inte vara så många händer UTG+1 spelar där om man inte sett nåt speciellt innan. Däremot är det ju jordens enklaste pass när det kommer till honom andra gången när han nu satt sig i ett läge där han kan komma ifrån sin hand. Vad ska ni ha lixom...

Postad
Alltså, jag hade kunnat tänka mig att spela handen som han gör eventuellt eftersom det är mot en UTG-raise från en stabil spelare tidigt i en turnering, det kan inte vara så många händer UTG+1 spelar där om man inte sett nåt speciellt innan. Däremot är det ju jordens enklaste pass när det kommer till honom andra gången när han nu satt sig i ett läge där han kan komma ifrån sin hand. Vad ska ni ha lixom...

Vad skulle han då i så fall vara ute efter att träffa med AK?