Gå till innehåll

Öronproppar


heltok

Recommended Posts

Nu vill jag inte hamna på nån ignorelista men skulle bra gärna vilja veta när du tänkt använda dem? På krogen osv. är det väl meningen att det ska vara högljutt så man känner musiken och slits med i den :-P

 

man hör ljudet ändå. tycker det är lite löjligt med folk som måste ha ursäkter som sprit, mörker och enorm ljudnivå för att våga svänga sina lurviga. jag önskar hela världen vore såhär:

 

jag har inga problem med krogen än. men finns ställen som jag varit på som aldrig skulle bli godkända i sverige. mina öron har tagit tillräckligt med stryk, tänker inte sabba dem mer.

 

kan tipsa om ett bra ställe för er som vill förstöra er hörsel. Zoom på koh phangan. ca 2x3mx5m högtalarberg, så höjdljudt att man mår illa för att hjärnat inte klarar att slå i sin egen takt. mkt hälsosamt.

 

annars thailändsk bio är en till sådant ställe. är obehagligt att gå på dem utan öronproppar. har jag bra och diskreta öronproppar ökar chansen att jag använder dem.

 

dessutom tycker jag det är ballt att ha det på krogen. då kan man faktiskt ha vettiga konversationer med folk för att man snappar upp allt och samtalen blir inte så krystade för att man inte hör vad de säger. finns inget värre än folk som ska skrika en rakt i örat för att man inte hörde vad de sa första gången.

 

det är koolt med öronproppar. lyssna på metallica:

 

och se denna filmen:

 

ni får skratta åt mig så mycket ni vill, jag tycker ni är mesiga som inte vågar skydda era öron av rädsla för att folk inte ska acceptera er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån fler än jag som har problem med att det "susar" i öronen när det blir helt tyst? Ofta när jag ska gå å lägga mej å sova så låter det ungefär som en svag vind i mitt vänstra öra.

Har snackat med en som jag känner som har tinnitus, för honom tjuter å ringer det i örat konstant. Han sa dock att för de flesta som har mildare besvär typ som för mej, är det ofta relaterat till stress o dylikt.

Är det någon annan som har haft problem med detta? Har ni kunnat göra något åt saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upgrade jo jag har samma besvär. Inte säker men jag tror det är en mild form av tinnitus. Dock jävligt irriterande. Jag har detn är jag vaknar också. Bättre ibland sämre ibland, har det rätt mkt efter jag suttit och grindat och ska lägga mig faktiskt. Kanske datorfläkten eller nåt. Eller att man lyssnar på musik 15 timmar om dygnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån fler än jag som har problem med att det "susar" i öronen när det blir helt tyst? Ofta när jag ska gå å lägga mej å sova så låter det ungefär som en svag vind i mitt vänstra öra.

Har snackat med en som jag känner som har tinnitus, för honom tjuter å ringer det i örat konstant. Han sa dock att för de flesta som har mildare besvär typ som för mej, är det ofta relaterat till stress o dylikt.

Är det någon annan som har haft problem med detta? Har ni kunnat göra något åt saken?

 

 

Det låter som en mild grad av tinnitus, en del hör pip, andra sus. För mig började det med sus och sen blev det pip. Det är ofta stressrelaterat, dvs ljudet ökar om man är stressad, är förkyld, mår allmänt dåligt. Även sånt som kaffe och alkohol kan påverka negativt. Det går inte att göra så mycket åt själva ljudet, men den delen som påverkas av stress går ju att påverka genom att stressa av, träna etc. Och FFS, använd öronproppar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men satan vilket I-landsproblem. Ngn. har alldeles för mycke fritid.

 

När Tinnitusen blir tillräckligt dålig utvecklas något som heter hyperacusis. Det är en kraftig överkänslighet för ljud.

 

Du har säkert hört talas om personer med kraftig känslighet mot elektricitet eller ljus. Dessa personer behöver anpassa sitt live enormt mycket o i värsta fall bli helt isolerade i rum utan ljus eller electricitet.

Det finns liknande fall inom hyperacusis fast då med ljud.

 

Ni tänker: Vadå, det är bara att tolerera!

 

För de här olycksaliga människorna innebär även en lätt stimulans av ljud/ljus/electricitet en överbelastning utmed deras nervbanor som manifesteras i mycket kraftig smärta.

 

Stick dig själv med nålar hyfsat hårt i nack, huvudbotten, runt örat var 5e sekund så får du en aning om vad det kan innebära att ha hyperacusis i en svår form.

Ju högre ljudomgivningen är: Desto värre smärta har du.

 

I-lands problem: Visa lite respekt för de som har det riktigt tufft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig provat några riktigt dyra öronproppar med Apotekets funkar faktiskt över förväntan. Diskreta är de dock inte, så det skulle väl vara problemet.

 

Det roligaste är ju för övrigt idioterna som tvunget ska stå skitlångt fram på konserter, utan öronproppar, och sen inser att det kanske inte var så smart. Istället för att flytta sig står de kvar, håller för öronen och ser allmänt plågade ut :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men chillax dude!

 

Mena absolut inte o dissa ngn me tinitus el dyl. Tyckte bara kul att killen la ner tid på o posta tråd om öronproppar. Är väl bara o palla ner till närmaste apotek o ta dyrast möjliga alt.

 

Du verkar dessutom inte helt utfattig män, vafan göru i studentrum fortfarande:lol: ??

 

Jag bodde i studentrum en vecka sen ledsna jag o köpte en lägenhet, bästa investering en pokerhaj kan göra i mitt tycke.

 

PS: Ja har rätt mycke fritid ja P:

 

piiz out

 

 

 

När Tinnitusen blir tillräckligt dålig utvecklas något som heter hyperacusis. Det är en kraftig överkänslighet för ljud.

 

Du har säkert hört talas om personer med kraftig känslighet mot elektricitet eller ljus. Dessa personer behöver anpassa sitt live enormt mycket o i värsta fall bli helt isolerade i rum utan ljus eller electricitet.

Det finns liknande fall inom hyperacusis fast då med ljud.

 

Ni tänker: Vadå, det är bara att tolerera!

 

För de här olycksaliga människorna innebär även en lätt stimulans av ljud/ljus/electricitet en överbelastning utmed deras nervbanor som manifesteras i mycket kraftig smärta.

 

Stick dig själv med nålar hyfsat hårt i nack, huvudbotten, runt örat var 5e sekund så får du en aning om vad det kan innebära att ha hyperacusis i en svår form.

Ju högre ljudomgivningen är: Desto värre smärta har du.

 

I-lands problem: Visa lite respekt för de som har det riktigt tufft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån fler än jag som har problem med att det "susar" i öronen när det blir helt tyst? Ofta när jag ska gå å lägga mej å sova så låter det ungefär som en svag vind i mitt vänstra öra.

Har snackat med en som jag känner som har tinnitus, för honom tjuter å ringer det i örat konstant. Han sa dock att för de flesta som har mildare besvär typ som för mej, är det ofta relaterat till stress o dylikt.

Är det någon annan som har haft problem med detta? Har ni kunnat göra något åt saken?

 

Låter som en mild form precis som ett par andra redan påpekat.

Det du kan göra är att se upp med höga volymer i framtiden så att det symptomet inte förvärras.

Anledningen till att du inte hör det på dagtid kan vara att ljudet blir dränkt av andra bakgrundsljud som finns i den naturliga vardagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mena absolut inte o dissa ngn me tinitus el dyl. Tyckte bara kul att killen la ner tid på o posta tråd om öronproppar. Är väl bara o palla ner till närmaste apotek o ta dyrast möjliga alt.

 

Du verkar dessutom inte helt utfattig män, vafan göru i studentrum fortfarande:lol: ??

 

Jag bodde i studentrum en vecka sen ledsna jag o köpte en lägenhet, bästa investering en pokerhaj kan göra i mitt tycke.

 

PS: Ja har rätt mycke fritid ja P:

 

piiz out

 

hehe. piiz

 

orka gå till apotek och så stå där som ett fån och inte veta vad man ska ha. fråga på internetforum så får man säkert något vettigt svar. fick ju telefonnr och modeller och recensioner från flera som haft dem i flera år. precis den form av respons jag hade hoppats på att få. är väl underbart att det finns forum med folk som vet saker man undrar över?

 

jag har på tok för mycket pengar, varit running good sedan jag föddes. så varför snåla på något så viktigt som mina sinnen? jag köper solglasögon för dyra pengar också för jag är rädd om min syn. och gör hälsoundersökningar varje år. säkert EV+ i längden.

 

anledningen att jag bor i studentbostad är att jag varit utomland 2år av de senaste 3åren. och så är det svindyrt med lägenhet i göteborg också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill bara få en sak förtydligad.

 

på SU är det bellman de har eller någon annan liknande modell? finns ju lite andra återförsäljare av bellman, men jag antar SU är bäst på att ta bort vax etc innan avgjutningen?

Det var nästan tio år sen jag var inblandad i den här propphärvan, och det var dessutom inte jag som köpte dem, så jag har glömt. De är nog rätt duktiga på ämnet iaf, så det kan ju vara läge att ringa dem och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är nog rätt duktiga på ämnet iaf, så det kan ju vara läge att ringa dem och kolla.

 

Annars finns hörselskadades riksförbund:

 

Hörsellinjen 0771-888 000

är öppen hela sommaren

Har du frågor om hörselskador, ljudmiljö, hörapparater, tinnitus eller något annat som rör hörsel? Då kan du vända dig till HRFs informationsservice, Hörsellinjen. Vi har öppet vardagar under hela sommaren. Välkommen att fråga, på e-post eller telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...