Bossebo Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Har faktiskt gått imot floden av nl spelare och börjat digga limit av nån anledning. Har testat fixed limit 0,25-0,50 och 0,50-1 och spelat ett antal sessioner på Prima (micro) Jag finner det EXTREMT svårt att hitta något som kan likna ett vinnande spel. Jag kör mestadels 6 mannabord. Finns det någon vinnande spelare på denna nivån här på PF som skulle kunna släppa ifrån sig hur i helvete man kan komma vinnande ur alla utdragningar? När du har 3-5 spelare som synar varje raise preflopp så blir istortsätt varje premiumhand krossade postflopp. Varje lägre par som träffats blir utdragen av nån som synar ner till river med ingenting för att träffa där. Tittat endel på lite filmer, fast då på betydligt högre nivå. Där synas det ju betydligt mindre och det känns mer lättspelat. Så lite seriösa svar ifrån nån vänlig själ hade varit uppskattat. kanske lite tips på hur hårt man skall spela vissa händer och lite allmänt tänk. Citera
DrRoland Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 För din egen mentala hälsa, seriöst. Lägg ner fixed limit. Säkert ett ok spel med höga mörkar, men det suger kulor med låga. Citera
Bossebo Postad 27 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 27 Juni , 2007 Halvseriöst svar där roland Men visst, det sitter en kniv i hjärtat vid varje utdragning. Frågan är ju hur högt man man bör sätta sig för att man skall slippa den lottokänslan jag har just nu vid denna nivån. AA i nolimit känns som en frisk fläkt full med kärlek när den dyker upp, medans i limit så får man instant magsår och flygskräck eftersom man VET att den inte kommer stå i majoriteten av fallen när det blir familjepott. Men det finns ju onekligen vinnande spelar i Fixed, så det måste ju gå på något sätt Citera
Saint_Bjorn Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Har du bara bra koll på pottoddsen och värdebetar duktigt bör det inte vara problem. Som vanligt ska du försöka isolera i position, men det kanske är svårt i low limit och kreativt spel med fold equity kanske inte heller är så lyckat på de nivåerna. Spelar du smart så borde raken vara din största fiende. Vad du än gör, spela inte lika löst som alla andra. Citera
MarcusK Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Du sätter orden i mun på mig. Känns som att det är att plocka ut korten på bordet och se vem som fick bäst. Jag har funderat på att höja alla bra händer preflop. Sen blunda och Beta, syna reraise till showdown, med vissa variationer förståss men utan att se korten. Genom att inte se på bordskoten i postflopspelet har man i snitt bästa hand om man spelar med kvalitetsöppningshänder mot skithänder. Det är ungefär som att gå all in preflop i NL. Motståndarna komer att väldiga problem att läsa mitt spel. Lite mer seriöst skulle jag behöva hitta lite anvisningar. Vad skall man spela från blindsen tex. Vissa verkar syna alla höjningar från knappen. Försök sen sätta dem på nån HD. Är det bättre att spela kort typ K3 och A3 än T9s? Om man inte vill folda hela tiden man missar så är det iaf bättre med högt kort än 2 medelhöga. Citera
Steppwolf Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Fixed är sjukt enerverande på den nivån. Försök sätta in lite mer kulor och hoppa upp en nivå eller två. Försök också att hitta bra bord. Om du sitter vid ett bord där de andra fem synar ner varje hand och du själv är restrektiv med dina starthänder så kommer du bli tokig. En väldigt lös synstation, nån LAG och nån vektight brukar vara bra. Trebetta och cappa så mycket som möjligt för att isolera och skrämma, vid heads-up kan Ess högt stå men mot fler är du ofta körd fast du har TPTK. Se till att få bra betalt när du har stål och se till att inte betala hela vägen när du misstänker att dom har stål. Inte alls lätt, jag vet, du måste läsa spelarna bra. Citera
Steppwolf Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Är det bättre att spela kort typ K3 och A3 än T9s? Om man inte vill folda hela tiden man missar så är det iaf bättre med högt kort än 2 medelhöga. Generellt vid shorthanded så ökar höga kort lite i värde och suited och connectors minskar lite. Detta gäller eftersom färre spelare/flop och då får du inte lika bra betalt när du träffar monster med din suited connectors. Men i låglimit fallet kan de flesta vara med i potten, minst lika många som vid fullring så då vänder det ju igen. Sen är K3 aldrig en bra hand. Citera
AnnaDea Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Att säga att han ska hoppa upp i nivå när han inte klarar av att slå de lägre nivåerna är bara dumt. Visserligen förekommer det sånt spel på högre nivåerna, men då kommer dte bli desto dyrare, och sen är de något bättre i jämnförelse på de nivåer han spelar på nu. Börja spela mer "skit"händer och jaga drag så kommer det gå vägen om det nu är 4-5 personer per pott. Citera
Steppwolf Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Jag håller inte med dig, det fungerade för mig och det är ju inga astronomiska summor vi pratar om. Ens spelstil kan passa bättre på en annan nivå plus att man slipper en del frustration som leder till tilt som kan vara dyrt på alla nivåer. Givetvis borde man kunna anpassa sig och vinna på de lägre nivåerna och klarar man inte det är så är man väl ingen världsspelare men det är få som är. Tror fortfarande att han kan vara vinnande på någon nivå högre. Citera
AnnaDea Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Han får väl försöka då. Är han van vid summorna det rör sig om, och han klarar av nivån av spelet så är det ju bara att gå upp i nivå. Citera
Tiggr Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Lär dig förstå händernass värde, AA kanske inte är så hett i en 5 vägs pott där det 3 bettas på turn. Citera
Bossebo Postad 27 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 27 Juni , 2007 Lär dig förstå händernass värde, AA kanske inte är så hett i en 5 vägs pott där det 3 bettas på turn. Jag citerar mig själv: . AA i nolimit känns som en frisk fläkt full med kärlek när den dyker upp, medans i limit så får man instant magsår och flygskräck eftersom man VET att den inte kommer stå i majoriteten av fallen när det blir familjepott. slut citat Mao VET jag AA's värde i en 5 vägs pott där det 3 bettas på turn Men tack iallfall Citera
MarcusK Postad 27 Juni , 2007 Rapport Postad 27 Juni , 2007 Nå för min egen del så spelar jag mest FL 1/2 när jag spelar limit. Inte så många familjepotter på den nivån ändå. Problemet är att jag foldar för mycket mot aggressiva spelare samtidigt som det inte känns nåt vidare att spela vidare från knappen med bet från BB med tex KJs på T 7 4 flop och med ett kort i rätt färg. Det känns ofta som rena rama gissningsleken. Man foldar några gånger och till slut spelar man emot eller bara synar ner för att sen få se att K hög var otillräckligt. Häromdagen spelade jag vid ett bord där jag fick folda hela tiden men till sist började jag syna ner och vann ett par potter på högt kort, en gång med 9 hög Det känns aldrig som man har läget under något som helst kontroll. Jag gjorde för en tid sen en grundlig (en högst subjektiv bedömning) genomgång om det är lönt att från BB syna 1$ (höjning från knappen) med 68o när sb synat. Alltså 1/6 av potten. Jag gjorde det utifrån sannolikheten för alla typer av fördelaktiga flopar, uppskattade HD:n hos fi:s enligt deras "löshet", och genom att sätta in allt i pokerstove. Ett jättejobb. Min slutsats var att det knappast är fördelaktigt. Jag hade nämligen synat en dylik hand och fått öppet stegdrag som givetvis inte slog in, så därav det jobbet. Jag har inga klara riktlinjer att gå efter. I FR kan man spela tajt och spela enbart goda kort men i SH så blir blindsen för dyra för det spelet. Jag skulle behöva en tydlig grundlinje eller vad man skall kalla det och det saknar jag. Citera
Miami Postad 28 Juni , 2007 Rapport Postad 28 Juni , 2007 Jag hoppas att du lirar på WPX ja precis, eller som props någonstans med minst 70-80% rb, jag lärde mig FL HU med 150% rb. Det är lättare då. Kort sagt; det är raken som kommer döda din win rate på låga nivåer. För att slå spelet; Lär dig använda Pokerstove och kör alla stora händer efter varje session. Ett suveränt sätt att se om man får in pengarna bra eller dåligt. Och räkna inte med FE, du har ingen. Posta händer på forum, kolla Stox när han lirar. FL i ett nötskal; Bet, Raise, Pray Men kul som f-n är det, när man plussar..... Citera
MarcusK Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Kan inte någon självutnämnd expert här, tex Kollicock, ge ut sitt nick och informera om när han spelar så att hans briljans blir tydligare än bara diffusa anspelningar på sitt kunnande? Sen till det mer seriösa. Hur spelar man från blindsen. SB är lätt att folda från men från BB. Om knappen och/eller SB är mycket stöldbenägna och aggressiva. Skall man lösa upp sitt spel rejält från BB då? Om knappen försöker stjäla ca 50% hur använder du,Miami, Pokerstove då? Sätter du hans HD till 50% då och en egen exempelhand eller spelad hand och låter Pokerstove utvärdera? Låter du utvärderingen ske på 5 bordskort eller enbart flopen? Mot en spelare som stjäl 50% så har man ju pottodds att syna med en hel del händer. Eller är det bättre med en reraisestrategi och köra det mer sällan? Oavsett vilket så undrar jag hur du använder pokerstove även i det fallet och i alla andra fall. Själv brukar jag testa både hur mina chanser är att vara bäst på flopen och bäst efter alla kort. Om man inte skall räkna med FE så är det väl lönlöst att beta eller reraisa osäkra händer. Då är det ju bara syn eller fold som gäller. Citera
Miami Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Kan inte någon självutnämnd expert här, tex Kollicock, ge ut sitt nick och informera om när han spelar så att hans briljans blir tydligare än bara diffusa anspelningar på sitt kunnande? Sen till det mer seriösa. Hur spelar man från blindsen. SB är lätt att folda från men från BB. Om knappen och/eller SB är mycket stöldbenägna och aggressiva. Skall man lösa upp sitt spel rejält från BB då? Om knappen försöker stjäla ca 50% hur använder du,Miami, Pokerstove då? Sätter du hans HD till 50% då och en egen exempelhand eller spelad hand och låter Pokerstove utvärdera? Låter du utvärderingen ske på 5 bordskort eller enbart flopen? Mot en spelare som stjäl 50% så har man ju pottodds att syna med en hel del händer. Eller är det bättre med en reraisestrategi och köra det mer sällan? Oavsett vilket så undrar jag hur du använder pokerstove även i det fallet och i alla andra fall. Själv brukar jag testa både hur mina chanser är att vara bäst på flopen och bäst efter alla kort. Om man inte skall räkna med FE så är det väl lönlöst att beta eller reraisa osäkra händer. Då är det ju bara syn eller fold som gäller. Varför utnämde du kollikock till en självutnämd expert? Hursom, självklart ska du spela lösare i blindsen mot aggresiva och lösa stealers. Ang PS i blindsen, det du gör är att du ställer ranges mot ranges preflop, du vet ju inte hur brädan ser ut innan floppen. Fattar inte vad du menar riktigt. Tycker du kan rr rätt friskt oxå, ser inte att det ena måste utesluta det andra. Fundera på vilka händer som lämpar sig bättre en rr och vilka du kan calla med. Hitta en bra balans så du inte blir för lättläst preflop. Kolla i Stoxtraders bok för strategier för det här. Där kommer du få mkt bättre svar än av någon aktiv på det här forumet. Visst kan du ta med lite FE i beräkningen då och då, min poäng är att du inte ska bluffa synstationer och tro du kan folda ut bättre händer speciellt ofta på dom här nivåerna. När jag pratade om att du ska köra händer i PS i mitt första inlägg menade jag att du ska köra igenom dom händer som du faktiskt spelat och kolla om du fick in pengarna bra eller dåligt. Ta en intressant hand och kolla din equity gata för gata och kolla hur du spelade. Här får man vara lite försiktig och sätta fi på en range och inte bara på den hand han hade. Citera
Ignatius Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Eller är det bättre med en reraisestrategi och köra det mer sällan? Oavsett vilket så undrar jag hur du använder pokerstove även i det fallet och i alla andra fall. Själv brukar jag testa både hur mina chanser är att vara bäst på flopen och bäst efter alla kort. Ser mig själv som en fixed-fisk i och för sig, men om du menar att man ska försvara blinden sällan men hårt med reraise från knappstöld så tror jag att du är fel ute. Fakta är ju att knappen satsar 4 för att vinna 3, så stölder ger väldigt snabbt autoprofit om blindarna är tajta och bara hugger tillbaka enstaka gånger. Citera
junioren01 Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Har faktiskt gått imot floden av nl spelare och börjat digga limit av nån anledning. Har testat fixed limit 0,25-0,50 och 0,50-1 och spelat ett antal sessioner på Prima (micro)Jag finner det EXTREMT svårt att hitta något som kan likna ett vinnande spel. Jag kör mestadels 6 mannabord. Finns det någon vinnande spelare på denna nivån här på PF som skulle kunna släppa ifrån sig hur i helvete man kan komma vinnande ur alla utdragningar? När du har 3-5 spelare som synar varje raise preflopp så blir istortsätt varje premiumhand krossade postflopp. Varje lägre par som träffats blir utdragen av nån som synar ner till river med ingenting för att träffa där. Investera i boken Small stakes hold 'em av Sklansky, Miller och Malmuth. Finns översatt på svenska här http://www.bokus.com/b/9789163609008.html?pt=search_result Citera
Donner Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Kan inte någon självutnämnd expert här, tex Kollicock, ge ut sitt nick och informera om när han spelar så att hans briljans blir tydligare än bara diffusa anspelningar på sitt kunnande? Fråga inte Kolli om FL. Tror jag skulle spöa honom i FL med bara ett hålkort. Citera
Kollikock Postad 29 Juni , 2007 Rapport Postad 29 Juni , 2007 Kan inte någon självutnämnd expert här, tex Kollicock, ge ut sitt nick och informera om när han spelar så att hans briljans blir tydligare än bara diffusa anspelningar på sitt kunnande? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag hoppas att han spelar på WPX eller har en sjukt hög rb på någon annan sajt, för annars blir det svårt att påstå att man tar hänsyn till den ekonomiska biten av låglimit FL. Hur duktig man än är liksom. Jag spelar inte FL längre och kan inte svara på dina andra frågor, men tog upp WPX bara för att det nästan är en nödvändighet som inte var nämnd tidigare i tråden. Fråga inte Kolli om FL. Tror jag skulle spöa honom i FL med bara ett hålkort. HU for rolls? Citera
MarcusK Postad 1 Juli , 2007 Rapport Postad 1 Juli , 2007 Jag misstog väl Kollikocks svar en aning. Jag trodde att det var en sån där typisk stöddig kommentar om att han hoppas att nån skulle spela på samma ställe som han. Sen det här med vem som är bäst på flopen. Jag brukar göra beräkningen också på det sättet att jag förväljer 2 bordskort som är värdelösa för bägge händerna , även om det nu inte riktigt går att hitta 2 kort som är helt värdelösa för 2 eller 3 spelare. Men idén går ut på att det bara skall räknas med 3 effektiva bordskort. Då anser jag att man får en förväntad uppskattning på hur stor chans man har att vara bäst på flopen. Resultatet skiljer sig ju ofta markant från beräkning med alla bordskort. Detta tar ju inte i beaktande eventuella draghänder så metoden behöver utvecklas. Jag har också kompletterat med handberäkningar för färg- och stegdrag men det är drygt. Orsaken till att jag gör på det här sättet är att det är svårt att uppskatta den totala satsningen man behöver göra för att få den chans som pokerstove ger. Samma problem finns förståss kvar efter att flopen kommit upp. Att räkna på varje gata blir åter svårbedömt. Skall man på flopen räkna för syn på turn när man ställer vinstchansen i relation till satsningen? Skall man räkna för nåt ytterligare? Vad? Jag har ingen bra och enkel modell och att bara räkna pottodds för nästa kort eller två nästa känns för grovhugget. Citera
ZaphodB Postad 1 Juli , 2007 Rapport Postad 1 Juli , 2007 Jag spelar ganska mycket låglimit holdem, utan någon som helst rakeback. På mina senaste 10000 händer vinner jag ca 5 big bets/100 händer, och jag har överhuvudtaget alltid varit vinnande i det här spelet. Så det är fullt möjligt att spela vinnande fixed limit på låga nivåer, i alla fall i fullring. Preflop: Om det inte är höjt innan så höjer du med AA-77, AK-AT och KQ. Suited connectors spelar du om det är minst en par-tre limpare innan, samma med Ax i samma färg och 66-22. Allt annat kastar du. Efter floppen: Satsa och höj med topp-par eller bättre, kasta allt som är sämre. Draghänder spelar du om du har odds för det, och när du gör det så skadar det inte att själv vara aggressor, som regel spelar jag ut om jag har åtta outs eller mer. Har du höjt preflop så fortsättningssatsar du om du har 1-2 synare, check-fold om du har fler. Bluffa väldigt sällan. Värdesatsa alltid om du tror att du leder! Lägg dig inte allt för ofta på river. Nu är det ju inte riktigt så statiskt som jag skriver här, jag gör en hel del avsteg från det här, men det är grunderna, och det går helt uppenbart att vinna i längden i fullring låglimit holdem. Citera
MarcusK Postad 1 Juli , 2007 Rapport Postad 1 Juli , 2007 Ja i fullring går det att spela som ZaphodB beskriver. Det påminner ganska mycket om mitt spel när jag spelade låglimit FR för ett år sen ungefär. Kanske jag var lite försiktigare ändå. Men nu är det främst SH jag har försökt känna på. Med dålig framgång Man måste spela allt för många marginella händer. Orsaken till att jag skulle vilja spela SH är att det finns mycket mera bord och att jag har för mig att det finns mer att hämta där. Ett motsvarande upplägg för SH tack. Citera
AdslVerbe Postad 1 Juli , 2007 Rapport Postad 1 Juli , 2007 Jag spelar ganska mycket låglimit holdem, utan någon som helst rakeback. På mina senaste 10000 händer vinner jag ca 5 big bets/100 händer, och jag har överhuvudtaget alltid varit vinnande i det här spelet. Så det är fullt möjligt att spela vinnande fixed limit på låga nivåer, i alla fall i fullring. Preflop: Om det inte är höjt innan så höjer du med AA-77, AK-AT och KQ. Suited connectors spelar du om det är minst en par-tre limpare innan, samma med Ax i samma färg och 66-22. Allt annat kastar du. Efter floppen: Satsa och höj med topp-par eller bättre, kasta allt som är sämre. Draghänder spelar du om du har odds för det, och när du gör det så skadar det inte att själv vara aggressor, som regel spelar jag ut om jag har åtta outs eller mer. Har du höjt preflop så fortsättningssatsar du om du har 1-2 synare, check-fold om du har fler. Bluffa väldigt sällan. Värdesatsa alltid om du tror att du leder! Lägg dig inte allt för ofta på river. Nu är det ju inte riktigt så statiskt som jag skriver här, jag gör en hel del avsteg från det här, men det är grunderna, och det går helt uppenbart att vinna i längden i fullring låglimit holdem. Klockrent ZaphodB!!! Citera
Recommended Posts