Gå till innehåll

AK blir TPTK på färgflop


Recommended Posts

Ursäkta att jag tjatar på om den här handen men jag tycker den är intressant då jag tycker den är en solklar fold men de flesta andra verkar tycka det är en solklar syn

 

Skulle gärna vilja ha lite mer diskussion om motiven för synen så kan jag ju argumentera lite mer för folden.

 

Tror det skulle kunna bli en givande diskussion. Om några nappar på det.

 

Alltså detta är självklart en autosyn även om Manshora inte förstod mitt ironiska inlägg.

 

Hans HD samt att han är short samt att du har TPTK gör att handen spelar sig själv. Han kan lika gärna göra så här med sämre K, lägre par, hittat par på brädan, ett högt spader på handen etc. Du ger upp massor av värde om du foldar den här handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever nog att jag förlorar denna mer än 50% av gångerna (fast vinner jag 35% så är det ju ev+ med 2:1 i odds) men sen kanske man ändå ska syna för att inte göra det för lätt för fi att bluffa bort mig.

 

Jag brukar ibland när man inte redan är all-in själv gå all-in i den här situationen för att adda lite foldequity på ev färgdrag och låga tvåpar.

 

Men ni menar alltså att det är EV+ att syna här. (utan att ta hänsyn till metagame och sånt)

 

Det betyder att man måste sätta fi på en bluff eller en sämre K i ca 35% av fallen för i de fall han har en bättre hand så drar man mot i bästa fall en 5 outare och i sämsta fall dött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag själv börjar räkna upp siffror på det här sättet och tänker tillbaka på vad jag tidigare sa om att jag tror att man är slagen i 70% av fallen. Om det stämmer så ligger jag j-vligt nära de nödvändiga oddsen för syn.

 

Så ni har "nog" rätt om det där med autosyn för det är nog rimligt att han bluffar eller kör med en sämre hand i ca 35% av fallen.

 

Lägger man sen till Meta game aspekter så är det ju naturligtvis så att man ska syna. Annars kommer folk snart gå all-in på alla enfärgade brädor. Det vill man ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att Metagame är viktigt, särskilt på högre nivåer men detta är 0,5/1 på FT. Detta är helt enkelt en fiskdamm och du kommer inte att stöta på de andra spelarna särskilt ofta. Och gör du det så är det multitablande grinders som säkert inte sett din syn här om de inte var involverade i handen. Fi är ju en megafisk iom att han sitter short så honom behöver du inte oroa dig för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant att metagame inte spelar så stor roll på lowlimit men själv så håller jag lite koll och utgår ifrån att det finns fler som gör det :)

 

Men det har ju inte i närheten av samma betydelse som på high-stakes

 

Fast jag har märkt att det finns "stollar" som så fort de börjar ana att man kan folda för en all-in reraise på otäcka brädor snart börjar köra all-in stup i kvarten. De har ju snappat upp min vekhet... fast jag har ju då också snappat upp att de gjort det då så bruker jag snart trycka tillbaka när jag har en vettig hand och då bruker ju hela inköpet deras ryka hehe ganska kul faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan på NL100 så är det inte alltid en bluff utan oftare någon bra hand som vill skydda sig mot färgen som två par, triss eller två lägre spader som är rädd för att någon fi har :As: och inte vill bli utdragen.

 

Tror nog att 9/10 så är det inte en bluff. Gissar att du 70% av fallen är uppe emot antingen en hand som redan är bättre än din eller en hand som har så starkt drag att den faktiskt är favorit att vara bäst på river.

 

Jag hade foldat den handen på flopen men det har jag ju redan sagt.

 

Undrar var alla som tror att denna hand 9/10 är en bluff spelar?

 

nu är detta lite av ett undantagsfall iomed att han inte överbetar, vilket antagligen talar mer för att han har en hand. doch behöver denna synen endast betala av sig var 3e gång för att vara lönsam, vilket den kommer göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VArför betar du inte mer pf när två st limpat. kan ha fel /detr är fredag kväll) men fooda inte,, ffs

 

/keleund

 

troligtvis pga dåligt spelat. vet faktiskt inte riktigt varför. ville väl inte blåsa bort KQ och KJ från potten typ. är det nån gång motiverat att inte göra en full pottraise preflop? i det här fallet skulle jag då ha raisat till 5.5 va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

troligtvis pga dåligt spelat. vet faktiskt inte riktigt varför. ville väl inte blåsa bort KQ och KJ från potten typ. är det nån gång motiverat att inte göra en full pottraise preflop? i det här fallet skulle jag då ha raisat till 5.5 va?
Du är OOP och vill ge dem sämre implicita odds och det får dom om du höjer mer pre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OOP = Out Of Position

 

En sak till. Nu vet jag att man "ska inte försöka läsa dåliga spelare på låga nivåer" men har man spelat mot denna individ tidigare och sett att han/hon är passiv och bara bettar med träff då kan man ju fundera på fold.

 

Mot en dålig spelare så är det meningslöst med metagame. Metagame på låga nivåer använder jag bara mot regular grinders för att få dom att sluta jäklas och hämta pengar av någon enklare.

 

 

Clueless

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OOP = Out Of Position

 

En sak till. Nu vet jag att man "ska inte försöka läsa dåliga spelare på låga nivåer" men har man spelat mot denna individ tidigare och sett att han/hon är passiv och bara bettar med träff då kan man ju fundera på fold.

 

Mot en dålig spelare så är det meningslöst med metagame. Metagame på låga nivåer använder jag bara mot regular grinders för att få dom att sluta jäklas och hämta pengar av någon enklare.

 

 

Clueless

 

om hade jag haft position hade det var ok då att inte göra en full pottbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...