Gå till innehåll

Hur många krig har usa varit inblandade i de senaste 50 åren?


Existing-user

Recommended Posts

Hur många krig USA varit med i, för många!

 

Du missade nog Världskrigen, WW1 är jag osäker på men tvåan är ganska säker.

Sen ngt Inbördeskrig, om det räknas..

 

Med tanke på att jag deltog och stupade under inbördeskriget är risken minimal att jag skulle "missa" det. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid undrat vad det är för tjomme du har i din avatar :)

 

Patrick Cleburne alltså, hur kommer det sig att du valt honom? (om det finns någon speciell anledning)

 

Ett av många konfedererade befäl som är väl värda att beundra, och så var han ju utomordentligt stilig också. Jag har varit "besatt" av inbördeskriget sedan jag var liten. Att det blev just "Cleburne" var lite av en slump. Det kunde lika gärna ha blivit någon av ett halvdussin andra killar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur man definierar "inblandad i".

 

Man kan ju gå i eskaleringsnivå:

 

- haft observatörer närvarande

- USA har genom sanktioner "tippat vågskålen" eller strypt någon part

- USA har i förväg försett någon part (eller båda) med vapen

- USA har aktivt sålt vapen och ammunition under pågående konflikt

- CIA har varit och petat i smeten

- USA:s väpnade styrkor har utövat påtryckning genom att finnas i närheten eller hos grannland

- USA:s väpnade styrkor har aktivt deltagit i konflikten

 

Vi har ju tex Tarek Azik besök i New York i oktober 83 då han sökte stöd - och fick det - från George Schultz. Så på någon nivå i eskaleringsträden så var USA inblandat även i Iran -Irakkriget.

 

Edit: se även:

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Congo_War

 

 

Cluelessrookie

(vars detaljkunskap egentligen inskränker sig till sjömilitära sidan av andra världskriget)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte blev General Hooker då....:mrgreen:

 

Cluelessrookie

 

Ett av många konfedererade befäl som är väl värda att beundra, och så var han ju utomordentligt stilig också. Jag har varit "besatt" av inbördeskriget sedan jag var liten. Att det blev just "Cleburne" var lite av en slump. Det kunde lika gärna ha blivit någon av ett halvdussin andra killar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur man definierar "inblandad i".

 

Man kan ju gå i eskaleringsnivå:

 

- haft observatörer närvarande

- USA har genom sanktioner "tippat vågskålen" eller strypt någon part

- USA har i förväg försett någon part (eller båda) med vapen

- USA har aktivt sålt vapen och ammunition under pågående konflikt

- CIA har varit och petat i smeten

- USA:s väpnade styrkor har utövat påtryckning genom att finnas i närheten eller hos grannland

- USA:s väpnade styrkor har aktivt deltagit i konflikten

 

Vi har ju tex Tarek Azik besök i New York i oktober 83 då han sökte stöd - och fick det - från George Schultz. Så på någon nivå i eskaleringsträden så var USA inblandat även i Iran -Irakkriget.

 

Cluelessrookie

(vars detaljkunskap egentligen inskränker sig till sjömilitära sidan av andra världskriget)

 

Jag utgick ifrån att det handlade om konflikter där USA officiellt har haft stridande enheter på plats. Just det, jag glömde Libanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter uppklistrad på jobbet......

 

Den tar dock inte upp den brutala 80/20 regeln som aldrig berättas för rekryter. Dvs att 80% av infanteriet bara är där dom måltalvlor för att resterande 20% skall kunna göra sitt jobb.

 

Clueless

 

 

 

Du har säkert redan läst det, men det kan ju vara kul även för andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FD Jugoslavien

Afganistan

 

Har för mig att det var ngn som nämde ngt i stil med att USA har varit inblandad i krig (eller iaf väpnade konflikter) var femte (eller var tionde) år sedan landet bildades.

 

EDIT: pm till mig själv. Kom ihåg vad som står på tidigare sidor i en tråd!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? Vem här har klankat ner på USA? Tycker nog att det som diskuteras är var och när det har varit soldater från USA inblandade i väpnade konflikter med USA som en angripare.

 

Jag tyckte mig känna anti-amerikanske vindpustar mot min kind... förlåt Micke Appelgren. Ps. Du var bättre än Jörgen Persson Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...