Gå till innehåll

Amatörkommentarer från proffs


Ignatius

Recommended Posts

Det finns en sak som jag inte kan förstå. Professionell poker handlar om att spela så många händer som möjligt med positiv EV och så få som möjligt med negativ EV. Men när proffsen bloggar är det lätt att tro att spelförståelsen befinner sig på en annan nivå. Mats Iremarks blogg hos Expressen skulle man ju t ex kunna ta för rena fiskdammen om man inte visste att han har en stor BR och klarar sig hyffsat på rätt höga SnG. Hittills handlar det mesta han skriver om att han har sån otur och att alla fiskar drar ut honom hela tiden: "Kan man få se en flop en gång i livet????????" osv.

 

I just Mats fall kan man ju också tycka, efter EPT-klonken, att det blir lite fel när han beskriver sig själv som otursförföljd. Förutom att det inte blir så spelmässigt intressanta inlägg.

 

Likadant här på pf. Många highstakeslirare låter som om dom blivit hustlade på månadspengen när dom råkat ut för några jobbiga utdragningar på sin regular-nivå. Hur proffsigt är det?

 

Att hylla sig själv när man vinner och frossa i bad beats när man förlorar hånas med rätta när avsändaren spelar NL20, men när high stakes-lirarna kommer med exakt samma budskap - inlindat i lite pokerlingo - blir reaktionen istället medlidande blandat med beundran.

 

Tycker själv att man kan kräva mer av dem som spelar professionellt. Deras bad beats är säkert större, men whinandet avslöjar att deras tankebanor ofta går lika långt i fel riktning som för småfiskarna. Eller är det bara ett sätt att skriva som proffsen tror att fiskarna förstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar och håller delvist med dig. Men man får väl också inse att bara för att man spelar högre och vinner mer än andra så betyder inte det att man skriver en intressantare dagbok med mer pokerteori än någon som spelar low limit.

 

Jag är själv hyffsat stabilt vinnande spelar på primas midstakenivåer men känner inte att jag alltid kan beskriva hur jag tänker i min dagbok i och med att jag när jag spelar går rätt mycket på känsla.

 

Ge lite konstruktiv kritik i dom dagböcker du stör dig på och ge tips på vad dom borde förbättra i sitt skrivande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

whine blir lätt lite av en jargong. sen så tycker man att man ska vinna alla händer o turneringar när man vunnit mkt titlar el pengar. men det är i mångt o mkt ett turspel, spec turneringar.

 

finns många proffs (mer på cashgame sidan dock) som inte gnäller spec länge över swingsen. tänker man efter vad pokern gett o trol kommer ge är det svårt o whina över enstaka förluster.

 

whinar själv mest när fisken spelar riktigt uselt och beatsen haglar, men det brukar inte hålla i sig sålänge. nästa dag mår man bra igen o har man ingen blogg som man avreagerar sig på så uppfattas man inte som whinig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det är fruktansvärt störigt när folk gnäller på dåligt väder också?

 

Om det är perfekt väder i 364 dagar och det sen börjar regna den 365te varpå någon börjar gnälla om hur uselt väder det varit hela året så kanske det skulle vara lite irriterande. Jag tror mer det är så OP menar. Vetifan :D

 

Själv störde jag mig som fan på när Hachem drar hem WPT nyligen. Mycket gnäll och kommentarer av typen "one time" så fort han är inblandad i en stor pott. Mtp att han lär haft hyfsat flyt en gång i livet redan så kan man tycka att hans rätt att gnälla borde vara förbrukad.

Men självklart är det inte så enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl helt enkel (tyvärr) så branschen ser ut. Ytterst få spelare som tar sina förluster med ro tycker jag, även bland proffsen.

 

Fast man blir lite imponerad av Brian Townsend när man läser hans blogg:

 

"Yesterday I had my worst loss ever where I played poker for 30 hours straight. It was very stupid not to quit and cost me a lot of money. In total I lost 960K. I was playing 1K/2K live and lost 1.02 million for about 24 hours straight, and then played another 6 hours online. I feel like I took my loss really well and it didn't bother me much"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte också just Mats blogg var tråkig läsning. Kändes även lite som att han försökte efterlikna DÖDARN och hans skrivande till viss mån, vilket bara blir fel.

 

EDIT: Han skulle återgå till sin gamla stil där det skryts från höger till vänster om vilken mat de beställer genom roomservice, eller hur de åker helikopter till nån lyxig destination osv osv. Mycket bättre läsning imo. Speciellt kul när en svensk vågar skryta.

 

Dessutom ha den där slaskiga imagen där han säger typ "re-raisade nån fet jänkare i CO med 36off. Hoppsan jag floppade nötterna och vann mot tjockisens set".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...