Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En pokerspelare i Gävle har upptaxerats av Skatteverket med 260.000 kronor plus skattetillägg. Nolltaxeringen rimmade illa med pressklippen om jättelika pokervinster i Las Vegas.

Skatteverket läser på pokersajterna om svenska framgångar i internationella pokerturneringar. Och de läser noga.

Det fick en 32-årige Gävlebo och framgångsrik pokerspelare nyligen erfara. Han deklarerade noll i inkomst för taxeringsåret 2006, samma år som han hade han stora framgångar i 36h World Series of Poker i Las Vegas.

"Skatteverket har inhämtat uppgifter från internet och tidningsartiklar rörande pokerturneringar som du har deltagit i", skriver myndigheten och konstaterar att tidningsuppgifterna visade att pokerstjärnan vunnit 33.197 dollar, motsvarande 260.000 kronor, i en pokerturnering i Las Vegas.

32-åringens förklaringar till varför han inte redovisat inkomsten viftar Skatteverket bort som en dålig bortförklaring.

"Du har vidare uppgett att en kompis tog hand om pengarna som tack för att han betalt din resa och ditt uppehälle under pokerturneringen i USA. Detta förhållande påverkar dock inte din skattskyldighet för denna pokervinst", skriver myndigheten.

För Skatteverket är oredovisade inkomster från svenska pokerspelare lätta pengar att hämta in, konstaterar Dag Hardysson som är riksprojektledare på myndigheten.

"I dag ligger mellan 20 och 40 pokerspelare under utredning. Jag pratade precis med en handläggare som hittat vinster på över 4 miljoner kronor på tre spelare. Det är en ganska liten utredningsinsats för att få in mycket skatt", säger han.

I fallet med den upptaxerade Gävlebon ger Skatteverket pokerspelaren en extra smäll på fingrarna i form av ett skattetillägg på ytterligare 40 procent på kapitalskatten för att han undanhållit inkomster.

Enligt Skatteverket är vinster i pokerspel för allmänheten i EU/EES att likställa med lotterivinster, det vill säga befriade från skatt. Vinster från pokerspel utanför EU ska däremot beskattas som inkomst av kapital.

**Från Di.se

---------------------

Gissar att det blir lite mer hysch hysch på diverse forum om man klonkar i vegas i sommar.

Postad

Är man så dum så man spelar utanför Europa, så får man vara beredd på att skatta.

Är man då dessutom så dum så man inte tar upp vinsten i deklarationen, så får man vara beredd på skattetillägget.

Själv tog jag upp min lillvinst från Vegas förra sommaren. Problemet var att det inte var så himla lätt att deklarera den, pratade med tre pers på skatteverket och alla hade olika åsikt om i vilken ruta vinsten skulle in i. Men jag tog upp den i alla fall.

Jag skulle aldrig komma på tanken att exempelvis betala mig in i EPT Monte Carlo (som också ligger utanför EU). Inga svenska spelare, hur bra dom än är, har +EV att spela utom-EU tävlingar, om dom inte är sponsrade.

Postad

"Jag har spelat i Vegas och nu har jag råkat vinna en stor summa pengar. Hur ska jag komma undan skatten?? Går det att föra via Neteller, till en bank i Liechtenstein och sedan till eget konto?? Bla, bla, bla, blonka, blonka... Hjälp mig!"

Hur många gånger har inte den typen av frågor avhandlats här? Nu ser ni alla svaret. Det går inte att undkomma skatten. Om ni spelar i Vegas så får ni följa de regler kring beskattning som finns. Så enkelt är det.

Postad
Är man så dum så man spelar utanför Europa, så får man vara beredd på att skatta.

Är man då dessutom så dum så man inte tar upp vinsten i deklarationen, så får man vara beredd på skattetillägget.

Själv tog jag upp min lillvinst från Vegas förra sommaren. Problemet var att det inte var så himla lätt att deklarera den, pratade med tre pers på skatteverket och alla hade olika åsikt om i vilken ruta vinsten skulle in i. Men jag tog upp den i alla fall.

Jag skulle aldrig komma på tanken att exempelvis betala mig in i EPT Monte Carlo (som också ligger utanför EU). Inga svenska spelare, hur bra dom än är, har +EV att spela utom-EU tävlingar, om dom inte är sponsrade.

WORD