Gå till innehåll

LCD-TV med dokumentärkänsla?!


Okok

Recommended Posts

Bestämde mig för att det var dags att byta ut min gamla 32-tummare mot en riktig feting häromveckan. Drog iväg till Media Markt och plockade upp en Samsung 40" LCD-TV. Var riktigt nöjd till en början. Den har sjukt vacker design, är lättmanövrerad osv. Det är bara ett problem - alla filmer och serier ser för verkliga ut på något sätt. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det känns som om bilden inte flyter som den ska och alla filmer ger känslan av att vara hemmagjord eller amatörmässig. Man får inte den riktiga filmkänslan.

 

Det är inget fel på mitt exemplar. Min bror har en exakt likadan TV och har samma problem men tycker inte att det är så farligt.

 

Har varit tillbaka på inhandlingsstället och de säger att det garanterat inte kan vara en inställningsfråga. "Alla apparater kommer med fabriksinställning och den ska vara optimal."

 

Någon som känner igen mitt problem? Går det inte att fixa så blir jag tvungen att byta TV. Brutal tilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett bra svar.. köp plasma!

 

Alla svenssons verkar tro att lcd har bättre bild än plasma, det säljs också 4 gånger fler lcd:er än plasmor i Sverige.

 

Men, plasma ger en mjukare, mer följsam bild med bättre färger och mer svärta.

 

LCD-bilden är skarp och kan framstå som lite kantiga och bilden ger släpningar i snabba sekvenser, det blir inte alls en lika levande bild på en lcd som på en plasma.

 

LCDns fördelar är att det är bra för animerat, tv-spel, stillbilder, datorskärm, har en lägre strömförbrukning och oftast en tystare fläkt och mindre värmeutveckling och mindre risk för inbränningar än i plasmor.

 

Fördelarna med bilden från plasman visar sig bättre på kvällen än mitt på dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett bra svar.. köp plasma!

 

LCDns fördelar är att det är bra för animerat, tv-spel, stillbilder, datorskärm, har en lägre strömförbrukning och oftast en tystare fläkt och mindre värmeutveckling och mindre risk för inbränningar än i plasmor.

 

Finns det alltså risk för inbränning i LCD också?

 

Hade bara hört om det för plasma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig för att det var dags att byta ut min gamla 32-tummare mot en riktig feting häromveckan. Drog iväg till Media Markt och plockade upp en Samsung 40" LCD-TV. Var riktigt nöjd till en början. Den har sjukt vacker design, är lättmanövrerad osv. Det är bara ett problem - alla filmer och serier ser för verkliga ut på något sätt. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det känns som om bilden inte flyter som den ska och alla filmer ger känslan av att vara hemmagjord eller amatörmässig. Man får inte den riktiga filmkänslan.

 

Det är inget fel på mitt exemplar. Min bror har en exakt likadan TV och har samma problem men tycker inte att det är så farligt.

 

Har varit tillbaka på inhandlingsstället och de säger att det garanterat inte kan vara en inställningsfråga. "Alla apparater kommer med fabriksinställning och den ska vara optimal."

 

Någon som känner igen mitt problem? Går det inte att fixa så blir jag tvungen att byta TV. Brutal tilt.

 

Jag är nöjd med min Samsung 40 LCD. De första dagarna kändes det lite konstigt. Nu gillar jag den. Du kan hålla på med bildinställningen ändra kontrast färger mm. Kanske funkar det bättre då ? Eller vänj dig som jag( kanske funkar det pga att jag är berusad ofta när jag tittar:-D )

för mig tog det ungefär en vecka innan jag vande mig. Hur länge har du haft din TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det alltså risk för inbränning i LCD också?

Hade bara hört om det för plasma.

 

Bortse från det, finns ingen som helst risk för inbränning på en LCD.

 

Det är också så att dagens plasma skärmar är betydligt bättre och har annan teknik som flyttar runt på ljuset, så risken för inbränningar ska man inte tänka på vid köp av LCD/Plasma. Det är helt och hållet vad man ska ha skärmen till.

 

Och idag är det egentligen bara smaksak, idag finns det LCDer som ger uppåt 15000:1 i kontrast så det här med att plasma är överlägsen i svärta kan vi snart skippa...

 

Jag tittar på HD-kanaler på min LCD och jag är jättenöjd, grejen är den att LCDn är mer känslig för dålig signal om man jämför en plasma. "Skiten" syns tydligare på en LCD. Plasman är mer "förlåtande" med en dålig signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det alltså risk för inbränning i LCD också?

 

Hade bara hört om det för plasma.

Ännu så länge är det ingen snorre inbränd i alla fall på min.

Seriöst så var det pga inbräningen på plasma som jag köpte LCD. Det skulle inte vara någon risk för det enligt vad försäljarna sa (i och för sig verkade de inte ha någon koll men man får ju hoppas att de inte stod och ljög rakt ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett bra svar.. köp plasma!

 

Alla svenssons verkar tro att lcd har bättre bild än plasma, det säljs också 4 gånger fler lcd:er än plasmor i Sverige.

 

Men, plasma ger en mjukare, mer följsam bild med bättre färger och mer svärta.

 

LCD-bilden är skarp och kan framstå som lite kantiga och bilden ger släpningar i snabba sekvenser, det blir inte alls en lika levande bild på en lcd som på en plasma.

 

LCDns fördelar är att det är bra för animerat, tv-spel, stillbilder, datorskärm, har en lägre strömförbrukning och oftast en tystare fläkt och mindre värmeutveckling och mindre risk för inbränningar än i plasmor.

 

Fördelarna med bilden från plasman visar sig bättre på kvällen än mitt på dagen.

 

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlar om lcd vs plasma i mitt fall.. hade tidigare en billig acer 32" lcd.. funkade perfekt.

 

låter som det är något filter. har för mig att jag läste på minhembio att det var några som hade problem med att vissa filter inte stängdes av på deras samsungstv. surfa runt i deras tråd om din skärm så hittar du det säkert.

 

 

Okok detta låter intressant, får kolla upp det. Tack.

 

Jag är nöjd med min Samsung 40 LCD. De första dagarna kändes det lite konstigt. Nu gillar jag den. Du kan hålla på med bildinställningen ändra kontrast färger mm. Kanske funkar det bättre då ? Eller vänj dig som jag( kanske funkar det pga att jag är berusad ofta när jag tittar:-D )

för mig tog det ungefär en vecka innan jag vande mig. Hur länge har du haft din TV?

 

 

Haft den i 10 dagar eller nåt. Har svårt och se hur jag ska kunna vänja mig. Ingen känsla överhuvudtaget när man kollar på film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väldigt svårt att tro att det bara handlar om lcd vs plasma i mitt fall.. hade tidigare en billig acer 32" lcd.. funkade perfekt.

 

 

 

 

Okok detta låter intressant, får kolla upp det. Tack.

 

 

 

 

Haft den i 10 dagar eller nåt. Har svårt och se hur jag ska kunna vänja mig. Ingen känsla överhuvudtaget när man kollar på film.

 

Men vänta i 10 dagar till du kommer att vänja dig tror jag absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Problemet" är att du har en högre Hz på din TV än vad som är normalt (brukar väl ligga runt 60-70, du har 100), dvs att bilden flyter så pass bra att det känns som att du "nästan är där". Jag har precis samma sak på min TV, och det går att stänga av. Leta runt lite på menyn så borde du hitta något om din TV's Hz. Jag har dock vant mig vid det och älskar det nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...