Gå till innehåll

Hur är man när man är subliminal?


Existing-user

Recommended Posts

Jag tror inte att "man" kan vara subliminal. Ett budskap kan vara subliminalt, man uppfattar det inte medvetet men påverkas ändå av det i sitt beteende eller känslor. Men om det inte har kommit nån utvidgad betydelse så är det inget ord man beskriver en person eller dylikt med.

 

Sublim är ett annat ord som betyder typ storslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att "man" kan vara subliminal. Ett budskap kan vara subliminalt, man uppfattar det inte medvetet men påverkas ändå av det i sitt beteende eller känslor.

 

Joo, jag tror att man kan säga att någon eller något är subliminal/subliminalt när man syftar på att man/det är djupt.

 

T ex "Fan vilken subliminal dröm jag hade inatt" eller "Den här låten var verkligen subliminal".

 

Har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo, jag tror att man kan säga att någon eller något är subliminal/subliminalt när man syftar på att man/det är djupt.

 

T ex "Fan vilken subliminal dröm jag hade inatt" eller "Den här låten var verkligen subliminal".

 

Har jag fel?

 

Det undrar jag också. Är nästan 100 på att jag hört i en låt där en säger "I was subliminal"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medelst sax ur SAOL:

 

Jag får väl erkänna mig överbevisad iom att det kommer från SAOl, men personligen har jag oftast sett ordet "sublim" i meningar som "ett sublimt budskap", där ordet "sublimt" betyder något i stil med "djup" eller "dolt under ytan". Uppenbarligen ligger dock den betydelsen närmare "subliminal". Åas är jag lite onykter och kan lika gärna tänka på "subtil".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag också. Är nästan 100 på att jag hört i en låt där en säger "I was subliminal"

 

Antingen har du har hört fel, eller så finns det ett par troliga möjligheter som låtskrivaren kan ha gjort: just lärt sej ett nytt ord / gillat att svänga sej med ord denne inte förstod sej på för att verka intellektuell / hittat ett lätt ord att rimma på / använde sej av "cut-up"-teknik för att skriva låttexter.

 

Eller så kanske jag har fel, ska hsh träna på att bara dyka upp under superkorta

tidsintervaller iklädd diverse T-shirtar med tryckta budskap på och se om det påverkar folk, jag kommer vara subliminal. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man hört någon säga något innebär inte att det skulle vara korrekt att säga så.

 

Tror nog att väldigt få svenska medborgare klarar av att använda orden subliminal och sublim på ett korrekt sätt. Klarar 70 % av befolkningen inte av att skilja på de/dem/dom så är det lite mycket begärt att förstå skillnaden på "ett subliminalt budskap" och "ett sublimt budskap". Typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snyggaste subliminala budskapen va väl i en presidentkampanj häromåret (tror det va Bush vs Gore) där man slängde in subliminala bilder där det stod RATS med stora svarta bokstäver i en tv-ad där Bushfolket trasha Gore. Blev la lite pinsamt när det upptäcktes (det e förbjudet)

 

för övrigt har ja hört att det mkt kända experimentet med subliminala bilder på colaflaskor under en biovisning där det påstods att alla i publiken gick ut å köpte cola efteråt bara är ett påhitt.

 

man har dock gjort tester där man först får skatta sitt förhållande till sin partner, sen får man kolla på ett gäng olika bilder av vardagliga ting samtidtigt som man utsätts för subliminala bilder där det står

"mamma och jag är ett".

Efter detta får man skatta sitt förhållande igen och det visar sig att de som utsatts för de subliminalabilderna med texten "mamma och jag är ett" skattar sitt förhållande som sämre efteråt. I kontrollgruppen som bara sett de vardagliga bilderna utan subliminala budskap sker ingen sådan förändring.

Man kanske kan undra varför, själv undrar ja mest hur nån kom på att göra ett sånt experiment (det har dessutom gjorts om massa gånger med olika focus bland annat på sluta röka grupper???)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte du några KPML®-planscher att dela ut?

 

Oss emellan, sen sist har jag rakat av mig håret, köpt ett vapen, klättrat upp i ett jättehögt torn och blivit medlem i folkpartiet. Men det är ju inget man direkt skryter med. Det där med folkpartiet, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...