Gå till innehåll

trettioårskrisen - eller strategi för att bli bra på omaha


me_too

Recommended Posts

Om jag hade tid - ett annat liv - typ..

 

Ungefär så här skulle jag lägga upp det om jag var ung (yngre) och typ student.. Fan man har en trettioårskris!

 

Jag tycker texas är ganska tråkigt, SNG är bara kul headsup - så jag skulle satsa på omaha och omaha hi/lo som är klart roligare, växande och eftersom de flesta är självlärda (eller lets face it-inte lärda alls) är spelkvaliten generellt lägre.

 

MIN STRATEGI FÖR ATT BLI EN BRA OMAHA OCH OMAHA HI/LO SPELARE

 

- Tvåårsprojekt på heltid dvs 40-50 timmar totalt studier, analys och spel per vecka.

 

- 120 000 kr för levnadsomkostnader år 1 (år 1 skall all EVENTUELL vinst gå till BR)

 

- Billigt boende, ingen flickvän eller förstående flickvän, inget jobb men struktur i tillvaron, inga husinköp, djur eller planerade ungar, 250 000 kr i startkapital (aktiekapitalet) -att lägga ned på investeringar i pokerkunskap, arbetsredskap som dator, bredband analysprogram och bankrulle (ca 150-200k till BR-överfinansiering är bara bra om det skall vara seriöst), annan lokal än hemmet att bedriva spel och analys i så det blir struktur och ett arbete (annars maximeras inte tid och inlärning)

 

Schema i huvuddrag

 

Månad 1-4

1. Läs 3-5 riktigt bra böcker i ämnet om och om igen. Lär in starthandskrav och hur man spelar optimalt på respektive gata.

2.Köp instruktionsfilmer eller abonnemang där man kan följa kända spelare och se deras starthänder. Spela filmerna om och om igen.

3.Köp ett analysprogram att använda vid spel. Lär in grunderna för att använda programmet under spel och för att analysera sitt o motståndarnas spel. Lägg ner mkt tid på analys.

4.Spela på mycket låg nivå och fokusera på att göra så optimala beslut som möjligt (fokusera främst på egna spelet – lägg ner mer kraft på motståndarna då jag kan mitt egna spel och på lite högre nivå då motståndarna uppför sig förhållandevis förutsägbart). Spelet skall vara mkt tight. Är det inte det skall det tightas upp. Träna på svagheter som lätt upptäcks med analysprogrammet.

 

Månad 5-12

5.Börja skriva dagbok på pokerforum (möjligen kan gruppen skriva dagbok o dela med sig av erfarenheter eller också skapar man en sida internt för gruppen)

6.Bilda diskussionsgrupp med andra seriösa spelare och försök få några av dessa att bilda studiegrupp. Planen är att gruppen som består av max 4 pers sedan skall skaffa sig en mentor som undervisar, analyserar deltagarnas spel (ex filmar deltagarna sig själva och övriga gruppen samt mentorn diskuterar varje deltagares spel och beslut). Gruppen kommer överens om en dag när inspelning sker varje månad. Grupp+mentor diskuterar varje deltagare och sätter betyg i olika kategorier (ex 10 kategorier med starthandsspel, egen raise preflop, syn av stor raise preflop, spela wraps eller andra stora drag, tight/loose, aggression osv). Genom att göra detta i ex 6 månader kan man se varje deltagares personliga utveckling. Diskussions/studiegrupp med mkt motiverade mogna deltagare vars mål är att bli väldigt bra omaha spelare är något som jag tror är otroligt givande. Detta i kombination med råden från mentorn tror jag kan bli något alldeles extra. (eller övrigt upplägg som grupp/mentor kommer överens om och alla kan enas om)

 

7.Utvärdering av projektet och studiegruppen. Hur kan det utvecklas vidare?

 

Månad 13-24

8.Förhoppningsvis har projektet gått i rätt riktning och att alla spelare (i vart fall jag) är vinnande spelare på nivå kring 1/2 till 10-20 €. Viktigt är nu att aldrig någonsin spela på nivåer som bankrullen inte räcker till. Här tror jag studiegruppen är viktig då man inte vill göra bort sig och man känner att de andra har viss kontroll på ens spelande. Viktigt är också att spela på tider då man är utvilad och inte för långa sessioner. Maximal disciplin är viktig. Kontrollfunktioner inrättas för att göra det svårt att tilta. Spelet skall dessa månader utvecklas från ABC till avancerat och efter månad 24 skall det vara möjligt att leva på spelet om man vill på relativt lite speltid

 

----

 

Hur skulle Ni lägga upp det? diskussion är bra och givande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1-2 år verkar vettigt om man inte spelat Holdem ett tag innan. Annars klarar man det snabbare.

 

Sedan om man är helt ny på poker är det endå svårt att alltid hålla br kraven. Hur mycket man än läser om det. Jag tror de flesta människor måste torska rullen x antal ggr innan man lär sig. Endel lär sig aldrig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...