Gå till innehåll

anpassa sig till ny högre nivå!?


bigdwarf

Recommended Posts

Har ett problem som jag antar att många av er andra också har haft nån gång under er tid med pokern.

 

När jag byggt upp min rulle till 25 inköp och vill byta nivå, säg från 0,25-0,50$ till 0,5-1$ så får jag alltid sån respekt för pengarna, eftersom det helt plötsligt handlar om dubbelt så mkt pengar. Nån av er som har nåt tips eller nån idé om hur man anpassar sej snabbare till dom nya sizen på bets osv??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt tänk i BB's inte i pengar.

Börja inte spela NL100 fullt ut utan bara då och då eller vänta ett tag tills du har ännu större BR så det känns mindre att förlora ett inköp. Det är inget fel att ha respekt för pengarna men du måste fortfarande kunna spela ditt standardspel på den nivån annars plussar du nog mer på NL50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant kan vara att spela i gränsintervallet mellan två nivåer; t. ex. spela 3 bord på den lägre nivån, och två bord på den högre, om man nu multitablar fem bord. På det sättet blir inte övergången lika brutal, som ifall man spelat samtliga bord på den högre nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lirar NL50 och vill gå upp till NL100 så skotta på NL200 eller NL400 ett tag. Sen går du ner till NL100 så ska du se att det känns som lite pengar.

 

Vet ej om det här dryper av ironi, men det stämmer faktiskt. Det var inte förrän jag hade lirat en del NL200 och NL400 som jag faktiskt började känna mig bekväm på NL100. Att det är en farlig taktik är ju ganska givet, men man kan ju avsätta typ $500 för spel på högre nivåer - bara för att få känna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej om det här dryper av ironi, men det stämmer faktiskt. Det var inte förrän jag hade lirat en del NL200 och NL400 som jag faktiskt började känna mig bekväm på NL100. Att det är en farlig taktik är ju ganska givet, men man kan ju avsätta typ $500 för spel på högre nivåer - bara för att få känna på det.

 

ungefär 0% ironi faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köper du in för 100bb på den lägre nivån, köp in för 60bb på den högre. lite mindre swings o lite lättare beslut. man mår inte lika illa när man måste dega av ngn set mot AA osv.

 

kör lite fullbord, blir man inte lika stressad o lira marginella händer fullt ut.

 

leta upp lirare som du lirat med på den lägre nivån, de flesta lirar 2-3 olika nivåer o kan du köra mot dem på den lägre borde du kunna köra mot dem på den högre oxå (de kan lira annorlunda dock).

 

för stabiliteten, lite mindre fancy plays. för att känna sig hemma, testa några fancyplays (squeez, float mm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köper du in för 100bb på den lägre nivån, köp in för 60bb på den högre. lite mindre swings o lite lättare beslut. man mår inte lika illa när man måste dega av ngn set mot AA osv.

 

kör lite fullbord, blir man inte lika stressad o lira marginella händer fullt ut.

 

leta upp lirare som du lirat med på den lägre nivån, de flesta lirar 2-3 olika nivåer o kan du köra mot dem på den lägre borde du kunna köra mot dem på den högre oxå (de kan lira annorlunda dock).

 

för stabiliteten, lite mindre fancy plays. för att känna sig hemma, testa några fancyplays (squeez, float mm)

 

Shortstack-buyins tror jag inte är ett lämpligt råd generellt på den högre nivån. Tvärtom är risken att du hamnar i ett psykologiskt underläge, att du inte tas på allvar av de med större stackar, som överbetar för att få dig att ställa, alternativt lägga dig. Det kan stressa dig och skada ditt spel. Däremot, visst är FR att föredra för att minska variansen och slippa behöva syna med marginella händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...