Gå till innehåll

"Flerbordsspelare"


viktorr

Recommended Posts

pokerentusiaster!

 

Jag är givetvis nybörjare och förundras över vissa personer som spelar på flera bord. Jag menar flera bord... Själv spelar jag på 2-3 bord, men när jag går upp i 4 resulterar det i ren kaos, pengarna försvinner alltså :-)

 

1) Sen så ser man vissa spela på runt 7 bord, och ibland upp till 10 st! Vad är det här för människor? Är dom friska? Självklart är detta taighta spelare utan utrymme för gambling. Man kan ju inte heller hålla koll på sina motspelare. Så mkt förstår jag. Men, hur gör dom/ni? Jag hinner knappt med att klicka på 4 bord. Jag testade en gång med 5 men det gick ju förstås inte alls.

 

2) Hur många bord spelar ni på och vad anser ni då vara det ultimata antalet? 1, 2, 3, 4, > ?

 

Tacksam för diskussion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har man spelat mot dom flesta innan är det lättare att hålla koll. Sen är det mest en träningssak. Självklart är ju också att ha tillräckligt med yta för att borden inte ska överlappa.

 

2. Forskning har visat att 7 bord är det ultimata antalet.

 

 

Hehe, min forsknig visar att 6 bord är optimalt tillsammans med en tv-serie :D

Jo träningsak är de ju, alla hade vi väl fullt upp på ett bord när vi spelade första gången, sedan beror de ju på vilka typer av spel man spelar, motstånd osv(slå upp en massa bord i tight-mode är ju inte så lyckat på tighta bord) +att vi alla är ju olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det beror på vad man spelar också.

T.ex Sit & Go där man is stort sätt foldar första 30min behöver man koncentrera mindre än 6-manna cashgame.

Sedan har olika porsoner olika förmåga och/eller träning att klara av flera bord.

Jag känner själv flera st som klarar bara 1 bord åt taget men som då också har mycket bättre koll på vad mostståndarna gör än jag.

 

2. Jag försöker ha igång 4st (cashgame)bord, kan spela max 6-7st men då tappar jag en del koncentration.

Just nu har jag 1st MTT, 2st SnG & köar till en till. Tittar på nät-tv & skriver samtidigt också så spelet kan lida en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar variera mellan att spela 6 eller 8 bord samtidigt. Den enda få gångerna jag kan spela färre bord är när jag skottar, alternativt spelar finalbord i någon större turnering8-) . Skulle jag spela 2-3 bord samtidigt på 5/10 skulle jag förlora, eftersom tålamodet försvinner totalt.

 

Men däremot förstår jag inte varför aggressiviten skulle försvinna för att man spelar 8 bord? De potter man spelar väljer man oftast att vara väldigt aggressiv i. Jag spelar likadant spelmässigt om jag spelar 2 bord som när jag spelar 8 samtidigt, skillnaden är bara att man blir uttråkad vid 2 bord;-) .

En av dem som jag tycker lyckas spela mellan 8-10 bord optimalt på prima är Chris-Bg, som sätter press och är aggressiv och trots detta svår att ta pengar ifrån. Han ger ju mer action än de flesta limp-call spelarna...:lol:

 

Sedan tror jag att man ska spela så många bord som passar en själv, alla kan nog inte spela så många bord. Men klarar man 6 istället för 4 finns det väl ingen anledning att inte köra 6 bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga till er som spelar 6+ bord och kanske framförallt ni som spelar NL 3/6 - NL 10/20 dollares.

Vad jag förstår så är det tight som gäller vid multitabling och det är nästan ett krav för att hinna med och readen på FI kan ju inte vara den bästa.

Men det är enbart preflop...

Vad händer när ni raisar upp med AK och floppen ger K 10 8, ni raisar (säg 3/4-1 pot) och ni får en syn...det är ju nu det blir lite krångligt och handen blir readberoende. Eller AA som blir reraisad på flop som innehåller en K eller färgdrag etc etc..

 

Vad gör ni i liknande lägen?

 

Jag spelar normalt 4 bord och har då inga problem att hålla koll på FI, men jag har testat 6+ och förlorar på tok för mycket på de starka händerna.

Spelar 6-manna NL...

 

//Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket beroende på klient. På B2B har jag inge problem att multitabla upp till 4-5 bord. På exempelvis UB kan jag absolut inte spela mer än ett bord åt gången (snackar cashgame nu). Detta beror på snabbheten i klienten...

 

Sedan spelsort också: SnG är fan så mycket lättare att multitabla, om man startar tävlingarna med kanske 10 minuters mellanrum så man inte råkar sitta H2H i fem samtidigt, så kan man med lätthet spela 10 SnG samtidigt (eftersom ens val ofta är all-in eller fold).

 

Personligen har jag funnit att mitt optimala antal bord är 1½. Hur menar jag med det? Jo, spelar jag bara ett bord, så blir jag lätt disträ/tiltar/vadsomhelst. Spelar jag två bord, så blir mitt fokus splittrat. Men spelar jag ett bord seriöst och ett bord icke-seröst, så är det perfekt.

 

Därför ser man mig ibland sitta och spela 50-100 FLT och samtidigt sitta i en frirulle eller liten feedersatellit till annat turre eller så - favoriten just nu är att bomba sönder Telesinaborden på lägsta nivån på B2B ($2 i upptag). På något konstigt sätt så fokuseras tilten til det lilla bordet, och om jag bränner av 25 minupptag där under en session så är det fortfarande bara en liten bet i det "riktiga" spelet, som får en ökad koncentration.

 

Alltså, vi är alla helt olika. Vissa klarar ett bord, vissa klarar många. Men även de som spelar många tappar per bord för varje bord som läggs till.

 

Det som är intressant är att om du är säg en vinnande spelare på 2-4, men inte riktigt har bankrulle till det, så kan du spela 1-2 på två bord i stället. Din förväntade vinst är densamma, men bankrullekravet blir så mycket lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är nästan uteslutande en vanesak att spela många bord, tror nog de flesta skulle klara av det egentligen. Jag vet iallafall ingen som spelat mycket, försökt och inte klarat av att öka antalet bord (långsamt). Det viktigaste är att slippa överlapp och att ha spelat mkt, så att man inte behöver tänka speciellt länge mer än i undantagsfall. Använder man sedan PT+Hud/GT+ på ett bra sätta så tappar man inte jättemycket information om motspelarna heller, även om man givetvis tappar litegrann.

 

Spelar 9 bord NLSH1k-2k på 30-tums skärm, färre än så är numera nästan tråkigt. Enda gångerna det blir problem är när 2-3 bord går över i HU. Fast det har tagit ett par år och åtskilliga 100k händer för att fixa så många bord också - har ökat med 1-2 bord lite då och då under ett par år. Sen att man skulle vara tvungen att spela tight är långt ifrån sant, det tar inte mkt längre tid att trycka raise på ett tight bord än det tar att trycka fold.

 

Precis som Gdaily sa beror det också mkt på snabbheten i klienten hur många man faktiskt klarar. Men de flesta skulle nog klara mer än de tror med lite träning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med om att det ska ta lång tid att lära sig spela många bord. I mars när jag spelade in Expekts $5k bonus hade jag tidigare bara spelat max sex bord. Sista dagen var jag uppe i 16st bord och spelade så 5000 händer i sträck.

 

Visst blev man ruskigt tight pre men tycker ändå att det inte var några problem att spela aggro resten av handen.

 

Satt med en 17" laptop och det blev såklart en jäkla massa överlapp, det som var lite lustigt/jobbigt var när man hamnade all-in att det direkt hoppade upp 5-6 nya bord och man missade om man vann handen eller inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör 8 stycken NL400-1000 sh på Everest med lite överlapp på en 15'', kanske skulle behöva en uppgradering. :oops:

 

Det här med dålig read har aldrig varit något problem för mig. Utan några sorts pokerverktyg såsom PO eller PT tycker jag att jag får en schysst uppfattning om spelarna vid borden, dock sitter jag ofta ganska långa sessioner och kör en del på magkänslan.

 

Skulle gärna se att Everest utökade antal bord, tror att 12 skulle vara lagom för att göra mig tillfredsställd.

 

Måste tillägga att techno/trance/dance/house är något man absolut inte får glömma inför de längre sessionerna när man grindar många bord! För halvlånga sessioner duger även musik.

 

//Kaffedopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla svar! Då är det alltså vanliga människor som sitter och spelar på 6-16(!) bord, och inga maskiner. Har börjat, sen jag postade första inlägget, spela på 4 bord och tycker att det går bra. Ibland går det för fort, ibland blir det långtråkigt. Men det tyckte jag innan också om 3 bord =)

 

///Aristocrata

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...