Gå till innehåll

NLT$100 - QJs mot 3bet preflop


Recommended Posts

Vi vet inget om spelare B, men C kan höja annat än KK/AA preflop samt har lite stationstendenser. Notera att alla höjningar är angivna som det belopp det höjs med.

 

Seat 1: A ($70.30 in chips)

Seat 3: HERO [ Queen of Clubs,Jack of Clubs ] ($121.65 in chips)

Seat 4: B ($111.10 in chips)

Seat 5: C ($156.25 in chips)

Seat 6: D ($128.70 in chips)

 

ANTES/BLINDS

C posts blind ($0.50), D posts blind ($1).

 

PRE-FLOP

A folds, HERO bets $4, B calls $4, C bets $10, D folds, HERO calls $6.50, B calls $6.50.

 

* Öppnar med QJs, får en syn och sedan omslag av SB till $10.5. $6.5 att syna i position, samt att B säkert synar om jag gör det. Här borde vi ha implicita om det så krävs.

 

FLOP [board cards Queen of Hearts,6 of Spades,5 of Clubs ]

C checks, HERO checks, B checks.

 

* Floppar TP och herr 3bet checkar. Ser ingen större anledning att beta floppen. Vad vi troligen kan säga om C:s hand är att den antingen jätteträffat (QQ, 66, 55) eller bara träffat (AA, KK, AQ etc) eller missat (JJ, TT, AK etc). Mtp på vår handstyrka är det bra att hålla potten nere här då jag vi antingen leder ganska stort eller ligger under ganska stort, varför det är hyfsat ofarligt att ge gratiskort.

 

TURN [board cards Queen of Hearts,6 of Spades,5 of Clubs,9 of Clubs ]

C bets $10

 

* Plockar upp ett bakdörrsdrag också och C väljer att pröva sina vingar. Vad gör vi?

 

Kommentarer på alla gator är självklart välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn eller raise. Antingen syn och omvärdera river eller höja för att få lite info var jag står, ev. köpa en showdown eller potten.
Vad ska du med info till? Han har många outs och orka bli pushad ur potten när han inte har en aning vad FI kan tänkas spela så här? Sen som Sansrom sa, kostar nog mer att höja än att se en showdown.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som vill göra en liten höjning här till 25-30 typ? Stackarna är ju lite mer än 100bb och får vi bara syn så kan Fi mycket väl betala av mycket mer på rivern om vi träffar än vad han hade gjort om vi bara hade synat turnbettet. Synar bara Fi är det stor chans att vi kan få gratis showdown med.

 

Något som kan bli jobbigt dock är att fi kan se den lilla höjningen som en steal och syna för att sen smaska på rivern. Men det är inte så vanligt spel på NL100. Har fi sämre än top par släpper han, om han inte drar han med dvs.

 

Alltså, höj turn till 25-30 nånting. Vid klonk på rivern är det bara att värdebetta eller dega all-in, beror lite på hur fi är. Q eller J-träff hade jag nog varit försiktig med.

 

Fi trebettar turn: Fold.

Fi synar turn och donkbettar blank river: Fold, oftast.

Fi synar turn och checkar blank river: Check bakom.

Fi synar turn, river kommer Q/J och fi donkar: Syn eller fold, magkänslan ;).

Fi synar turn och bettar när färgen sitter: Syn.

Fi synar turn och checkar när färgen sitter: Värdebet 30-40 eller all-in.

 

Något fel med att spela så? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jävla ovärt att höja turn och låta fi ställa med sitter överpar. Leder vi så leder vi stort, ligger vi efter så är vi efter stort. Varför höja?

Är det mitt inlägg du kommenterar? I så fall bör du nog läsa igenom det ordentligt. Är det så givet att han ställer överparet (om han nu har det) rakt av dessutom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mitt inlägg du kommenterar? I så fall bör du nog läsa igenom det ordentligt. Är det så givet att han ställer överparet (om han nu har det) rakt av dessutom?

 

Det är väl väldigt solklart för en standarfisk på nl100 att han ställer med ett överpar. Varför ska han annars göra? Potten, 10+10+10+10+hypotetisk raise från oss med 30 = $70. Potten är alldeles för stor för att fi ska ta en syn och spela river ur position där brädan dessutom är dragvänlig.

 

Vi leder stort eller ligger efter stort, varför ska vi då ta och höja? Ta syn och omvärdera river. Är ju så jätteidiotiskt att höja där när fi har tre-betat pre och checkat flop. Ta en billig river och klonka färg. Missar vi så har vi position på fi och kan ta ett enkelt besult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl väldigt solklart att han ställer med ett överpar. Varför ska han annars göra? Potten, 10+10+10+10+hypotetisk raise från oss med 30 = $70. Potten är alldeles för stor för att fi ska ta en syn och spela river ur position där brädan dessutom är dragvänlig.

 

Vi leder stort eller ligger efter stort, varför ska vi då ta och höja? Ta syn och omvärdera river. Är ju så jätteidiotiskt att höja där när fi har tre-betat pre och checkat flop. Ta en billig river och klonka färg. Missar vi så har vi position på fi och kan ta ett enkelt besult.

Han kan ha många fler händer än ett överpar. $10-bettet på turn känns väldigt vekt. Jag har då inte sett att de spelat överparet så där speciellt ofta utan snarare att de oftast suttit med en hand som AK/AQ/KQ/JJ/TT i det läget. Jag tror inte att en höjning på turn gör handen svårare direkt. Tvärtom, det kan inte bli lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kan ha många fler händer än ett överpar. $10-bettet på turn känns väldigt vekt. Jag har då inte sett att de spelat överparet så där speciellt ofta utan snarare att de oftast suttit med en hand som AK/AQ/KQ/JJ/TT i det läget. Jag tror inte att en höjning på turn gör handen svårare direkt. Tvärtom, det kan inte bli lättare.

 

Du verkar ha svårt för fetstil text så jag byter till en annan färg. Vi leder stort eller ligger efter stort. Säg att han har JJ/1010 som du påstår. Varför ska vi höja och jaga iväg en hand som vi tar och som dessutom bara har två outs att dra ut oss? Är det inte bättre att ta en syn för att bland annat ge oss bluffvärde hos fi? Säg att fi sitter på AQ, KQ som tar oss, tror du att han viker den handen mot vår raise? Troligtvis tar han en syn och checkar river om den blankar och då har vi bara skänkt $20 i onödan.

 

Ringer det inte klockor för dig när fi trebetar pre och checkar flop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha svårt för fetstil text så jag byter till en annan färg. Vi leder stort eller ligger efter stort. Säg att han har JJ/1010 som du påstår. Varför ska vi höja och jaga iväg en hand som vi tar och som dessutom bara har två outs att dra ut oss? Är det inte bättre att ta en syn för att bland annat ge oss bluffvärde hos fi? Säg att fi sitter på AQ, KQ som tar oss, tror du att han viker den handen mot vår raise? Troligtvis tar han en syn och checkar river om den blankar och då har vi bara skänkt $20 i onödan.

 

Ringer det inte klockor för dig när fi trebetar pre och checkar flop?

Äsch jag lägger ner. Har vädrat mina åsikter. Glömde bort att det här forumet är tightare än jungfru marias rövhål. Rör inte eran tighta image vad ni än gör. Det kan svänga lite i rullen då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre fly än illa fäkta.

Vadå jag har ju sagt hur jag tänker? Sa inte att det var ett givet spel heller men det kan vara bra för att variera sig. Jag la upp exempel för varför en höjning på turn kan vara bra och formulerade mig så tydligt som möjligt. OP vet nog redan hur en tight ABC skulle spela. Det finns inget rätt eller fel.

 

Vad har du för stats när du spelar jozoa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå jag har ju sagt hur jag tänker? Sa inte att det var ett givet spel heller men det kan vara bra för att variera sig. Jag la upp exempel för varför en höjning på turn kan vara bra och formulerade mig så tydligt som möjligt. OP vet nog redan hur en tight ABC skulle spela. Det finns inget rätt eller fel.

 

Vad har du för stats när du spelar jozoa?

 

Visst har du sagt hur du tänker men det jag reagerade på var följande:

 

Glömde bort att det här forumet är tightare än jungfru marias rövhål. Rör inte eran tighta image vad ni än gör. Det kan svänga lite i rullen då!

 

Grejen är att det handlar inte om att vara tight eller inte. Det handlar om hur villig du är att ge bort gratispengar i onödan. Jag har redan lagt fram argument till varför syn är bättre än raise så jag tänker göra det igen. Sen det du säger med variation - visst är det bra att variera sig, men tror OP vill veta man spelar handen på bästa sätt.

 

Sen vad jag har för stats håller jag för mig själv. Tycker inte det har med diskussionen att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att det handlar inte om att vara tight eller inte. Det handlar om hur villig du är att ge bort gratispengar i onödan. Jag har redan lagt fram argument till varför syn är bättre än raise så jag tänker göra det igen. Sen det du säger med variation - visst är det bra att variera sig, men tror OP vill veta man spelar handen på bästa sätt.

Som jag sa tidigare, det finns inget rätt eller fel. OP vill nog snarare veta vad majoriteten anser vara det bästa spelet och förmodligen även få lite tankar kring varför det är bäst att spela så och vad det finns för alternativ. Jag tog upp ett exempel för hur man kan spela förrutom det mest självklara och passade då givetvis på att fråga vad andra tyckte om det alternativet. Lite synd att det bara var du som svarade på det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa tidigare, det finns inget rätt eller fel. OP vill nog snarare veta vad majoriteten anser vara det bästa spelet och förmodligen även få lite tankar kring varför det är bäst att spela så och vad det finns för alternativ. Jag tog upp ett exempel för hur man kan spela förrutom det mest självklara och passade då givetvis på att fråga vad andra tyckte om det alternativet. Lite synd att det bara var du som svarade på det bara.

 

Tack för din åsikt, men om du ska argumentera för en sak så får du räkna med att folk kommer tycka annorlunda. Då är det kanske lämpligt att tänka på hur man lägger fram det. För hela det där snacket med "tightare än junfru marias rövhål" får dig bara att se ut som en idiot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa tidigare, det finns inget rätt eller fel. OP vill nog snarare veta vad majoriteten anser vara det bästa spelet och förmodligen även få lite tankar kring varför det är bäst att spela så och vad det finns för alternativ. Jag tog upp ett exempel för hur man kan spela förrutom det mest självklara och passade då givetvis på att fråga vad andra tyckte om det alternativet. Lite synd att det bara var du som svarade på det bara.

Vi vill inte höja på turn eftersom vi som några andra redan sagt inte vill bli trebettade från vår hand då vi har ett färgdrag. Om vi synar så har vi dels chansen att förbättra vår hand och vinna en stor pot ifall han nu skulle slowat ett monster på flopp och vi ger honom dels chansen att skjuta även river ifall han är ute på bluffturné.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vill inte höja på turn eftersom vi som några andra redan sagt inte vill bli trebettade från vår hand då vi har ett färgdrag. Om vi synar så har vi dels chansen att förbättra vår hand och vinna en stor pot ifall han nu skulle slowat ett monster på flopp och vi ger honom dels chansen att skjuta även river ifall han är ute på bluffturné.

Sen gäller det att få betalt av det slowspelade monstret med ;). Men hänger givetvis med i resonnemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...