Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Efter att ha fiskat rejält i några dagar på FTPs Omaha-avdelning så tar jag en "day off" och spelar lite FLT. Sätter mig ner vid ett bord med tre spelare där alla är snuskigt tighta. Jag med min lösa och crazy spelstil börjar snabbt plocka upp en massa små potter och när jag sedan hittar :Qg::5g: på knappen så lyckas jag få en spelare att tilta ur rejält. Det 4-betas före, under och efter floppen. När bordet slutligen visar :Tg::6b::4g::7h::6g: och jag bustar killens :Kg::Kb: så gör hela bordet en Phil Hellmuth och tiltar över och blir ännu tightare.

Ett par händer senare utspelar sig följande...

UTG lägger sig. Jag hittar :6b::2b: på knappen och höjer, SB 3-betar, BB lägger sig och jag lägger in en cap.

Floppen kommer :7b::2s::6h: och SB lägger ut en bet, jag höjer och han synar.

Turn :9h: Han passar, jag satsar och han synar.

River :9b: SB får nu för sig att satsa och jag väljer att?

Postad

Är ju snudd på värderaise. :D

Jag ser faktiskt inte alls vad han ska ha som han tycker att 9:an är störtskön för. Hade han haft nia så hade han ju rimligen höjt turn, samma för överpar. Möjligen att han spelar sjuan så där.

Anyway, jag instasynar. Det här är väldigt långt från potlimit där man kan hålla på och vika händer på river. Du behöver ha bäst hand 10% av tiden, jag tror du kan fixa det.

Postad

Att inte åtminstone syna finns nog inte ens i min galna "pot limit-värld". ;-)

Jag satt och grubbla lite över om han inte spelar :8y: :8y: eller :Ay::Ky: på det här viset? "Problemet" med att det gick så hett till ett tag var att de började syna ner mer och blev passiva.

Låter frågeställningen hänga lite längre i luften. :-)

Postad

Var grymt sugen på att höja, men valde att syna och SB visade upp :As::8h:.

Lämnade bordet lite senare efter att ha plockat till mig drygt 50BB på en timmes spel och konstaterade att jag haft en sjuk röta och nog skall hålla mig till PLO i forts. :-D

Postad
Syna ner. Ser inget värde i att höja. Du kan slå bluffar som finns i hans range, t.ex. bustade färgdrag och oträffade Ax.
Nu är handen lite skakig, men att höja med nästparat i en sån här situation för värde är inte tokovanligt mot bra spelare/vid högt spel.

Mycket beroende på hur informativt syn-syn på flopp och turn är. Många spelare eliminerar i princip alla par här, men kan ändå försöka ta värde med typ AQ.

Postad

Om man nu värdebetar med AQ på river så kan man väl inte syna en raise mot en total unknown på låg nivå där image är rätt betydelselös? Låter lite väl kallt.

Postad
Om man nu värdebetar med AQ på river så kan man väl inte syna en raise mot en total unknown på låg nivå där image är rätt betydelselös? Låter lite väl kallt.
Lägg märk till att jag sa "bra spelare"/"hög nivå". Det var mer en kontring mot att 3-bet med mellanpar NK skulle vara absurt i allmänhet än råd om hur man spelar lowstakes.

Om du gräver lite i highstakes-HH:ar för fixlimit så kommer du stöta på sjukare 3-bet syner som går hem än så.

Kanske också bör säga att det vore lite ovanligt för killen som eliminerat starka händer ur sin HD att 2-beta light och syna, snarast skulle den typen av spel göras av spelaren som tycker att den andre inte kan ha särskilt starkt. I det här fallet är ju hero rätt obegränsad vad gäller par, så 2-bet med A-hög är ju typisk höjdare.

• 3 months later...
  • 2 weeks later...
Postad
Vansinnigt. Du hittar 62s på knappen och cappar? Mitt råd är att inte spela när du är full.

Han cappar i position mot en weak(?)tight(!) spelare, inget konstigt med det. Köper sig lite fold equity.

SB vill ju bara kicka ut BB ur handen o har där en bred HD.

Postad
Han cappar i position mot en weak(?)tight(!) spelare, inget konstigt med det. Köper sig lite fold equity.

SB vill ju bara kicka ut BB ur handen o har där en bred HD.

Hur bred HD tror du en tight spelare som enligt OP spelar ännu tajtare pga av vad som hänt vid bordet har? Även om vi ger honom en riktigt bred HD på 40% så är vi en stor stor underdog. Och att bygga potten i det läget är bara dålig poker.

Att steala med 62s är inte ens lönsamt mot de tightaste blinds och när det misslyckas bör hero se floppen och sen agera utifrån det. En semibluff postflopp har mycket större chans att vinna handen utan träff, än en cap preflop. Ju större pott du bygger preflop desto mindre chans har du att lyckas med en semibluff postflop.

Dessutom så har ju hero en lös/crazy spelstil, vilket gör att den foldequity som en cap ger måste vara minimal. Däremot så gör heros image att han kan få bra implicita odds när han träffar sin hand.