Gå till innehåll

Har pokern fördummat er så?


Hjulapan

Recommended Posts

Angående "ej" så trumfar det ju "inte" sjukt mycket i informella sammanhang, av den enkla anledning att "ej" bara har två bokstäver, som dessutom kan tryckas ned nästan samtidigt så länge man skriver med båda händerna. "Inte" däremot är ju 100% längre samt kräver betydligt mer fingerlogistik för en skribent med halvdassig tangentbordsteknik..

 

Hamnar off topic här men vill ändå kommentera lite - utifall någon inte tidigare visste om det så:

Ett normalt tangentbord är utformat för att man inte skall kunna skriva så snabbt. När de första skrivmaskinerna kom hade man stora problem med att bokstäver fastnade i varandra när man skrev lite för fort. Därför hittade någon smart person på ett tangentbord där tangenterna placerades på ett sätt som minimerade dessa stopp. Detta "långsamma" tangentbord kopierades senare till datortangentbord eftersom de flesta användare var utbildade eller vana vid tangenternas placering... och nu sitter vi här idag allihop med ett tangentbord som är utförmat för att skriva långsamt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

det är väl bara bra om man ser vilka som stavar fel o skriver grammatiskt knasigt, blir som en tell. om man lärde alla idioter (ingen nämd, ingen glömd) att skriva perfekt skulle man inte lika lätt urskilja de dåliga råden från de bra.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här inlägget... :roll:

Det betyder väl att om någon inte klarar av enkel grammatik (som att skilja på de och dem) kan man misstänka att dennes intellektuella kapacitet sviktar även på andra områden.

 

För att anknyta till poker: att någon sorterar sina marker slarvigt anses vara ett tecken på att han är en lös spelare. Detsamma kanske gäller om han gör uppenbara slrvfel när han skirver.

 

När någon konstant använder dom kan det vara ett tecken på att han är tajt, eller åtminstone att han vet när det är dags att ge upp :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detsamma kanske gäller om han gör uppenbara slrvfel när han skirver.
Slarvfel bör ju inte vara särskilt indikativa alls, det säger ju bara att man inte bryr sig om att redigera texten ordentligt. Det är ju felen man gör när man försöker skriva väl och misslyckas som är talande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker synd om folket som stör sig på hur andra skriver.

 

Varför då?

 

Jag ser ner på de användare som inte kan skriva vettig svenska (Eller engelska för den delen). Att inte klara av språket är för mig en stor etikett som säger "Jag är dum". Omöjligt att jag skulle ta någon på allvar som inte skriver vettigt.

 

Tycker faktiskt synd om de ungdomar som växer upp idag. Internet har fördärvat deras språkbruk. Jag "kräver" inte att alla ska skriva perfekt svenska. Men att skriva undermålig svenska och sedan tycka att det är löjligt att säga till...

 

Förstår inte varför folk trivs med att se ut som idioter på nätet. Inte faen skulle samma personer gå nakna på sin skola (för oftast är det underutbildade ungdomar som inte klarar språket)? Varför är det inte pinsamt att göra narr av sig själv på nätet?

 

 

Det går snabbare att skriva slarvigt.

 

Nej, det gör det inte. Varför skulle det göra det? Det vanligaste felet är att skriva "dem spelade...", vilket är en ökning av antalet bokstäver, vilket torde betyda en tidsförlust? Sedan tar du inte hänsyn till att du förmodligen skriver med ett syfte. Ditt syfte lär uppfyllas mycket bättre om du skriver korrekt. Då förstår läsarna bättre vad du menar och du får vettiga svar direkt, istället för att det först måste analyseras vad du egentligen menar.

 

Lathet är inget försvar för dumhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bara vilja kommentera alla de inlägg som menar att jag kastar sten i glashus.

 

Självklart är jag inte fullkomlig, men inte behöver man väl vara det för att kunna ge kritik? Med den logiken skulle ju ingen någonsin kunna kritisera hur en pokerhand spelats, för vem är en fullkomligt felfri pokerspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder väl att om någon inte klarar av enkel grammatik (som att skilja på de och dem) kan man misstänka att dennes intellektuella kapacitet sviktar även på andra områden.

 

För att anknyta till poker: att någon sorterar sina marker slarvigt anses vara ett tecken på att han är en lös spelare. Detsamma kanske gäller om han gör uppenbara slrvfel när han skirver.

 

När någon konstant använder dom kan det vara ett tecken på att han är tajt, eller åtminstone att han vet när det är dags att ge upp :-D

 

My oh my what a beautiful day...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska nog akta sig för att sätta likhetstecken mellan dumhet och problem med att uttrycka sig.

 

I mitt jobb kommer jag i kontakt med många smarta och logiska människor, men konstaterar ändå att en hel del av dessa människor har problem med att uttrycka sig i skriftlig form. Inte minst är särskrivning ett stort problem.

 

Även om jag har överseende med att folk har svårt att stava så accepterar jag inga rapporter, PM eller utredningar som är fulla med särskrivningar eftersom dessa blir fantastiskt jobbiga att läsa. Dessutom så är det lätt att lära sig skriva ihop ord. Läs orden högt för dig själv, och det hörs direkt om det ska vara ihop- eller särskrivet.

 

För att framstå som seriös i skriven kommunikation så ska man arbeta på sitt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska nog akta sig för att sätta likhetstecken mellan dumhet och problem med att uttrycka sig.

 

I mitt jobb kommer jag i kontakt med många smarta och logiska människor, men konstaterar ändå att en hel del av dessa människor har problem med att uttrycka sig i skriftlig form. Inte minst är särskrivning ett stort problem.

Jag håller med, särskrivning är mycket utbrett bland intelligenta/högutbildade. Det beror nog på att de tar till sig mycket skriven information på engelska.

Troligtvis kunde de flesta skriva sammansatta ord korrekt som barn men har sedan förlorat den förmågan och däri ligger förklaringen till att just särskrivningar är det värsta vi språkfascister vet.

 

(Jag vet att jag generaliserar mycket =) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, särskrivning är mycket utbrett bland intelligenta/högutbildade. Det beror nog på att de tar till sig mycket skriven information på engelska.

Troligtvis kunde de flesta skriva sammansatta ord korrekt som barn men har sedan förlorat den förmågan och däri ligger förklaringen till att just särskrivningar är det värsta vi språkfascister vet.

 

(Jag vet att jag generaliserar mycket =) )

 

HELT off topic nu!!!

 

andand det är du som håller på att hacka folks (inklusive min) msn va?

 

FU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick till attack mot andand för att det var en som hette andand@hotmail.com som hacka min msn.

 

Men andand var inte andand@hotmail.com påstår han, så man får väl tro honom eller nåt.

Tråkigt att förknippas med sådant. Du kunde gärna skicka ett PM innan du vräker ur dig anklagelser offentligt. Men nu glömmer vi detta.

Namnet andand är f.ö. ofta upptaget när man försöker registrera sig på större siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskrivning ser verkligen sjukt ointelligent ut. Jag stör mig inte extremt mycket på det om det inte är i en formell text, men det drar verkligen ned intrycket av författaren/texten till botten. Det tar dessutom dubbelt så lång tid att läsa en text fylld av särskrivningar.

 

Att inte kunna skilja mellan de/dem är ännu värre. Man kan skriva "dom" då - det funkar fint att inte skilja mellan subjekt och objekt på pronomenet i andra språk, så varför inte i svenskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att setta likhetstäcken mellan intelegens och språk svårigheter är ju dummt. Men nog kann ni hålla med om att någon som inte kann skriva ser fördjävla dumm utt?

 

Säg inte att det inte påverkar. Säg inte att det inte får författaren att verka dum, för det gör det verkligen. Jag vet att vissa har sjukdomar som gör det svårt och att många kan vara väldigt intellegenta ändå. Visst. Men om min enda kontakt med dig är via det skrivna ordet, då får du se till att skriva någotsånär korrekt för att jag ska ta dig på allvar. Jag tror nog att de flesta fungerar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...