Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Okej, bra åsikter som kommer fram. Men som vissa påpekat, förtar inte att folda allt förutom raisevärdiga händer lite av den edgen man har som bra spelare gentemot de sämre?

Hade det varit samma klara fold om vi hade plockat upp t.ex. 66 i samma läge? Det måste väl vara en självklar call va?

Enligt "NL and PL holdem" av Ciaffone och Reuben så skriver de att "om en motståndares raise är under 5% av din stack är det en given call, mellan 5-10% en tveksam call (beroende på spelaren du möter) och över 10% en självklar fold med SC och PP"

Denna riktlinjen är alltså inte tillämpbar på SnG? Trots att vi har ett M på 33, där riktlinjen är "har du över 20 i M så lira ditt vanliga CG spel"...

Känns lite som en motsägelse! :-)

Vill klargöra min inställning till detta:

1. De första tre nivåerna på en SnG vill jag överleva med så mkt marker kvar som hellst. Detta innebär att jag spelar enbart QQ+, AK, AQs+ mot raise. Spelar ingen roll om det är en eller flervägspotter. Däremot kan jag för setvärdets skull limpa med PP men jag kallsynar, eller synar alls egentligen, inte en raise på 3xBB med 66. Har inget med motståndet att göra egentligen utan att i början av en SnG är det viktigare att bevara stack än att bygga stack.

2. I min mening så är ju den avgörande skilnaden på CG vs SnG att i CG kan du fylla på i stacken vid behov. I en SnG är din första målsättning att ta dig ITM (självklart är vinst ett högre mål) medans i ett CG så spelar du alltid för ditt förväntade vinstvärde eftersom du kan fylla på i stacken. Därför kan man inte lira SnG som ett vanligt CG.

Nu kanske det blev rörigt men så lirar jag mina SnG. Men vem säger att det är rätt?