Gå till innehåll

Flushdrag + mittpar med djupa stackar


Recommended Posts

Hamnade i en rätt jobbig sits förut som jag inte visste hur jag skulle hantera, vore schysst med lite respons!

 

Första handen i en 10+1 STT, blinds 20/40, stacks 2K

 

UTG raisar till 120, två till callar, du callar med 10s9s på button, och BB callar.

Flop kommer As9d5s, preflopraiser cbettar med 350 och killen direkt efter raisar till 700.

 

Vad göras här? Calla och försöka hålla kvar båda i potten? Trycka med en semibluff? Kanske t.o.m. är för dyr för att ens spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold pf. Som spelat, folda floppen.

 

50BB är inte djupt btw.

 

Okej, verkar som alla här är överens om att det är en preflopfold.. Varför? Man har bra position, raisen är en väldigt liten del av stacken, och det är fyra pers med i floppen.. Ger inte det ganska bra odds för att försöka träffa en bra flop med denna handen? Motståndet är riktigt dåligt för övrigt.. Men ge mig några bra pointers om varför så ska jag ta till mig det! :-)

 

Nej, 50BB är egentligen inte speciellt djupt i cashsammanhang, men ändå relativt djupt i SnG sammanhang menade jag.. Kanske inte är det heller egentligen =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9h 9d 9c

 

Jo, den vore trevlig...

 

Men man skulle också få bra med action på 109x floppar, 1010x floppar, stegar etc.. Det här är typen av spelare som har allvarliga problem att släppa överpar eller TPTK, så man skulle få ut bra om man väl träffade floppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, verkar som alla här är överens om att det är en preflopfold.. Varför? Man har bra position, raisen är en väldigt liten del av stacken, och det är fyra pers med i floppen.. Ger inte det ganska bra odds för att försöka träffa en bra flop med denna handen? Motståndet är riktigt dåligt för övrigt.. Men ge mig några bra pointers om varför så ska jag ta till mig det! :-)

=P

 

Just för att motståndet är dåligt är det farligt att riskera marker så här tidig i en SnG, och för att i det här tidiga skedet av en SnG är det viktigare att bevara stack än att försöka bygga stack med marginella händer. Dvs, det handlar om att överleva de första 3 blindnivåerna med så liten förlust av marker som möjligt.

 

I ett CG hade det varit helt ok om pottoddsen varit till din fördel ( men i det specifika fallet har du bara ca 2,5-1 för syn) men där kan du fylla på med marker om det behövs och där vet du att i längden är det vinst om du spelar rätt. I en SnG, sorry, men där har du bara ett försök och därför ger inte pottoddsen samma effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl inget jätteproblem med presynen även om jag skulle foldat. Mot en Fi hade det varit syn på floppen, nu är det fold.

 

Jag tänkte att det är just för att det är en flervägspott som man kan överväga att lägga 6% av stacken på att som här syna pre med mellan-SC i pos. Eller är jag också CG-skadad i logiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag lirar SitGo vill jag ha händer som oftast blir starka direkt på floppen.

.

 

 

Och det blir inte t ex 3 7os om floppen kommer 3 3 3?

 

 

Varför är alla så insnöade på att lägga pre? Utg raisar 3 bb. 2 till synar. Och vi slänger??? Det är exakt en sån hand som 10 9s som man ska spela där. Vi har ju ändå effektiva stackar på 50BB, kom igen.

 

Isåfall kan man ju ta bort dom första 3-4 nivåerna på sng:s så kan ni sitta där och gå all in och sno blinds till ni dör.

 

Som spelat nu så fold på flop. Som dlinder påpeka så hade man kunnat spela vidare mot en Fi men mot två.. nope.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det blir inte t ex 3 7os om floppen kommer 3 3 3?

 

 

Varför är alla så insnöade på att lägga pre? Utg raisar 3 bb. 2 till synar. Och vi slänger??? Det är exakt en sån hand som 10 9s som man ska spela där. Vi har ju ändå effektiva stackar på 50BB, kom igen.

 

Isåfall kan man ju ta bort dom första 3-4 nivåerna på sng:s så kan ni sitta där och gå all in och sno blinds till ni dör.

 

Som spelat nu så fold på flop. Som dlinder påpeka så hade man kunnat spela vidare mot en Fi men mot två.. nope.

 

 

Du förstår väll själv hur ofta 37o blir stark på floppen jämfört med AQ?

 

Detta gäller även 89s, blir sällan stark direkt på floppen och du måste

eventuellt syna ett bet och det har aldrig varit lönsamt för mig i SitGo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det blir inte t ex 3 7os om floppen kommer 3 3 3?

 

 

Varför är alla så insnöade på att lägga pre? Utg raisar 3 bb. 2 till synar. Och vi slänger??? Det är exakt en sån hand som 10 9s som man ska spela där. Vi har ju ändå effektiva stackar på 50BB, kom igen.

 

Isåfall kan man ju ta bort dom första 3-4 nivåerna på sng:s så kan ni sitta där och gå all in och sno blinds till ni dör.

 

Som spelat nu så fold på flop. Som dlinder påpeka så hade man kunnat spela vidare mot en Fi men mot två.. nope.

 

Och hur mkt SnG spelar du?

 

Du kan ju undra varför de som förspråkar detta här på PF oftast är vinnande spelare på SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur mkt SnG spelar du?

 

Du kan ju undra varför de som förspråkar detta här på PF oftast är vinnande spelare på SnG.

 

Jag lirar väl inte tokmycket sng.

 

Dom som förespråkar det kanske är vinnande. Men är man vinnande på 1-20 dollars sng så kanske man inte är speciellt vass ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just för att motståndet är dåligt är det farligt att riskera marker så här tidig i en SnG, och för att i det här tidiga skedet av en SnG är det viktigare att bevara stack än att försöka bygga stack med marginella händer. Dvs, det handlar om att överleva de första 3 blindnivåerna med så liten förlust av marker som möjligt.

 

I ett CG hade det varit helt ok om pottoddsen varit till din fördel ( men i det specifika fallet har du bara ca 2,5-1 för syn) men där kan du fylla på med marker om det behövs och där vet du att i längden är det vinst om du spelar rätt. I en SnG, sorry, men där har du bara ett försök och därför ger inte pottoddsen samma effekt.

 

Okej, bra åsikter som kommer fram. Men som vissa påpekat, förtar inte att folda allt förutom raisevärdiga händer lite av den edgen man har som bra spelare gentemot de sämre?

Hade det varit samma klara fold om vi hade plockat upp t.ex. 66 i samma läge? Det måste väl vara en självklar call va?

 

Enligt "NL and PL holdem" av Ciaffone och Reuben så skriver de att "om en motståndares raise är under 5% av din stack är det en given call, mellan 5-10% en tveksam call (beroende på spelaren du möter) och över 10% en självklar fold med SC och PP"

Denna riktlinjen är alltså inte tillämpbar på SnG? Trots att vi har ett M på 33, där riktlinjen är "har du över 20 i M så lira ditt vanliga CG spel"...

 

Känns lite som en motsägelse! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...