Gå till innehåll

NL $200 6-handat. Vad är mitt överpar värt?


Recommended Posts

Hej!

 

Har en hand jag funderar lite över. Jag har fått bra kort och därför höjt tre gånger i rad och då köpt potten direkt eller tagit den med ett CB på floppen. Ingen showdown alltså. Då plockar jag upp JJ och höjer en fjärde gång. Fi spelar tight/aggressivt i normalfallet och de 10 minuterna som jag suttit vid bordet har inte påvisat att han skulle vara på något annat humör.

 

 

Table "Isis" Seat 5 is the button.

 

Seat 1: Khurr0309 sits out

Seat 2: niveren ($277.75 in chips)

Seat 3: hereby ($200 in chips)

Seat 4: GreenCap ($211.25 in chips)

Seat 5: Horal ($188 in chips)

Seat 6: CPC06 ($195 in chips)

 

CPC06: posts small blind $1

niveren: posts big blind $2

 

----- HOLE CARDS -----

dealt to GreenCap :Jc::Js:

 

hereby: calls $2

GreenCap: raises to $10

Horal: folds

CPC06: folds

niveren: raises to $30

hereby: folds

GreenCap: raises to $76

niveren: calls $46

 

----- FLOP ----- :7d::9c::8c:

 

niveren: checks

GreenCap: bets $135.25 and is all-in

 

 

Jag höjer ju som sagt fjärde gången i rad och niveren re-raisar. Känns som att han kan göra det lättare nu än i normalfallet så jag tycker mina knektar känns bra att höja tillbaka med. Kan ju komma lite otäckt på floppen. Höjer jag för lite där? Vad är en rimlig summa om jag nu ens ska höja där mot en tight/aggro Fi? Jag får ett överpar till floppen med en hålstege och en låg spring spring färg och väljer att trycka in det sista. Men vad har Fi? QQ? KK/AA som han ville maskera pre? Mellanpar som nu blivit triss? SC som blev tvåpar? Vad kan han ha som inte hade mig slagen pre och har missat denna flopp? Vet inte riktigt hur jag ska formulera min fråga, men jag skulle ändå gärna vilja ha en diskussion om handen. Kunde jag ha gjort något annorlunda eller är det bara gilla läget, pusha och dra ut? Hur ofta leder jag?

 

Tacksam för svar både pre och på floppen.

 

GreenCap

 

Edit - Glömde skriva att jag naturligtvis tänker att han kan ha starka äss också, som jag leder över, i sin HD. Hur är min hand/push mot hans HD? Äh... ni fattar säkert vad jag menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har honom här lätt, eftersom den historien du drog om att du raisat 3 ggr innan känns som att han sitter på AK, AQ eller typ 1010 och eftersom han tror inte att du har nått för 4:de gånge du raisar så slår han på stort. Ska bli intressant att se vad han hade... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle bara calla hans raise på $30 och sedan checkraisat flopen i hopp om att han har AK, AQ. då foldar oftast en tightaggro spelare. callar han min checkraise går jag över till passive och callar troligtvis ner potten turn-river

 

Vad ska till för att du ska släppa jj då?. Hur kan du syna pre och sedan chekraisa flopen i en 63$ pot för att sedan ta en passive line på turn och river vi sitter ju inte precis med 300bb.

 

Jag tycker inte att det känns som ak, ska han spela ak mot en 4bet pre, borde han ställa.

Tycker mig inte se någonting du slår möjligen ett riktigt fiskspel. Men du säger ju att det är en TAG kille så jag kan egentligen inte se hur du ska leda här.

 

Nu vinner du säkert potten eftersom du postat.

 

Jag säger syn/fold preflop. Som du har spelat nu måste du ju ställa flopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska till för att du ska släppa jj då?. Hur kan du syna pre och sedan chekraisa flopen i en 63$ pot för att sedan ta en passive line på turn och river vi sitter ju inte precis med 300bb.

 

Jag tycker inte att det känns som ak, ska han spela ak mot en 4bet pre, borde han ställa.

Tycker mig inte se någonting du slår möjligen ett riktigt fiskspel. Men du säger ju att det är en TAG kille så jag kan egentligen inte se hur du ska leda här.

 

Nu vinner du säkert potten eftersom du postat.

 

Jag säger syn/fold preflop. Som du har spelat nu måste du ju ställa flopen.

 

 

Förstår helt hur du tänker och jag håller väl med antar jag. Men hur ska jag spela handen? Syna hans raise bara och sedan ställa mot hans troliga bet som floppen blev? Det känns som om mina problem börjar när han synar min fyrbet (blir det väl?) pre eftersom jag nästan utgår från att han trebettar med en väldigt bred HD med den aktuella historiken. Det kanske är fel? En tight/aggro kanske bara vackert väntar in sina äss mot en "maniac"? Det är dessutom en lite större reraise från hans sida än bordsstandarden, det glömde jag nämna, och det pekar ju mot att han skulle vilja ha syn.

 

Som spelat så blir det ju iaf en enkel push när bordet och potten och stackarna är som de är, imo, men hans spel pre gör det ju ändå lite olustigt tycker jag. SÅ hur spela pre (utöver att höja mer om jag nu ska höja öht)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte mkt du slår på den floppen men ställ känns korrekt.

 

Det jag inte gillar preflop är 3 betten med knektar, när du väl gjort den o blir synad är du comittad till potten o ställ med automatik.

 

tror inte så mkt på AK av moståndaren då spela han den mkt dåligt, jag tycker det luktar AA, men som floppen ser ut o hur mkt du comittat till potten är ju ställ givet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte mkt du slår på den floppen men ställ känns korrekt.

 

Det jag inte gillar preflop är 3 betten med knektar, när du väl gjort den o blir synad är du comittad till potten o ställ med automatik.

 

tror inte så mkt på AK av moståndaren då spela han den mkt dåligt, jag tycker det luktar AA, men som floppen ser ut o hur mkt du comittat till potten är ju ställ givet

 

Varför är ställ givet? Folk synar inte 4 bets med planen att folda floppen liksom, han har garanterat oss slagna här säger jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle syna 3beten preflop, hoppas på set/att han gör något skumt spel som får mig att tro att jag leder.

Nu när det dyker upp ett hålstegdrag skulle jag kunna syna en bet på runt 40$jag har 6 outs och betar han turn får jag svar på om jag är slagen eller inte.

Gillar inte att syna pre för att ställa mot hans cb. Känns som att spela i total blindo. Du får ju alldrig någonsin syn av någonting sämre där, så det är som att lämna ut 100$ som han får ta om han har lust.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ställ givet? Folk synar inte 4 bets med planen att folda floppen liksom, han har garanterat oss slagna här säger jag.

 

vi har ju comittar så mkt preflop. dessutom har vi 6 outs på denna floppen om vi skulle ligga bakom, dessutom lite Fold equity-

Missförstå mig inte här nu. Jag skulle aldrig spela så här själv. Men när vi väl satt oss i denna situationen preflop med de odds som läggs tycker jag push kan vara lämpligt.

 

Ett annat alternativ är ju givet att checka bakom o hoppas på en mirakelturn o folda vid miss. Om motsåndaren har ngt stor pocket här o checkar för att sedan syna tycker jag han spelar mkt farligt, denna bräda är livsfarlig för han för chansen att han är uppe mot JJ TT är uppenbar o chansen för check bakom är oxå stor, därför tycker jag push kan vara alternativ,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har ju comittar så mkt preflop. dessutom har vi 6 outs på denna floppen om vi skulle ligga bakom, dessutom lite Fold equity mot kanske AK AQ o o lägre pocket om det är en riktig tomte vi är uppe emot, dessutom kanske QQ lägger sig mot en push.

 

hahaha så du vill att dom viker Ak/AQ lägre pockets alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändra om i texten Då det blev fel. Det jag menar är att chansen är att vi är uppe emot AK AQ som foldar o vi har fold EQ mot QQ, Vi inte bara har 6 outs utan oxå väldigt många händer som han kan ha som han foldar på floppen

 

Ingen viker QQ fyrbetat där. Det är ju en sån flop man vill se om man av nån anledning bara synar den pre. Jag checkar floppen iaf och ser vad som händer på turn. Inte omöjligt att det går att hitta syn om den blankar, men oftast är det en fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om den generella uppfattningen är att jag lägger för mycket vikt vid att det är fjärde gången jag höjer och att Fi inte kommer sitta med bra/halvbra äss särskillt ofta utan snarare ha mig slagen pre. Ska jag alltså bara syna pre för triss, är det ert spel i detta läge? Kräver ju att jag får en stor del av hans stack vid träff, men det tror jag att jag kommer få ganska ofta isf.

 

Men jag undrar ändå om det inte är informationen som jag får när han synar mitt fyrbet som gör att jag får reda på att jag nog är slagen? Jag bör väl inte utgå från att hans reraise görs mest med AA/KK/QQ när jag nu höjt så mycket, utan det är väl hans syn som sagt som ger den infon? Och utan den infon, vad gör jag med den floppen då det troliga CB´t kommer? Vad blir mitt drag då? Kan jag pusha då med "vetskapen" om att han nu mycket oftare kommer ha semibra/bra äss (jag vet ju inte då att han skulle synat ett 4-bet)?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle syna 3beten preflop, hoppas på set/att han gör något skumt spel som får mig att tro att jag leder.

Nu när det dyker upp ett hålstegdrag skulle jag kunna syna en bet på runt 40$jag har 6 outs och betar han turn får jag svar på om jag är slagen eller inte.

Gillar inte att syna pre för att ställa mot hans cb. Känns som att spela i total blindo. Du får ju alldrig någonsin syn av någonting sämre där, så det är som att lämna ut 100$ som han får ta om han har lust.

 

<-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om den generella uppfattningen är att jag lägger för mycket vikt vid att det är fjärde gången jag höjer och att Fi inte kommer sitta med bra/halvbra äss särskillt ofta utan snarare ha mig slagen pre. Ska jag alltså bara syna pre för triss, är det ert spel i detta läge? Kräver ju att jag får en stor del av hans stack vid träff, men det tror jag att jag kommer få ganska ofta isf.

 

Men jag undrar ändå om det inte är informationen som jag får när han synar mitt fyrbet som gör att jag får reda på att jag nog är slagen? Jag bör väl inte utgå från att hans reraise görs mest med AA/KK/QQ när jag nu höjt så mycket, utan det är väl hans syn som sagt som ger den infon? Och utan den infon, vad gör jag med den floppen då det troliga CB´t kommer? Vad blir mitt drag då? Kan jag pusha då med "vetskapen" om att han nu mycket oftare kommer ha semibra/bra äss (jag vet ju inte då att han skulle synat ett 4-bet)?

 

Tacksam för svar!

 

Syna pre och floata en hygglig flopp/folda en kass brukar väl vara min linje med JJ IP när jag blir 3 bettad. Sen får man väl utvärdera turn beroende på hur aggro fi är generellt, är han ganska straightforward får man väl folda om han ställer in degen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hampulito - vilka händer tror du (och ni andra) ingår i en tight/aggro Fi´s HD att raisa med pre i en sådan här situation?

 

Gillar inte att syna pre för att ställa mot hans cb. Känns som att spela i total blindo. Du får ju aldrig någonsin syn av någonting sämre där, så det är som att lämna ut 100$ som han får ta om han har lust.

 

Nu vart det ju ingen syn pre, men om jag hade synat så hade jag ändå trott att jag låg före hans HD och därför inte brytt mig om att vinna mer av något sämre, även om det såklart hade vart bra, utan det hade snarare varit för att skydda min hand. Beroende på hans CB så blir väl en potraise på floppen typ all-in och då behöver jag ju "bara" vinna 50% + lite för att ha +EV på floppen (om jag tänker rätt nu). Och tror vi inte att JJ leder mot en reraise 50% av ggr efter fyra höjningar på rad?

 

Nu fattar jag knappt själv hur jag har tänkt/räknat men jag låter det ändå stå kvar så kan ni antingen skratta åt mig/förstå hur jag menar/rätta mig där jag tänker snett. :roll: (eller kanske hålla med mig :-D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen aning om FI har anpassat sin HD efter att du höjt flera ggr på raken när han 3 bettar, mer troligt är att han inte gjort det och nu har plockat upp en stor hand. Det är lätt att överskatta betydelsen av sin egen image i såna här marginella lägen tror jag. Att syna och c/ra flopp är kallt och har dålig FE mot bättre händer (det är därför det spelet är bra med AA). Bättre att syna och hoppas på att han ger upp på turn OOP med AK/AQ eller (med rätt read) syna av sin stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det verkar väldigt vettigt det ni skriver, även om jag i min förhoppning där och då tänkte in AJs+ och AQ+ i hans HD. Lite optimistiskt kanske :lol: . Vet inte om det skulle ändra på något rent matematiskt då jag inte kört de händerna i något stat. prog.

 

Nu var det ju som sagt ingen syn utan en fyrbet som han synade, vilket gjorde det hela lite olustigt. Jag ställde (bra eller dåligt?) och han synade med AA. Turn kom med en knekt och river blankade så jag vann med min triss och gratulerade mig själv till ett fint spel i ca 5 sekunder innan jag tänkte efter lite. Det var en jobbig sits men jag hade riggen med mig den dagen ;-)

 

Tack för synpunkterna!

 

GreenCap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...