Gå till innehåll

Hjälp med en matteuppgift!!


Existing-user

Recommended Posts

Finns många svar till denna, jag har lyckats komma ner i 2050 liter, men det ska gå att komma ner i så långt som 1500, om inte längre.

 

"En jeep kan sammanlagt ta 200 liter bensin i tanken och i lösa dunkar. Jeepen kommer 2,5 km på 1 liter bensin. Anta att du ska färdas 1000 km in i öknen och att bränsle bara finns vid startpunkten och vid målet. Hur mycket bränsle går det åt och var ska dunkarna placeras ut?"

 

 

 

Är väldigt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer.
Och eftersom uppgiften ger att bränsle bara finns vid start, 0 km, och mål, 1000 km, hur ska man då kunna ta sig dit om man bara kommer 500 km på full tank plus tillhörande dunkar.

 

Antingen fattar jag trögt, vilket har skett förr, eller så är uppgiften extremt dåligt formulerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och eftersom uppgiften ger att bränsle bara finns vid start, 0 km, och mål, 1000 km, hur ska man då kunna ta sig dit om man bara kommer 500 km på full tank plus tillhörande dunkar.

 

Antingen fattar jag trögt, vilket har skett förr, eller så är uppgiften extremt dåligt formulerad.

 

du kör tillbaka o hämtar bränsle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande dåligt formulerad. Hur mycket rymmer tanken och hur mycket rymmer dunkarna? Gör ju skillnad om tanken är på 190l och vi har en dunk på 10l, alt 40+20*8...

 

Edit:

 

Där är ju svaret, men det tar ju inte heller hänsyn till vad jag skrev ovan. Det *måste* finnas en begränsning i detta talet avseende storleken på dunkarna. Detta talet är ju helt befängt annars. Total idioti. Tänk bara på extremfallet med dunk= 0 l. Att göra en stor fin uträkning av detta och inte ta hänsyn till något så grundläggande är ju... osannolikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tolkar det som att du först får peka på en karta vart du vill ha dina bränsledunkar och sedan kör du.. (tolkat från deras svar, inte uppgiften som verkar totalluddig...)

 

Då skulle man ju kunna sätta en 200liters dunk 500km ut? och alltså klara det med bara det.

 

 

helvetes skit, nu vet fan jag inte själv hur man ska göra kuk. Och skiten ska lämnas in på fredag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trolldegs lösning är för högskole-matte, han söker gymnasie-svar.

 

Så: Skit i optimala lösningar osv. Ställ upp det på något enkelt sätt och gör ditt bästa. Poängen är att få er att bli intresserade och av att tänka. Inte att ni ska hitta ett färdigt svar på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trolldegs lösning är för högskole-matte, han söker gymnasie-svar.

 

Så: Skit i optimala lösningar osv. Ställ upp det på något enkelt sätt och gör ditt bästa. Poängen är att få er att bli intresserade och av att tänka. Inte att ni ska hitta ett färdigt svar på nätet.

 

 

Jag har en kass lösning redan om det e rätt sätt jag har gjort på ens.... Jag hittar hellre en lösning på internet. Skiter fullständigt i kursen då jag aldrig i hela mitt liv kommer tänka på matte D ens. Är ju dock alltid kul att komma med en bra lösning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kass lösning redan om det e rätt sätt jag har gjort på ens.... Jag hittar hellre en lösning på internet. Skiter fullständigt i kursen då jag aldrig i hela mitt liv kommer tänka på matte D ens. Är ju dock alltid kul att komma med en bra lösning....

 

Problemet med en sådan "bra" lösning uppstår då läraren ber dig förklara den. Då är du torsk.

 

Problemet i detta fallet är att er lärare är dum och snor ett tal från någon högskolekurs, men modifierar det inte så att ni kan klara det på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiter fullständigt i kursen då jag aldrig i hela mitt liv kommer tänka på matte D ens.

Läser du på NV-programmet? Intressant inställning till matematik för en NV-elev isf.

Kan bara tipsa om att om du ska läsa någon som helst matte på högskola så kommer du att tänka jävligt mycket på Ma D. Men av ovanstående mening att döma antar jag att det inte är aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med en sådan "bra" lösning uppstår då läraren ber dig förklara den. Då är du torsk.

 

Problemet i detta fallet är att er lärare är dum och snor ett tal från någon högskolekurs, men modifierar det inte så att ni kan klara det på ett bra sätt.

 

Det är dock från en matte D bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du på NV-programmet? Intressant inställning till matematik för en NV-elev isf.

Kan bara tipsa om att om du ska läsa någon som helst matte på högskola så kommer du att tänka jävligt mycket på Ma D. Men av ovanstående mening att döma antar jag att det inte är aktuellt.

 

Hatar hela programmet utom engelska och biologi som är de enda ämnen jag bryr mig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du på NV-programmet? Intressant inställning till matematik för en NV-elev isf.

Kan bara tipsa om att om du ska läsa någon som helst matte på högskola så kommer du att tänka jävligt mycket på Ma D. Men av ovanstående mening att döma antar jag att det inte är aktuellt.

 

Ovanstående känns väl igen från 2/3 av min gamla nv-klass iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...