Gå till innehåll

ERIK123 pratar sanning?


sentenced

Recommended Posts

  • Svars 153
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ingen som verkar hitta någon seriös sida med google så jag får väl bidra:

 

http://www.thefactsaboutfitness.com/research/gain.htm

 

The men who overfed gained an average of 0.8 pounds of muscle per week. The men who underfed gained an average of 0.4 pounds of muscle per week. In other words, the group who overfed gained muscle at twice the rate of the group who underfed.

 

0.8 pound= 0.36 kg

0.36x26=9.5kg/halvår ren muskelmassa alltså om man kan hålla upp ökningen vilket jag inte har en aning om det går. Det var en snittgrupp så avikelser uppåt och nedåt finns förstås.

 

ref.:

3. Rozenek, R., Ward, P., Long, S., & Garhammer, J. (2002). Effects of high-calorie supplements on body composition and muscular strength following resistance training. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 42, 340-347

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste hans intervju i poker magazine och i den påstår han att han på ett halvår gått upp 12-15 kg i rena muskler. Hur ska man tolka detta? Världens sämsta lögn eller? Finns inte en chans att man kan gå upp så mycket ens på 3 år med anabola skulle jag gissa. Sen påstår han också att han tjänar lika mycket som foppa öh vet han ens hur mycket foppa tjänar? Det är inga småsummor direkt speciellt om man ska räkna in alla hans sponsoravtal. Nån mer än jag som ser dessa påståenden som helt absurda?

 

Seriöst.... orka...

 

Pelle klementin har gått ner 10 kg på bananer under 43 år !

Kan detta stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer siffror i samma artikel.

 

For the study, researchers from the United States Sports Academy tracked a group of previously sedentary men (i.e. overweight beginners) who performed both endurance and resistance exercise three days per week for 14 weeks.

 

On average, the men lost 16.3 pounds of fat and gained 9.5 pounds of muscle. In other words, they gained a significant amount of muscle while also losing a large amount of fat.

 

Alltså träning tre gånger i veckan ger på 14 veckor en ökad muskelmassa på 4.4 kg. Lägg på stenhård gymträning, enorma mängder mat och kosttillskott och gynnsamma gener så kan man nog öka rätt bra mer än det, om man precis som dom i testet är otränad från början.

 

ref.

5. Wallace, M.B., Mills, B.D., & Browning, C.L. (1997). Effects of cross training on markers of insulin resistance/hyperinsulinemia. Medicine and Science in Sports and Exercise, 29, 1170-1175

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju nästan mörkrädd. Kolla upp vad ni sitter och skriver innan ni börjar gapa om vad som är rätt och fel. 10 kg muskelmassa på ett halvår, ja jvlar...Bara för att man går upp 10 kilo och är "biff" så säger inte det att det är ren muskelmassa man lagt på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju nästan mörkrädd. Kolla upp vad ni sitter och skriver innan ni börjar gapa om vad som är rätt och fel. 10 kg muskelmassa på ett halvår, ja jvlar...Bara för att man går upp 10 kilo och är "biff" så säger inte det att det är ren muskelmassa man lagt på sig.

 

Tack verkligen för du utvecklar visdomen här. Det du har sagt har redan X antal andra redan sagt. Vad tillför du för nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäta fettmängd före och efter träningsperioden är ju inte raketforskning direkt. Finns massa olika metoder med godtycklig precision.

 

Någon som vet om det är något annat än muskler och fett som förändras i massa relativt snabbt under ens levnad?

 

Vad jag förstått är skelettmassan rätt konstant, medan organen kan dra på sig lite fett och öka i volym. Men det verkar ju ändå inte vara tillräckligt för att förklara vad en ökning på 15 kg omfattar om vi antar att det är typ 4 kg muskler och 5-6 kg fett. Mer fett än så borde ju rimligen vara synligt i underhudsfettet.

f

 

Formulera mig lite fel, jag vet att det finns ett antal metoder att mäta hur stor andel fett man har. Är bara nöjd om någon postar mätningar dom har gjort som visar att dom har gått upp 10kg i musklar och inte bara väger sig innan träning tränar ett halvår och sen avrundar nedåt/uppåt och sen slänger ur sig en siffra på ett forum och hävdar att det är ren muskelmassa och det minssan är möjligt med 1kg i månaden under perfekta förhållanden.

 

Jag har inte så bra koll på sånt här, men det verkar som många lever i drömmarnas värld här angående hur mycket muskler man kan bygga på kort tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir ju nästan mörkrädd. Kolla upp vad ni sitter och skriver innan ni börjar gapa om vad som är rätt och fel. 10 kg muskelmassa på ett halvår, ja jvlar...Bara för att man går upp 10 kilo och är "biff" så säger inte det att det är ren muskelmassa man lagt på sig.

 

Jag vet inte ens vems uttalande du blir skrämd av men har du ens läst artikeln? Om du hittar sakfel får du gärna påpeka det eller tillföra någon artikel som motbevisar denna. Artikeln säger att en genomsnittlig otränad man kan gå upp c:a 12.5 kg varav 4.4 är muskler på bara 14 veckor med relativt lätt träning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast de har 3-4% endast när de tävlar, de börjar ju deffa nån månad innan tävlingen. Ingen människa kan leva med så lite fett i kroppen.

 

 

 

Att tro att man kan gå upp så mycket i muskelmassa på så kort tid är bara löjligt.

 

Jag har för mig att michael jordan låg på omkring 4% kroppsfett när han var aktiv och jag har mycket svårt att tro att han bulkade upp i 6 månader för att sedan deffa ordentligt.

 

Ben Wallace i Bulls ligger också på något sådant har jag för mig, om inte ännu lägre.

 

Nu är ju Erik inte skapt som dessa två herrar, som ändå måste anses som mycket extrema atletiska fall, men att ha leva med 3-4% kroppsfett är alltså inte en omöjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker alla ska lyssna på AnnaDea nu. Hon har gjort empiriska studier på ämnet! Av de 13 kg hon gick upp på 8 månader måste ju minst 10 vara rena musklar, det är väl uppenbart?! Allt i kroppen är ju fett eller muskler, då måste ju vikt man går upp när man tränar vara nästan rena muskler, eller hur!!!111

 

Och att länka till en uppenbarligen photoshopad bild ger också mycket cred.

 

troll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att kolla på Christian Bale för att se att stora förändringar på kort tid är möjliga:

 

BaleMachine.jpg

Bale i The Machinist

 

442px-BBBale.jpg

Bale i Batman Begins

 

Det skiljer sex månader och 45 kilo mellan bilderna (enligt Wikipedia). Hur mycket av det som är muskler vet jag inte, men jag har svårt att tänka mig att det är mindre än 10-15 kg.

 

Nu är ju det här ett extremfall på flera sätt men det visar i alla fall att det inte håller att avfärda påstådda snabba muskelviktökningar med argument i stil med "Jaså du tror att du kan gå upp fem kilo muskler på ett halvår, i så fall borde du kunna gå upp 100 kg muskler de närmsta tio åren, lycka till." Det är väl ungefär lika hållbart som att säga att man inte kan gå ner ett kilo i veckan eftersom man då borde kunna banta bort hela sig själv på ett år eller två.

 

För övrigt tror jag som många andra att Erik varken ljuger eller har lagt på sig så mycket muskler utan helt enkelt har gjort en felaktig uppskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att michael jordan låg på omkring 4% kroppsfett när han var aktiv och jag har mycket svårt att tro att han bulkade upp i 6 månader för att sedan deffa ordentligt.

 

Ben Wallace i Bulls ligger också på något sådant har jag för mig, om inte ännu lägre.

 

Nu är ju Erik inte skapt som dessa två herrar, som ändå måste anses som mycket extrema atletiska fall, men att ha leva med 3-4% kroppsfett är alltså inte en omöjlighet.

 

Anledningen att jag sa att man ska träna i nån månad och sen deffa är för att man ska bygga muskler och sen ta bort all onödig fett (deffa) så att musklerna syns bättre innan en tävling eller liknande, så Michael har ingen behöv för det =)

 

Men jag är inte så insatt i det, kommer bara ihåg när jag tränade förut att folk sa att man inte kunde leva med så lite fett i kroppen (de kanske syftade på att kroppsbyggare inte kunde det).

 

14 - 16 % svältgräns

16 - 22 % mycket mager

22 - 34 % normalt

34 - % ganska fet, eller mer än ganska fet.

 

Utebliven mens kan tex bli följden av för hård bantning.

 

Män ska ha ca 10 procentenheter mindre fett än kvinnor, eftersom deras kroppar är annorlunda byggda, de har mindre fettvävnad. För att ha full hälsa behövs för normala aktiva män minst 4 %.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Andelen_kroppsfett

 

Där står det för "normala aktiva män", så vette fan om en som sysslar med sport klarar sig på så lite fett. Hoppas någon med mer kunskap hittar hit och förklarar lite bättre =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer siffror i samma artikel.

 

For the study, researchers from the United States Sports Academy tracked a group of previously sedentary men (i.e. overweight beginners) who performed both endurance and resistance exercise three days per week for 14 weeks.

 

On average, the men lost 16.3 pounds of fat and gained 9.5 pounds of muscle. In other words, they gained a significant amount of muscle while also losing a large amount of fat.

 

Alltså träning tre gånger i veckan ger på 14 veckor en ökad muskelmassa på 4.4 kg. Lägg på stenhård gymträning, enorma mängder mat och kosttillskott och gynnsamma gener så kan man nog öka rätt bra mer än det, om man precis som dom i testet är otränad från början.

 

ref.

5. Wallace, M.B., Mills, B.D., & Browning, C.L. (1997). Effects of cross training on markers of insulin resistance/hyperinsulinemia. Medicine and Science in Sports and Exercise, 29, 1170-1175

 

I samma artikel:

 

However, even for beginners, this is an unusually large muscle gain given the rapid rate of fat loss.

 

Vilket torde vara århundrades underdrift. Fyra och ett halv kilo rena muskler på dryga tre månader med lite nybörjarträning tre ggr i veckan, SAMTIDIGT som man ligger på ett mycket lägre energiintag än vad man gör av med? Ibland undrar man hur sådana här studier genomförs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att vara speciellt insatt så måste ja bara få säga nått. Visst kan man säker lägga på sig 10kg på ett halvår genom träning. En sak som är säker är dock att du aldrig kommer kunna gå upp 10kg MUSKELMASSA. Av de 10 kilona så är en väldigt stor del INTE muskler (även om man lätt kan tro det när man varit på gymmet, biffat upp sig och gått upp 10kg). Skulle uppskatta (det är en uppskattning, men vet en stor del inte är rena muskler som du går upp) att säkert 6-7 kilo är annat, tex vatten osv.

 

Antar vi att av 10kg viktökning är 3-4kg rena muskler, då kan man fundera på hur mycket du skulle behöva gå upp för att öka MUSKELMASSAN med 10kg. Ungefär 30kg KROPPSMASSA, fundera på ifall det är rimligt på ett halvår. Skulle inte tro det!

 

 

Observera att jag inte är speciellt kunnig inom ämnet. Men av det jag vet så kan jag genom lite lågiskt tänkande dra slutsatsen av att det värkar helt orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag sa att man ska träna i nån månad och sen deffa är för att man ska bygga muskler och sen ta bort all onödig fett (deffa) så att musklerna syns bättre innan en tävling eller liknande, så Michael har ingen behöv för det =)

 

Men jag är inte så insatt i det, kommer bara ihåg när jag tränade förut att folk sa att man inte kunde leva med så lite fett i kroppen (de kanske syftade på att kroppsbyggare inte kunde det).

 

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Andelen_kroppsfett

 

Där står det för "normala aktiva män", så vette fan om en som sysslar med sport klarar sig på så lite fett. Hoppas någon med mer kunskap hittar hit och förklarar lite bättre =)

 

ja det är nog ingen nackdel att ha uppemåt 8-10% fett..jag hade själv 4.4% när jag spelade i Superettan..typ träning varje dag +gym 3ggr i veckan..det funkade men jag blev förkyld ofta..sen om det berodde på den låga andelen fett eller inte har jag ingen aning om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...