Gå till innehåll

NLT - Trn, 30/5, 2 händer, spela mot loose/aggressive


drc

Recommended Posts

Okej jag ska också stoppa in två händer från Pokerforum.nu:s turnering.

 

Ett tag var jag stor chipleader men gick på ett par ordentliga blow mot liggat.

 

Liggat spelade väldigt loose/aggressive och var ordentligt blind-defending. Jag fick alltid hyfsade händer när liggat hade BB så jag raisade upp potten på "value" och fick alltid svar.

 

Detta märkte min panna med djupa veck när jag nästan varje gång missade floppen totalt.

 

Hand 1

----------

Denna hand utspelade sig efter att jag bränt en hel del chips till liggats stack. Handen är inte speciellt spektakulär utan symboliserar mer den karaktär av händer/floppar som jag förlorade mycket pengar på.

 

Players:

Fysikern (15,690.00 in seat 1)

Pacman (12,320.00 in seat 3)

JohanHjort (8,545.00 in seat 4)

mte (9,800.00 in seat 5)

drc (39,225.00 in seat 6)

shakespear (14,340.00 in seat 7)

liggat (44,080.00 in seat 9)

 

Dealer: shakespear

Small Blind: liggat (1,000)

Big Blind: Fysikern (2,000)

 

drc was dealt: Td - Ad

 

Pacman Fold

JohanHjort Fold

mte Fold

drc Raise (6,000)

shakespear Fold

liggat Call (5,000)

Fysikern Fold

 

Jag raisade 3 ggr big blind vilket kanske var för lite mot en spelare som visat att han inte vill ha sina blinds snodda från sig.

 

Flop 2s - 3d - 9s

 

 

Flop 2s - 3d - 9s

 

liggat Bet (10,000)

drc Fold

liggat Payback (10,000)

 

liggat didn't show hand

 

liggat wins: 14,000.00

 

Vad kan man säga här ?

 

Hur skall man spela mot en sådan här spelare i detta läget ?

 

Jag ville inte gambla direkt med den stacken jag hade men kanske ändå skulle reraisat allin med två överkort men trodde inte att liggat skulle folda om han hade ett par.

 

Jag satte liggat ungefär på vilka två kort som helst så jag skulle inte vara chockad om han hade floppat två par.

 

(Bra bettat liggat - kommer du ihåg vad du hade ?)

----------------------------------------------------------------------

Hand 2 (Goodbye-handen)

 

Players:

Pacman (31,480.00 in seat 3)

JohanHjort (24,490.00 in seat 4)

drc (34,225.00 in seat 6)

liggat (53,805.00 in seat 9)

 

Dealer: JohanHjort

Small Blind: drc (1,500)

Big Blind: liggat (3,000)

 

drc was dealt: 7d - Ah

 

Pacman Fold

JohanHjort Fold

drc Raise (9,500)

liggat Call (8,000)

 

Åter igen raisar jag potten (på value - vi var ändå rejält shorthanded) drygt 3 ggr bb som nu är rätt hög.

 

Flop 7s - 9h - 9s

 

Jag kan inte se någon annan anledning än att gå allin.

 

Dock måste jag konstatera i efterhand att jag normalt endast skulle få en call om motståndaren hade överpar en 7:a eller en 9:a men om jag inte spelar här så går säkert liggat (som spelar aggressivt) allin och då måste jag ändå fatta ett beslut som förmodligen skulle betyda call.

 

drc All-In (23,225)

liggat Call (23,225)

 

Turn 7s - 9h - 9s - 5d

River 7s - 9h - 9s - 5d - Qd

 

drc shows: 7d - Ah (two pairs, nines and sevens)

liggat shows: 9d - Qs (a full house, nines full of queens)

 

liggat wins: 68,450.00 (with a full house, nines full of queens)

 

 

Gärna några synpunkter på om jag skulle spela dessa händer annorlunda och då mot en spelare som spelar loose-aggressive.

 

 

Grattis till liggat igen som eliminerade min stora stack till 0 till stor del på egen hand.

 

ursäkta att jag postade två händer i samma post och att posten snuddar lite mot pokerresultat men jag vill ha feedback på spelen också.

 

* Ändrar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att man helt enkelt får sakta ned rejält mot en sådan spelare, särskilt som man oftast kommer missa floppen och blir tvungen att folda. Men det finns ingen direkt anledning att ha bråttom, det är ju långt ned till bordet för dig och det finns gott om småstackar som kan busta ut först. Jag skulle tagit det väldigt piano om jag var i din sits och väntat på att liggat skulle göra något väldigt stort misstag, vilket ärligt talat bara är en tidsfråga för en sådan aggressiv spelare, och sedan låta honom hänga sig själv med sina betar.

 

Det här är nog en situation där det kan vara helt rätt att limpa in eller höja minimum faktiskt, detta för att liggat ändå inte lägger sig och en minihöjning räcker för att skrämma ut småstackarna. Jag tror inte att det ger så mycket att höja ännu mer eftersom jag skulle tro att liggat synar iallafall, och du kan inte överbeta hur mycket som helst eftersom du själv gör ett stort misstag till förmån för oss andra.

 

Men generellt sett så skulle jag börja titta på möjligheten att sno mörkar av någon som inte är liggat, vilket kan vara lite jobbigt. Men kom ihåg att en stor konfrontation mellan er två förlorar ni båda på till förmån för oss andra. Det hela är lite som att köra chicken mot någon som är självmordsbenägen - undvik.

 

Jag tycker absolut inte att man ska hålla på och slå om all-in med överkort och liknande mot en sådan här spelare med en massa småstackar på bordet. Du får helt enkelt finna dig i att blöda marker om du inte får någon kvalitétshand och vänta på vi andra bustar. Noteras bör att liggat här har en fantastiskt användbar image, problemet för honom är ju bara att han lever upp till den.

 

Jag tycker att din bust-outhand var väldigt illa spelad. För det första höjer du när du nästintill garanterat får syn och med ungefär 60% kommer bli tvungen att släppa handen på floppen. För det andra så gör du det ända move som kan rädda liggat om han har en sämre hand, du ställer in och försäkrar dig därmed om att enbart få syn av en bättre hand. Naturligtvis skulle du ändå synat, men i så fall så hade liggat haft kvar möjligheten att bluffa vilket hade höjt ditt ev rejält.

 

Överlag så tycker jag nog att du rejält felspelade din stora stack på finalbordet. Om du gett upp det här med att försöka konfrontera liggat så hade du nästan säkert haft andraplatsen och kunde satsat på att spela ut honom HU, vilket du borde haft en rätt god möjlighet att göra med tanke på hur hårt han överspelade sina händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att din bust-outhand var väldigt illa spelad. För det första höjer du när du nästintill garanterat får syn och med ungefär 60% kommer bli tvungen att släppa handen på floppen. För det andra så gör du det ända move som kan rädda liggat om han har en sämre hand, du ställer in och försäkrar dig därmed om att enbart få syn av en bättre hand. Naturligtvis skulle du ändå synat, men i så fall så hade liggat haft kvar möjligheten att bluffa vilket hade höjt ditt ev rejält.

 

När jag spelade handen (måste erkänna att jag var lite frustrerad över att dumpa över chips på liggat) så kände jag att "äntligen träffade jag något" och tyckte det var en självklar all-in och räknade nästan med svar från typ QJ eller något sådant.

 

Nu när jag kollade igenom handen igen lutar jag lite mer åt din analys - som jag skrev i inlägget så borde man bara få en call om man är slagen här (eller möjligtvis om liggat skulle ha K7 eller något sådant). Det var iofs en flushdraw ute också som skulle krävas en bet emot.

 

Som sagt så känns det så att det blir lite fel hur man än gör när man inte kan sätta motståndaren på händer riktigt.

 

Jag ville också försöka undvika liggat men fick ofta mina spelbara händer när liggat hade betalat lilla / stora blinden och då hamnade jag där jag hamnade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i första handen som du beskriver så kommer jag inte ihåg exakt vad jag hade för kort, men jag hade efter floppen absolut ingenting.

 

i den här situationen tänkte jag mig att du satt på två överkort och med den floppen betyder det att du inte har träffat ditt par. mitt val var enkelt:

 

1) check. raise från dig, fold

2) bet. reraise från dig. fold

3) bet, du foldar

4) bet, du callar

 

min chansning gick helt enkelt hem, men det är väldigt svårt att avgöra vad du skulle ha gjort i denna situation. jag tycker nog att du gjorde rätt ändå, i längden lönar det sig nog att spela precis som du gjorde.

 

hand nr 2:

 

hade nog gjort precis som dig, oturligt nog satt jag på en nia..

 

Generellt sett, jag har mött en del som spelar som mig, vilket är svårt. jag blir oftast raisad och reraisad och blir mer och mer frustrerad för att min motståndare aldrig ger sig. man inbillar sig konstiga händer och omöjliga kombinationer. Jag tycker själv att jag har ganska bra koll på mina händer ändå, hade du t ex reraisat fler gånger hade jag lagt mig utan att tveka, så jag hänger inte med mycket med helt meningslösa kort. Hjorten var mycket bra på det här, han lyckades spela ut mig flera gånger på mina aggresiva bets. han kunde slå om från sin tajta stil till att betta kraftigt vilket skapade problem för mig.

 

Edit:

 

johans analys av hand 2 är nog riktig, hade du checkat hade jag förmodligen höjt (idag hade jag däremot slowplayat lite). men då får du samma problem känns det som, du kan inte veta om jag lirar på ingenting eller om jag sitter med en 9 eller pocketpair, du hade faktiskt fortfarande en relativt stor stack att fortsätta med. så en fold kanske inte hade varit fel det heller.. (jag svamlar bara.. jag har fan ingen aning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

liggat:

 

Jag hade ingen erfarenhet av att spela mot dig innan så i början gav jag dig credit för bra händer. Senare såg jag att du spelade mer loose än vad jag först trodde och väntade på något tillfälle att ge tillbaka men fick på nöten själv :x

 

Det lite jobbiga mot dig var att du var den enda (under ett tag) som kunde busta mig. När du bettade valde jag att inte gambla för att hitta ett bättre tillfälle att slå till vilket jag trodde att jag fick när jag träffade 7:an på flop 9-9-7.

 

Som jag skrev tidigare i en post så kan loose/aggressive vara en väldigt bra spelstil om man är riktigt bra på att spela postflop. Det är så svårt för motståndare att läsa såna spelare. Det vanliga är dock att loose/aggressive spelare får en stor stack i början av turneringar för att sen åka ut ganska tidigt ändå eftersom de inte klarar av att spela det spelet korrekt.

 

all heder till dig - jag får ligga och gruva på en revansch 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i början måste jag säga att jag inte lirade speciellt loose/agressive, jag fick helt enkelt bra händer mot sämre händer därför lyckades jag öka min stack väldigt bra. däremot så ansåg jag mig själv ganska chanslös när det kanske var 15-20 st kvar. jag visste att jag inte hade så stor chans för att detta var min första multi-table. men jag hade turen med mig och spelade bara hårdare och hårdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i början måste jag säga att jag inte lirade speciellt loose/agressive, jag fick helt enkelt bra händer mot sämre händer därför lyckades jag öka min stack väldigt bra.

Du menar som 82s? ;-)

 

Skämt åsido så skulle jag tro att du lirade loose-aggressive fast du tycker att du fick bra kort, om du nu inte hade en jäkla streak. AQ är exempelvis en helt foldbar hand i de tidiga stadierna, JJ likaså. Det beror mest på omständigheterna. Vad gäller andra händer så ska man helt enkelt inte se särskilt mycket floppar, om man nu inte har stort spelmässigt övertag postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drc:

jag hade grym respekt för dig innan vi hamnade på finalbordet, men jag tyckte du gav bort många händer på tok för lätt. minsta reraise och du foldade. vilket bara fick mig att lira ännu mer loose. kändes som att det räckte med att höja mot vem som helst för att få potten.

 

johan:

det var ju min första multi-table, jag tyckte jag spelade alla händer helt rätt. men nu i efterhand spelar jag inte ens i närheten av så många händer som jag gjorde då. erkänn att det är jobbigt att lira mot en som bara spelar över en psykiskt istället för matematiskt. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...