Sylwester Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Vi har tidigare vid stora potter sett folk tappa värde med starka händer genom att erbjuda dubbla/trippla dragningar. Say what? Citera
Ekenstar Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Då pengarna är utaför allas comfortzone, skulle det då kunna vara ett gentlemanamove Sammy gör. Vi har tidigare vid stora potter sett folk tappa värde med starka händer genom att erbjuda dubbla/trippla dragningar. EV:et förändras inte om man kör turn/river fler än en gång, bara variansen som minskar. What? Vad i helvete har barrys åsikter med saken att göra? Bara den lilla grejen att en väldigt bra pokerspelare som satt vid bordet inte trodde att Gold satt med färgen och inte skulle foldat så som Doyle gjorde. Inte så mycket att ta notis om. Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Say what? Lägga turn/river två eller tre gånger. Ta försäkringar hit o dit mm Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 EV:et förändras inte om man kör turn/river fler än en gång, bara variansen som minskar. Bara den lilla grejen att en väldigt bra pokerspelare som satt vid bordet inte trodde att Gold satt med färgen och inte skulle foldat så som Doyle gjorde. Inte så mycket att ta notis om. Sant, men vem gynnar det? Killen som är 70% eller killen som är 30%? Vad jag ville ha sagt var att de är rädda om sina pengar och vill ha så liten varians som möjligt då detta även innan 500K var på gränsen till folks comfortzone Citera
Ormbunke Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Vi har tidigare vid stora potter sett folk tappa värde med starka händer genom att erbjuda dubbla/trippla dragningar. Öhhh...? Jag tror nånstans Gold lyckas intala Sammy att det likaväl hade kunnat vara tvärtom Sammy som satt med KK beredd att förlora allt mot AA och att därför visa lite barmhärtighet och bara checka ner den. Tillsammans med att han inte vet hur övriga spelare ser på saken att checka eller betta då man vet att FI haft maxotur och hamnat i en setuphand. När Gold hade KK mot Antonius och träffade set hade han inga problem med att gå all-in. Citera
Ekenstar Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Sant, men vem gynnar det? Killen som är 70% eller killen som är 30%? Vad jag ville ha sagt var att de är rädda om sina pengar och vill ha så liten varians som möjligt då detta även innan 500K var på gränsen till folks comfortzone Nej, du skrev att dom tappade värde vilket dom inte gör. Citera
Sylwester Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Lägga turn/river två eller tre gånger. Ta försäkringar hit o dit mm "Running it twice" och ta försäkring är två helt skilda saker och bör verkligen inte buntas ihop. Det förstnämnda har ingen som helst påverkan på spelarnas EV i handen. Att ta insurance däremot är bara vettigt om man är så löjligt rädd för varians, (läs: spelar för högt) att man är beredd att pissa bort massa värde. Citera
Sylwester Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Sant, men vem gynnar det? Killen som är 70% eller killen som är 30%? Det gynnar ingen alls. Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Öhhh...? För de som har svårt att fatta. Du sitter med en hand som är 75% favorit, bara river kvar. Ni är allin och potten är 100K. Ju fler gånger ni drar ju närmare 75K kommer du hamna i denna pott. Aldeningen till att de vill dra fler gånger är att de är rädda om sina pengar, för om de skulle sitta som denna 75%iga favorit och bli utdragen 3-4 ggr på raken är de bust. Sannolikheten är ju naturligt mindre om de drar samma hand 15 ggr. Citera
Ormbunke Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Precis samma resonemang gäller ju för den som har 25% chans. Citera
hampulito Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 För de som har svårt att fatta. Du sitter med en hand som är 75% favorit, bara river kvar. Ni är allin och potten är 100K. Ju fler gånger ni drar ju närmare 75K kommer du hamna i denna pott. Aldeningen till att de vill dra fler gånger är att de är rädda om sina pengar, för om de skulle sitta som denna 75%iga favorit och bli utdragen 3-4 ggr på raken är de bust. Sannolikheten är ju naturligt mindre om de drar samma hand 15 ggr. För dom som har svårt att fatta, ditt ev i handen är alltid 75k hur många gånger du än drar smartass. Citera
LykkaSiGya Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Jag tror nånstans Gold lyckas intala Sammy att det likaväl hade kunnat vara tvärtom Sammy som satt med KK beredd att förlora allt mot AA och att därför visa lite barmhärtighet och bara checka ner den. Tror du på fullaste allvar att Farha checkar för att vara snäll? Förutsätter ju en blödighet, naivitet och dumhet bortom all mänsklig förståelse. Det finns inte. Det här är ju till och med dummare än ditt resonemang kring att dra turn/river flera gånger. Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 För dom som har svårt att fatta, ditt ev i handen är alltid 75k hur många gånger du än drar smartass. OK, vill du spela ett spel med mig? Vi sätter 100 000 var och kastar en tärning med 1000 sidor, 999 av dem vinner jag på och en av dem vinner du på. Förutsättningen är att du får 1000 ggr pengarna när din sitter, alltså ett marginellt +EV, vi får sluta spela när vi vill. Vill du vara med? Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Tror du på fullaste allvar att Farha checkar för att vara snäll? Förutsätter ju en blödighet, naivitet och dumhet bortom all mänsklig förståelse. Det finns inte. Det här är ju till och med dummare än ditt resonemang kring att dra turn/river flera gånger. Du lyckas fortfarande inte komma med något konkret till varför han spelade på det viset. Väldigt enkelt att bara hacka. Motivering tack. Att han blir dödad om han värdebetter som du skrivit låter inte direkt troligare i mitt öra Citera
Ormbunke Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 OK, vill du spela ett spel med mig? Vi sätter 100 000 var och kastar en tärning med 1000 sidor, 999 av dem vinner jag på och en av dem vinner du på. Förutsättningen är att du får 1000 ggr pengarna när din sitter, alltså ett marginellt +EV, vi får sluta spela när vi vill. Vill du vara med? Om jag ska få 1000 gånger pengarna kan vi inte satsa 100000 var utan du satsar 100000 och jag satsar 100. Vill DU vara med? Citera
Pey Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Äh. Jamie Gold var lite jobbig i den handen med Farha, men jag börjar gilla stackarn lite ändå. Han bjuder ju upp lite och der är uppenbarligen inte så lätt att bli en i gänget. De andra lirarna som bara dykt upp från ingenstans har ju bara varit tråkiga. Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Om jag ska få 1000 gånger pengarna kan vi inte satsa 100000 var utan du satsar 100000 och jag satsar 100. Vill DU vara med? Var ju lite min poäng att demonstera att trots +EV finns det lägen där man inte vill ingå bettet pga variansen Citera
Ormbunke Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 ...och om man kör sista korten två eller tre gånger minskar variansen och därmed vill man ändå gå in i spelet som är marginellt +EV trots att det egentligen är lite för höga insatser. Citera
LykkaSiGya Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Du lyckas fortfarande inte komma med något konkret till varför han spelade på det viset. Väldigt enkelt att bara hacka. Motivering tack. Att lägga fram några direkta bevis för det ena eller andra är som du kanske förstår ganska svårt. Vi får alltså titta på sannolikhetskalkyler. Kan vi enas om att spelare som varit en del av highstakescommunityn i ett par decennier extremt sällan är naiva, blödiga och korkade? Har Farha under tidigare framträdanden på HSP eller i turneringar visat några som helst tendenser att inte värdebetta, bluffa eller busta någon pga av barmhärtighet? Din teori är helt enkelt extremt osannolik även om den aldrig kan avskrivas helt. Mest sannolikt är helt enkelt att han inte värdebettar pga ekonomiska skäl och/eller pga att han läser Jamie fel eller i vart fall är påtagligt osäker. Att han blir dödad om han värdebetter som du skrivit låter inte direkt troligare i mitt öra Utgår tills vidare från att detta är ett uttryck för tjurighet snarare än dumhet. Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 ...och om man kör sista korten två eller tre gånger minskar variansen och därmed vill man ändå gå in i spelet som är marginellt +EV trots att det egentligen är lite för höga insatser. Nja, tänk till lite och svara lite senare igen. Citera
eurythmech Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Det är väl klart att man mer gärna jagar marginella fördelar om man har sänkt varians? Citera
sulla Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Att lägga fram några direkta bevis för det ena eller andra är som du kanske förstår ganska svårt. Vi får alltså titta på sannolikhetskalkyler. Kan vi enas om att spelare som varit en del av highstakescommunityn i ett par decennier extremt sällan är naiva, blödiga och korkade? Har Farha under tidigare framträdanden på HSP eller i turneringar visat några som helst tendenser att inte värdebetta, bluffa eller busta någon pga av barmhärtighet? Din teori är helt enkelt extremt osannolik även om den aldrig kan avskrivas helt. Mest sannolikt är helt enkelt att han inte värdebettar pga ekonomiska skäl och/eller pga att han läser Jamie fel eller i vart fall är påtagligt osäker. Utgår tills vidare från att detta är ett uttryck för tjurighet snarare än dumhet. Är inte tjurig, möjligen dum, men det stod så i din text om varför. Hur som, ekonomiskaskäl är föga troligt då Sam visat prov på stor gamblingvilja tidigare med stora potter. Det är helt enkelt inte rimligt att man gladeligen utan att rörar en min synar 40K pre med J4 om man inte har råd att ta en loss på 300K då man sitter med AA och är commitad samt trolig favorit. Vi får möjligen komma överens om att det andra du nämner är det avgörande, att han helt enkelt gjorde en missread och fick hjärnsläpp på en och samma gång. Men samtidigt har jag svårt att se hur en såpass rutinerad spelare, som är van vid stora potter gör ett så galet fel. Citera
sturedenstore Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Att lägga fram några direkta bevis för det ena eller andra är som du kanske förstår ganska svårt. Asså klart det är omöjligt att lägga fram bevis för nånting. Man får ju helt enkelt anta det man tycker verkar mest rimligt och det står väl egentligen mellan två alternativ: 1. Sammy checkar av snällhet (lol) 2. Sammy checkar för att han är rädd att förlora allt av någon konstig anledning. För mig är det ganska uppenbart att alternativ 2 är mest troligt eftersom Sammy knappast verkar vara den typen som medvetet låter någon spelare spara ett öre av "snällhet". Sen hur han resonerar när han checkar handen är ju helt klart ett mysterium, han är väl förmodligen rädd för någon skum 10a som lösa tokiga Gold skulle kunna ha även om det är fullständig idioti att sätta han på en sån hand. Men den enda förklaringen jag kan se är att han har för mycket respekt för pottens storlek och inte vill riskera mer pengar om han nu skulle vara slagen. Det skulle inte förvåna mig om potten som den var på river tog honom upp till even för sessionen och därför "nöjde" sig med att vinna tillbaka det han var back än att ta risken att hamna jättestuck. Sen verkar det ju väldigt märkligt om en spelare som spelar K7 pre för 40k skulle oroa sig men jag ser ingen annan förklaring än att han fick kalla fötter och blev feg. Men som sagt så är ju detta bara spekulationer. Citera
Macroman Postad 21 November , 2007 Rapport Postad 21 November , 2007 Det är verkligen DONK vs. DONK i handen mellan Guy L. och Jamie G. JJ (Guy) vs Q9 (Jamie) där Guy L. cr på brädan 5679 och Jamie blixtsynar... Citera
Recommended Posts