Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Är intresserad av att börja placera mina pokervinster i aktier/fonder.

Finns det någon lämplig formel för hur man ska placera sina vinster? Jag tänkte mig något i stil med att investera 50% av hela min BR i diverse fonder, och sedan ta ut 50% av mina pokervinster varje månad och "fylla på".

Jag är ganska grön på området men har förstått att det är smart att inte investera en klumpsumma utan göra små insättningar för att undvika variansen med toppar och dippar på marknaden.

Hoppas att vi kan starta en diskussion kring detta för er som också är intresserade av att utnyttja pokervinsterna till fullo.

Jag diskuterar också gärna olika fonder eller aktier. Någon som har bra tips? Jag har tittat en del på Avanza Zero som verkar toppen då man slipper massa avgifter.

Sen kan jag också för småsparare tipsa om Aktiespar.se som har Sveriges lägsta courtageavgifter (om man är småsparare som sagt).

Postad
Jag är ganska grön på området men har förstått att det är smart att inte investera en klumpsumma utan göra små insättningar för att undvika variansen med toppar och dippar på marknaden.

Typiskt banksnack för att sälja sina dumma produkter

Postad

Bra tråd!

Precis vad jag är ute efter själv.

men vad betecknas som småsparare?

Lekte lite med aktiesparande tidigare. men marginella summor.

Nu funderade jag på att sätta in ca 75% uttaget belopp till aktier & fonder.

Det handlar ju inte om några större summor. Men kanske 1-2000 usd i månaden i snitt.

Vill gärna ha tips om högrisk aktier också med lågt inköp som kan förväntas få tillväxt. Östländerna?

Sedan är väl frågan hur dem som kan resonerar kring hur investeringen i % högrisk och lågsikt skall göras.

Postad

Klart att du ska välja en förvaltare/mäklare med så låg avgift så möjligt. Antar att du inte tänker day-trada, så beställ inte en massa extra lull-lull som realtidsuppdateringar och liknande.

Min favoritplats på nätet för privatekonomi är http://www.privataaffarer.se. Här kan du få mycket bra tips. Sitens forum ("Prat om pengar") har mycket läsvärt.

Postad
Klart att du ska välja en förvaltare/mäklare med så låg avgift så möjligt. Antar att du inte tänker day-trada, så beställ inte en massa extra lull-lull som realtidsuppdateringar och liknande.

Min favoritplats på nätet för privatekonomi är http://www.privataaffarer.se. Här kan du få mycket bra tips. Sitens forum ("Prat om pengar") har mycket läsvärt.

Ännu mera forum. Är det inte nog med detta och att bruden sitter och skall ha mig på kattforum.se :)

Postad
Klart att du ska välja en förvaltare/mäklare med så låg avgift så möjligt.

Självklart. Men Aktiespar blir billigare för småsparare då minimiavgiften för en börspost är 0 kr, fast courtaget är 0,15%

Däremot har ju en storsparare hellre hög minimiavgift men lägre procentuell courtage.

Småsparare är väl investingar runt 10 000kr och under.

Postad
Ännu mera forum. Är det inte nog med detta och att bruden sitter och skall ha mig på kattforum.se :)

undra vad dom diskuterar på "kattforum", lägga upp kattrullekrav o fråga om katthds kanske.

-just nu ligger min kattrulle på 2st katter, hoppas kunna dubbla den innom den närmaste tiden. tipps på några djuraffärer med bra bonusar?

Postad
jag funderar lite på samma sak. efter att ha läst:

http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/2002/12/09/333473/index.htm så misstänker jag att någon form av index-fond är rätt för mig. frågan är bara vilken indexfond och vilken bank. vill ha någon generell med låga avgifter. funderar på om man ska satsa på sverige/europa/världen/annat. era åsikter?

Det blir hyffsat mycket dyrare avgifter om du ska placera i börser utanför Sverige såvitt jag vet. Jag orkar inte läsa den långa artikeln du tipsade om, men Indexfonder är helt klart intressanta.

Postad

Jag köpte XACT Bear för några månader sedan när alla sa att det skulle rasa. Likväl kom det inget ras och det var bortkastade pengar.

Onödigt att försöka "spå" att det kommer rasa. Bättre att köpa på sig björnarna när det redan börjat falla, i stället för att försöka pricka toppen.

Postad
Eller så köper du XACT Bear, och tjänar pengar när börserna rasar framöver. Det kommer att bli en rolig höst för dem som tagit position för sydliga vindar på börsen!

Det är ett jävla snack om att börsen ska ner av alla småsparare. Ge mig några fundamenta anledningar i sådant fall för enligt mig ser det bra ut. Är inte dum i huvudet och fattar att det såklart går i vågor och att det är fullt möjligt att det är dax för en nedgång men det är svårt att avgöra och försöker man jämt pricka bottnar och toppar så tror jag de flesta misslyckas mera än de skulle göra om de sprider ut köpen över lång tid för att således köpa både på bottnar och toppar.

Postad

Dunka in det i lite olika aktier som är stora och i olika brancher. Köp lite olika fonder. Fixa bra ränta på nåt konto. Sitta och randomnöta prospekt och årsredovisningar, affärstidningar tar bara tid (om du nu inte tycker det är kul och intressant).

Om/när du har mycket pengar, fixa en privat placerare...

Fokusera på det du är bra på =poker

Postad

Satsa allt i Avanza Zero - inga avgifter - en indexfond som följer de OMX30 dvs de 30 största svenska börsnoterande bolagens aktier.

Vet du inte något om aktier så är det oftast bästa alternativet att satsa pengarna i en fond - problemet är att bankerna tar hutlöst betalt för sina fonder. Avanza Zero är enda fonden utan några avgifter. Eftersom det är en indexfond så har de ingen förvaltare utan det är ett datorprogram som sköter det hela och satsar på de 30 största bolagen på börsen efter deras relativa storlek.

Postad

Antar att det ni inte du inte är ute efter snabba pengar, och fonder är ju vettigt förutom avgifterna. Så ett aktiebolag som Investor kan ju vara en ide, och där finns även riskspridningen.

Postad
Det är ett jävla snack om att börsen ska ner av alla småsparare. Ge mig några fundamenta anledningar i sådant fall för enligt mig ser det bra ut. Är inte dum i huvudet och fattar att det såklart går i vågor och att det är fullt möjligt att det är dax för en nedgång men det är svårt att avgöra och försöker man jämt pricka bottnar och toppar så tror jag de flesta misslyckas mera än de skulle göra om de sprider ut köpen över lång tid för att således köpa både på bottnar och toppar.

Jag håller till stor del med dig, det är väldigt svårt att pricka toppar och bottnar. Jag menar mest att det börjar vara dags att vara väldigt försiktig och alert på vad som händer på börsen. Precis som du säger så vet vi ju alla att efter uppgång kommer nedgång. Faktum är att under hela börshistorien, sedan 1800-talet, har det hänt en enda gång att en börsuppgång hållit i sig i mer än fem år. Den nuvarande uppgången är inne på sitt femte år. Vad finns det som talar för att uppgången skulle fortsätta i flera år till? Kom ihåg att man brukar säga, som en tumregel, att börsen vänder 18 månader före konjunkturen gör det. Just nu är konjunkturen så het den kan bli. Då vet man att toppen är ganska nära. Sedan kan det ju hända att det finns en del kvar på uppsidan, men knappast jättemycket.

Och fundamenta; BNP-utvecklingen i USA var bara 1,3 % under Q1, det är väldigt svagt. På vissa marknader, bl.a. USA och Spanien, ser utvecklingen på fastighetsmarknaden väldigt skakig ut, och priserna har börjat att falla på de marknaderna. Så nog finns det en del tidiga tecken.

Vi får väl se, ifjol tajmade jag väldigt bra och sålde rubbet ett par veckor innan den stora nedgången för ganska precis ett år sedan. Nu har jag också sålt aktierna och köpt lite björnar, men kanske lite för tidigt den här gången. Är mest likvid just nu, eftersom jag är osäker på utvecklingen framöver. Onödigt att gå all-in med mittenpar på esshög bräda, så att säga. Eller nåt.

Postad
Dunka in det i lite olika aktier som är stora och i olika brancher. Köp lite olika fonder. Fixa bra ränta på nåt konto. Sitta och randomnöta prospekt och årsredovisningar, affärstidningar tar bara tid (om du nu inte tycker det är kul och intressant).

Om/när du har mycket pengar, fixa en privat placerare...

Fokusera på det du är bra på =poker

Ditt råd låter ju sisådär.