hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 [QOUTE] Det handlar inte om moral. Det handlar om att föräldrar ska skydda sina barn. Det är en förälders ansvar. Så det faktum att Patrik Sjöberg kan hoppa högt gör att alla kan det? Annars faller liksom din tes angående Erik S. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, men vilken förälder är beredd att satsa sitt barn på att just deras lilla underverk är ett sådant undantag? Inte jag iaf... Satsa inte på det då Men om någon vill det så bör det vara upp till dom. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Det var väl det jag trodde. Mogengraden på dina åsikter är dock i nedre delen av tonåren. Allt som andra bestämmer kan jag bättre själv. Men men, du ändrar åsikt när du växer upp och blir vuxen. Och framförallt när du får egna barn. Så återkom med dina åsikter när du är där. Tack och hej. Det är inte jag som debatterar på sandlådenivå, om jag har så dåliga argument så bemöt dom istället för att gå på personangrepp. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Social mognad framträder även här. Så för att jag framställer problemt ur en helt annan synvinkel än vad du är kapabel att se det ur så är jag socialt omogen. GG, du köra äkta debattteknik ala G.P Citera
Appel Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Satsa inte på det då Men om någon vill det så bör det vara upp till dom. Här anser jag du har fel. Att föräldrar ska få göra vad de själva känner för i alla lägen med sina barn har allt för många gånger visat sig vara allt för skadligt för barnen. Så jag tycker det är bra att det finns lagar och förordningar som stävjar föräldrar, och även andra, att ha för stort inflytande på barn. Självklart skall föräldrarna ha, och har, det yttersta och största ansvaret för sina barn. Men som sagt så finns det vissa saker som inte är bra. Jag tänker först och främst iof då på föräldrar med problem själva (psykiska eller andra) som inte förstår vad som är det bästa för barnen, men tyvärr även andra som är allmänt lata eller odugliga som förälder. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Här anser jag du har fel. Att föräldrar ska få göra vad de själva känner för i alla lägen med sina barn har allt för många gånger visat sig vara allt för skadligt för barnen. Så jag tycker det är bra att det finns lagar och förordningar som stävjar föräldrar, och även andra, att ha för stort inflytande på barn. Självklart skall föräldrarna ha, och har, det yttersta och största ansvaret för sina barn. Men som sagt så finns det vissa saker som inte är bra. Jag tänker först och främst iof då på föräldrar med problem själva (psykiska eller andra) som inte förstår vad som är det bästa för barnen, men tyvärr även andra som är allmänt lata eller odugliga som förälder. Som jag sa förrut så pratar jag i någon slags utopi och försöker se det från ett annat perspektiv. Men tror själv att ett samhälle måste ta något slags ansvar, särskillt över barn. Inlägget du svarade på slängde jag ur mig i all hast och var inte genomtänkt. Tycker att du har rätt i din synpunkt. Citera
Patriark Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 [QOUTE]Det handlar inte om moral. Det handlar om att föräldrar ska skydda sina barn. Det är en förälders ansvar. Så det faktum att Patrik Sjöberg kan hoppa högt gör att alla kan det? Annars faller liksom din tes angående Erik S. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, men vilken förälder är beredd att satsa sitt barn på att just deras lilla underverk är ett sådant undantag? Inte jag iaf... Satsa inte på det då Men om någon vill det så bör det vara upp till dom. Om en förälder är beredd att satsa sitt barns välbefinnande missköter den föräldern sin roll som förälder. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Satsa inte på det då Men om någon vill det så bör det vara upp till dom. Om en förälder är beredd att satsa sitt barns välbefinnande missköter den föräldern sin roll som förälder. Dina citat blir lite röriga, men för att återgå till ämnet. Har du läst mitt svar till Apple? Det blev nog lite missförstånd då jag hävde ur mig lite saker och tänka efter. Eller tar du bara lite lösryckta saker här och där och hänger upp dig på? Läs vad jag svarade först. Citera
Ängeln17 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 1Jag har rätt till att ha åsikter oberoende ålder, att påstå något annat är lite småsjukt. 2Sedan så menar jag inte att man ska ta bort alla lagar eller avskaffa alla åldersgränser, jag diskuterar bara ur ett perspektiv som ingen annan väljer att se det ur. 3Personer här som på så många andra ställen har problem med att förstå att man kan hålla en diskussion med argument även om det inte är din personliga åsikt. 1. Alla har rätt till en åsikt, det är därför det kallas demokrati. Har aldrig sagt att du inte har det, däremot tycker jag att din åsikt är felaktig och det är det jag attackerar. 2. Kanske för att ingen tycker att det är rätt? 3. Hur kan du framföra argument som inte är dina egna. Du sa ju att du har rätt att framföra din åsikt. Är det inte det du gör och försöker argumentera för? Tror du slingrat in dig värre än två kärlekskranka ormar här. Det är inte jag som debatterar på sandlådenivå, om jag har så dåliga argument så bemöt dom istället för att gå på personangrepp. Har inte angripit dig personligen utan bara dina åsikter. Mina argument fick du i mitt första svar, men du har inte besvarat dom än. Så för att jag framställer problemt ur en helt annan synvinkel än vad du är kapabel att se det ur så är jag socialt omogen. GG, du köra äkta debattteknik ala G.P Va återigen ingen debatteknik (rättstavat) utan bara min personliga åsikt om ditt ställningstagande gentemot andra människor. Citera
hager Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Ängeln, ja jag har rört ihop alla möjliga begrepp och har även nu förvirrat mig själv ganska rejält. Blev många svar på samma gång. Ska försöka klargöra vissa saker. Först och främst så finns det ganska många personer med åsikter likt denna, kika på t.ex. frihetsfronten och klassiska liberala partiet. Sedan så är det väldigt många i ungdomsförbunden t.ex. cuf muf och luf som har liknande åsikter. För att försöka förklara min ideologi, så är jag "ganska" nyliberal. Sedan så är det ganska givet att en sån värld är en utopi och troligen inte skulle funka överdrivet bra. Däremot så tycker jag att det är löjligt mycket lagar och begränsningar idag, tror verkligen att en människa kan ta flertalet beslut själv. Jag tror verkligen att familj, släkt och vänner själva klarar av att se till så att t.ex. en 12åring inte får tag på alkohol, men åldersgräns kanske är bra i det fallet. Därmot så anser jag inte att det borde vara förbjudet för en 15åring att spela poker, visst det finns rikser. Men det gör det med allt och ett sådant beslut anser jag bör vara upp till individen/familjen. Sedan att jag stavar fel ser jag inte som något större problem på ett forum likt detta då förhoppningsvis mitt budskap ändå når fram. Ok långt och flummigt inlägg igen, är allmänt småtiltad idag.. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag började spela på min brors konto då jag gav honom 100kr för att spela där, jag spelade upp till 400kr och gjorde ett konto i mammas namn och satte in pengarna där istället. När jag började spela på eget konto (i mammas namn) så har jag lyckats spela upp pengarna ganska bra. MEN jag har ALDRIG fått sätta in mer pengar på kontot för mamma. Jag spelar just nu bara för vinstpengarna och det vet hon. ja det är ju upp till var o en av föräldrarna vad de vill låta sina barn göra, menar tycker din mamma att du är mogen att handskas o spela om pengar ja då gör hon det menar jag känner inte dig så kan inte yttra mig om ditt fall så har bara skrivit min åsikt vad jag tycker om pengar o minderåriga, sen upp till var o en låta sina barn göra. men jag som mor skulle aldrig tolerera att min dotter när hon blir 15 kommer få spela om pengar, Visst kanske inte vill att hon ska spela när hon är 18 heller men då är hon iaf myndig o får bestämma själv o jag kan ej hindra henne från att göra vissa saker, menar jag kan inte stå som en vakt men jag vill kunna lite på henne o hoppas hon är ärlig o vi kan vara öppna mot varandra o ärliga, menar dricker hon när 15 hoppas jag hon säger det till mig istället för att smyga, menar jag kan ju inte hålla henne inlåst pga rädsla att hon ska dricka, utan hon ska veta att ja om nu skulle dricka i smyg o bli jättefull vilket jag iofs inte skulle bli så glad över men jag vill att hon ska ringa till mig då så jag kan hämta henne o sen diskussionen får man ta dagen efter om varför det blev som det blev. Menar alla har vi varit unga o gjort misstag men det formar ju oss som människor, visst man är ung o nyfiken o vill prova på saker vissa bra vissa är riktigt dåliga. sen att jag som förälder bara vill mitt barns bästa är självklart o det tycker jag inte är o lära henne o spela om pengar när hon inte riktigt vet pengars värde om hur mycket det kosta o leva i dagens samhälle, när hon får mer begrepp om det vad som måste betalas, vad du måste ha för att klara dig ekonomiskt ja då kanske hon är mogen nog för spel om pengar. menar som du som 15 åring, du får inte ta det som påhopp då jag inte menar ngt illa utan bara diskuterar har du ngn aning om vad din mamma o dem betalar för ert boende, hur mycket maten egentligen kostar, hur många timmar de lägger ner på sitt jobb för att ge dig veckopeng/månadspeng, ge dig en bra uppväxt. har du ngn aning om vad elen egentligen kostar, eller telefonen o allt annat nödvändigt man måste ha för att överleva. menar man måste förstå värdet av pengar, pengar måste man ha för att överleva den som säger att pengar inte gör en lycklig ljuger tror jag sen visst är är bra att din mamma inte tillåter dig att föra in mer pengar än den 100-lappen är den slut så är den slut. vad spelar du för insatser då??? o hur länge har du spelat?? Hur kommer det sig att du började spela poker???? o sen ta inte illa upp av mitt inlägg bara min åsikt o absolut inte bara riktat till dig utan alla minderåriga som spelar poker. Utan bara en diskussion o jag har ju min åsikt det är ju det som är kul med o diskutera Citera
crillux Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag håller med om att man måste kunna lämna beslut till individen. Men när det handlar om myndighetsålder och åldersgränser så finns de i många falll till för att skydda just individen (barnet i det här fallet). Dock håller jag inte med om att det borde vara tillåtet för en 15-åring att spela om pengar eftersom de flesta 15-åringar inte har den mognaden som behövs. Bland annat insikt i pengars värde. Det är dessutom bevisat att det är lättare att utveckla beroende om man i tidig ålder utsätts för påverkan av beroendeframkallande faktorer som t ex spel, alkohol och tobak. Ditt perspektiv är det uppenbarligen ingen annan här som ser eftersom vi inte håller med dig. Though shit, men så är det. Perspektiven tenderar dessutom att ändras när man blir lite äldre. Men gillar man inte rådande ordning så får man väl rösta (när man fyllt 18 då) på ett parti som ligger i linje med ens egen uppfattning. Citera
Ängeln17 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Först och främst så finns det ganska många personer med åsikter likt denna, kika på t.ex. frihetsfronten och klassiska liberala partiet. Sedan så är det väldigt många i ungdomsförbunden t.ex. cuf muf och luf som har liknande åsikter. 2För att försöka förklara min ideologi, så är jag "ganska" nyliberal. Sedan så är det ganska givet att en sån värld är en utopi och troligen inte skulle funka överdrivet bra. Däremot så tycker jag att det är löjligt mycket lagar och begränsningar idag, tror verkligen att en människa kan ta flertalet beslut själv. 3Jag tror verkligen att familj, släkt och vänner själva klarar av att se till så att t.ex. en 12åring inte får tag på alkohol, men åldersgräns kanske är bra i det fallet. Därmot så anser jag inte att det borde vara förbjudet för en 15åring att spela poker, visst det finns rikser. Men det gör det med allt och ett sådant beslut anser jag bör vara upp till individen/familjen. 4Sedan att jag stavar fel ser jag inte som något större problem på ett forum likt detta då förhoppningsvis mitt budskap ändå når fram. 1. Nyss va det "ingen" som valde att se på det ur ditt perspektiv. Nu är det ganska många? Hur ska du ha det. 2.Tror oxå att människor kan ta flertalet beslut själva men det va inte det saken gällde utan det här med åldersgräns. Konsten att ta egna beslut är inget som man föds med. Det kommer med mognaden. Därför finns det åldersgränser. Och vad lagar anbekommer så finns de där av en anledning. Pga att vissa människor inte kan skilja på rätt och fel. Om man sen tycker att lagen är felaktig så innebär det inte att man kan göra som man vill utan man bör faktiskt följa den. Vad gäller din "ideologi" så är den irrelevant i sammanhanget. 3. Återigen. Lagen finns för att det finns en anledning och att säga att det finns risker överallt är återigen irrelevant. Bottomline är att åldergränserna finns för att människor ska kunna ta ansvar för sina handlingar (förstå vidden av sitt handlande). Med ansvar menas att exempelvis kunna betala sina skulder mm. 4. Det är klart att om du stavar fel så får hela ditt inlägg ett mindre trovärdigt intryck. Inte att din "poäng" blir mindre. Sen vill jag återigen påpeka att jag inte har nått personligt emot dig, har inte träffat dig så jag har ingen uppfattning om dig alls. Avskyr bara dina åsikter och det du står för enligt dina inlägg. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag har rätt till att ha åsikter oberoende ålder, att påstå något annat är lite småsjukt. Sedan så menar jag inte att man ska ta bort alla lagar eller avskaffa alla åldersgränser, jag diskuterar bara ur ett perspektiv som ingen annan väljer att se det ur. Personer här som på så många andra ställen har problem med att förstå att man kan hålla en diskussion med argument även om det inte är din personliga åsikt. tänkte med lagar o det säg tex om vi avskaffade ja 20 års gräns på systemet, fritt o köpa när som, spel åldersgränsen ja likadant här, körkort får du ta när som, ja cigaretter får du köpa när som hur tror du vårt samhälle hade sett ut, jag kan säga spelmissbruket hade ökat, cigarett försäljningen hade blivit storvinst, alkolismen hade ökat, våra behandlingshem hade blivit överfulla, vi hade iaf inte haft ett bra samhälle, trafikolyckorna hade ökat radikalt, o vilka hade varit offren förmoligen killarna som tycker det är tufft o stajla inför kompisarna o köra för fort o det är oftast de som precis fått körkort tänk då 1 15 åring bakom ratten. o sen du som är ung, o inte tycker 500 kr är mycket pengar ?? fick aldrig svar om vad du tyckte var mycket pengar o varför du anser att just 500 kr är lite pengar. menar går man i skolan o det borde väl 500 vara mycket pengar??? jag är 25 o jag tycker det är stor summa, har en lön på 16 000 efter skatt men tycker ändå 500 kr är mycket pengar det är tex ja halv veckohandling som jag skrev innan, en full tank på bilen, ett halvt barnbidrag, telefonräkningen, mysig middag ute för mig o min sambo. ja listan kan göras lång vet att jag är en vinnande pokerspelare o jag är jätteglad om jag går ut 500 kr rikare på 0,5-1 kr på svenska spel. förde in 100 kr som trådstartaren gjorde o har inte behövt för in mer pengar utan spelar på vinstpengar, den gången jag spelat bort pengarna blir det inget mer spel Citera
Rompstomp Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Hej. Jag är liksom hagern minderårig och spelar poker. Tillräckligt högt för att jag ska kunna vinna och förlora mammas månadslön på 1 kväll. 500 kr för mig är i princip ingenting. Det är sjukt, men så är det. Jag har tappat all respekt för pengar, och slaskar in allt jag kan tänkas vilja ha utan närmare eftertanke. Kan väl låta som någon sorts dröm för de flesta ungdomar, men jag travar hela tiden på en tunn lina där minsta snedsteg skulle kunna leda mig i fördärvet. Jag lirar iofs med goda bankrullemarginaler, och har god kontroll på tilten, men poker kommer alltid vara farligt, och man kommer alltid kunna drabbas av en lång otursstreak, och då vet man aldrig vad som händer. Jag tror heller inte detta är bra för mitt framtida liv. Jag har oerhört svårt att tänka mig att sitta och knega för 100kr i timmen, när jag som 16 och 17 åring haft ett snitt på över 700kr/h. Och då har jag ändå räknat det de lägre nivåerna jag spelade som ung 16 åring (NL100 och NL200). Vad fick mig att börja spela poker? Ett hängivet intresse. Jag föddes sån att ska jag börja med något så ska jag bli bäst i det. Annars kan det lika gärna kvitta. Nu tror jag inte att jag har potential att bli bäst i världen på poker, men fortfarande tillräckligt bra för att slå de flesta nivåer. Jag började genom att spela i min brors namn, och har spelat upp ett par hundra till åtskilliga hundratusentals kronor idag. Nyss fyllt 17 som sagt. Det är sjukt egentligen, även om jag sällan tänker på det så. Jag känner mig som vilken annan som helst. Ålder är något som står på ett papper. Jag har hela tiden i mitt liv förbannat att jag ska vara så ung, och fått stå över grejer mina 1 och 2 år äldre kompisar gör. Jag har aldrig identifierat mig med de i min egen ålder helt enkelt, och sällan umgåtts med de i min egen ålder heller. Det har inte funkat. Jag skulle vilja kalla mig ett extremfall vad det gäller mognad vid tidig ålder, och det har alldeles säkert att göra med att jag puberterade i 3an, och oskulden rök innan jag var 13. Det är inte många som är som jag, och det finns så ruskigt många där ute som inte skulle klara av det jag tagit mig igenom. Jag har hittat några likasinnade som mig där ute i pokerrymden, men vi är få... Hur som helst är det något jag kan se hos oss alla, och det är en mognad. Jag rekommenderar ingen minderårig till att spela poker. Egentligen inte äldre heller, men de gör ju som sagt som de vill i vilket fall. För att lyckas krävs det en väldig massa egenskaper, och det är få som besitter dem. "överårig" som minderårig. Också detta ligger bakom siffran vinnande/förlorande som är så starkt övervägande åt höger. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Hej. Jag är liksom hagern minderårig och spelar poker. Tillräckligt högt för att jag ska kunna vinna och förlora mammas månadslön på 1 kväll. 500 kr för mig är i princip ingenting. Det är sjukt, men så är det. Jag har tappat all respekt för pengar, och slaskar in allt jag kan tänkas vilja ha utan närmare eftertanke. Kan väl låta som någon sorts dröm för de flesta ungdomar, men jag travar hela tiden på en tunn lina där minsta snedsteg skulle kunna leda mig i fördärvet. Jag lirar iofs med goda bankrullemarginaler, och har god kontroll på tilten, men poker kommer alltid vara farligt, och man kommer alltid kunna drabbas av en lång otursstreak, och då vet man aldrig vad som händer. Jag tror heller inte detta är bra för mitt framtida liv. Jag har oerhört svårt att tänka mig att sitta och knega för 100kr i timmen, när jag som 16 och 17 åring haft ett snitt på över 700kr/h. Och då har jag ändå räknat det de lägre nivåerna jag spelade som ung 16 åring (NL100 och NL200). Vad fick mig att börja spela poker? Ett hängivet intresse. Jag föddes sån att ska jag börja med något så ska jag bli bäst i det. Annars kan det lika gärna kvitta. Nu tror jag inte att jag har potential att bli bäst i världen på poker, men fortfarande tillräckligt bra för att slå de flesta nivåer. Jag började genom att spela i min brors namn, och har spelat upp ett par hundra till åtskilliga hundratusentals kronor idag. Nyss fyllt 17 som sagt. Det är sjukt egentligen, även om jag sällan tänker på det så. Jag känner mig som vilken annan som helst. Ålder är något som står på ett papper. Jag har hela tiden i mitt liv förbannat att jag ska vara så ung, och fått stå över grejer mina 1 och 2 år äldre kompisar gör. Jag har aldrig identifierat mig med de i min egen ålder helt enkelt, och sällan umgåtts med de i min egen ålder heller. Det har inte funkat. Jag skulle vilja kalla mig ett extremfall vad det gäller mognad vid tidig ålder, och det har alldeles säkert att göra med att jag puberterade i 3an, och oskulden rök innan jag var 13. Det är inte många som är som jag, och det finns så ruskigt många där ute som inte skulle klara av det jag tagit mig igenom. Jag har hittat några likasinnade som mig där ute i pokerrymden, men vi är få... Hur som helst är det något jag kan se hos oss alla, och det är en mognad. Jag rekommenderar ingen minderårig till att spela poker. Egentligen inte äldre heller, men de gör ju som sagt som de vill i vilket fall. För att lyckas krävs det en väldig massa egenskaper, och det är få som besitter dem. "överårig" som minderårig. Också detta ligger bakom siffran vinnande/förlorande som är så starkt övervägande åt höger. ja du, fattar inte hur man vågar spela de höga insatserna. det är ofattbara summor du spelar om, visst du vinner mycket. Men visst det är ju olika från folk till folk vad man har för syfte med sitt pokerspel, anser att man har råd o spela bort 16 000 en kväll ja upp till den personen o göra det, jag är glad om jag vinner 200 kr, skulle aldrig få för mig o gå upp insats pga jag vill inte gula, jag vill inte förstöra min familjs ekonomi. vet dina föräldrar om att du spelar för dem summorna eller döljer du det, vad tycker de om det o vad tycker dina kompisar???? sen visst du är väl en av de vinnande spelarna, men alla är tyvärr inte det vad händer när det går dåligt en lång tid o helt plötsligt har du spelat bort hela din bankrulle, är det inte bättre o kanske spara undan pengar menar då har du en bra start i livet även om jag anser att kanske en 17 åring kanske ska tycka att man ska ha ett jobb, visst kan förstå att du tycker 100 kr är lite jämfört med 700 kr i timmen men vad händer den dagen om kanske 10 år o du tycker pokern är skitråkig o spelat bort det mesta du har, då du ej jobbat o kommer ha svårt att få ett jobb pga att du inte har ngn arbetslivserfarenhet??? visst du kanske har spelat ihop en del men inte tillräckligt för att klara dig resten av livet kanske. men det knäppa är att jag skulle kunna leva på mikropokern då den drar in lika mycket som jag får som när jag är mammaledig dvs ca 9000-10 000, men vill jag leva på pokern absolut inte det kommer dagar då jag inte är sugen på o spela o då vill jag ju inte känna mig tvingad. utan jag har planer o gå tillbaka till mitt jobb o få en lön på 16 000 sen de 10 000 extra som jag tjänar är en fin bonus för en människa som mig o jag tycker 10 000 är mycket pengar för att spela den nivån jag gör plus att jag inte riskerar så mycket eftersom om man kör sitt stuk på abc poker på denna nivån så har jag svårt att tänka mig att du backar pga 80% är fiskar som synar allt. du kan sitta på nötfärgen o få en pott på över 500 kr pga att de sitter på 7 hög i färgen o är beredd o syna min all in Har inte haft en minusdag på 1 månad o då har jag ändå spelat poker i strax över 2 månader. vet att det kommer minusdagar men de dagar jag backar blir det kanske 200 kr inte mer o riskerar därför inte så mycket pga att när jag märker att det går dåligt o motriggen är med mig så slutar jag spela i tid Citera
route66 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Hej. Jag är liksom hagern minderårig och spelar poker. Tillräckligt högt för att jag ska kunna vinna och förlora mammas månadslön på 1 kväll.......... Sluta ljuga. Citera
Rompstomp Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 mkt text Visst är det oerhört mkt pengar det handlar om, men det är något man släppt för längesen som pokerspelare. Man tänker det inte som pengar. Ska man sitta o göra det så blir man helt förstörd tillslut. Det är ju inte direkt så att jag sitter och tänker "ikväll kan jag spela bort 16000 för det har jag råd med. Inte alls. Det är snarare bara en risk det innebär att sätta sig vid ett pokerbord. Ibland förlorar man, o ibland vinner man. Därför ser jag alltid till att ha över 50 inköp för den nivån jag spelar. Jag har aldrig spelat högre än jag varit komfortabel med, och skottar aldrig. Skulle jag förlora VET jag att jag har diciplinen att gå ner ett tag. Jag har gjort det förr nämligen. Men som sagt, med 50+ inköp i rullen är det ingen fara på taket. Dessutom när man har mer att stoppa in om det kniper. Jag riskerar ingen ekonomi eller någonting. De pengarna jag spelar poker med är helt avskiljda från allt annat, och jag är mer än medveten att jag kan förlora. Jag kommer nyligen från en ganska tung period där jag inte vunnit mkt, men då har man alla andra månader att luta sig tillbaka på, då jag tjänat bra. Mina föräldrar är väl medvetna om vad jag gör, och mamma blir lite småknäckt av att jag sittero spelar om hennes lön över någon dag sådär. Men hon vet att jag har koll på det, och jag har hållt på så länge nu att hon litar på mig. Sen påminner dom mig lite då och då att ta det försiktigt, men ska jag vara ärlig har dom inte mkt att bidra med vad det gäller det. Poker lär man sig här, bland annat. Av andra, kunnigare och bättre. Mina föräldrar har egentligen inte en aning om vad de snackar om. Mina kompisar är självklart jätteavundsjuka, men har vant sig. Jag går en tuff linje på gymnasiet och skiter inte i skolan på något sätt. Tvärt om, jag har stora planer. För att förverkliga de planerna är det bra att ha pokern som stöd i ryggen. Jag är mkt väl medveten om att jag någon gång kommer tappa denna inkomstkälla. Vore befängt att vara så trångsynt att man ger upp allt bara för att man dragit in några hundra tusen när man är tonåring. Kort och gott handlar pengar och risk helt enkelt om vad man har att röra sig med. Att tänka "jag nöjer mig här för det här är mycket pengar för mig" är döden för en pokerspelare. Man ger upp mycket pengar då, för det är ju vad allt handlar om i slutändan. Ev alltså (expected value). Jag skulle vilja säga att i princip vem som helst kan med coachning bli vinnande på NL200 och göra en fullgod månadslön. Så basic är det. Så ett litet tips till dig. Nöj dig inte. Spela med din bankrulle som enheter. Håll den på nätet, lär dig, och spela där du har högst Ev. Sen är 10 000kr / mån knappast hållbart på NL100 kr. Du har haft tur. Citera
Studsturre Postad 9 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2007 menar som du som 15 åring, du får inte ta det som påhopp då jag inte menar ngt illa utan bara diskuterar har du ngn aning om vad din mamma o dem betalar för ert boende, hur mycket maten egentligen kostar, hur många timmar de lägger ner på sitt jobb för att ge dig veckopeng/månadspeng, ge dig en bra uppväxt. har du ngn aning om vad elen egentligen kostar, eller telefonen o allt annat nödvändigt man måste ha för att överleva. menar man måste förstå värdet av pengar, pengar måste man ha för att överleva den som säger att pengar inte gör en lycklig ljuger tror jag sen visst är är bra att din mamma inte tillåter dig att föra in mer pengar än den 100-lappen är den slut så är den slut. vad spelar du för insatser då??? o hur länge har du spelat?? Hur kommer det sig att du började spela poker???? Självklart vet jag vad mat, räkningar och allt kostar och att man ska ha respekt för pengar. Det började med att jag brukade kolla när min bror spelade på nätet och fick testa att spela med Play Money på hans konto och jag tyckte att det var riktigt skoj. Jag har spelat frirullar och med kompisar för små summor i snart 2 år men först i Januari i år började jag spela för riktiga pengar på nätet. Jag spelar turneringar för 1-5 dollar och cashgame 0.10/0.20 - 0.25/0.50 dollar Limit. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Visst är det oerhört mkt pengar det handlar om, men det är något man släppt för längesen som pokerspelare. Man tänker det inte som pengar. Ska man sitta o göra det så blir man helt förstörd tillslut. Det är ju inte direkt så att jag sitter och tänker "ikväll kan jag spela bort 16000 för det har jag råd med. Inte alls. Det är snarare bara en risk det innebär att sätta sig vid ett pokerbord. Ibland förlorar man, o ibland vinner man. Därför ser jag alltid till att ha över 50 inköp för den nivån jag spelar. Jag har aldrig spelat högre än jag varit komfortabel med, och skottar aldrig. Skulle jag förlora VET jag att jag har diciplinen att gå ner ett tag. Jag har gjort det förr nämligen. Men som sagt, med 50+ inköp i rullen är det ingen fara på taket. Dessutom när man har mer att stoppa in om det kniper. Jag riskerar ingen ekonomi eller någonting. De pengarna jag spelar poker med är helt avskiljda från allt annat, och jag är mer än medveten att jag kan förlora. Jag kommer nyligen från en ganska tung period där jag inte vunnit mkt, men då har man alla andra månader att luta sig tillbaka på, då jag tjänat bra. Mina föräldrar är väl medvetna om vad jag gör, och mamma blir lite småknäckt av att jag sittero spelar om hennes lön över någon dag sådär. Men hon vet att jag har koll på det, och jag har hållt på så länge nu att hon litar på mig. Sen påminner dom mig lite då och då att ta det försiktigt, men ska jag vara ärlig har dom inte mkt att bidra med vad det gäller det. Poker lär man sig här, bland annat. Av andra, kunnigare och bättre. Mina föräldrar har egentligen inte en aning om vad de snackar om. Mina kompisar är självklart jätteavundsjuka, men har vant sig. Jag går en tuff linje på gymnasiet och skiter inte i skolan på något sätt. Tvärt om, jag har stora planer. För att förverkliga de planerna är det bra att ha pokern som stöd i ryggen. Jag är mkt väl medveten om att jag någon gång kommer tappa denna inkomstkälla. Vore befängt att vara så trångsynt att man ger upp allt bara för att man dragit in några hundra tusen när man är tonåring. Kort och gott handlar pengar och risk helt enkelt om vad man har att röra sig med. Att tänka "jag nöjer mig här för det här är mycket pengar för mig" är döden för en pokerspelare. Man ger upp mycket pengar då, för det är ju vad allt handlar om i slutändan. Ev alltså (expected value). Jag skulle vilja säga att i princip vem som helst kan med coachning bli vinnande på NL200 och göra en fullgod månadslön. Så basic är det. Så ett litet tips till dig. Nöj dig inte. Spela med din bankrulle som enheter. Håll den på nätet, lär dig, och spela där du har högst Ev. Sen är 10 000kr / mån knappast hållbart på NL100 kr. Du har haft tur. då har du inte sett hur de spelar på denna nivån så innan du yttrar dig om hur mycket pengar jag tjänar på denna nivån så testa på de o sen tror vad sjutton du vill. är många som tjänar dessa summorna på denna nivån, skillnad från dig så är jag nöjd med mitt spel o sen om du vill hantera pengar som om det vore godis o spela bort 16 000 bara så där. du kommer aldrig bli nöjd med ditt spelande utan vill bara ha mer o mer, du skrev bli aldrig nöjd tecken på spelmissbruk tycker jag. jag kan säga att jag inte har haft tur på denna nivån vet attd et finns mer pengar o tjäna här är inte direkt o komma upp i den nivån om du kör abc poker. sen får ni tycka vad ni vill men jag vet iaf. Menar sitter du på nöthanden så kan du få en pott på 300 kr om du spelar den rätt. sen håller jag fast om att en 17 åring inte har ngt o spela för de summorna du gör, kanske dags o lära dig pengars värde???? istället för att tycka att 500 kr är småpengar. tycker din inställning till pengar är förskräckligt. skillnaden på mikronivån o högre är som pingis o jämför med tennis, sitter man o väntar på korten så får du pengar. finns flera folk som tjänar mer än mig. det är lika knäppt som att du skriver att jag har haft tur likadant att du spelar bort 16 000 eller vinner, då har du ju lika tur som mig då. så jag vet inte riktigt om jag vill ha dina tips då jag aldrig har tanken o gå upp insats då jag har stor respekt med pengar o nöjer mig o leva ett medelsvenssons liv. o föresten varför är det döden som pokerspelare o nöja sig med en summa, menar det vore väl vara döden om man aldrig blir nöjd istället eller har jag helt fel???? Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Självklart vet jag vad mat, räkningar och allt kostar och att man ska ha respekt för pengar. Det började med att jag brukade kolla när min bror spelade på nätet och fick testa att spela med Play Money på hans konto och jag tyckte att det var riktigt skoj. Jag har spelat frirullar och med kompisar för små summor i snart 2 år men först i Januari i år började jag spela för riktiga pengar på nätet. Jag spelar turneringar för 1-5 dollar och cashgame 0.10/0.20 - 0.25/0.50 dollar Limit. jo upp till dig vad du vill göra men tycker det är förskräckligt om du hamnar på samma insats som rompstomp som spelar om ofattbara summor som 17 åring då man inte ens har aning om pengars värde utan tycker det är oki o spela bort 16 000 på en kväll. vad har du för planer med din poker menar i framtiden, vill bara saga att bara för din bror är vinnande så behöver inte det innebära att du är vinnande vilket kanske du är vilket jag ej har aning om Citera
Ängeln17 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 Jag spelar turneringar för 1-5 dollar och cashgame 0.10/0.20 - 0.25/0.50 dollar Limit. ....och du glömde nog SvS 50+5 och 100+10 nu va. Eller är det din mamma som lirar där? Glöm inte att vi har mötts där. Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 ....och du glömde nog SvS 50+5 och 100+10 nu va. Eller är det din mamma som lirar där? Glöm inte att vi har mötts där. spelar du bara sng där eller cg oxå vilket nivå isåfall Citera
Studsturre Postad 9 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2007 jo upp till dig vad du vill göra men tycker det är förskräckligt om du hamnar på samma insats som rompstomp som spelar om ofattbara summor som 17 åring då man inte ens har aning om pengars värde utan tycker det är oki o spela bort 16 000 på en kväll. vad har du för planer med din poker menar i framtiden, vill bara saga att bara för din bror är vinnande så behöver inte det innebära att du är vinnande vilket kanske du är vilket jag ej har aning om vad jag har för planer med pokern...hmm...har väl inga planer på att bli proffs men visst ska jag försöka bli så bra som möjligt på poker. Jag spelar inte poker för pengarnas skull, jag spelar för att det är roligt och spännande. Citera
Studsturre Postad 9 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 9 Maj , 2007 ....och du glömde nog SvS 50+5 och 100+10 nu va. Eller är det din mamma som lirar där? Glöm inte att vi har mötts där. Jag har spelat där men nu har jag bytt till Pokerstars...det var för mycket fiskar för att gå med vinst på SvS kändes det som. Klart jag kommer ihåg att vi har möts Citera
tinusen Postad 9 Maj , 2007 Rapport Postad 9 Maj , 2007 vad jag har för planer med pokern...hmm...har väl inga planer på att bli proffs men visst ska jag försöka bli så bra som möjligt på poker. Jag spelar inte poker för pengarnas skull, jag spelar för att det är roligt och spännande. nja där ljuger du visst om du spelar för skojs skull varför börja spela cg??? det finns ju massvis av gratispoker Citera
Recommended Posts