Gå till innehåll

Nytt kort till NETELLER


checkamat

Recommended Posts

Idag fick jag mitt kort, har loggat in på first-pay och ändrat min pin. Men nu då? I neteller så står det pending approval eller något liknande.

Är det något mer jag ska göra?

 

Räkna med att det tar ett bankdagar innan neteller fått den infon. Antar att det gått igenom nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 258
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

På vissa uttagsautomater i sverige kan man ju ta ut i USD. Någon som vet om man kan komma billigare undan avgifter etc genom att ta ut i dollar där istället för att att handla i butiker. Jag menar netellers växlingsavgift för butiksköp är väl ungefär lika stor som avgiften de tar för att ta ut i uttagsautomat? Eller tar banken då någon avgift på det också?

Fördelen skulle ju vara att man får ut kontanter till samma avgift s.a.s.

 

Förklarar klyddigt jag vet.. Trött som ett ålderdomshem.. ;-) Hoppas ngn fattar vad jag menar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad vinner man på att ta ut i dollar? Du kan ju ändå inte handla med dom i Sverige, och ska du inte handla så kan väl pengarna lika gärna sitta kvar?

Först så kostar det ju att ta ut pengar med Neteller kortet, bortsett från växlingsavgiften, men det kostar inget att köpa direkt med kortet.

Sedan skulle jag kunna gissa att banken tar ut en liten avgift för att nu fylla en automat med dollar. Aldrig sett en sån själv, bortsett från på arlanda kanske.

 

Vet inte exakta avgifterna på Netellers växling, men får man verkligen så mycket bättre kurs på en bank eller Forex så det skulle vara värt besväret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med. Det var det som var frågan; skimmar tex handelsbanken nån % vid $-uttag från en bankomat tex?

Vet inte exakta avgifterna på Netellers växling, men får man verkligen så mycket bättre kurs på en bank eller Forex så det skulle vara värt besväret?

Nu är det ju verkligen inte aktuellt i mitt fall.. :-) Men hypotetiskt.. En storspelare som vill ta ut en stor summa kanske vill slippa ytterligare 2% avgift från banken. Fast highroller'na kanske kör bankwire direkt ist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att det skulle gå att ta ut pengar i dollar med det där kortet. Neteller tillåter ju inte uttag till bankkonton i dollar (sannolikt bara för att man ska vara tvingad att växla), så varför skulle de tillåta kontantuttag i dollar? Säg till om jag har fel. I så fall kommer jag nog också att skaffa ett kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...
Jag har inte orkat läsa hela tråden... men antar ändå att det inte är detta kort som ni diskuterar?

Intressant. Nytt kort igen då med andra ord? Det som finns nu är ju ett slags mastercard även det, men kan ju inte vara samma om detta nu ska komma i Oktober. Han verkar ju påstå att det ska bli billigare att använda kortet iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Nytt kort igen då med andra ord? Det som finns nu är ju ett slags mastercard även det, men kan ju inte vara samma om detta nu ska komma i Oktober. Han verkar ju påstå att det ska bli billigare att använda kortet iaf.

 

Det nuvarande har ju lite begränsningar typ man kan dra dom slip (finns kanske inte längre förresten) men vi får väl se om dom kommer ut med nån info till oss som redan har ett kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte orkat läsa hela tråden... men antar ändå att det inte är detta kort som ni diskuterar?

 

najs, som jag förstått det är det alltså ett vanligt mastercard - kopplat till netellerkontot. lär inte bli några problem som man haft tidigare med köp i restauranger osv när det dras dubbelt och det i´princip är omöjligt att få drawback. man har ju ingen "bank" att ringa direkt, men iom att kortet är kopplat till mastercard så känns det hela seriösare på ngt vis.

 

med det kortet måste man ju även kunna handla online, vilket är riktigt grymt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

najs, som jag förstått det är det alltså ett vanligt mastercard - kopplat till netellerkontot. lär inte bli några problem som man haft tidigare med köp i restauranger osv när det dras dubbelt och det i´princip är omöjligt att få drawback. man har ju ingen "bank" att ringa direkt, men iom att kortet är kopplat till mastercard så känns det hela seriösare på ngt vis.

 

med det kortet måste man ju även kunna handla online, vilket är riktigt grymt.

 

Hmmm, både bra och dåligt. Om det nu blir kopplat till Neteller kontot direkt så kan man ju se sig själv stå där på lördagkvällen och köra racet, "jag bjuder grabbar". Sen på söndag kväll när man ska börja lira så är kontot halvtomt och minnena börjar så smått komma tillbaks.

 

:cry: :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

najs, som jag förstått det är det alltså ett vanligt mastercard - kopplat till netellerkontot. lär inte bli några problem som man haft tidigare med köp i restauranger osv när det dras dubbelt och det i´princip är omöjligt att få drawback. man har ju ingen "bank" att ringa direkt, men iom att kortet är kopplat till mastercard så känns det hela seriösare på ngt vis.

 

med det kortet måste man ju även kunna handla online, vilket är riktigt grymt.

 

Det nuvarande kortet är ju också ett Mastercard. Vad är det som i så fall gör att det blir annorlunda med det nya kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det ha det nya netellerkortet?

 

Utländsk valuta 1,9% 1,9% 1,9% Är det växelkursen/avgiften om man tar ut i en svensk bankomat?

 

Administrativ avgift/återbetalningsavgift 10,00 15,00 20,00

 

Vad är det för nåt?

Tror att växelkursen ökades till 2.5%. Den administrativa avgiften vet jag inte vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jävlar vilket seriöst intryck Netellers kort ger.

 

Jag vill självklart veta vilken "bank" som är kortutgivare och var banken har sin banklicens. Frågade Netellers live-chat men där hade dom ingen aaaaning utan dom hänvisade mig till http://www.first-pay.com som enligt henne var utgivare av kortet. Kollade in deras websida som antydde på ett par ställen att deras kort ges ut av en amerikansk bank. Vis av tidigare erfarenheter av dylika kort utfärdade av banker utanför EU så vet jag att det kan bli ett jävla strul. Är den utfärdande banken belägen i ett "offshorecenter" eller USA kan det bli strul på två röda om USA bestämmer sig för att ändra någon bestämmelser.

 

Ärligt talat är jag lite förvånad att frågan inte kommit upp tidigare i denna tråden. Borde vara intressant från en massa synvinklar vem det faktiskt är man anförtror sina pengar.

 

Men men, eftersom First Pay är jävligt hemliga med vilka dom är och infon jag var ute efter inte fans på websidan och även First Pay har en livechat så (varning för svengelska):

 

Clint Nicholas: Thank you for contacting us here at the GlobeWallet card service center, can you please confirm the name of the merchant/Company who referred you to Globe Wallet and the last eight digits of your Globe Wallet card number.

 

#LOUDmouth#: Hi! I dont have a card yet. I was referred here by the Neteller online support coz they couldnt answer my questions!

 

Clint Nicholas: how may i help?

 

#LOUDmouth#: I was just wondering who is the issuing bank "behind" your cards and is it american EU or ..... ?

 

#LOUDmouth#: Hallllo! Did u fall to sleep ;-) ?

 

Clint Nicholas: please send the last 8 digits of your card number for further assistance

 

#LOUDmouth#: I've allready told u i dont have a card yet. Thinking of ordering one but before that i want my questions answered and neteller referred me here.

 

#LOUDmouth#: Clint, still here?

 

Clint Nicholas: ok, the company is american based

 

#LOUDmouth#: yeah, and whats the name of the issuing bank?

 

Clint Nicholas: that depends on which merchant you choose to sign up with

 

#LOUDmouth#: If u bothered to read what ive been writing u would come to the conclusion that i'm talking about the neteller card

 

Clint Nicholas: and that is why i'm talking to you generally because the information cannot be given out until the client has card in hand, which in your case is no

 

#LOUDmouth#: U think thats reasonable? I i'm gonna order a card that i might use to withdraw substantial amount with off course i wanna know who's issuing the card. See i prefer to know who im trusting my money with!

 

Clint Nicholas: the bank is Conister trust

 

#LOUDmouth#: So, just to confirm! The issuing bank for the Neteller card is Conister Trust registered in the US?

 

Clint Nicholas: correct

 

#LOUDmouth#: Ok, thats all i wanted to know. I dont get the secrecy bout the bank but .......... But thanks!

 

GlobeWallet card service center - FirstPay?

 

Värt att tillägga är att denna väldigt omfattande :roll: chatten tog ca. 20min. Googlade lite på Conister Trust som inte alls var amerikanskt utan verksamma på Isle Of Man:-? . Viss skillnad mellan I.O.M och USA enligt mig!

 

Jävligt seriöst intryck:roll: jävla Kalle Anka-operation i mina ögon. Eller rättare sagt, Conister Trust verkar onekligen vara koscher, väletablerade och "stora" men hela jävla upplägget med Neteller som inte vet nånting om deras egen produkt trots koll med supervisor och en mellanhand som först vill mörka kortutgivaren och sen inte vet var dom är baserade känns inte direkt hundraprocentigt! Lägg dessutom till dom problemen med reservationer som återtagits av inköpsställen men inte krediterats till kortet förrns efter en massa bråkande som rapporterats om i tråden så känns det inte som om detta kortet är nöten direkt :shock: .

 

Jaja, fortsätt gärna använda era kort men min rek. är stay away!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att vara noggrann, så tack för din information.

 

Själv har jag använt kortet sedan det kom och det har fungerat 100% bra. Någon felaktig dubbeldebitering har skett på mindre belopp men det har åtgärdats utan att jag reagerat.

 

I övrig gör väl Neteller rätt när dom hänvisar alla frågor kring kortet till First-Pay. Det är ju inte Netellers "egna" kort utan First-Pay är kortutgivare och dessutom ansvarig för alla frågor kring kortet. Så har det varit sedan det lanserades. Sen fick du ju svaret du ville ha även om det tog lång tid och satt onödigt hårt inne så uppenbarligen går dom ut med informationen. Hade det varit något konstigt med det hela hade dom aldrig släppt namnet eftersom risken alltid finns att det kopieras in på den här typen av forum

 

Sen har du säkert en stor poäng i det du skriver om risken om någon förändring sker hos lagstiftaren och därför tycker jag det är bra att du lyfter frågan. Ville bara kort redovisa hur det faktiskt har fungerat för mig som haft det sedan lanseringen.

 

Man bör också tillägga att det ju inte finns någon som helst anledning att ha mer pengar på kortet än vad man förväntas förbruka närmaste dagarna. Överföringen mellan Neteller och kortet tar mellan 12-24 timmar och är man orolig för det du skriver är det värt att ta de extra avgifter det blir för flera överföringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har neteller men inte något kort ...utan att orka googla själv så kanske någon kan svara på detta:

 

# Är det VISA electron eller vanligt VISA?

 

# Vad är det för avgifter?

 

# Är det $ man skickarfrån neteller till visa kontot?

 

# Kan man skicka tillbaka pengarna från visat till neteller?

 

...om det är avgiftsfritt så funderar jag på att skaffa, smidigt att ha som extra när man tappar bort/tar sönder sitt vanliga VISA.

 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Vanligt Master Card

* Ingen avgift för själva kortet, däremot 1 eller 2 dollar per överföring från Neteller till kortet.

* Ja man skickar dollar.

* Man kan skicka tillbaks till Neteller men betydligt högre avgift, tror det är 10 dollar per transaktion.

 

Edit: Fel av mig, det är euro man för över från Netellerkortet med. I alla fall i mitt fall. Vet inte om det är något man kan välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrig gör väl Neteller rätt när dom hänvisar alla frågor kring kortet till First-Pay. Det är ju inte Netellers "egna" kort utan First-Pay är kortutgivare och dessutom ansvarig för alla frågor kring kortet. Så har det varit sedan det lanserades. Sen fick du ju svaret du ville ha även om det tog lång tid och satt onödigt hårt inne så uppenbarligen går dom ut med informationen. Hade det varit något konstigt med det hela hade dom aldrig släppt namnet eftersom risken alltid finns att det kopieras in på den här typen av forum

 

Jo men vem som är kortutgivare tycker i.a.f. jag är rätt basic och något som Neteller borde känna till. Och baserat på svaren i chatten så lät det som att det skulle vara någon slags policy att inte lämna ut bankens namn till ej kunder. Och när han sen talar om vad det är för bank så vet han inte ens var den är baserad. I mitt tycke är förvisso en I.O.M bank bättre än en amerikansk dito men det ändrar inte det faktum att "supporten" borde veta. Lägg dessutom till att "mellan" Neteller och den utgivande banken så verkar det figurera minst 3 bolag First Pay/Globewallet, TransSend och Intercash. Lite väl många mellanhänder för min smak.

 

Sen har du säkert en stor poäng i det du skriver om risken om någon förändring sker hos lagstiftaren och därför tycker jag det är bra att du lyfter frågan. Ville bara kort redovisa hur det faktiskt har fungerat för mig som haft det sedan lanseringen.

 

Man bör också tillägga att det ju inte finns någon som helst anledning att ha mer pengar på kortet än vad man förväntas förbruka närmaste dagarna. Överföringen mellan Neteller och kortet tar mellan 12-24 timmar och är man orolig för det du skriver är det värt att ta de extra avgifter det blir för flera överföringar.

 

Nä, det är klart att kortkontot inte är en lämplig förvaringsplats för pengar men .... till att böra med så är ju folk som bekant idioter rent generellt :roll: Dessutom är min erfarehet av liknande kort är att det är lite småbökigt att räkna ut hur mycket man har kvar på kortet p.g.a. oklarheter ang. div agifter. Och därför för man över/lämnar kvar lite extra stålar enbart för att det inte ska bli några problem när det ska användas.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Vanligt Master Card

* Ingen avgift för själva kortet, däremot 1 eller 2 dollar per överföring från Neteller till kortet.

* Ja man skickar dollar.

* Man kan skicka tillbaks till Neteller men betydligt högre avgift, tror det är 10 dollar per transaktion.

 

Edit: Fel av mig, det är euro man för över från Netellerkortet med. I alla fall i mitt fall. Vet inte om det är något man kan välja.

Det är inte ett "vanligt" mastercard, men i praktiken är det det. Det är ett MasterCard för "Electronic use only", men i Sverige fungerar det överallt där jag hittils har testat det, men siffrorna är alltså bara printade på kortet och "sticker inte upp".

 

Angående vilken valuta du använder så får du välja det när du beställer kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nu cirkulerar det två olika avgifter i tråden; 1,9& och 2,5. Vilken gäller?

2. Någon mening med att vänta på det nya kortet eller ska jag beställa det befintliga idag?

 

Ponera följande:

 

Jag har 1k$ på neteller som jag vill ta ut i SEK på en bankomat i Sverige.

 

Fast Avgift: 2$

Rörlig Avgift: 1,9 % av 1k = 19$, alternativt 2,5% = 25$

 

Utöver det ska väl inga andra avgifter tillkomma, från t.ex. ägaren till bankomaten?

 

Blir växlingskursen den "bästa" eller har de dolda avgifter där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...