pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Detta scenario är något jag tänkt en hel del på sen det utspelade sig. Eftersom jag inte anser mig ha tillräckligt mycket kunskap för att kunna analysera det själv kanske någon här kan hjälpa mig?! Jag har tyvärr inte kvar handhistoriken. Jag spelade en satelit för inträde till EPT finalen i Monte Carlo och vi var 3 kvar. Vinnaren fick inträde för $15K tvån $4K och trean $3K. Vi var två som hade lika mycket kvar och chiplead hade något mer än dubbelt så mycket än oss, kanske till och med 3 gånger mer. Blindsen var skyhöga efter nästan 5 timmars spel. Jag hade spelat väldigt aggressivt under finalbordet och trackaserat de små stackarna ganska brutalt med många återhöjningar . Vid något tillfälle var jag även chiplead, men åkte ner rejält när jag fick smaka på min egen medecin med återhöjningar varje gång jag försökte sno blinds med skräphänder. Jag förlorade även en stor pott till chiplead. Så min image var inte den bästa på bordet när vi var tre kvar eftersom jag visat tecken på svaghet. Spelaren med lika mycket marker som mig såg jag som en väldligt dålig spelare. Han hade klarat sig kvar genom mirakelträffar på mycket dåligt tajmade all ins. Det var hans enda spel genom hela finalbordet. Chiplead var supertight och spelade bra för den stilen. Det var nu all in snubben började gå all in i nästan varje hand, och varje hand som jag hade bb. De närmsta händerna fick jag enbart skräp typ 2 6, 3 8 och jag såg min stack krympa till enbart några få bb. Hade jag fått ett endaste klätt kort eller någon form av hyffsade connectors hade jag givetvis ställt, men det var som att korten bara tog slut. Min tanke var att om jag bara kunde få ett par bra händer kunde jag tagit all in snubbens marker och haft en chans mot chiplead. Till sist hittar jag A 8 och ställer in, mot chiplead, som plockar ut mig med 10 10. Så... är mitt spel här katastrofalt? Borde jag syna all in mycket tidigare med vilken skräphand som helst? Kan någon vänlig själ ge mig konstruktiv kritik här? Behöver jag nämna att all in snubben inte spelade i Monte Carlo... å andra sidan gjorde inte jag det heller..... Citera
schoolbook Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Utan at veta detaljerna gissar jag att det principiella misstaget är att inte trycka när du är först att agera innan det är för sent. Har han TT lär han förstås ändå syna, men generellt är det otroligt viktigt att bevara Fold EQuity. Citera
eurythmech Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Det är ju mycket möjligt att du inte är kapabel till att bedöma om "all in snubben" var dålig eller inte. Hur som helst så fanns det säkert inga bra lägen att syna sig all-in tidigare, men väl att själv ställa in. Särskilt först in från sb. För att bedöma om A8 är ett dåligt spel behöver vi veta stackdjup, men jag kan knappast tro att det var dåligt spelat (det vet du nog själv också). Citera
pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2007 Tack för era svar. Schoolbook: Jo, jag förstår det. Så ska jag trycka med händer som 2 6 även när det är vädigt stor chans att han synar? Han satt förresten till vänster om mig. Eurythmech: Det var min personliga uppfattning om honom. Och det är säkert din personliga uppfattning att jag inte är kapabel att ha en uppfattning om honom. A 8 behöver vi inte ens diskutera.... Däremot... jag känner så oxå.. att mitt spel på SB inte var bra. Problemet var ju att han satt till vänster om mig och skulle förmodligen syna med vilken hand som helst. Det var ju därför jag ville ha en hand som kunde dominera mot en genomsnittlig hand. Men jag fick händer som var dominerade mot nästan vilka händer som helst. Så vad gäller, är det gambling rakt av som gäller? Möjligheten är ju, som du kanske insinuerar, att han bara uttnyttjade min "rädsla" för hans all ins och skulle lagt sig direkt om jag gick all in? Citera
eurythmech Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Jag är inte av uppfattningen att du inte är kapabel att bedöma hans kvalite, jag bara säger att det kan vara så. Skulle han verkligen syna ens i närheten av 100%? Citera
DocLame Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Så ska jag trycka med händer som 2 6 även när det är vädigt stor chans att han synar? Att det är väldigt stor chans att han synar kan du väl knappast veta, men svaret är i allmänhet absolut ja. Du kan inte låta dig blindas bort - i det långa loppet är det korrekt spel att börja pusha (men inte syna) med skit innan stacken sinat för mycket. Citera
KungKroon Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Men jag fick händer som var dominerade mot nästan vilka händer som helst. Haha veckans citat Citera
sulla Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Låter ju som ni båda hade typ 5-6BB när detta började, självklart är det då rätt att pusha nära på any two i sb. Det är standard i en vanlig turre och är strukturen så som i denna är det solklart. 2:a el 3:a spelar ingen roll, du vill ha första pris. SÅ, börja pusha nästan alla händer du är först in i. Citera
sulla Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Tack för era svar. Schoolbook: Jo, jag förstår det. Så ska jag trycka med händer som 2 6 även när det är vädigt stor chans att han synar? Han satt förresten till vänster om mig. Eurythmech: Det var min personliga uppfattning om honom. Och det är säkert din personliga uppfattning att jag inte är kapabel att ha en uppfattning om honom. A 8 behöver vi inte ens diskutera.... Däremot... jag känner så oxå.. att mitt spel på SB inte var bra. Problemet var ju att han satt till vänster om mig och skulle förmodligen syna med vilken hand som helst. Det var ju därför jag ville ha en hand som kunde dominera mot en genomsnittlig hand. Men jag fick händer som var dominerade mot nästan vilka händer som helst. Så vad gäller, är det gambling rakt av som gäller? Möjligheten är ju, som du kanske insinuerar, att han bara uttnyttjade min "rädsla" för hans all ins och skulle lagt sig direkt om jag gick all in? Räkna matematiskt på det, även 62 är du ofta inte sämre 30-40 %att vinna mot en spelare... så ställ varje hand först in, hoppas på fold, och synar han är det inte hela världen. Väldigt short+ FE hos FI+ prisstrukturen= pusha any two Citera
manshora Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 är väl i howard leaders bok om slutspelet i turneringar som det står att any two har som sämst 30% mot radom hand. Citera
pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2007 Haha veckans citat Vad är det du inte förstår? Citera
pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2007 Haha veckans citat Vad är det du inte förstår? Citera
pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2007 Låter ju som ni båda hade typ 5-6BB när detta började, självklart är det då rätt att pusha nära på any two i sb. Det är standard i en vanlig turre och är strukturen så som i denna är det solklart. 2:a el 3:a spelar ingen roll, du vill ha första pris. SÅ, börja pusha nästan alla händer du är först in i. Nja, vi hade till typ lite drygt 8 runder med blinds och ante inräknat och jag går all in med 3 runder kvar efter att chiplead på SB limpat. Vi börjar spelet, som ju skilljer sig oerhört från när man är 4 kvar, med att jag gör en standard raise från knappen med typ knekt 8 s, och han ställer in. Det kanske bör nämnas att han i princip inte spelat en endaste hand under hela finalbordet utan lyckats överleva genom mirakelfloppar när hans stack varit i storlek med blindsen och att jag inte spelat en endaste hand mot honom. Jag hade mycket väl kunnat valt att syna med knekt 8 men tänkte att det skulle komma en bättre chans. Min känsla var att han var nöjd med 3e priset och var beredd att gambla om 1a priset. Jag VET att jag ska ställa med vilka händer som helst när jag har lite kvar.... under normala omständigheter... Jag har oxå precis som alla andra läst Harrington OCH tro det eller ej tagit hem en hel del turneringar. Men jag ser det såhär. Eftersom han går all in varje hand (och då räknar jag även med syn från honom), oavsett vad han har kan jag inte göra det samma med händer som med största sannolikehet är dominerade (2 3, 2 7 osv) . Däremot så erbjuder han mig ju enorma odds om jag lyckas få en hand som dominerar en genomsinttshand typ kung 9 osv. ELLER? Jag är inte av uppfattningen att du inte är kapabel att bedöma hans kvalite, jag bara säger att det kan vara så. Skulle han verkligen syna ens i närheten av 100%? Okey.. sorry om jag missförstod. Ja, det kändes så. Citera
pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2007 Låter ju som ni båda hade typ 5-6BB när detta började, självklart är det då rätt att pusha nära på any two i sb. Det är standard i en vanlig turre och är strukturen så som i denna är det solklart. 2:a el 3:a spelar ingen roll, du vill ha första pris. SÅ, börja pusha nästan alla händer du är först in i. Nja, vi hade till typ lite drygt 8 runder med blinds och ante inräknat och jag går all in med 3 runder kvar efter att chiplead på SB limpat. Vi börjar spelet, som ju skilljer sig oerhört från när man är 4 kvar, med att jag gör en standard raise från knappen med typ knekt 8 s, och han ställer in. Det kanske bör nämnas att han i princip inte spelat en endaste hand under hela finalbordet utan lyckats överleva genom mirakelfloppar när hans stack varit i storlek med blindsen och att jag inte spelat en endaste hand mot honom. Jag hade mycket väl kunnat valt att syna med knekt 8 men tänkte att det skulle komma en bättre chans. Min känsla var att han var nöjd med 3e priset och var beredd att gambla om 1a priset. Jag VET att jag ska ställa med vilka händer som helst när jag har lite kvar.... under normala omständigheter... Jag har oxå precis som alla andra läst Harrington OCH tro det eller ej tagit hem en hel del turneringar. Men jag ser det såhär. Eftersom han går all in varje hand (och då räknar jag även med syn från honom), oavsett vad han har kan jag inte göra det samma med händer som med största sannolikehet är dominerade (2 3, 2 7 osv) . Däremot så erbjuder han mig ju enorma odds om jag lyckas få en hand som dominerar en genomsinttshand typ kung 9 osv. ELLER? Jag är inte av uppfattningen att du inte är kapabel att bedöma hans kvalite, jag bara säger att det kan vara så. Skulle han verkligen syna ens i närheten av 100%? Okey.. sorry om jag missförstod. Ja, det kändes så. Citera
DocLame Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 är väl i howard leaders bok om slutspelet i turneringar som det står att any two har som sämst 30% mot radom hand. Japp, med 32o har man t.o.m. 32,3% mot random hand. Och alla andra starthänder har ännu mer. Citera
DocLame Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 är väl i howard leaders bok om slutspelet i turneringar som det står att any two har som sämst 30% mot radom hand. Japp, med 32o har man t.o.m. 32,3% mot random hand. Och alla andra starthänder har ännu mer. Citera
vetgirig Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Nja, vi hade till typ lite drygt 8 runder med blinds och ante inräknat och jag går all in med 3 runder kvar efter att chiplead på SB limpat. Vi börjar spelet, som ju skilljer sig oerhört från när man är 4 kvar, med att jag gör en standard raise från knappen med typ knekt 8 s, och han ställer in. Med J8s och 8 rundor kvar eller 24 händer innan du är helt utblindad så gör inget standarraise - ställ in preflopp om du skall spela handen! Det som ligger i potten motsvarar 12% av din stack - du vill ha dessa markerna - så ställ in och hoppas ingen synar. I ett sådant läge där blindsen är höga finns egentligen bara 2 alternativ - ställ in eller lägg handen. Att höja för att lägga sig finns egentligen inte - det kostar för mycket - och man är borta från matchen om man låter det ske. PS Skräphanden 27 har hela 37% vinstchans mot monsterhanden AK! Citera
The blond beast Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 PS Skräphanden 27 har hela 37% vinstchans mot monsterhanden AK! Är du säker?? Citera
manshora Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Är du säker?? det är säkert, med nöthanden 72s har man tillomed 38% eller tex J5 vinner 47% av gångerna. man är nästa naldrig så stor underdog som man tror Citera
DocLame Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Skräphanden 27 har hela 37% vinstchans mot monsterhanden AK! Om alla fyra färgerna är representerade, t.ex. 7c2d mot AsKh, så har 72:an 33% equity enligt Pokerstove. Citera
carl_nica Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Det värkar som den blonda hästen/prästen hade rätt. Citera
The blond beast Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Det värkar som den blonda hästen/prästen hade rätt. Som vanligt Nä men skämt åsido, den där statistiken kunde ju inte stämma i så fall skulle man ju i princip lika gärna vilja spela 27 som AK... Citera
pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2007 Med J8s och 8 rundor kvar eller 24 händer innan du är helt utblindad så gör inget standarraise - ställ in preflopp om du skall spela handen! Det som ligger i potten motsvarar 12% av din stack - du vill ha dessa markerna - så ställ in och hoppas ingen synar. I ett sådant läge där blindsen är höga finns egentligen bara 2 alternativ - ställ in eller lägg handen. Att höja för att lägga sig finns egentligen inte - det kostar för mycket - och man är borta från matchen om man låter det ske. PS Skräphanden 27 har hela 37% vinstchans mot monsterhanden AK! Jag förstår vad du menar och håller i princip med. Men om du tar med i beräkningen att BB (Chiplead) varit supertight och SB extremt passiv fram tills nu, håller du inte med då att ett standard raise är att föredra? Att jag lägger kn 8 har ju med hans image att göra. När jag märker hans strategi tar jag ju beslutet att vänta tills en över average hand, fel? När jag sedan får händer som 2 3 och 2 7 ner till A 8 och 5 BB kvar, har jag inte väl heller de rätta oddsen att ställa med tankte på att jag fortfarande har en del marker kvar? Jag hade ju behövt ställa 6-20 BB för att vinna knappt 2 BB med runt 30-35% chans till vinst. Känslan jag hade var ju 100% syn. Jag vet att jag vek mig och det är det som bekymmrar mig... men jag är inte säker på om jag gjorde fel rent matematiskt??? Spelteoretiskt är jag helt lost här... Citera
pocket triss Postad 7 Maj , 2007 Författare Rapport Postad 7 Maj , 2007 det är säkert, med nöthanden 72s har man tillomed 38% eller tex J5 vinner 47% av gångerna. man är nästa naldrig så stor underdog som man tror Du bör kanske räkna bort de händer som folk normalt inte ställer/synar med för att få fram rätt odds?? #EDIT# Angående underdog delen =) #EDIT# Citera
Recommended Posts