Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Det har varit mycket prat om andningen tidigare. Jag har märkt att pulsen kan vara en tell också. Antagligen är den väl identisk med andningen kanske, men svårare att fejka. Funkar speciellt bra på folk där halspulsådern är väl synlig.

Sedan är det upp till en själv att avgöra om det är nuts-puls eller bluff-puls. Någon som har erfarenhet av detta?

En av mina arbetskamrater säger sig kunnat se på en av hans pokerkompisar om han bluffar

pga att hans halspulsåder börjar bulta.

Tydligen blev han själv medveten om det och har polotröja eller hög krage numera.. :lol:

Postad

Jag har också läst Caros bok och sett Caros film men inte spelat så mycket live. Trots det har jag kunnat bekräfta en av hans tells ganska klockrent. Vid en turnering i Gävle var det en kille några steg efter mig som gång på gång sneglade ner på sina chips när han fick en hand som var värd att spela. Dessutom har jag kommit på mig själv med att göra den grejen. Jäkligt pinsamt, tellsen blir liksom ännu tydligare när man ser dem hos sig själv och rodnar.

Sen kan man fundera på skillnaderna mellan Caros amerikaner och flertalet svenskar. Kanske är det så att svenskar genom sitt naturligt hämmade kroppspråk gör sig ganska bra vid pokerbordet. Många skulle antagligen inte kunna avge en del av de där tellsen ens om de ville, utan ett par terminer på teaterskola.

Postad

En tell jag tycker stämmer ofta är "the quick call", dvs om någon callar snabbt så sitter denne ofta på drag. Om man sitter på drag vet man att man är slagen men också att man kan dra ut med nästa kort, därför är det en självklar snabb call som gäller (om man istället sitter på t ex högsta paret måste man tänka lite om man har bästa handen eller inte och om man därför ska folda, calla eller raisa).

• 3 weeks later...
Postad

någon som skrev om att man ofta täcker sina kort med handen, det är ett mycket bra tell, funkar på alla i homegamet typ. Vi sitter runt ett biljardbord och spelar, och en av killarna trycker tom in korten under själva kanten och lägger armarna för, detta har hittils varit KK QQ och 99, så det litar jag på helt och fullt

• 2 weeks later...
Postad
En tell jag tycker stämmer ofta är "the quick call", dvs om någon callar snabbt så sitter denne ofta på drag. Om man sitter på drag vet man att man är slagen men också att man kan dra ut med nästa kort, därför är det en självklar snabb call som gäller (om man istället sitter på t ex högsta paret måste man tänka lite om man har bästa handen eller inte och om man därför ska folda, calla eller raisa).

Stämmer, om bettet som callas är litet. Är det stort så är det väl inte helt självklart att calla vilket gör att man funderar ett tag.

Postad

en sak som inte diskuteras så mycket är vart man ska sätta blicken, eller vad man ska göra när man tex har bettat. det är ju bra om man gör samma sak jämt så blir de svårare för motståndarna att se vad du har för kort. Det blir ju lätt så att man tittar sig omkring å känner sig iaktagen.. nån som har nåt bra tips på vad man ska göra efter att man bettat?

luddigt skrivet, men hopaps ni förstår...

Postad

Jag har blicken fäst mellan potten och mig själv. Om motståndaren försöker sig på att stirra ner mig brukar jag efter typ 10 sekunder möta hans blick några sekunder sen gå tillbaka till ursprungsläget. Har hittills inte varit dåligt på något sätt i alla fall. :)

Postad

Ett tips jag har läst i en bok är att titta på sina mörka kort när man får dem och sedan komma ihåg dem, vilket jag tycker är ganska lätt men det kan bero på att jag spelar bridge och har bra kortminne. Sen spenderar man resten av tiden med att titta på sin motståndare och vad de gör. Enda gången du tittar ner är när du ska räkna upp dina marker. Men det är svårt att hålla sådan disciplin.