Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

HERO: Small Blind ($0.25)

Player 10: Big Blind ($0.50)

** Dealing Down Cards **

Dealt to HERO: [Th, Ac]

Player 1: Call ($0.50)

Player 2: Fold

Player 3: Fold

Player 4: Fold

Player 5: Call ($0.50)

Player 6: Fold

Player 7: Fold

Player 8: Call ($0.50)

HERO: Call ($0.25)

Player 10: Fold

** Dealing Flop **

Community cards: [6s, Td, Kc]

HERO: Check ($0)

Player 1: Check ($0)

Player 5: Check ($0)

Player 8-Knappen: Bet ($0.50)

HERO: ???

-Inga reads. Han som är sist o agera betar. Jag har Mp-Tk.

Postad

Syna ner lugnt och fint, hela vägen, så får du se vad han visar. Har han kungen kommer han troligen inte att lägga den vad du än gör. Bluffar han så lägger han sig, och du vinner inget mer än det som redan ligger i potten. Alltså finns det inget vidare värde i att stoppa in mer pengar än nödvändigt i den här potten.

Möjligen skulle du checkhöja floppen, för att bli av med eventuella stegdrag som ligger ute. På turn/river checksynar du, enligt ovanstående resonemang.

Postad

höj, det är en hyfsat bra flopp att stjäla på, speciellt efter tre checkar, vilket knappen troligtvis vet om och satsar med de flesta händerna här. du måste få ut hålstegar och dylikt. beroende på bräda satsta turn och troligtvis även river för att få syn av sämre tior som han annars checkar ner.

Postad
Är det bara jag som tycker det är värt att slänga mellanpar mot 4fi och en som höjt?

Det är bara 3 fi i handen varav en som höjt. Men skulle nog också slänga fort, risken finns ju att nån av dom som checkade checkraisar och då kankse man får syna både 2 o 3 betar redan på floppen. Dock är inte limit min grej riktigt men så skulle jag spela.

Postad
Är det bara jag som tycker det är värt att slänga mellanpar mot 4fi och en som höjt?

Nej, jag håller med om att läggningen är ett bra alternativ. Men samtidigt, när knappen satsar efter att det checkats fram till honom, så kan han ha vad som helst. Och eftersom du inte har någon läsning på honom, så kan det vara värt att syna ner helt enkelt för att få se hans kort. Du har ju i alla fall någon sorts hand.

Att däremot bluffa rakt ut på turn/river känns som ett ganska värdelöst spel. Antingen betalar du av till hans kung, eller om han har sämre så lägger han sig, och du vinner ändå inget. Låt istället honom bluffa, så vinner du mer om du ligger före, utan att förlora mer än minimum om du ligger efter.

Och ja, visst lade sig BB fast han kunde fått se floppen gratis. Men visst, sånt ser man då och då på de här nivåerna. Det är då mer ler och säger "komsi komsi, lilla fisk, så ska jag ta dina pengar".

Postad

Altså det är tre fi, två som checkat och en som sitter på knappen som bettat och potten är på 6 bets. I det här läget och utan reads är en höjning mer eller mindre obligatorisk med MPTK tycker jag.

Killen på knappen bör ju utnytja sin positionsfördel här varför man kan förvänta sig att han försöker beta för värde/skydd med både TP och MP men även semibluffa med i stort sett alla drag samt BP eller PP lägre än MP. En aggresiv knapp kommer även bluffa rakt ut ibland här.

Givet att det finns en hyffsad chans att MPTK är bästa handen här så är potten för stor för att läggas utan strid och i de fall vi leder vill vi definitivt få bort de andra händerna om de har outs vilket de ofta kommer ha.

Själv bettar jag dock hellre ut själv på floppen för sätta press på fi.

/Bjorn

Postad
Själv bettar jag dock hellre ut själv på floppen för sätta press på fi.

Satsar du direkt på floppen, så får du aldrig veta om du leder eller ligger efter. Väldigt många av motståndarna här kommer att syna med en kung, men inte höja.

Och oavsett om du satsar rakt ut, eller checkhöjer, och får ett par stycken som synar, ska du fortsätta att bluffa på turn/river med ditt mittenpar? Det är sådana här situationer som gör att AJ, AT och liknande ofta är dyra och förlustbringande händer. Du har allt för ofta näst bästa handen.

Postad

Håller med om att det känns farligt att beta ut mot tre fi. Check ger ju fördelen att du ofta får reda på om det finns stark/starkare ute (enkel fold) eller som nu, check fram till knappen som betar (enkel raise). Risk för att MP checkraisar känns låg och i "värsta" fall får man väl spela på oddsen resten av handen.

Postad
Satsar du direkt på floppen, så får du aldrig veta om du leder eller ligger efter. Väldigt många av motståndarna här kommer att syna med en kung, men inte höja.

Det är ju just för att mupparna oftast inte har vett att höja en kung som gör det attraktivt att betta ut efterssom vi då inte riskerar att betala något extra alternativt bli bortdrivna ur potten i förtid.

Och oavsett om du satsar rakt ut, eller checkhöjer, och får ett par stycken som synar, ska du fortsätta att bluffa på turn/river med ditt mittenpar? Det är sådana här situationer som gör att AJ, AT och liknande ofta är dyra och förlustbringande händer. Du har allt för ofta näst bästa handen.

Till att börja med så är det en gigantisk skillnad om man får en CR synad här eller en vanlig bet. Detta torde vara rätt så självklart. Får man en CR kallsynad här så är det ganska givet att MPTK är kört.

Om vi bettar ut och får en syn fortsätter jag att värdebetta mitt MPTK på turn och river (i bägge fallen bet-fold) givet att fi inte är höjningsbenägen (och framför allt inte benägen att bluffraisa), på det sättet tar jag maximalt betalt de gånger jag leder men betalar oftast inget extra om jag är efter. (Reads kan givetvis modifiera, men det hade vi ju inga...)

Får vi flera syner ökar genast risken att vi är slagna och då blir det ofta checkfold på turn lite grann beroende på vilket kort som kommer.

Sedan håller jag med om att situationen absolut inte är någon dans på rosor men givet vad som redan ligger i potten får vi typiskt 2½ mot 4½ i effektiva pottodds och bör relativt ofta försöka ta handen till river speciellt om vi kan få handen HU.

Checkhöj är inte heller fel. Vet vi att det kommer komma ett bet och att det kommer komma från knappen är det t.o.m. bättre men jag vill undvika risken att det blir genomcheckat och vi blir utdragna av en skithand på turn.

/Bjorn

Postad
Jag tror en raisa kan få bort en svag K om tex BB sitter på det.

Vad gör vi om vi sitter på en svag T:a då? DÅ känns det lite jobbigare.

men BB-dåren har ju lagt sig. en T9 hade jag iaf muckat

Jo men rent generellt. Jag hade tex blixtfoldat en kung i BB här.

Postad
Jag hade tex blixtfoldat en kung i BB här.

Jag hade inte checkat med kungen till att börja med. Nu spelar jag iofs mest fullring, men jag har i alla fall som grundregel att jag alltid satsar med topp-par, och check/fold med sämre. Ja, väldigt enkel och rättfram ABC, men det är helt enkelt det mest lönsamma spelet på låg fixed limit. Och fisken ser inte att det är så man spelar, så det behöver man inte oroa sig över. Man får syn i stort sett hela tiden ändå.

Och jo, draghänder med åtta outs eller mer spelar jag som regel på samma sätt. Då blir spelet på river ganska situationsberoende, antingen bluff för att stjäla potten, eller check/fold.